Ik ben toch malle pietje niet!
Netwerk kaartjes => voor een token ring netwerk.Op zondag 18 februari 2001 16:35 schreef The Legend het volgende:
WTF zijn dat
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Verwijderd
Als je wel nog een Token Ring netwerk hebt, kun je die Jet Directs eraan hangen om er een printer aan te hangen.
Verwijderd
Verwijderd
Ook ik wil ze wel van je overnemen, misschien dat ik ooit nog eens iemand er blij mee kan maken. Ik wil ze ook wel ophalen, als je dat liever hebt.
Weggooien is echt zonde.
CC
Een JetDirect Box kost geloof ik rond de 600 a 700 gulden (ex BTW), maar dan hebben we het over een JetDirect box. Die JetDirect kaartjes worden niet meer gemaakt of iig mondjesmaat. Deze kaarten zijn helaas erg waardeloos geworden, want het aantal TR netwerken neemt vreselijk af. Zelfs de grote organisaties kiezen tegenwoordig voor ethernet en gaan langzaam maar zeker migreren. Ook TR100 biedt geen oplossing, want deze kaarten zullen hoogstens 16Mbit ondersteunen.Op zondag 18 februari 2001 20:31 schreef chuckychesthair het volgende:
Welke kaarten zijn het? De meeste Token Ring JetDirects van nu gaan voor een 800 tot over de 1000 gulden over de toonbank.
Dat ben ik ook helemaal met je eens, maar een XT ga je ook niet bewaren. (ja ik weet het antiek en nostalgie en blah, blah)Weggooien is echt zonde.
Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(
OkOp zondag 18 februari 2001 16:37 schreef FrankGuthrie het volgende:
[..]
Netwerk kaartjes => voor een token ring netwerk.
Ik ben toch malle pietje niet!
Verwijderd
De interne JetDirect Token Ring kaarten verkopen beter dan de externe boxen.Die JetDirect kaartjes worden niet meer gemaakt of iig mondjesmaat.
Op dit moment is er 1 externe, de J3264A en zijn er 2 interne kaarten, de J3112A (EIO) en de J4105A (MIO) en ik hoorde dat er nog een nieuwe interne kaart aan zit te komen zelfs, dus er is nog ontwikkeling.
Ik vermoed dat deze kaarten J2555A of B kaarten zijn, die zeker nog de moeite waard zijn.
Dat zie ik ook wel inderdaad, al zijn er vooral in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk nog een redelijk aantal bedrijven (vooral banken met een IBM totaaloplossing) die TokenRing hebben en voorlopig houden en er dus ook nog in investeren.Zelfs de grote organisaties kiezen tegenwoordig voor ethernet en gaan langzaam maar zeker migreren.
Tja, die 16mbit klopt, maar in deze 100mbit tijd is het ook in ethernet land zo dat printers 10mbit al niet kunnen accepteren ivm interne verwerkingssnelheid. Dus zolang er dus switches zijn (ook voor TR) die beide snelheden aankunnen zijn deze kaarten nog meer dan levensvatbaar. Zeker omdat de meeste bedrijven in hun backbones en switches investeren. De meeste bedrijven werken ook nog met 10mbit ethernet.Ook TR100 biedt geen oplossing, want deze kaarten zullen hoogstens 16Mbit ondersteunen.
CC
Je hebt idd gelijk dat TR zeker nog niet helemaal is overleden. Ik heb zelf ervaring binnen drie bankaire organisaties. Toevallig weet ik van deze drie, dat ook zij hun IBM totaaloplossing modificeren om op ethernet over te gaan. Natuurlijk realiseer ik me, dat dat op zich niet wilt zeggen, dat iedere bank maar meteen TR links laat liggen. TR heeft bewezen heel stabiel te zijn en dat is wat de grote jongens ook willen.Op maandag 19 februari 2001 09:07 schreef chuckychesthair het volgende:
Dat zie ik ook wel inderdaad, al zijn er vooral in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk nog een redelijk aantal bedrijven (vooral banken met een IBM totaaloplossing) die TokenRing hebben en voorlopig houden en er dus ook nog in investeren.
CC
Voorlopig zal TR dus ook binnen deze organisaties blijven, want een migratie naar ethernet is niet een onderneming van een weekje ofzo dat snap jij ook CC.
Overigens moet ik zeggen dat bij mijn laatste twee opdrachtgevers de JD kaarten werden omgeruild voor JD boxen. Kennelijk vond men deze makkelijker. Misschien was mijn uitspraak over dat mondjesmaat dus wat voorbarig.
Om op P@'s geval terug te komen, lijkt het me moeilijk om deze kaarten nog van de hand te doen. Zoals duidelijk zullen de meeste particuliere LAN-ners voor ethernet hebben gekozen, omdat dat gewoon veel beter te betalen is (en al geruime tijd op 100Mbit)
Misschien kan hij ze nog te koop aanbieden bij Greyhound in Leiden ofzo. Een jaar geleden had ik nog een MCA ethernet kaart bij ze bemachtigd waardoor mijn TR LAN ook aan het einde kwam. Tegenwoordig 100Mbit ethernet (met fallback op 16Mbit TR)
Heal the internet ...
Extern wil ik er wel 1tje van je hebben.
Heb nu namelijk een Lexmark extern TRN, en da's ook niet alles.
Weet iemand ook wat een LAC is/doet ??
Ga zelf van de week m'n hele knetternet voor TRN vervangen..
GRtZ
Koffie
Hoezo dat dan ?Op maandag 19 februari 2001 09:49 schreef Koffie het volgende:
[...knip...]
Ga zelf van de week m'n hele knetternet voor TRN vervangen..
Aannames zijn fataal.
Ga dan ook binnenkort een oude P75 omtoveren tot simpel routertje om zo m'n TRN, ethernet en Wireless met elkaar te kunnen laten babbelen.
Over de bankaire bedrijven gesproken;
Rabobank -->Ethernet (althans, op de kantoren)
Postbank -->TRN (grootste gedeelte) word nog doorontwikkelt
ABN-Amro --> TRN, nieuwe panden worden met ethernet opgeleverd. Maar TRN word zeer zeker nog doorontwikkelt en er word geen goedkope schit gebruikt.
Maar... wat voor kaartje is het dus en wat wil je er eventueel voor hebben als je hem weg zou doen?
GRtZ
Koffie
Verwijderd
Dennis
TR gebruik ik nu als backup netwerk. Het is namelijk rock-solid en het heeft niet persé actieve componten nodig.
Verwijderd
Dat zijn aardige printservertjes. Jammer dat het een TRN only kaartje is.
Ik heb hier nog 2 van die combo-kaartjes liggen (UTP/BNC/AUI) als je die nog moet kopen ben je zo FL 700,- kwijt.
En wat betreft TokeRing, dat heeft zo z'n voordelen. Totaal geen collisions bijvoorbeeld. Gewoon een paar tokens die het netwerk rondfietsen en de requests van de workstations oppakken.
Niet dat ge-broadcast de hele tijd
Verwijderd
Dennis
Verwijderd
shit liggen het zijn de :
IBM Auto 16/4 Token Ring ISA + Drivers
kopen 25 stuk of 50 de 3
stuur ze op onder rembours als je wil
Ik bedoelde dat ik al zo'n MAU met kaarten en kabels heb. Maar dat ik wel eens een UTP cat3 setje zou willen hebben voor TR.
Ik heb wel een stapel media converters, maar dat werkt niet echt goed. Nah, ach, die MAU's doen het perfect. Laat ik het hier maar bij houden. Offe, heeft er nog iemand een CAU?
Verwijderd
Maar was een MAU niet een Muli-user Acess Unit ?
Verwijderd
Het enige wat ik op LAC vind is prijslijsten
Het gaat om een LAC5501
Verwijderd
(niet qua printen, maar qua doorvoer, dat de printer het geheugen sneller vol kan gooien ?!?!)
Die tokenring interface kan op 4 en op 16 Mbit geloof ik. Als iemand zo'n kaartje anders weg wil doen, wil ik 'm wel hebben !!
Aanvulling:Op maandag 19 februari 2001 13:31 schreef Koffie het volgende:
Over de bankaire bedrijven gesproken;
Rabobank -->Ethernet (althans, op de kantoren)
Postbank -->TRN (grootste gedeelte) word nog doorontwikkelt
ABN-Amro --> TRN, nieuwe panden worden met ethernet opgeleverd. Maar TRN word zeer zeker nog doorontwikkelt en er word geen goedkope schit gebruikt.
Postbank NOG TRN, maar momenteel aan het migreren naar etterniet.
ING dito als Postbank (eigenlijk andersom
Heal the internet ...
Verwijderd
Voor de liefhebber paar Token ring kaartjes(ISA en PCI)+lange ICS-kabels+Mau+reset apparaatje hebben? drop maar een mailtje en kom maar halen...
maarten@mijncomputer.nl