Dommel HomeConnect, telefoonkiezer alarm, Bridgemodus Router

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Als arme (in de zin van "sukkelaar") Belg met een datalimiet van Telenet ben ik al een tijdje aan het kijken om over te schakelen naar een alternatieve provider. In mijn geval gaat het om Dommel.

Nu, voor ADSL heb je een telefoonlijn nodig; geen enkel probeem zeg je dan, je neemt een belgacom discovery line, en het is in orde. Probleem: heel hoge installatie kosten: 125 euro, en das beetje teveel om mijn vader te kunnen overhalen om weeral al maar eens een isp wissel te doen.

Nu heeft dommel sinds kort ook een homeconnect abbo, met een telefonie en internetoplossing in één, de telefonie gaat dan via VoIP, met een max van 2 gesprekken gelijktijdig (netjes, wist niet dat dat ging). Bellen is dan uiteraard een heel stukje goedkoper naar buitenland en nationaal vaste lijnen is gratis (zoals nu).
Zit nog wel wat verveeld met kwaliteit, dus iemand die daar wat van kan zeggen (voip in het algemeen, altijd welkom).

MAAR ! één grote maar: wij hebben thuis een alarm met daar aan gekoppeld een telefoonkiezer, deze hangt op onze huidige lijn die in stand wordt gehouden dmv een battery pack indien de elektriciteit wegvalt. Deze kabelmodem voorziet ons van internet en telefonie.

Maar met Dommel zou dit via de router gaan, nu is het probleem: stel dat de elektriciteit wordt afgesneden (kan dus ook gebeuren door inbrekers, maar dan schakelt ieder bedreigd apparaat van het alarm over op een eigen batterij en wordt er een melding gestuurd naar al onze telefoons dat de 230 is weggevallen), dan gaat dit niet meer gaan want de router is ook plat.

Kent er hier iemand alternatieven voor of een oplossing ?

Verder was ik ook nog aan het kijken of de modem/router/switch/ap die erbij zat voor het abbo van dommel ook in bridge modus kon gezet wordne, omdat ik nu een wrt54GL met tomato heb, en deze wel graag gebruik voor QoS en deze altijd netjes werkt. De router die bij het pakket zit is de "siemens gigaset sx762". ik vind hier niet direct iets over terug, en had graag eens gekeken hoe jullie het zouden doen om toch nog zoveel mogelijk functies van de wrt54gl te kunnen blijven gebruiken...

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 23-04-2008 01:37 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

HyperBart schreef op woensdag 23 april 2008 @ 01:34:
Kent er hier iemand alternatieven voor of een oplossing ?
UPS. Was dat nou zo moeilijk om te bedenken of..?

Een simpele UPS die een DSL modem uren in de lucht houdt heb je al voor een euro of 80.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 23-04-2008 01:59 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• HyperBart
  • Nu online
CyBeR schreef op woensdag 23 april 2008 @ 01:58:
[...]

UPS. Was dat nou zo moeilijk om te bedenken of..?

Een simpele UPS die een DSL modem uren in de lucht houdt heb je al voor een euro of 80.
Daar had ik idd al aan gedacht hoor ;), maar ik dacht dat er bv ook modems waren die dit ingebouwd hadden, want zoals al gezegd; mijn huidige kabelmodem van telenet heeft een battery pack...
bij DSL modems niet dus, dan is UPS de enige oplossing.

Heb je ook nog wat info/antwoorden op de andere vragen ?

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 23-04-2008 14:40 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Over het algemeen is 't zo dat een combo dsl/voip niet zomaar werkt met een modem in bridge mode. Dwz, dan wil de telefonie meestal niet. Maar voor dat soort details moet je echt bij Dommel zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Vergeet vooral niet dat alarmcentrales (en dus je alarm) niet gaat werken met VOIP, dat wordt hier vermeld

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
is aftevangen met ISDN

ISDNlijn-->Spliter-->|ADSL lijn--->router-->voip en internet
.............................|Alarm centrale lijn-->beveiligings centrale

[ Voor 17% gewijzigd door LuckY op 23-04-2008 11:15 ]

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
zolang het voipsignaal "omgezet" wordt naar een 'ouderwets' analoog signaal is er niets aan de hand

alleen zul je in overleg met je PAC ( particuliere Alarm Centrale ) contact moeten opnemen over de ervaringen
de meest PAC's hebben ook mogelijkheden om alarm over IP te ontvangen, alleen ben je dan wel gebonden aan een zgn BORG certificiering ( NL )
de installateur van het alarmsysteem kan je ook op weg helpen hierin.

doormelden over IP staat nog in de kinderschoenen, maar elke week komen er nieuwe ontwikkelingen, zelfs met lijnbehoud en evt. een GSM ( prepaid) als backupverbinding

• HyperBart
  • Nu online
FreshMaker schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:29:
zolang het voipsignaal "omgezet" wordt naar een 'ouderwets' analoog signaal is er niets aan de hand
Aha...
Maar dat is net het leuke, de "centrale" (sorry voor als ik het eigenlijk fout heb uitgedrukt) is gewoon een kiezer, vergelijk het alsof er een automatische telefoon aan het alarm hangt die 4 vooraf ingestelde nummers afbelt, een boodschap afspeelt die door de installateur is ingesproken in het geheugen van de kiezer en indien de kiezer via het toetsenbord van de telefoon die opgebeld wordt geen bepaalde input krijgt, zal hij die lijst blijven afgaan...
alleen zul je in overleg met je PAC ( particuliere Alarm Centrale ) contact moeten opnemen over de ervaringen
de meest PAC's hebben ook mogelijkheden om alarm over IP te ontvangen, alleen ben je dan wel gebonden aan een zgn BORG certificiering ( NL )
de installateur van het alarmsysteem kan je ook op weg helpen hierin.

doormelden over IP staat nog in de kinderschoenen, maar elke week komen er nieuwe ontwikkelingen, zelfs met lijnbehoud en evt. een GSM ( prepaid) als backupverbinding
Ik denk dus dat dit niet echt voor mij van toepassing is... Of mis ik ergens iets?

dus hoe gaat het nu eigenlijk op dit moment:

Coax --> kabelmodem Telenet---> Telefoniekabeltje gaat naar een telefoonstopcontact

In het telefoonstopcontact zitten twee kabels, de eerste (die onmiddelijk op het telefoonstopcontact zit) gaat naar de kiezer

de tweede zit op de stekker van de kabel van de kiezer en daar heeft de alarminstallateur enkele dingen aan veranderd, waardoor als het alarm afgaat er intern niet meer gebeld kan worden en de lijn dood is...

(dit om dus te verhinderen dat een inbreker indien hij de uitschakelprocedure van het alarm kent de geheime input kan geven met een lokale telefoon in huis en zodoende voorkomt dat onze huisbewaarders geen melding krijgen)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ben je er al uit, of heb je nog info nodig hierover ?

* FreshMaker moet bekennen dat ik het topic uit het oog ben verloren :)

• Manta99
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik zit met hetzelfde probleem. Momenteel heb ik internet + telefonie via Dommel (telefonie = voip). De modem van Dommel bevat 2 analoge PSTN uitgangen waar je normale telefoontoestellen kan op aansluiten. Betekent dit dat ik op 1 van beide uitgangen ook een telefoonkiezer van een alarmcentrale kan aansluiten?

Alvast bedankt! _/-\o_

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
Manta99 schreef op zondag 28 december 2008 @ 09:38:
Ik zit met hetzelfde probleem. Momenteel heb ik internet + telefonie via Dommel (telefonie = voip). De modem van Dommel bevat 2 analoge PSTN uitgangen waar je normale telefoontoestellen kan op aansluiten. Betekent dit dat ik op 1 van beide uitgangen ook een telefoonkiezer van een alarmcentrale kan aansluiten?

Alvast bedankt! _/-\o_
In theorie wel. Als je een alarm hebt wat tenminste simpelweg belt naar voorgeprogrammeerde nummers. Als ie gekoppeld is aan een alarmcentrale kan t zijn dat hun een analoge lijn 'eisen' ivm betrouwbaarheid.

Alternatief is natuurlijk een GSM gateway. Persoonlijk is dat mijn voorkeur, downtime van GSM netwerk is imho lager dan een DSL lijn met VoIP. Komt bij dat onderhoud meestal snachts gebeurt, en t dus best zo kan zijn dat je dsl (aangekondigd) tussen 0.00 en 07.00 eruit ligt. Laat dat net de tijd zijn dat je alarm t nuttigst is ;)
Uiteraard is dat worst-case, maar concluderend vind ik persoonlijk GSM alarmering betrouwbaarder dan DSL/Voip technieken, los van stroomstoringen.
Pagina: 1