Past PCIe GeForce 9800gx2 in 975X Platinum

Pagina: 1
Acties:

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:08
Hoi allemaal. Allereerst bedankt voor het lezen :)

Het is (misschien!) tijd om een nieuwe videokaart te kopen en wil me eerst verdiepen in wat een goeie koop is. Als jullie me ermee kunnen helpen heel graag want ik zie door de bomen het bos niet meer.

1) Kan deze kaart in dit moederbord? Ik heb het een en ander gelezen over PCI-e 2.0 slots en volgens mij heeft mijn moederbord dat niet. Hoe erg is dat? Betekend dat de kaart niet past of alleen langzamer draait? En zo ja hoeveel langzamer? |:(

2) Ik heb deze voeding. Is dat genoeg om de kaart te draaien i.c.m. de rest van mijn systeem?

3) Er schijnt een OC versie van de kaart beschikbaar te zijn. In welke mate kan ik deze kaart zelf OCen (exit garrantie I know) zonder te killen?

4) Zijn er al goede drivers voor? Vast wel maar better safe then sorry toch?

Specs:
Vista Ultimate 64 Bit - Student licence. SP 1, Windows activated. genuine version.
Intel Pentium(R) D CPU3.00 Dual core
8.0 gig RAM
2x Samsung 500 GB Sata2, RAID 0
Nvidia GeForce 7900 GTX
Iiyama ProLite E2403WS
MSI 975X Platinum Motherboard
Creative 7.1 X-fi Fatal1ty FPS Audio card
Pinnacle PCTV 110i capture Device
Logitech Z-5500 Digital
Geen extra koelers o.i.d.

Goedkopere kaarten + SLI (met betere prijs/kwal verhoudingen I know :P) gaat niet lukken i.v.m. de geluidskaart. Deze wegdoen is geen optie ;) dus een enkele vid.kaart is de enige oplossing aangezien ik geen nieuw moederbord ga kopen.
Wat ik speel (en ga spelen): Crysis (echt niet op max of zo, als 't maar mooi draait), Assasins Creed, Hellgate London.
Budget is 600 pleuro en dan is 't wel mooi geweest. Upgraden is inderdaad niet echt nodig maar met de PC zitten is practisch 't enige wat ik kan qua tijdbesteding op dit moment en de komende maanden vanwege hersenletsel. Sporten, vakantie, werken, uitgaan etc zit er gewoon niet in, vandaar.

Iedereen alvast bedankt voor z'n input :).

Team anti-scalp - wauw..

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Die Pentium D gaat een gigantische bottleneck vormen... :|

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-05 08:52

mace

Sapere Aude

Hersenletsel? Toch niks blijvends hoop ik? Klote voor je. :'(

1) PCI-e 2.0 kaarten zijn downwards compatible met 1.1 sloten, dus die kaart werkt gewoon.
2) Je voeding is ook prima in orde, denk je nou echt met 850watt tekort te komen? 8)7
3) In hoeverre die kaart te OC-en is weet ik niet zo, maar het zijn wel 2 kaarten in één, dus dat zal wel warm worden.
4) De drivers zijn al wel goed hoor.

Edit: Wat hij zegt ^^^ Je kan beter een iets minder goede kaart kopen en een fatsoenlijke processor kopen. Zoals een Q6600 of E8400 ofzo. (of Q6700 of E8500 als je het geld er voor over hebt.)

[ Voor 18% gewijzigd door mace op 22-04-2008 21:53 ]

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Ik zou voor +/- 200 euro een 8400 kopen en van de resterende 300/400 euro een 9800gtx. minder hitte en meer dan zat voor jou games (except crysis op ultrauberhigh natuurlijk)

• jll
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:03

jll

Die CPU is denk ik nu nog de bottleneck ik heb op mijn intel 965 ook een tijdje met een P4 D gedraait en nu met een E6600 en das echt meters verschil ! tjeck de vraag en aanbod sectie op de frontpage.

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

• 5pë©ïàál_Tèkén
Bedankt voor de reacties zo ver!
mace schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:51:
Hersenletsel? Toch niks blijvends hoop ik? Klote voor je. :'(

1) PCI-e 2.0 kaarten zijn downwards compatible met 1.1 sloten, dus die kaart werkt gewoon.
2) Je voeding is ook prima in orde, denk je nou echt met 850watt tekort te komen? 8)7
3) In hoeverre die kaart te OC-en is weet ik niet zo, maar het zijn wel 2 kaarten in één, dus dat zal wel warm worden.
4) De drivers zijn al wel goed hoor.

Edit: Wat hij zegt ^^^ Je kan beter een iets minder goede kaart kopen en een fatsoenlijke processor kopen. Zoals een Q6600 of E8400 ofzo. (of Q6700 of E8500 als je het geld er voor over hebt.)
Tja of 't blijvend is - time will tell. Hersenschudding en whiplash (en gekneusde ribben maar dat is voorbij gelukkig) omdat iemand met veel haast me van de sokken reed en doorreed. Leuk.

1) OK maar gaat er daardoor snelheid/prestatiekracht verloren? Anders is 't zonde van de €€€

2) die kaart alleen al vreet 500 watt dus ik dacht: laat ik 't maar vragen voor de zekerheid :P

3) check, thanks

4) ook check, thanks :)

Zal eens kijken naar de processoren. Neem aan dat die gewoon in m'n MB passen?

Team anti-scalp - wauw..

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09-2025

TrickeY

www_un4given_nl

zoek bij de juiste socket op pricewatch

www_un4given_nl

• mace

mace

Sapere Aude

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:05:
Bedankt voor de reacties zo ver!

1) OK maar gaat er daardoor snelheid/prestatiekracht verloren? Anders is 't zonde van de €€€

Zal eens kijken naar de processoren. Neem aan dat die gewoon in m'n MB passen?
1) Theoretisch wel, maar de huidige videokaarten zijn nog niet snel genoeg om een 16x PCI-e 1.1 bus vol te krijgen, laat staan 2.0.

Edit: ik lees net op de site van MSI dat wolfedales en yorkfields niet ondersteund worden, de E8xxx en Q9xxx serie valt af.

[ Voor 35% gewijzigd door mace op 22-04-2008 22:18 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
TrickeY schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:09:
zoek bij de juiste socket op pricewatch
Socket alleen is niet genoeg. Kijk op de site van MSI naar de nieuwste BIOS voor je moederbord. Als het goed is vind je bij nieuwere BIOS'en welke CPU's er ondersteunt worden. Met een oude BIOS gaat een nieuwe CPU zoals een E8400 nooit werken. Mijn P5W ondersteunde nog niet eens een E6600 zonder BIOS update, toen naar een Q6600 gegaan en moest weer de BIOS updaten.

Aangezien de TS nog draait met een Pentium-D is de kans erg groot dat een E8400 niet gelijk werkt. Met een BIOS update misschien wel maar dat zou ik eerst uitzoeken. Als je er nu een E8400 in doet krijg je waarschijnlijk niet eens beeld. Ik kreeg ook geen beeld toen ik van een P4 naar een E6600 ging zonder nieuwe BIOS.

Verder is je CPU nu idd al een bottleneck en met een 9800GX2 al helemaal. Het zou best eens kunnen dat je 3dmark score niet eens 20% beter wordt.

Toen ik draaide met die P4 3.0GHz en toen naar een E6600 ging verdubbelde mijn 3dmark score icm een X1900XT. Nu met een 8800GT zou dat verschil nog veel groter zijn en een 8800GT komt niet eens in de buurt van een 9800GX2. Simpel gezegt hebt je bijna niets aan een 9800GX2 zonder nieuwe CPU. In sommige spellen die niet zo op de CPU leunen waarschijnlijk wel maar dan nog heb je weinig aan je GPU upgrade.
Ik zou voor een Q6700 gaan, daar moet je dan bios 7.6 voor hebben
Het prijsverschil tussen een Q6600 en Q6700 is het niet echt waard in mijn mening. Een Q6600 is dan meer waar voor je geld. Ik denk dat ie door gebrekkige Quad-Core ondersteuning in spellen zelfs meer heeft aan een snellere Dual-Core dan aan een Quad-Core.

Ben zelf van een E6600 naar een Q6600 gegaan en op zich ging ik er iets op achter uit. Mijn E6600 liep op 3.2GHz en de Q6600 loopt op 3.1GHz. Alleen in spellen met Quad-Core ondersteuning is het nu sneller. In spellen zonder Quad-Core ondersteuning ben ik er op achter uit gegaan door die 100MHz verschil. Aangezien er nog maar erg weinig spellen zijn die iets met een Quad-Core doen ben je beter af met een Dual-Core tot nu toe. Zodra er meer spellen komen met Quad-Core ondersteuning heb je er pas iets aan.

Mijn Q6600 loopt trouwens met Crysis wat Quad-Core ondersteuning heeft nog uit zijn neus te eten. Totaal CPU gebruik zit zo rond de 65%. (100% zou zijn alle 4 de core's op 100%)

Ik krijg mijn Quad-Core alleen met die domme CPU benchmark van 3dmark06 op 100%. Verder krijg ik em in alle omstandigheden nooit op 100% en dan draai ik toch aardig wat andere dingen tijdens gamen.

[ Voor 40% gewijzigd door PilatuS op 22-04-2008 22:29 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Hier kan je kijken welke processoren ondersteund worden door je moederbord:
http://global.msi.com.tw/...cat2_no=170&cat3_no=#menu

Ik zou voor een Q6700 gaan, daar moet je dan bios 7.6 voor hebben

Zoals ik het zie ondersteund dat ding alleen processoren met een FSB van 1066 of lager, alle 1333 processoren vallen af.

[ Voor 28% gewijzigd door mace op 22-04-2008 22:20 ]

• 5pë©ïàál_Tèkén
Voor het vista 64 bit gedoe heb ik BIOS bijgewerkt, heb nu versie 7.7 (Phoenix tech etc etc.)

Team anti-scalp - wauw..

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-05 22:43

Slapstick

Me, myself or I

Ik raad je ten eerste aan om een betere procesor te kopen en niet de videokaart,
maar als je het echt van plan bent,
PCIe 2.0 draait ook gewoon op 1.1 maar niet op 1.0 hier moet je mee uitkijken,
ik dacht trouwens wel dat alle moederborden die na 2000 gemaakt zijn 1.1 hadden, maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen.
zo te zien heb je intel 975 chipset en die is nog geen 10 jaar oud,
2. Ik vind je systeem een beetje raar, een 850 W voeding wat meer dan voldoende is,
en 8 Gig ram,
3 over OC, ik raad je aan om er dan wel 1 met temperatuur sensor te kopen, omdat het natuurlijk al 2 GPU's in 1 zijn en het na OC'en helemaal warm kan worden. Er is waarschijnlijk echt wel een progamma voor dat een waarschuwing geeft als je videoplank te warm word.

:TweakBlog:

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat ik persoonlijk zou doen met jouw budget is: Nieuw moederbord met ondersteuning voor de nieuwste CPU's. Een E8400 CPU en die eventueel ook nog wat overklokken. Dan vervolgens een 9800GTX. Zou moet werken met je budget en daar heb je veel meer aan dan die 9800GX2.

• 5pë©ïàál_Tèkén
Vandaar dat ik me eerst wilde oriënteren :) Thanks Slapstick (en de rest ook natuurlijk)

Edit: Vista er wéér helemaal opnieuw opzetten met alle andere zut (norton, RAID gedoe, SP1 en de rest) heb ik nu echt geen zin in dus dat gaat niet gebeuren ben ik bang.

[ Voor 49% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 22-04-2008 22:40 ]

Team anti-scalp - wauw..

Verwijderd

Ik zou ergens een E6600 of Q6600 op de kop tikken en er een 3870X2 bij hangen.

• mace

mace

Sapere Aude

slapstick schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:34:
PCIe 2.0 draait ook gewoon op 1.1 maar niet op 1.0 hier moet je mee uitkijken
In principe werkt PCI-e 2.0 ook op 1.0 sloten, maar je kan problemen krijgen, echter hangt dat van de kaart af en niet per sé van de combi PCI-e 2.0 en 1.0.

De TS heeft PCI-e 1.0a

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 11:19

JanvD

Portretfotograaf

my opinion:

koop een nieuwe moederboard met een e8400 en een 3870x2...

dan heb je het meeste waar voor je geld en blijf je nog steeds makkelijk onder je budget. De geforce is nauwelijks sneller dan de 3870x2, maar kost wel een bom duiten meer! de e8400 is de beste processor voor gaming (meeste spellen geen quadcore ondersteuning, daardoor core2duo sneller!) en is ruim over te klokken. De rest van je systeem heb je ruim voldoende, dus daar hoef je je lekker niet druk over te maken!

www.janvandoornik.nl

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:47

elmoxx

xx xx xx

en nog een kleine opmerking waar je misschien nog niet aan gedacht had:

Die videokaart is een behoorlijk beest, zo ook in zijn afmetingen! Je geeft in de TS niet aan wat voor kast je hebt, maar let er op dat de kaart wel gaat passen... (zou zonde zijn 8)7 )

Festina lente

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Mijn 9800gx2 ging deze zaterdag kapot aan overhitting zonder overklok :( (12 uur non stop crysis) en toen zou ik hem testen in een pc van een vriend met een antec 900. hij paste er gewoon niet in :X dus dat zou ik inderdaad ff checken :)

Speedydown.nl !!!

• 5pë©ïàál_Tèkén
Ik heb Afbeeldingslocatie: http://katalog.hgspot.hr/Katalog/20261.JPG, Lijkt me voldoende ruimte toch? Tenzij 't een strijkplank is of zo... strijkbout eerder qua warmte

De samenstelling van het systeem is inderdaad een beetje raar. Dit komt omdat ik een onderdeel upgrade wanneer ik een goeie aanbieding vind/zie. Vandaar dat het RAM buitenproportioneel is.

*zucht* zal eens kijken naar moederborden. Ik zie deze nu. Zo te zien past Wolfdale E8400 (3GHz, C0, 65W) erop (die bedoelde JanJaapWillem toch?).

Noem me een hopeloze fanboy maar m'n voorkeur gaat uit naar Nvidia. Heb er tot nu toe goede ervaringen mee. Heb al een paar 'korte' discussies gezien hierover dus toe maar :P

Edit: Wat is het verschil tussen een 'boxed' en een 'tray' processor (behalve €10 prijsverschil)?
We gaan langzaam maar zeker offtopic, woohoo. Bedankt voor de ideeën zover hé

[ Voor 9% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 23-04-2008 15:03 ]

Team anti-scalp - wauw..

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
boxed is met standaard intel koeler tray is zonder standaard intel koeler
Pagina: 1