Toon posts:

Probleem formateren 486!

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een oude 486 geformateerd omdat hij was gecrashed.

Nu wil ik windows 95 opnieuw installeren maar de cdrom speler vindt hij niet. Ik heb het al geprobeerd met een windows98 opstartdiskette maar geen succes.
Een paar gegevens:
Main Processor: Cx486DX2
cdrom: Acer Peripherals Inc. FCC Id: JVP6825P
AMI BIOS (date 25-07-94)
geheugen 16 MB RAM

Hoe kan ik windows 95 installeren?

We hebben thuis wel een vrij nieuwe computer staan (AMD Duron 700, 64 MBRAM)
Kan ik de Hd uit de 486 halen en in deze computer plaatsen om zo windows 95 te installeren? Of "past" dit niet en weet iemand een andere oplossing.

Alvast bedankt

Verwijderd

ja je kunt die hd uit die 486 halen en dan gewoon in die nieuwe compu zetten, die andere ff los gooien en dan opstart diskette er in en instaleren maar*D*D

Verwijderd

Ik de bios alle boot devices uit en alleen cd aan. Zo boot je van je windows cd en gaat hij installeren. Je kan ook ff drivers op je nieuwe computer downloaden voor je cdrom en deze met floppy in dos installeren. :9

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk heeft dat ding gewoon een propairity (schrijfwijze niet geheel correct) interface en dan kan de BIOS er dus ook niet van booten.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:11

Destruction

(ex-)Automonteur

Heb ik ook gehad met me server ( draaide eerst linux , nu winnt , net zo makkelijk af te stellen ) maar dat kon ik niet geinstalled krijgen , ik die ( segate 1GB ) hdd eruit gehaald en in me workstation gepleurd . toen NT geinstalled , en toen weer terug gezet , nu doet ie het gewoon . :7

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Hyp Hyper
  • Laatst online: 13-08-2025
Op zondag 18 februari 2001 16:57 schreef sinterklaasrulez het volgende:
Ik de bios alle boot devices uit en alleen cd aan. Zo boot je van je windows cd en gaat hij installeren. Je kan ook ff drivers op je nieuwe computer downloaden voor je cdrom en deze met floppy in dos installeren. :9
Over het algemeen kon je ten tijde van de 80486 nog niet booten vanaf een cd-rom. De meeste Bios's ondersteunden dat toen nog niet.

Simpele oplossing: Download en installeer een DOS Atapi-driver. Daarmee kun je elke EIDE CD-rom drive aansturen via DOS en dus Windows installeren.

Als je zo'n driver niet kunt vinden, heb ik er nog wel één op m'n HD staan.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

De meeste 486's kunnen volgens mij niet van CD-ROM booten. Ik zou zeggen:
- Dowload http://support.micronpc.com/file_lib/boot.html (zoek de goede ff uit) en draai het (wordt op flop gezet)
- Booten van flop. CD-ROM wordt gevonden (als het goed is)

D:\win95\setup.exe was het geloof ik.

Succes.

Verwijderd

Nou,wat zei ik!! De eerste oplossing lijkt me toch wel de simpelste ;)

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je in dos doet:

A: mscdex.exe

installeert hij als het goed is de cd-rom speler. Daarna doet hij het, denk ik.

Correct me if i'm wrong

They made me do it.

• bartie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2023

bartie

algeblaat

aaaaaaaaaaaaaaarghhhhhhhhhhhhhhhhh

hebben jullie nou echt nooit in dos gewerkt?

je moet om die cdrom speler aan de praat te krijgen:

Eerst lege floppy in je een compjoeter met win98 douwen

een dosdriver downloaden voor je typ en merk cdrom speler, dat is altijd een .SYS bestand.

dit bestand + mscdex.exe zet je op die kale opstart-diskette. (zon win98 bootdisk is ook nix geloof me maar, installeert allemaal lamme zooi waar je pc van in de war raakt, zoals een virtuele hdd die op je RAM is gebaseerd)

Je kan een kale opstartdiskette maken door een lege diskette in je pc te doen en dan in een dos venster of in real dos mode of in uitvoeren in te tikken:

format a: /s

Let wel op dat je dit eerst doet, en daarna pas die cdrom driver en mscdex.exe ernaartoe kopieert.

dan ga je naar real-dos mode
dan tik je in:

A:
copy con config.sys
device=cdromdriver.sys /d:mscd000
dan druk je op CTRL-Z en dan op enter
kan ook CTRL-C zijn, dat weet ik niet meer

dan tik je in:

copy con autoexec.bat
mscdex.exe /d:mscd000
dan druk je op CTRL-Z en dan op enter
kan ook CTRL-C zijn, dat weet ik niet meer

Dan reboot je vanaf die floppy in de pc waar een schone OS installatie op moet.
Als je de goede cdrom driver (sys bestand) hebt gedownload, dan doet je cdrom speler het nu als je D: of E: intikt (hangt ervanaf hoeveel hdds je hebt of in hoeveel partities hij is opgedeeld.

In jouw geval zal het grootste probleem wel zijn de goede driver voor je cdrom speler vinden.

Sommigen hier beweren dat 1 driver voor elke cdrom speler werkt, nou dat is dus niet waar.

Ik heb met sommige cdrom spelers wel 30 verschillende drivers geprobeert omdat er een windows op moest geinstalleerd worden en er geen andere pc in de buurt was. En bij nummer 25 ofzo doet ie het dan pas, als ik een geluksdag heb.

• Hyp Hyper
Ik heb met sommige cdrom spelers wel 30 verschillende drivers geprobeert omdat er een windows op moest geinstalleerd worden en er geen andere pc in de buurt was. En bij nummer 25 ofzo doet ie het dan pas, als ik een geluksdag heb.
Je moet ook een zgn. universele driver nemen. Geen fabrieksdrivers. Kijk maar eens op de driverguide. Daar staan een paar universele atapi-drivers. Mijn ervaring daarmee is dat één zo'n ding (driver) het doet voor 99% van de IDE-cdroms.

En.. het is idd ctrl-z. Ik denk dat ik meer in DOS heb gewerkt dan jij als ik zo je leeftijd zie... :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:00
Op zondag 18 februari 2001 16:57 schreef sinterklaasrulez het volgende:
Win95 cd is toch niet bootable?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Hyp Hyper
.

• FoolZero
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Wat een moelink doenerij (:P)
Waarom ruk je die harde schijf niet uit de PC en zet je hem (als slave ofzo) naast die andere in je Duron systeem. Setup directory aanmaken en alle CAB/installatie bestanden kopieren naar die 'oude' harde schijf. Schijf weer op master zetten en in die 486 bouwen. Ow misschien is het handig om ook de HD meteen met sys D: bootable te maken, dan heb je helemaal geen diskettes/CD-ROM's meer nodig. ;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Hyp Hyper
Op maandag 19 februari 2001 07:31 schreef FoolZero het volgende:
Wat een moelink doenerij (:P)
Waarom ruk je die harde schijf niet uit de PC en zet je hem (als slave ofzo) naast die andere in je Duron systeem. Setup directory aanmaken en alle CAB/installatie bestanden kopieren naar die 'oude' harde schijf. Schijf weer op master zetten en in die 486 bouwen. Ow misschien is het handig om ook de HD meteen met sys D: bootable te maken, dan heb je helemaal geen diskettes/CD-ROM's meer nodig. ;)
Had ik ook al aan gedacht. De HD in de 486 moet dan wel groot genoeg zijn voor de .cab files én de installatie. En dat zou wel eens krap kunnen worden. De HD's waren toen nog niet zo groot. :)

• FoolZero
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 19 februari 2001 07:33 schreef Hyp Hyper het volgende:

[..]

Had ik ook al aan gedacht. De HD in de 486 moet dan wel groot genoeg zijn voor de .cab files én de installatie. En dat zou wel eens krap kunnen worden. De HD's waren toen nog niet zo groot. :)
Hier ben ik ook wel eens tegenaan gelopen... Om ruimte te besparen kun je bijvoorbeeld de CS*.exe verwijderen. Dit is de CompuServe Kit en wil je sowieso niet geinstalleerd zien. Het enige wat in de installatie veranderd is, dat je 1 keer op skip file moet drukken, omdat hij deze dus niet kan vinden. Boeiuh! :)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

De meeste 486's hebben de CD-rom op de geluidskaart aangesloten, als je die niet geinstalleerd hebt, vindt de compu de CD nooit.
Het probleem is dat de geluidskaart met de originele diskette geinstalleerd moet worden: daar staat ook de CD-driver op.

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt dus even heel hard zoeken naar de goede drivers.

Ik wil jullie alvast bedanken voor alle reacties!
Ik zit doordeweeks in Delft, zaterdag ben ik weer thuis en kan ik pas al jullie tips gaan test/toepassen.

Jodie

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
JODIE UIT DELFT? nog ff en je staat hier zeker Que si Que Non te zingen? (liever geen flames over mijn spaans) >:)

• Bigs
  • Niet online
Op maandag 19 februari 2001 09:58 schreef Quadrizz het volgende:
De meeste 486's hebben de CD-rom op de geluidskaart aangesloten, als je die niet geinstalleerd hebt, vindt de compu de CD nooit.
De meeste geluidskaarten werkten in DOS gewoon zonder drivers al hoor (SET BLASTER of liever nog SET ULTRA :9 regeltje was voldoende).

• Hyp Hyper
Op maandag 19 februari 2001 09:58 schreef Quadrizz het volgende:
Het probleem is dat de geluidskaart met de originele diskette geinstalleerd moet worden: daar staat ook de CD-driver op.
Da's niet waar. De meeste 'eerste' cd-rom drives hadden hun eigen 'kale' scsi-kaartje. Daar heb ik er nog een van liggen. Ik heb ook een single-speed EIDE cd-romdrive van die tijd, dus die waren er ook al. :)

Zolang je maar een EIDE (en niet IDE) controller hebt, kun je een ATAPI CD-rom d'r aan hangen.

Pagina: 1