Geheugen werkt niet, terugsturen kan niet meer?

Pagina: 1
Acties:

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb maandag 14 april 2 modules 512 Mb DDR SO-DIMM PC2700 geheugen besteld. Door problemen met de bezorging is de bestelling gisteren aangekomen. De modules zijn bedoeld als upgrade voor mijn HP NX9010 laptop, daar gaat PC2700 in, maar in de handleiding staat dat hogere modules backwards compatible zijn.

Je raadt het al, de modules worden niet herkend. Ik heb ze in alle mogelijke configuraties geprobeerd in de laptop. Het apparaat boot gewoon niet. Als ik de oude 256 mb met een nieuw 512mb mix, dan start hij wel op, echter wordt er maar 256mb herkend.

Nu stuur ik vanmiddag een e-mail naar de webshop waarin ik de situatie uitleg. De winkel was erg behulpzaam tot nu toe, dus ik vermoedde dat alles goed kwam. Echter komt nu de mail terug:

"Waarschijnlijk ondersteund uw notebook enkel PC2100 modules. U heeft PC 2700 besteld.
Dat had u moeten verifiëren bij de fabrikant of ons alvorens u bestelde. Helaas kunnen wij van geheugen modules als de verpakking geopend is deze niet meer terugnemen, zeker niet als ze al in gebruik zijn genomen."

Ik dacht dat ik van de Wet Kopen op Afstand gebruik mocht maken, maar dit gaat alleen op voor ongeopende producten.

Ik vraag advies. Heb ik nou nog een poot om op te staan? Wat moet ik doen? Er is toch ook nog een mogelijkheid dat beide modules defect zijn?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:56
kikibu schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:24:
Ik heb maandag 14 april 2 modules 512 Mb DDR SO-DIMM PC2700 geheugen besteld. Door problemen met de bezorging is de bestelling gisteren aangekomen. De modules zijn bedoeld als upgrade voor mijn HP NX9010 laptop, daar gaat PC2700 in, maar in de handleiding staat dat hogere modules backwards compatible zijn.

Je raadt het al, de modules worden niet herkend. Ik heb ze in alle mogelijke configuraties geprobeerd in de laptop. Het apparaat boot gewoon niet. Als ik de oude 256 mb met een nieuw 512mb mix, dan start hij wel op, echter wordt er maar 256mb herkend.

Nu stuur ik vanmiddag een e-mail naar de webshop waarin ik de situatie uitleg. De winkel was erg behulpzaam tot nu toe, dus ik vermoedde dat alles goed kwam. Echter komt nu de mail terug:

"Waarschijnlijk ondersteund uw notebook enkel PC2100 modules. U heeft PC 2700 besteld.
Dat had u moeten verifiëren bij de fabrikant of ons alvorens u bestelde. Helaas kunnen wij van geheugen modules als de verpakking geopend is deze niet meer terugnemen, zeker niet als ze al in gebruik zijn genomen."

Ik dacht dat ik van de Wet Kopen op Afstand gebruik mocht maken, maar dit gaat alleen op voor ongeopende producten.

Ik vraag advies. Heb ik nou nog een poot om op te staan? Wat moet ik doen? Er is toch ook nog een mogelijkheid dat beide modules defect zijn?
Binnen 7 werkdagen kun je die gewoon terug sturen in de orgineleverpakking en hebben ze het maar terug te nemen als ze zo coulant zijn,

En anders vraag je of je ze kan terug sturen en inruilen voor pc2100 wat misschien ietsje meer kost dan :)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 20:15

PcDealer

HP ftw \o/

Je hebt 7 werkdagen na ontvangst om retour te sturen op eigen kosten, ook al is het geopend:
PcDealer in "Ik word gek van die dode subpixel!"

Winkel is dus niet terzake kundig of doet alsof.

LinkedIn WoT Cash Converter

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

kikibu schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:24:
Waarschijnlijk gedoeld op modules van HP zelf?
Dat gaat dan niet op voor merk X.
Ze zouden defect kunnen zijn, DOA. Vraag een RMA aan bij de webshop.
Die proberen ze uit en komen er achter dat het 1) wel goed werkt of 2) niet goed werkt.
In geval:
1) Sturen ze je een rekening voor onderzoekskosten en heb je verder geen mogelijkheden meer dan gewoon andere modules te bestellen. - PcDealer heeft een punt: gewoon terugsturen.
2) Sturen ze je een nieuw setje op die je weer mag proberen.

Alles kan stuk.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:57
Zie voor informatie over de 'Wet kopen op afstand' de site www.consuwijzer.nl.
ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid. Het is ontstaan uit een samenwerking tussen drie toezichthouders die onder het Ministerie van Economische Zaken vallen; de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta).
Lijkt me een betrouwbare bron. In eerste instantie vind ik daar niets over de verpakking, maar als je zoek op "verpakking" kom je bij een lezersvraag met daarop als antwoord:
Ja, je hebt recht op je geld terug.

De wet geeft je bij ‘koop op afstand’ (dus ook kopen via internet) in de meeste gevallen een bedenktijd van zeven werkdagen. De termijn gaat in vanaf het moment dat je het product ontvangt. Ben je niet tevreden? Dan mag je het product,zonder opgave van redenen, binnen zeven werkdagen terugsturen.

De verkoper mag van je verlangen dat je het product onbeschadigd en in de originele verpakking retourneert. Hij mag echter niet eisen dat de verpakking ongeopend en dus onbeschadigd blijft. De gedachte achter de bedenk- of zichttermijn is nujuist dat je de mogelijkheid hebt om het product beter te beoordelen. Hiervoor is het vaak noodzakelijk om het product uit de verpakking te halen en uit te proberen. Dit mag dus ook gewoon! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je het product echt gaatgebruiken. Vergelijk het met het uittesten van een product in de winkel
Maar in je recht staan is nog niet gelijk als je recht ook krijgen... is de betreffende winkel misschien aangesloten bij een organisatie?

• kikibu
Bedankt voor de snelle reply's. De betreffende winkel is PC Megastore. Ik kreeg een erg goede indruk gekregen van deze webshop gedurende de periode dat het pakketje kwijt was (elke dag support). Echter zet zich nu een sterke daling in...

DOA sturen lijkt me geen optie. Het lijkt me een héél erg kleine kans dat beide modules defect zijn aangekomen. Tevens wil ik niet het risico lopen tegen 30 euro administratiekosten:
In het controleren van deze producten gaat voor PC Megastore zo veel tijd inzitten dat, als na controle door PC Megastore blijkt dat uw product geen mankementen vertoont, er € 30,-- administratiekosten in rekening gebracht worden.
Uit de Retourinfo en FAQ van PC Megastore:
Sinds 1 februari 2001 is de wet "kopen op afstand" van kracht. Wat houdt dit in?

9. De consument heeft recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Deze mag een product binnen die periode terugsturen, waarbij hij/zij alleen de portokosten voor het terugsturen hoeft te betalen. De reden van teruggaaf is niet nodig.

Wat zijn de voorwaarden voor deze afkoelingsperiode?

* Het product moet ongeopend geretourneerd worden, verzegeling en verpakking mogen niet beschadigd c.q. verbroken zijn.
* Afkoelingsperiode geldt niet voor aankopen die speciaal, op bestelling, zijn gemaakt.
* Afkoelinsperiode geldt niet voor een dienst waarmee de verkoper met instemming van de consument is begonnen voordat de afkoelingsperiode is verstreken.
* Voor het retourneren van het product dient contact opgenomen te worden met PC Megastore.
* Het aankoopbedrag zal binnen 30 dagen worden gereteourneerd door PC Megastore.
Volgens ConsuWijzer, en dus ook Postbus51

Als het in hun woorwaarden staat dat het dus niet geopend mag zijn, is het dan ook zo? Staan hun voorwaarden boven de vage formulering van de wet? (zijn daar rechters voor uitgevonden? ;))

De webshop is aangesloten bij het Q Shops Keurmerk. Zij hebben ook een gedragscode

[ Voor 3% gewijzigd door kikibu op 22-04-2008 22:35 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 23:03
kikibu schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:30:
Als het in hun woorwaarden staat dat het dus niet geopend mag zijn, is het dan ook zo? Staan hun voorwaarden boven de vage formulering van de wet? (zijn daar rechters voor uitgevonden? ;))
Nee, algemene voorwaarden staan niet boven de wet. Wat in de wet staat geldt dus. Je mag je geheugenmodules zonder opgaaf van redenen terugsturen.

Verwijderd

Nee, de wet gaat overal boven :)
Edit; Spuit 11 :")

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 22:35 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Blijft lastig zo'n verhaal. Ook al staat TS in zijn recht, je moet toch maar weer je recht gaan halen, want deze shop gaat echt niet meewerken als ik het zo lees.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=170

Je mag de verpakking openen, zie 4c

Artikel 46d

Recht op ontbinding koop binnen zeven werkdagen

1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

Teruggave betaalde som

3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

Geen recht op ontbinding

4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b. van zaken die:

1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;

3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

4°. snel kunnen bederven of verouderen;

c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

d. van kranten en tijdschriften.

[ Voor 91% gewijzigd door datkanveelbeter op 23-04-2008 00:14 ]

• kikibu
Bedankt voor het uitzoeken! Kijk hier heb ik wat aan.

Ik heb dus al aangegeven te willen retourneren, dus ik neem aan dat ze straks niet kunnen zeggen dat de 7 werkdagen periode al over is, toch? (zij houden het af)

Enig commentaar op onderstaand mailtje? Anders gaat hij morgenochtend de 'deur' uit :)
Beste Dave,

Bij deze zou ik toch willen aangeven het product te willen retourneren op basis van de we Koop op Afstand. Ik heb even opgezocht hoe het zit en ik sta in mijn recht als ik hierom vraag.

Ik quote uit artikel 46d van boek 7 BW:
-----------------------------------------------------------------------------

Geen recht op ontbinding

a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b. van zaken die:

c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

----------------------------------------------------------------------------------------------
(bron: http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=170)

Geen van de bovengenoemde situaties heeft betrekking tot mijn zaak. Tevens staat in het Q-Shops keurmerk, waar PC-Megastore zich aan verbindt, dezelfde tekst in de gedragscode.
Zie ook: http://www.qshops.org/downloads/gedragscode.pdf

Alvast bedankt voor uw reactie.

Mvg

• mohawk0618
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-01 13:20
Ben ik onlogisch aan het denken, of staat daar juist dat je geen recht hebt op ontbinding van koop

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:51
mohawk0618 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 01:58:
Ben ik onlogisch aan het denken, of staat daar juist dat je geen recht hebt op ontbinding van koop
Indien het software betreft. Geheugen is geen software.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

mohawk0618 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 01:58:
Er staat dat als het audio- en video-opnamen of computerprogrammatuur betreft dat het dan niet geopend mag zijn, alle andere verpakking mag opgemaakt worden en daarna retour gestuurd worden. Geheugen is geen audio/video-opname en het is ook geen computer programmatuur.

Hoe lees jij dat er juist staat dat hij geen recht op ontbinding heeft?

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
De webshop kan zich beroepen op:

Geheugen is iets wat aan snelle prijsfluctuaties onderhevig is en dus in zekere zin "veroudert".... Je neemt bij het kopen van geheugen altijd een risico. Misschien wist je dat niet, maar "generic" SO-DIMM werkt lang niet altijd, in mijn ervaring, afhankelijk van het merk laptop, maar in 25-50% van de gevallen.

Je zult hoe dan ook altijd verlies kunnen leiden als je de gok zelf neemt om geheugen dat niet gegarandeerd compatible is te kopen. Je hebt namelijk ook gegarandeerd compatible geheugen dat wel (gegarandeerd :)) werkt.

Bovendien is het bij geheugenmodules voor de verkoper niet eenvoudig te testen of deze na de test door jou nog goed werken. (Ze moeten maar net een laptop hebben staan waar het wel in werkt.)

Ik zou zeggen: neem je verlies, verkoop ze via V&A, www.speurders.nl of een andere site, en koop gegarandeerd compatible geheugen. Kost wat meer, maar je hebt minder gezeur.

[ Voor 3% gewijzigd door pinockio op 23-04-2008 05:38 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:59

Standeman

Prutser 1e klasse

Overigens, zover ik kan zien moet PC2700 gewoon werken. Als ik de geheugen configurator gebruik van informatique (niet als spam bedoeld) kom ik op het volgende uit:

Dane-Elec 512 MB SODIMM PC2700 HP/COMPAQ

Ook op andere sites wordt er PC2700 aangeboden voor de NX9010

Er is dus een kans dat die SODIMM gewoon kapot is.

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 23-04-2008 08:45 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

dusty schreef op woensdag 23 april 2008 @ 04:09:
[...]

Hoe lees jij dat er juist staat dat hij geen recht op ontbinding heeft?
Vanwege
Maar is alleen van toepassing als:

b. van zaken die:

is true.
pinockio schreef op woensdag 23 april 2008 @ 05:37:
De webshop kan zich beroepen op:

Geheugen verouderd niet. Je kunt het na 5 jaar nog prima gebruiken.
Geheugen is iets wat aan snelle prijsfluctuaties onderhevig is en dus in zekere zin "veroudert".... [...]
Heeft niets met de financiële markten te maken. Dat slaat op opties, aandelen e.d.
[verhaal]
De rest is onzin. Prijsfluctueren op de

• kikibu
Geheel onverwacht heb ik geluk. Ik heb mijn e-mail gestuurd en krijg het volgende terug:
Geachte heer Boere,

Bij deze wil ik u mededelen dat het normaliter niet mogelijk is het product te retourneren waneer deze in gebruik genomen is. Het betreft namelijk een zicht termijn en geen gebruikstermijn.

Echter komen wij u graag tegemoet, u kunt het product retourneren.

Hopende u hiermee voldoende te hebben ingelicht, verblijf ik met vriendelijke groet,

Brenda
PC Megastore
Misschien komt het wel doordat iemand anders deze mail heeft gestuurd dan degene waar ik voorheen contact mee had. Maar.. boeie.

Het is opgelost! :)

Bedankt voor de hulp!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Het is ook een bullshitmail. Maar ik zou zeggen nadat alles is afgewikkeld een passende ShR achter te laten. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 en op internet voor oneindig.

• kikibu
Ja als ik er tijd voor heb deze week zal ik dat doen.

Ik heb nu trouwens een tweaker gevonden met 2x 512Mb PC2700 DDR SO-DIMM TwinMos geheugen die geinteresseerd is om te ruilen. Dus misschien gaat het hele verhaal dan wel niet door.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Mooi dat het opgelost is, maar het is een fabeltje dat "generic" (zoals TwinMos) geheugen zomaar zou werken. Het heeft niets te maken met PC2100 of PC2700, maar met de specifieke aard van het geheugen, zoals Cas Latency, geheugendichtheid, etc. Nogmaals, er zijn laptops waarin zowat elk geheugen werkt, maar HP/Compaq laptops zijn vaak erg kieskeurig.
Standeman schreef op woensdag 23 april 2008 @ 08:44:
Overigens, zover ik kan zien moet PC2700 gewoon werken. Als ik de geheugen configurator gebruik van informatique (niet als spam bedoeld) kom ik op het volgende uit:

Dane-Elec 512 MB SODIMM PC2700 HP/COMPAQ

Ook op andere sites wordt er PC2700 aangeboden voor de NX9010

Er is dus een kans dat die SODIMM gewoon kapot is.
Nee. Het geheugen van Dane-Elec is specifiek HP/COMPAQ compatible.
Nogmaals, zomaar geheugen bestellen voor een laptop is een gok. En je hebt geluk dat de webshop soepel is. Vaak is geheugen ook uitgesloten van deze "zicht"garantie.

[ Voor 12% gewijzigd door pinockio op 24-04-2008 06:18 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

pinockio schreef op donderdag 24 april 2008 @ 06:16:
[...]

En je hebt geluk dat de webshop soepel is. Vaak is geheugen ook uitgesloten van deze "zicht"garantie.
Deze shop is niet soepel en lapt de wet aan haar laars. En het uitsluiten van geheugen van retour is niet toegestaan. Reden voor een klacht bij de Consumentenautoriteit.

Verwijderd

Ik zou geen klacht indienen. Totaalplaatje gezien is de klacht netjes opgelost. Daar gaat het uiteindelijk om.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:48:
Ik zou geen klacht indienen. Totaalplaatje gezien is de klacht netjes opgelost. Daar gaat het uiteindelijk om.
Die mail maakt mij heel duidelijk dat die winkel echt wel op de hoogte is van de wetgeving maar met zo'n mailtje zich eruit probeert te lullen.

Zo proberen ze klanten af te schrikken om het verder uit te zoeken door een beetje te bluffen. Echt zwaar kansloos.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
kikibu schreef op woensdag 23 april 2008 @ 11:41:
Geheel onverwacht heb ik geluk. Ik heb mijn e-mail gestuurd en krijg het volgende terug:

[...]

Misschien komt het wel doordat iemand anders deze mail heeft gestuurd dan degene waar ik voorheen contact mee had. Maar.. boeie.

Het is opgelost! :)

Bedankt voor de hulp!
Kreeg je deze dan al voordat je de mail over de Wet Kopen op Afstand had verstuurd?
Anders zou ik denken dat ze prima weten hoe het werkt, maar probeerden ze je eerst af te bluffen.
Gunner schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:51:
[...]

Die mail maakt mij heel duidelijk dat die winkel echt wel op de hoogte is van de wetgeving maar met zo'n mailtje zich eruit probeert te lullen.

Zo proberen ze klanten af te schrikken om het verder uit te zoeken door een beetje te bluffen. Echt zwaar kansloos.
Precies, dat is volgens mij tegenwoordig met de meeste winkels aan de hand. Niet geschoten is altijd mis denken ze dan.
En eerlijk is eerlijk, 9 van de 10 consumenten was bij de eerste weigering al afgehaakt en had nieuw geheugen besteld. Daar maken veel shops handig misbruik van.

[ Voor 36% gewijzigd door Gonadan op 24-04-2008 12:08 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

PcDealer schreef op woensdag 23 april 2008 @ 08:45:
[...]
Vanwege
[...]
Maar is alleen van toepassing als:
[...]
is true.
Welke van de uitzondering is dan true?

Je geeft zelf al aan dat het niet a. is en niet b. 4. Dat het niet c of d is, lijkt mij duidelijk.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:05
Geen discussie mogelijk: 7:46d is van toepassing en de verkoper houdt zich niet aan de wet, wanneer deze een ongeopende verpakking eist.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Een punt heb je zeker. Verkoper zal het vast wel weten, of niet...hier zal je niet achterkomen.
Maar stel dat ie het weet.....is dat zo erg dan om het te proberen? Dat het niet netjes is punt 2.

Op de reacties hieruit concludeer ik dan, dat iedereen hier, als ze een eigen winkel/webshop hebben, om gelijk te antwoorden met: stuur maar terug dat ding, want de wet koop op afstand is van toepassing.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 23:50:
[...]
Op de reacties hieruit concludeer ik dan, dat iedereen hier, als ze een eigen winkel/webshop hebben, om gelijk te antwoorden met: stuur maar terug dat ding, want de wet koop op afstand is van toepassing.
Shop die netjes handelt met een servicehart doet dat, of een ander voorstel die de klant kan waarderen. Uiteindelijk wil die een werkende module, niet?

Verwijderd

Dingen terugkrijgen is nooit leuk natuurlijk, maar met oplossingen komen in de 1e mail gelijk is wel beter natuurlijk.

• kikibu
Gonadan schreef op donderdag 24 april 2008 @ 12:06:
[...]

Kreeg je deze dan al voordat je de mail over de Wet Kopen op Afstand had verstuurd?
Anders zou ik denken dat ze prima weten hoe het werkt, maar probeerden ze je eerst af te bluffen.
Nee, toen ik de mail met de quote uit de Wet Kopen op Afstand en hun keurmerk (hetzelfde) stuurde, kreeg ik deze mail terug.

Het kan natuurlijk goed zijn dat degene die mij de weigerings e-mail stuurde iets wat te vlot gebekt was in vergelijking tot de vrouw die me de toezegging stuurde. Als ik zo de achternaam zie lijkt het me dat de tweede (deels) baas is van het bedrijf, dus er zal zeker enig overleg hebben plaatsgevonden.

Dat er dergelijk overleg plaatsvindt is aan de ene kant logisch en aan de andere kant absurd. Van ons buitenstaanders is het gewoon de wet en lijkt het overduidelijk een zaak van gewoon retour sturen. Voor de kant van de winkel is het extra moeite, tijd en dus ook geld. Een beetje laffe manier om de klant te behandelen en proberen af te schepen.

Ik ga misschien nog een shopreview schrijven. Over Algemeen en Verzending ben ik erg tevreden, sterker nog ik ben nog nooit zo goed voorzien van statusupdates en support (toen het pakketje ergens anders was aangekomen en getekend). Op aftersales knap ik een beetje af, maar toch zijn ze wel groot genoeg om hun fout toe te geven, wat natuurlijk wel weer een positief punt is.

Hopelijk hebben ze hier iets van geleerd en passen ze misschien wel hun Algemene Voorwaarden aan, aangezien deze dus in strijd met hun keurmerk is.

• Gonadan

Gonadan

kikibu schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 12:02:
Dat er dergelijk overleg plaatsvindt is aan de ene kant logisch en aan de andere kant absurd. Van ons buitenstaanders is het gewoon de wet en lijkt het overduidelijk een zaak van gewoon retour sturen. Voor de kant van de winkel is het extra moeite, tijd en dus ook geld. Een beetje laffe manier om de klant te behandelen en proberen af te schepen.
Nou dan heb ik nieuws voor je, een groot deel van de webshops zal dat in eerste instantie proberen.
Ook als je een product naar de winkel in de stad terugbrengt proberen ze toch vaak eerst te kijken of het niet aan de klant zelf ligt.

En op zicht snap ik hun punt ook wel, er zijn bijvoorbeeld veel pixelrukkers die een TFT bestellen en dan bij een dode pixel hem terugsturen dmv de Wet Kopen op Afstand. Dan maak je er gewoon misbruik van en draait de shop voor de kosten op.
Hopelijk hebben ze hier iets van geleerd en passen ze misschien wel hun Algemene Voorwaarden aan, aangezien deze dus in strijd met hun keurmerk is.
Ik ben bang van niet, maar als je inderdaad een review schrijft kunnen toekomstige klanten wel meteen inspelen op eventuele problemen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 12:05:
[...]

En op zicht snap ik hun punt ook wel, er zijn bijvoorbeeld veel pixelrukkers die een TFT bestellen en dan bij een dode pixel hem terugsturen dmv de Wet Kopen op Afstand. Dan maak je er gewoon misbruik van en draait de shop voor de kosten op.
Dan sturen ze toch gelijk een goede op of korting op de niet pixelvrije monitor? Als je geen goed spul wil leveren, moet je geen ondernemen worden m.i.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 25-04-2008 12:19 ]

Verwijderd

Defecte pixels heeft niets te maken met goed spul of iets dergelijke. Dat kan bij elk merk voorkomen. Daar kan de ondernemer zelf niks aan doen.

• Gonadan

Gonadan

PcDealer schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 12:19:
Dan sturen ze toch gelijk een goede op of korting op de niet pixelvrije monitor? Als je geen goed spul wil leveren, moet je geen ondernemen worden m.i.
Dat ben ik met je eens, maar wat is de definitie van 'goed spul'?
Volgens de ISO-norm mag je vijf dode subpixels hebben, dus zolang je daar niet overheen gaat heeft de verkoper dus 'goed spul' geleverd.

De meeste winkeliers nemen dat dan over en als je teruggaat zijn ze vaak nog wel coulant. Of ze vragen extra geld voor een 'geen dode pixel' garantie. De stukken die ik gelezen heb wijzen er op dat de verkoper hier vrij in staat, zolang hij maar levert wat overeengekomen is.
Dus als de verkoper aangeeft dat de kans op dode subpixels bestaat dan kan je er niet mee terug.
Heeft hij helemaal niets aangegeven dan zou je wettelijk gezien kunnen zeggen dat de overeenkomst niet geldig is omdat er niet geleverd is wat overeengekomen is.

Het is allemaal zo'n gedoe. De fabrikant heeft gelijk omdat het inderdaad erg duur wordt als alle schermen met dode pixels gerecycled moeten worden. De verkoper heeft gelijk dat hij een goed product verkoopt als het voldoet aan de ISO-norm en de kwaliteitsnormen van de fabrikant. De consument heeft gelijk dat een product geen fouten mag hebben.

En om dat gezanik te voorkomen betaal ik waarschijnlijk maar weer een tientje extra voor de garantie. Heeft de winkelier toch z'n zin. :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1