Toon posts:

1080P over HDMI lijkt Interlaced

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na de afgelopen maand het internet te zijn afgestruind naar een oplossing stel ik jullie de volgende vraag:

Ik heb sinds 2 een maand een lcd tv van philips.
De 37plf9632p/10 om precies te zijn.
Deze heb ik via hdmi aangesloten op mijn PC met Vista.
Ik gebruik veelvuldig de media center functionaliteit van deze computer.

In de PC zit een Geforce 8600GT met een hdmi (1.3) aansluiting.
Deze kaart gebruikt de allerlaatste forceware driver.
Deze zit aangesloten op de hdmi (1.3) aansluiting van de tv.
De tv staat op 'pixelmapping-mode', wat inhoud dat elke pixel ongeschaald op de juiste beeldpunt
wordt weergegeven.
Op de pc heb ik in het geforce control panel aangegeven dat de bureaublad resolutie 1080P dient te zijn.

Echter, als er nu iets beweegt op het bureaublad, zoals bijvoorbeeld een venster of videomateriaal,
dan wordt het op de tv soort van interlaced weergegeven. Het is duidelijk zichtbaar dat het beeld is opgebouwd uit 2 'fields'. Dit is te zien aan de beeldlijnen welke om en om een net iets ander beeld geven... 1 van de 2 lijkt een soort delay te hebben.

Welke full hd instelling ik ook gebruik, ik krijg dit effect niet weg.
Als ik 720p gebruik werkt alles vlekkeloos.

Kent iemand dit probleem ?

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Je hebt niet toevallig nog een andere videokaart liggen of computer staan die je even aan de TV zou kunnen koppelen? :)

www.mayaposch.com

Verwijderd

Topicstarter
Nope, helaas niet... Dit is het enige met hdmi wat ik heb.

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 08:21
Ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem. Ook een Philips HDTV hier (1080p). Wanneer ik de resolutie op 720p zet, ziet alles er megascherp uit. Wanneer ik 1920x1080 (native resolutie TV) aanzet, ziet aller er in één keer wat minder scherp uit. Bewegend beeld zoals HD-materiaal ziet er daarintegen wel prachtig uit. Is hier misschien een verklaring voor?

De TV wordt aangesloten via een DVI-HDMI connector op een 8800GT.

PHILIPS Motional Feedback 544

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:48:
Na de afgelopen maand het internet te zijn afgestruind naar een oplossing stel ik jullie de volgende vraag:

Ik heb sinds 2 een maand een lcd tv van philips.
De 37plf9632p/10 om precies te zijn.
Deze heb ik via hdmi aangesloten op mijn PC met Vista.
Ik gebruik veelvuldig de media center functionaliteit van deze computer.

Deze kaart gebruikt de allerlaatste forceware driver.
Deze zit aangesloten op de hdmi (1.3) aansluiting van de tv.
De tv staat op 'pixelmapping-mode', wat inhoud dat elke pixel ongeschaald op de juiste beeldpunt
wordt weergegeven.
Op de pc heb ik in het geforce control panel aangegeven dat de bureaublad resolutie 1080P dient te zijn.

Echter, als er nu iets beweegt op het bureaublad, zoals bijvoorbeeld een venster of videomateriaal,
dan wordt het op de tv soort van interlaced weergegeven. Het is duidelijk zichtbaar dat het beeld is opgebouwd uit 2 'fields'. Dit is te zien aan de beeldlijnen welke om en om een net iets ander beeld geven... 1 van de 2 lijkt een soort delay te hebben.

Welke full hd instelling ik ook gebruik, ik krijg dit effect niet weg.
Als ik 720p gebruik werkt alles vlekkeloos.

Kent iemand dit probleem ?
Welke refresh gebruik je? 60 Hz?

Interlaced zie je overigens met name bij bewegende beelden, dus niet zoals de poster voor me meldde. (bij hem was bewegend juist beter)
Heeft de tv geen aanduiding welke stand hij staat? (mijn tv zegt bij aanzetten even av5 1080p)
Misschien staat je tv nl. foutief in 1080i.

Verwijderd

Topicstarter
M'n tv zegt dat het inkomende signaal wel 1080p is.
Het bureaublad is trouwens wel ragscherp. Je kunt echt zien dat 'pixel-mapping' wordt gebruikt.
De problemen zijnzelfs zichtbaar bij een simpele kopieer-animatie.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 21:35
Probeer anders pixelmapping eens uit te zetten om te zien wat er gebeurt?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem gaat niet weg als pixel-mapping wordt uitgezet. Het wordt er juist alleen maar erger van om dat de 'fields' nu niet meer overeenkomen met beeldlijnen op de tv.

Verwijderd

hmmm, eigenlijk is jouw vraag: ligt het nu aan de tv of aan de pc?
Kun je van niemand een upscalende dvd speler lenen, en op 1080p zetten? Kijken of het dan ook is.
Mijn gevoel zegt: er is iets met de tv mis....
gokje: philips heeft heel veel beeldverbeteringstechnieken: pixel plus edge enhance enz enz. schakel ze eens allemaal uit in het menu van je tv, en kijk dan nog eens....

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-05 19:54
Mijn ervaring met Vista Premium en het MCE gedeelte is dat ze op verschillende hertzen werken. In het OS was alles scherp en had ik de refreshrate aangepast voor een goed beeld. In MCE pakte Vista echter een andere instelleing waardoor er eens per zoveel seconden een knippering in het beeld zat.

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 08:35
Join the club...Ik heb precies de zelfde tv een paar maanden geleden gekocht. Op het philips topic (even url kwijt sorry ) is hier ook al van alles over geweest, kort maar krachtig: Philips ontkent het probleem en zegt dat het via een firmware te verhelpen is. Zoals je daar zult lezen hebben meer lui er last van en schijnt het toch echt een interlaced beeld te zijn.

Om je keuze van je tv nog wat "op te vrolijken" :

http://vinzzz.nl/problemen%2D42pfl9632D10/

Anyway good luck want de mijne gaat voor reparatie, ik heb er al een brief naar kassa en consumentenbond naar gestuurd. mocht je info willen hebben dan post ik hier nog wel wat resultaten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:48:
Wat voor 8600GT is dat ? van welk merk ?

• lordloeder
Kan je zeggen dat de videokaart niet gaat uitmaken: we hebben hier 2 verschillende 8800gts en een ati 3850 geprobeerd en 2 verschillende dvi -> hdmi kabels. Dit hoef je niet te gaan proberen, ( non flame mode, maar moet het toch even kwijt ) het beeld met de ati viel zelfs tegen, dit had ik niet verwacht.

check maar eens de site: http://www.hotrodpage.nl/

daar is een tabel onderaan die omhoog scrollt, toen ik dat om me nieuwe tv zag met 1080p :X
720p echter is haarscherp. |:(

[ Voor 23% gewijzigd door lordloeder op 25-04-2008 18:19 ]

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 21:22
Jullie geven aan dat de tv laat zien dat het inkomend signaal 1080p is en dat klopt ook wel dus, het blijkt dus dat hij het accepteert.

Dat wil nog niet zeggen dat hij ook 1080i weergeeft!! Dan moet je even goed zoeken in de specificaties van je tv in de gebruiksaanwijzing.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Verwijderd

lordloeder schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 18:16:
Kan je zeggen dat de videokaart niet gaat uitmaken: we hebben hier 2 verschillende 8800gts en een ati 3850 geprobeerd en 2 verschillende dvi -> hdmi kabels. Dit hoef je niet te gaan proberen, ( non flame mode, maar moet het toch even kwijt ) het beeld met de ati viel zelfs tegen, dit had ik niet verwacht.

check maar eens de site: http://www.hotrodpage.nl/

daar is een tabel onderaan die omhoog scrollt, toen ik dat om me nieuwe tv zag met 1080p :X
720p echter is haarscherp. |:(
Ik wil gewoon weten welke fabrikant tegenwoordig videokaarten met een HDMI 1.3a interface produceert. Ik zoek namelijk ook een videokaart met een 1.3a interface.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Hoe ziet het er eigenlijk uit als je het gewoon analoog aansluit?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
lordloeder schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 18:05:
mocht je info willen hebben dan post ik hier nog wel wat resultaten.
Graag... Heb het nu maar tijdelijk op 720 p gezet wat opzich prima werkt.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 18:12:
Wat voor 8600GT is dat ? van welk merk ?
Geen idee eerlijk gezegt. Het is een kant en klare kast van HP.
Mojo schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 21:59:
Hoe ziet het er eigenlijk uit als je het gewoon analoog aansluit?
Ik heb geen component uitgang op deze kaart zitten.. of heb er geen verloopje voor.
Daar kan ik dus weinig over zeggen.

In de link van Lordloeder staat het volgende:
- Het lijkt er op dat de tv het 1080p signaal terug naar 1080i zet en dan weer onjuist naar 1080p.

Dat zou inderdaad weleens kunnen kloppen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 09:51 . Reden: verduidelijking ]

• lordloeder
Hey wel ik ben aan het proberen om een ruil voor te stellen naar Philips. de nieuwe modellen die nu uitzijn hebben de problemen niet meer :) Misschien dat je nog kunt ruilen bij je zaak? Ik neem aan dat ze daar niet echt moeilijk overdoen aangezien het zo'n korte tijds duur is.

hopelijk gaat dat bij mij nog lukken ...

Verwijderd

Topicstarter
@ Lordloeder

Ik hoor graag wat je bevindingen zijn !

Met wat voor 'verhaal' ga jij de tv ruilen en bij welke winkel ?

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Ik heb een 37PFL9631, zelfde paneel, alleen ambilight aan de zijkanten, ipv surround ambilight.
In combinatie met een GeForce 7950GX2, nieuwste driver onder XP en een DVI-HDMI kabel precies hetzelfde probleem:

Als ik met de muis beweeg, of als ik een venster sleep, dan gaat de TV op de horizontale lijnen 'knipperen'.

Videomateriaal ziet er prima uit en daar lijkt de 'storing' niet op te treden. Ik heb al allerlei beeldbewerking van de TV uitgezet, maar het baat niet.

Ik heb het gevoel dat deze 'storing' het bij mij alleen doet bij horizontale lijnen in beeld die 1 pixel dik zijn.

Lijkt me dus een interlace-foutje, ergens.

Verwijderd

Topicstarter
Gaat lekker dan..... zijn er dus meer mensen met problemen.

Toch raar dat Philips dmv een firmware update de problemen niet verhelpt.

Heeft iemand met hetzelfde probleem het al geprobeerd met een component aansluiting ?

Verwijderd

Hebben jullie de aansluiting op de televisie waarmee de pc verbonden is al geconfigureerd op PC door in tv menu naar "installatie" te gaan, vervolgens naar "aansluitingen" en daar de ingang die voor pc gebruikt word op "pc" in te stellen?

• Molybdenum
@FrostiPowerr!!:

Gouden tip! Dat werkt voor het knipperen.

Nadeel is nu dat wanneer er iets in beeld beweegt (o.a. de muiscursor en video dus), dat je dat typische interlace effect ziet: streepjes.
Ik kan in mijn nVidia cpl instellen of het signaal 1080p of 1080i moet zijn, maar dat maakt niks uit.

Verwijderd

Ik vrees dat het probleem onoplosbaar is zonder dat de hardware in de televisie verandert word. Lees ook even het topic "philips de recente modellen deel 4" en dan vanaf pagina 48. Ik heb ondertussen al mail gestuurd naar Philips voor een passende oplossing en denk dat dit ook het beste advies is om te doen. Het lijkt er sterk op dat Philips de specificaties niet kan waarmaken en dat 1080P gewoon niet ondersteunt word. Ik hou jullie op de hoogte.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een aantal keer contact gehad met de service afdeling van Philips, maar deze konden tot nu toe geen oplosing bieden. Ze nemen aankomende week contact met me op (of ik met hun) I'll keep you posted.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een aantal keer contact gehad met de helpdesk van Philips.
Ze kunnen geen oplossing vinden voor het probleem.
Ik 'moet' het panel maar om laten wisselen door de leverancier,
want volgens hun moet de televisie 1080p zonder problemen aankunnen.

Dus op naar de winkel dan maar.... :-(

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 09:42 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Dit probleem wordt uitgelegd door Pascalbulsing in het LCD,Plasma topic.

De tv die haalt een 1080P signaal uit elkaar om de PNX5050 chip zijn bewerkingen er op los te laten. Als alle processen zijn doorlopen word het beeld weer samen gevoegd. En daar gaat dus essentiele beeld informatie verloren. Gevolg hiervan is dat er dus verschillen in frames zitten die je weer gaat zien bij bewegende beelden. Het beeld lijkt dus als het ware uit elkaar getrokken te worden.

Dit is heel makkelijk te zien als je simpelweg Windows XP of Vista op 1920x1080 op 24/50/60 Hz.
Als je je muis niet beweeg dan staat er een stak beeld. Beweeg je je muis dan gaan de lijntje trillen en heb je het bewijs dat de tv dus geen kracht heeft om een volledig 1080P te bewerken.

Een echt 1080P beeld en display zal dus nooit trillende lijntje geven bij een bewegend beeld. Doen ze dat wel dan is het dus geen 1080P. Het maakt ook geen ruk uit welke frequentie je hiervoor gebruikt. Als het maar geen i variant is. (bijv. 25i, 30i, 50i of 60i)

De huidge (2007) 9x32, 7x03, 5x03 modellen zijn dus NIET in staat om een volledig (trillingsvrij) 1080P beeld neer te zetten icm de (HD) natural motion. Intern word het, als (HD) Natural Motion aanstaat terug gerekend naar 1080i en daarna weer samen gevoegd tot 1080P.
Ze kunnen wel 1080P weergeven als je de desbetreffende HDMI ingang op 'PC' zet, maar dat werkt dus de HD NM niet. En daar flest Philips dus de boel. Je zou ook kunnen spreken van een marketing truuk. Je kan het signaal wel aanbieden aan de tv, maar hij kan het niet verwerken door de beperkte rekenkracht. De tv's kunnen het wel weergeven maar alleen als je een aantal opties (waar je waarschijnlijk de tv voor gekocht heb) uit heb staan...

Philips nieuwe 2008 LCD's 7600, 7400, 5000 en 3000 series

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Persoonlijk ben ik uberhaupt geen fan van de nabewerkingen die een TV doet op een beeld. Deze moet gewoon zoals deze op de bluray staat en hoe de director het bedoelt heeft op je TV komen. Daar hoeft geen nabewerking aan te pas te komen.. ;)

Optie uitzetten lijkt mij dan iig de beste optie. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

[Offtopic modus]
Voor 1080P heb je toch wel minimaal een 50inch nodig..
Sommige fabrikanten beginnen daarom ook pas bij die maat met FullHD ondersteuning.
[/Offtopic modus]
Maar zou een oorzaak van het probleem kunnen zijn...

• Molybdenum
dat slaat nergens op. voor 1080p heb je 1920x1080 pixels nodig (en de juiste processing power), maakt niet uit hoe groot die pixels zijn.

mijn 37inch tv heeft zoveel pixels en zou 1080p moeten kunnen qua processing power.

[ Voor 24% gewijzigd door Molybdenum op 10-05-2008 17:57 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Het slaat wel ergens op. Bij 37 inch is gewoon het verschil tussen 1080p en 720p te klein om de grote meerprijs waard te zijn en gaat het meer om de patsfactor eigenlijk. Ik heb tijdens het kiezen van onze TV er volledig met mijn neus bovenop gezeten en kon geen verschil ontdekken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:34:
Ze kunnen wel 1080P weergeven als je de desbetreffende HDMI ingang op 'PC' zet, maar dat werkt dus de HD NM niet.
Dat is dus ook niet helemaal waar, omdat het beeld dan 'interlaced' wordt weergegeven,
zoals in de topic start wordt vermeld.
Ik heb namelijk helemaal geen probleem met het uitzetten van de beeldverwerkingsrommel.
Maar dan gaat het dus nog niet goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2008 10:17 ]

• Molybdenum
The__Virus schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 18:54:
Het slaat wel ergens op. Bij 37 inch is gewoon het verschil tussen 1080p en 720p te klein om de grote meerprijs waard te zijn en gaat het meer om de patsfactor eigenlijk. Ik heb tijdens het kiezen van onze TV er volledig met mijn neus bovenop gezeten en kon geen verschil ontdekken.
tja, ik zie het verschil wel, maar goed, laten we die discussie hier meer niet voeren. ;)

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:24
Als ik alle bovenstaande informatie goed lees, is er dan nog wel een probleem?
- Als je de TV op mode 'PC' zet (met pixelmapping), dan wordt alles ook echt precies weergegeven zoals je PC het uitstuurt; ook 1080p.
- Wil je zelf allemaal beeldverbeterings algorithmes toepassen op je PC? Prima, dat kan. Fijn voor ons tweakers.
- Als je graag de TV wat processing wilt laten doen op je 1080p materiaal, dan kan dat ook. De conclusie van diverse eigenaren van deze TVs lijkt wel te zijn dat het er bepaald niet beter op wordt. Nou, dan moet je het gewoon niet doen.

Is er dan nu nog een probleem?

Geef mij ook maar zo'n TV waar je zelf zoveel keus hebt!

• Molybdenum
Als je iets verder terugleest, dan zie je dat 'PC'-instelling bij mij geen positief effect heeft.
Ik heb uiteindelijk de ingang op Bluray staan en neem de trillende lijntjes voor lief: immers, ik heb helemaal nergens last van als ik films kijk.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn tv staat inmiddels op de lijst om terug te gaan naar Philips waar er, "volgens de helpdesk", een nieuw 'stuk hardware' in de kast gezet gaat worden... Hopen dat het iets helpt....

De verkoper in de winkel zei nog:"Misschien krijg je wel een nieuwere versie van de tv".
Misschien helpt dat wel voor de beeldproblemen, maar je houd er wel een oerlelijke kast aan over :-)
( Ben niet zo dol op de nieuwe vormgeving met de plexiglas randen ).

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Het is helaas zo dat de eerste "1080p TV's" van Philips intern weldegelijk aan interlaced verwerking doen omdat 1080p teveel bandbreedte en processing kost in het systeem. Echt progressive full HD is het dus niet, en ja... da's tamelijk misleidend.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijdje te zijn weggeweest voor mijn werk, is vandaag eindelijk mijn tv opgehaald door de leverancier. Hij gaat naar Philips waar ze het 'binnenwerk' zullen vervangen zodat mijn tv gewoon 1080p kan processen. Over een weekje of 2/3 moet ik hem terughebben. Ik zal laten weten of ze het probleem daadwerkelijk met een dergelijke ingreep kunnen oplossen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 09:46:
Ik heb inmiddels een aantal keer contact gehad met de service afdeling van Philips, maar deze konden tot nu toe geen oplosing bieden. Ze nemen aankomende week contact met me op (of ik met hun) I'll keep you posted.
Is hier al wat meer van bekend kwa oplossing?
Pagina: 1