Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben bezig mijn bachelor Informatica (HBO) af te ronden en wil hierna mijn studie voortzetten in een master. Ik wil meer leren over finance, strategie en management zodat ik na mijn afstuderen kan werken in de management consultancy of business consultancy (zegmaar bij Atos, Deloitte of OC&C).

Nu heb ik wat betreft masters een selectie gemaakt waar ik kan worden toegelaten met mijn HBO Informatica diploma.Ik vind het lastig om hier een keuze uit te maken. Wat het curriculum betreft spreekt ICT in Business mij het meeste aan (komt van alles wat aan bod: finance, strategie, management etc.) maar dat komt misschien ook omdat ik hier op gesprek ben geweest en hier het meeste van af weet.

Zijn er meer mensen hier die iets meer kunnen vertellen over deze masters of bijv. een toelichting kunnen geven welke het beste bij mij zou passen?

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik ben niet bekend met deze opleidingen, maar bel eens een Deloitte en vraag het aan hun HRM waar zij behoefte aan hebben? Het wilt natuurlijk niet zeggen dat je gagarandeerd werk hebt na 2 jaar maar het helpt je wel op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:49
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:18:
Bij de strategische consultinghuizen (BCG, PA Consulting, Gartner, AT Kearney) worden volgens mij geen stapelaars aangenomen. De Erasmus, TUE, TUD en TUT hebben ook MSc's op het snijvlak bedrijfskunde/informatica.
Wat zijn stapelaars?
De Uva heeft trouwens ook een master op dit gebied: Informatiekunde: Business Information Systems. Is wel iets minder die-hard informatica.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Heeft iemand trouwens ervaring met de master Bussiness Informatics aan de Universiteit van Utrecht? Lijkt volgens mij redelijk op wat de TS wil, en ik zit er zelf ook over te denken die te gaan doen. Ik ben druk bezig met consultancy maar wil dat graag op een iets hoger niveau (zowel kwa uitdaging als oplossing) gaan doen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAILGUNNER schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:46:
[...]

Wat zijn stapelaars?
De Uva heeft trouwens ook een master op dit gebied: Informatiekunde: Business Information Systems. Is wel iets minder die-hard informatica.
Stapelaars zijn studenten die een universitaire master op een HBO "stapelen". Grootste misvatting is dat een master in strategie je een voordeel geeft bij een strategy consultant. Juist niet business beta-opleidingen geven je een voordeel, door je analytische vermogen.

Staar je overigens ook niet blind op een baan bij de McK's en BCG's van deze wereld. Zij zijn zeer grondig in hun selectieproces.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:21

Side-Kick

Timmy!

Ik doe ook Information Management aan de UVT. Finance, Strategie en Management komen zeker terug in deze opleiding. Information management behoort tot de Economische Faculteit. Dit houd in dat je op het snijvlak van ICT en bedrijfseconomie komt te zitten. De docent op de pagina waarnaar je linkt is werkzaam bij Atos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-force
  • Laatst online: 05-01-2024
Ik ben eerste jaars student MoT aan TuDelft en moet zeggen het bevalt super! Het course program wat op de site staat is helemaal correct en geeft goed weer wat er behandeld wordt.

Verder is alles er 'omheen' erg leuk. In de eerste week van je master studie ga je een week met de gehele klas naar noordwijk, je college-genoten leren kennen, icm colleges en andere activiteiten. Op deze manier zijn we echt 1 groep geworden. Wat mij verder erg aanspreekt is 'de mix'. Elke student heeft een andere bachelors opleiding en ongeveer de helft van de studenten zijn internationale studenten. Op deze manier is het een gezellige groep en kun je erg veel van elkaar leren. Technisch als wel soft-skills.

Ik kan je aanraden om een open dag te bezoeken en met de studenten / docenten te gaan praten. Als verder nog vragen hebt wil ik je graag verder helpen.

offtopic:
Ik heb misschien een iets gekleurde kijk op MoT en kan geen informatie bieden over de andere opleidingen.

Edit: Wat ik weet van Leiden is dat het toch een stukje technischer is. Wat meer modelleren en dergelijke. MoT is echt veel meer business.

edit:
wat leiden info toegevoegd

[ Voor 8% gewijzigd door x-force op 24-04-2008 18:11 ]

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oogapp0ltje
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:18:
[...]
Stapelaars zijn studenten die een universitaire master op een HBO "stapelen". Die worden gewoonlijk inderdaad niet aangenomen bij strategy consultants.
Waarop baseer je die plausibele stelling?

Ik snap dat mensen die een volledige WO studie volgen of hebben gedaan zich ergeren aan de 'simpele' HBO'ers die even snel een MSc. komen doen. Bedrijven maken daar volgens mij weinig onderscheid in en nemen net zo lief HBO bachelor's met een universitaire master aan als masterstudenten die de reguliere stroom hebben gevolgd.

Dat een strategy consultancy bureau kijkt naar talent, ambitie en analytisch vermogen is begrijpelijk, maar dat staat er los van of je nu HBO Bachelor hebt gedaan of WO Bachelor. Er zijn trouwens genoeg fellow's bij McKinsey die een talen of rechten opleiding hebben gedaan. Natuur- en wiskundigen zijn natuurlijk veel meer gewild omdat die van nature vaak beschikken over een sterk analytisch vermogen.

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
Ravenof schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 12:22:
Ik ben bezig mijn bachelor Informatica (HBO) af te ronden en wil hierna mijn studie voortzetten in een master. Ik wil meer leren over finance, strategie en management zodat ik na mijn afstuderen kan werken in de management consultancy of business consultancy (zegmaar bij Atos, Deloitte of OC&C).

Nu heb ik wat betreft masters een selectie gemaakt waar ik kan worden toegelaten met mijn HBO Informatica diploma.Ik vind het lastig om hier een keuze uit te maken. Wat het curriculum betreft spreekt ICT in Business mij het meeste aan (komt van alles wat aan bod: finance, strategie, management etc.) maar dat komt misschien ook omdat ik hier op gesprek ben geweest en hier het meeste van af weet.

Zijn er meer mensen hier die iets meer kunnen vertellen over deze masters of bijv. een toelichting kunnen geven welke het beste bij mij zou passen?
Vergeet Economie & Informatica aan de Erasmus Universiteit niet. Het is aan de economische faculteit dus verwacht dat de opleiding vooral richting (bedrijfs)economie helt. Desalniettemin zijn er veel verschillende manieren waarop je invulling kan geven aan je master, meer technisch georiënteerd en met implementaties van economische modellen spelen, of meer de kant van het managen van informatie. Zelf heb ik ook een aantal vakken gehad over de strategische inzet van IT en strategie in het algemeen. Het is maar net hoe je het zelf zou willen inrichten, de mogelijkheden kom je vanzelf tegen in een schakeljaar.

Verder denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt aan welke instelling je begint. De namen van opleidingen verschillen, maar over het algemeen komt het op ongeveer het zelfde neer en hangt veel af van de keuzes die je binnen een opleiding maakt. Verder is een masterdiploma over het algemeen meer een bewijs van je capaciteiten en een goede basis, dan dat je precies de kennis die je leert in je baan kan toepassen. Zelf werk ik bij een van de grote vier die recent weer begonnen is de Advisorytak op te bouwen. Ik heb al heel wat adviseurs mogen ontmoeten met verschillende opleidingen, van een marketing achtergrond tot aan scheikunde. Als je een master informatica afrond en het soort persoon bent dat ze zoekt, willen dat soort bedrijven je ook wel hebben. Het management en finance verhaal leren ze je wel en anders leer je het door het te doen en met collega's mee te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:04:
Heeft iemand trouwens ervaring met de master Bussiness Informatics aan de Universiteit van Utrecht? Lijkt volgens mij redelijk op wat de TS wil, en ik zit er zelf ook over te denken die te gaan doen. Ik ben druk bezig met consultancy maar wil dat graag op een iets hoger niveau (zowel kwa uitdaging als oplossing) gaan doen.
Master Business Informatics aan de UU? Check!
Big 4 consultancy? Check!

Beide enorme aanraders. De studie was geweldig: meer geleerd dan in vier jaar HBO. Een studie is pas leuk als je van tevoren bij een vak denkt:"kan ik dit wel? Loop ik nu tegen mijn grens aan?" en dat het daarna lukt en je er als een ander mens uit komt. Ik ben echt gevormd daar. Erg leuke mix van strategische IT, business en finance vakken.
Big 4 bedrijf: elke dag moet je de hoge fee weer waarmaken en met een grote naam achter je krijg opdrachten waar je anders alleen maar van kan dromen. Sommige collega's zijn in de SAP en Oracle gedoken, maar paketten configureren is niet mijn idee van een academisch beroep (maar ieder z'n ding!!).

En als laatste: de strategy boutiques nemen zo goed als geen stapelaars aan (ik als stapelaar heb het zelf nooit geprobeerd!). Zorg maar dat je hoge VWO cijfers hebt en hoge WO cijfers. Vroeger was McKinsey zelf heel open over de eisen: low self esteem, very high intelligence. Die mensen knokken extra hard voor erkenning, krijgen dat ook en het gevolg is soms dat ze bizar veel uren per week draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik voor de TU Delft kiezen en daar de curriculum.

Deze universiteit komt bij mij het meest vooruitstrevende over.

Vooruitstrevendheid is erg goed. Dan blijf je up-to-date.

Zeker met die opleiding die jij wilt is dat belangrijk. (Eigenlijk met elke opleiding.)

btw een leuke bijkomstigheid is dat deze universiteit al meerdere jaren achtereen de World Solar Challenge hebben gewonnen.

Die gasten die aan die wagen werken. Dat zijn echt slimme jongens en meiden. Dus met het opleidingsniveau zit wel goed.

Wie weet wordt jij ook wel betrokken in dit project.

(Zelf studeer ik MBA)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
2 vrienden van me werken voor McKinsey en daar werd meer gelet op hun afkomst (beide niet Europees) en hun prestaties vooraf. Waar ze eerst gewerkt hadden maar ook op de resultaten van de Uni´s. Maw indien je geen uitstekende resultaten hebt kom je daar niet aan de bak.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit anders is voor consultancy werk in de IT wereld aangezien grote bureau´s een gigantische keuze hebben voor wat ze recruiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mckinsey neemt overigens geen/nauwelijks mensen aan die hbo>wo traject volgen. Cum Laude je Master doen, nevenactiviteiten etc maken allemaal niks uit. Gewoon een basisvereiste is VWO goed presteren en dan mooi Cum Laude je Bachelor/Master doen op de universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Christoph schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 09:19:
Mckinsey neemt overigens geen/nauwelijks mensen aan die hbo>wo traject volgen. Cum Laude je Master doen, nevenactiviteiten etc maken allemaal niks uit. Gewoon een basisvereiste is VWO goed presteren en dan mooi Cum Laude je Bachelor/Master doen op de universiteit.
Typisch dat bij mn vrienden beide hier afgestudeerd van met een master maar als vooropleiding niet universitair er wel in kwamen met name op basis van hetgeen wat ik zei. Het aansturen van een studentenvereniging, reeds werkzaam voor de master studie bij een Nederlands bedrijf maar goed, misschien dat andere ervaringen ook mogelijk zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:40:
[...]

Master Business Informatics aan de UU? Check!
Big 4 consultancy? Check!

Beide enorme aanraders. De studie was geweldig: meer geleerd dan in vier jaar HBO. Een studie is pas leuk als je van tevoren bij een vak denkt:"kan ik dit wel? Loop ik nu tegen mijn grens aan?" en dat het daarna lukt en je er als een ander mens uit komt. Ik ben echt gevormd daar. Erg leuke mix van strategische IT, business en finance vakken.
Big 4 bedrijf: elke dag moet je de hoge fee weer waarmaken en met een grote naam achter je krijg opdrachten waar je anders alleen maar van kan dromen. Sommige collega's zijn in de SAP en Oracle gedoken, maar paketten configureren is niet mijn idee van een academisch beroep (maar ieder z'n ding!!).
Ik heb helaas je reactie gemist, gelukkig zie ik 'em nu nog. Leuk dat je er zo enthousiast over bent. Welke vooropleiding heb je gedaan? Heb je ook een premaster moeten doen? Hoeveel tijd kost je zo iets? Ik ben op zich absoluut niet tegen een premaster hoor, ik moet sowieso een hoop (vooral statestiek en wiskunde) oppoetsen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christoph schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 09:19:
VWO goed (veel betavakken) is inderdaad een vereiste, cum laude je BSc/ MSc is geen vereiste, mits je kunt laten zien waarom je resultaten minder zijn. Denk hierbij aan topsport, fatsoenlijke nevenactiviteiten (bestuur dispuut valt daar dus niet onder, senaat studentenvereniging weer wel) of een eigen start-up.

Same goes voor BCG en Bain trouwens.
n4m3l355 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 09:42:
[...]

Typisch dat bij mn vrienden beide hier afgestudeerd van met een master maar als vooropleiding niet universitair er wel in kwamen met name op basis van hetgeen wat ik zei. Het aansturen van een studentenvereniging, reeds werkzaam voor de master studie bij een Nederlands bedrijf maar goed, misschien dat andere ervaringen ook mogelijk zijn ;)
Ik kan me voorstellen dat voor mensen die uit een ander onderwijssysteem dan het Nederlandse komen er uitzonderingen gemaakt worden. :)

Mooie tak van sport trouwens! :*)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oogapp0ltje
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 08:26:
Uit mijn eigen ervaring heb ik bij de Big 4 gezien dat HBO-ers en HBO-WO-stapelaars veelal niet dezelfde erkenning krijgen als die mensen die nominaal VWO-WO doen. Deze mensen krijgen meestal meer mogelijkheden waardoor ze zichzelf ook sneller kunnen ontwikkelen dan HBO-WO-stapelaars die vaak toch sneller op meer routine klussen worden gezet. Ook zijn de vennoten en senior managers binnen bijvoorbeeld IT audit die niet (MSc) RE RA zijn of MSc RE echt in de minderheid. Een ander voorbeeld is Accenture waar de HBO-ers en HBO-WO-stapelaars sneller bij Accenture Technology Solutions terechtkomen en niet bij het echte Accenture. En Cap Gemini waar HBO-ers en HBO-WO-stapelaars vaker bij Sogeti zitten dan bij het echte Cap Gemini.
Accenture hanteert de regeling dat HBOérs komen te werken bij Technology Solutions en WOérs bij Accenture Consulting. Nergens word het onderscheid tussen wel/geen stapelaar gemaakt. Overigens is Sogeti een dochteronderneming van Cap, beiden hebben hetzelfde recruteringsbeleid (zelfs de capaciteitstesten zijn bijna hetzelfde) en bij beiden zijn (héél) veel HBOérs te vinden, kijk maar eens rond op GoT. Ook hier maakt men dat onderscheid niet. Men kijkt over het algemeen naar je hoogst genoten opleiding en niet zozeer naar de weg die je hebt bewandeld, stapelaar of niet, je hebt een bewezen academisch denkniveau. Trouwens, je RE en RA titel kun je als ex-HBOér of ex-'stapelaar' altijd nog behalen met een post doctorale opleiding, kijk maar eens bij de UvT of UvA. Ik blijf het een onzinverhaal vinden dat WO bachelor's meer kansen krijgen dan HBO bachelor's. Dat McKinsey daar, als uitzondering op de regel, een onderscheid in maakt (en zelfs nog kijkt naar middelbare school prestaties) wil niet zeggen dat ieder ander bedrijf dat ook doet.

Overigens, hard werken is niets mis mee maar de verhalen die ik hoor van McKinsey is dat ~60 uur per week als fellow een minimum is. Daar staat dan weer wel tegenover dat je gratisj een MBA kunt volgen aan een van de meest prestigeuze universiteiten. Even voor de duidelijkheid, McKinsey is dan ook één van de meest prestigeuze consulting firma's, maar er zijn ook nog bedrijven als Atos, Logica, Verdonck & klooster, Boer & Croon, Ormit, Deloitte en Capgemini die op zoek zijn naar management consultants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ravenof schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:06:
[...]
*snap*

Dat McKinsey daar, als uitzondering op de regel, een onderscheid in maakt (en zelfs nog kijkt naar middelbare school prestaties) wil niet zeggen dat ieder ander bedrijf dat ook doet.

Overigens, hard werken is niets mis mee maar de verhalen die ik hoor van McKinsey is dat ~60 uur per week als fellow een minimum is. Daar staat dan weer wel tegenover dat je gratisj een MBA kunt volgen aan een van de meest prestigeuze universiteiten. Even voor de duidelijkheid, McKinsey is dan ook één van de meest prestigeuze consulting firma's, maar er zijn ook nog bedrijven als Atos, Logica, Verdonck & klooster, Boer & Croon, Ormit, Deloitte en Capgemini die op zoek zijn naar management consultants.
Er zit dan ook een wereld van verschil tussen McK, BCG, Bain en de rest. Een baan bij een van deze drie is niet te vergelijken met een baan bij de andere partijen die je noemt. Leercurve, kwaliteit van opleiding, van collega's en coaching en vooral ook impact bij de klant liggen echt hoger.

60 uur werken is overigens een makkie als de case waar je op zit echt de moeite waard is en je met een leuk team werkt. Het interessante is dat de workload altijd met golven komt. Soms 40 uur per week, dan opeens meer dan 80.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:26:
[...]

Ik heb helaas je reactie gemist, gelukkig zie ik 'em nu nog. Leuk dat je er zo enthousiast over bent. Welke vooropleiding heb je gedaan? Heb je ook een premaster moeten doen? Hoeveel tijd kost je zo iets? Ik ben op zich absoluut niet tegen een premaster hoor, ik moet sowieso een hoop (vooral statestiek en wiskunde) oppoetsen waarschijnlijk.
Ik volg ook de Master Business Informatics aan de UU en wat mij betreft een echte aanrader!

Na mijn HBO informatica kon ik hier zo instromen. Geen premaster dus. In plaats daarvan moest ik één bachelor vak verplicht volgen ipv een keuze vak (en het was ook nog een super leuk vak). Het is een 2-jarige master en het voordeel is dat je daardoor 1 jaar studiefinanciering krijgt als je HBO hebt gedaan.
De statistische component is zo groot als je hem zelf wil maken, omdat je veel keuzevrijheid hebt in de vakken die je volgt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de IT en business componenten. Ik denk dat het niveau hoog te noemen is, zeker in vergelijking tot HBO. Maar omdat je voor een groot deel de vakken kan kiezen die je leuk vindt vond ik het zekergoed te doen. Ik ben erg enthousiast over de MBI en ik kan me eigenlijk ook alleen maar positieve reacties herinneren van mijn mede-studenten. Ik zou het dus zeker overwegen!

Wat mijn HBO achtergrond betreft: Ik werk aan mijn scriptie bij Capgemini en daar is het echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Waar heb jij HBO-I gedaan, ook in Utrecht? Heb het zelf in Enschede gedaan, en dat is ook al weer een tijd terug. Maargoed, ik ga zeker eens informeren :) Ik heb de folders al, en BI sprong er ook uit, maar helaas is de volgende 'open dag' pas in october.

[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 16-05-2008 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oogapp0ltje
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:59:
Waar heb jij HBO-I gedaan, ook in Utrecht? Heb het zelf in Enschede gedaan, en dat is ook al weer een tijd terug. Maargoed, ik ga zeker eens informeren :) Ik heb de folders al, en BI sprong er ook uit, maar helaas is de volgende 'open dag' pas in october.
Wat heeft geleid tot jouw keuze voor MBI in Utrecht?

Overigens is de volgende information day bij ICT in Business in Leiden op 27 mei :) http://iib.liacs.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ravenof schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 13:33:
Wat heeft geleid tot jouw keuze voor MBI in Utrecht?
M'n woonplaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

x-force schreef op donderdag 24 april 2008 @ 18:09:
Ik ben eerste jaars student MoT aan TuDelft en moet zeggen het bevalt super! Het course program wat op de site staat is helemaal correct en geeft goed weer wat er behandeld wordt.

Verder is alles er 'omheen' erg leuk. In de eerste week van je master studie ga je een week met de gehele klas naar noordwijk, je college-genoten leren kennen, icm colleges en andere activiteiten. Op deze manier zijn we echt 1 groep geworden. Wat mij verder erg aanspreekt is 'de mix'. Elke student heeft een andere bachelors opleiding en ongeveer de helft van de studenten zijn internationale studenten. Op deze manier is het een gezellige groep en kun je erg veel van elkaar leren. Technisch als wel soft-skills.

Ik kan je aanraden om een open dag te bezoeken en met de studenten / docenten te gaan praten. Als verder nog vragen hebt wil ik je graag verder helpen.

offtopic:
Ik heb misschien een iets gekleurde kijk op MoT en kan geen informatie bieden over de andere opleidingen.

Edit: Wat ik weet van Leiden is dat het toch een stukje technischer is. Wat meer modelleren en dergelijke. MoT is echt veel meer business.

edit:
wat leiden info toegevoegd
Ook hier ex MoT. Afgestudeerd in 2006. Deur naar Accenture en Atos consulting stonden open. Uiteindelijk gekozen voor een multinational.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:59:
Ik heb HBO-I gedaan aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Mocht je in september willen beginnen is er denk ik wel een mogelijkheid om een keer met iemand (docent en/of student) te praten of een kijkje te komen nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 17:10:
Bij de grotere bedrijven is volgens mij toch wel verschil tussen echte WO-functies en echte HBO-functies. Verder zijn mensen die stapelen vaak al wat ouder en diegenen die niet stapelen jonger. De mensen die jonger zijn hebben sneller meer werkervaring op het gewenste niveau dan de stapelaars en groeien toch sneller door. Ik zeg dus niet dat je er niet in komt als stapelaar en dat er geen uitzonderingen zijn.

Wat ik bedoel te zeggen is dat die mensen die heel snel nominaal VWO-WO doen vaker op hogere plekken terecht komen en sneller doorgroeien dan mensen die (MBO-)HBO-WO doen.
Op zich wel logisch, veel 'stapelaars' gaan zich later ontwikkelen omdat ze merken dat ze niet zo snel groeien als ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de grotere bedrijven is volgens mij toch wel verschil tussen echte WO-functies en echte HBO-functies. Verder zijn mensen die stapelen vaak al wat ouder en diegenen die niet stapelen jonger. De mensen die jonger zijn hebben sneller meer werkervaring op het gewenste niveau dan de stapelaars en groeien toch sneller door. Ik zeg dus niet dat je er niet in komt als stapelaar en dat er geen uitzonderingen zijn.

Wat ik bedoel te zeggen is dat die mensen die heel snel nominaal VWO-WO doen vaker op hogere plekken terecht komen en sneller doorgroeien dan mensen die (MBO-)HBO-WO doen.
"Echte" WO functies? In mijn ervaring weten bedrijven genoeg over jouw opleidingsniveau als je Drs. bent. Ze kijken dan eerst naar nevenactiviteiten, ondernemerschap, hoe je je presenteert, publicaties, connecties, of je een sociaal persoon bent en misschien dan pas of je een WO of HBO bachelor hebt.

Na het binnenkomen vragen je collega's: wat heb je gestudeerd? En dan zeg je bijv. Bedrijfskunde aan de Erasmus (ook al heb je alleen de master gedaan). Geloof me dat je dan als "echte" WO'er meetelt. Ik zie het dagelijks om me heen. En hoewel je het verschil in rangorde/groei (over het algemeen) blijft zien tussen HBO'ers en WO'ers, is dat verschil dus verwaarloosbaar tussen de WO'er en de WO stapelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:26:
[...]

"Echte" WO functies? In mijn ervaring weten bedrijven genoeg over jouw opleidingsniveau als je Drs. bent. Ze kijken dan eerst naar nevenactiviteiten, ondernemerschap, hoe je je presenteert, publicaties, connecties, of je een sociaal persoon bent en misschien dan pas of je een WO of HBO bachelor hebt.

Na het binnenkomen vragen je collega's: wat heb je gestudeerd? En dan zeg je bijv. Bedrijfskunde aan de Erasmus (ook al heb je alleen de master gedaan). Geloof me dat je dan als "echte" WO'er meetelt. Ik zie het dagelijks om me heen. En hoewel je het verschil in rangorde/groei (over het algemeen) blijft zien tussen HBO'ers en WO'ers, is dat verschil dus verwaarloosbaar tussen de WO'er en de WO stapelaar.
Blijf lekker eigenwijs. Er zijn een aantal bedrijven waar je als stapelaar minder kans maakt (sterker nog, waar VWO cijfers mede bepalend zijn), puur en alleen al omdat die bedrijven de mogelijkheden en de propositie hebben om het beste uit de markt te eisen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:31

defiant

Moderator General Chat
Klopt, want het heeft zeker nog wel zin om te stapelen als je nog niet zo oud bent en nog ambities hebt. Je komt inderdaad lang niet zo ver als die WO'ers met inmiddels een enorme voorsprong, maar het is vaak wel genoeg om in aanmerking te komen voor hogere functies en verdere doorstroming.

Ik zie het in mijn omgeving wel veel, mensen hebben wel de juiste kwaliteiten, maar zitten feitelijk gewoon vast tenzij ze veel risico gaan nemen (wat bijvoorbeeld weer lastig is met een gezin).

En zeker ook als je op latere leeftijd nog een carrière switch wilt maken, dan gaat dat een stuk makkelijker met HBO en nog meer met WO.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:18
Zou je opleiding ook echt nog wat uitmaken nadat je ergens twee jaar werkt? Denk dat je werkhouding, je prestaties, betrouwbaarheid allemaal een veel grotere rol spelen dan hoe goed je hebt opgelet bij de mastervakken over strategie, statistiek en onderzoeksmethoden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
markclausing schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:43:
Zou je opleiding ook echt nog wat uitmaken nadat je ergens twee jaar werkt? Denk dat je werkhouding, je prestaties, betrouwbaarheid allemaal een veel grotere rol spelen dan hoe goed je hebt opgelet bij de mastervakken over strategie, statistiek en onderzoeksmethoden...
Blijf jij de rest van je leven bij dezelfde toko werken? Ik niet. En als je switched is ervaring inderdaad belangrijk, maar met een HBO-I diploma kom je op een heel ander niveau binnen dan met een master. Tenzij je de rest van je leven gewoon java wil blijven proggen, maar dat gaat mij dus vervelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stapelaar? Die term hoor ik nu voor het eerst. Ben benieuwd of ik daar ook onder val.. Mijn school/studie loopbaan: VMBO-HAVO-HBO-p-WO(BSc)-WO(MSc), nu bezig met de BSc.

Ben ik een stapelaar? Kan dit invloed hebben op m'n loopbaan? Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-force
  • Laatst online: 05-01-2024
Ik ben ook een stapelaar: MAVO->MBO->HBO->WO(MSc)
Bij solliciteren tot nu toe (ben nog bezig met MSc) heb ik gemerkt dat het juist positief is. Naast WO kennis ook veel praktijk kennis aanwezig is en ook bredere kennis en wat ervaring door stages.

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Sorry voor de kick, maar vond het niet nodig een nieuw topic te openen.

Ik wil ook een ICT master richting business doen, maar vraag me het volgende af; wat heeft 'het bedrijfsleven' liever, dat je een 2-jarige master doet (bijvoorbeeld MSc ICT in Business (Leiden) of MSc Business Informatics (Utrecht)), of dat je twee 1-jarige masters achter elkaar doet (bijvoorbeeld MSc Economics & Informatics (Rotterdam) en MSc Business Information Systems (Amsterdam), of wellicht 1-jarige master in het buitenland + 1-jarige master in Nederland)?

Dus waar kom je verder mee in het bedrijfsleven, en/of waar word je eerder mee aangenomen; 2-jarige master of twee 1-jarige masters? Of maakt het weinig uit..

En nog een vraag, welke van de business/ict masters (dus inclusief bovenstaande, en andere zoals in de openingspost) in Nederland worden het 'graagst gezien' door het bedrijfsleven, dus welke heb je de meeste kansen mee op een goedbetaalde baan?

[ Voor 15% gewijzigd door ocn op 31-08-2009 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barcawinner schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 13:54:
Sorry voor de kick, maar vond het niet nodig een nieuw topic te openen.

Ik wil ook een ICT master richting business doen, maar vraag me het volgende af; wat heeft 'het bedrijfsleven' liever, dat je een 2-jarige master doet (bijvoorbeeld MSc ICT in Business (Leiden) of MSc Business Informatics (Utrecht)), of dat je twee 1-jarige masters achter elkaar doet (bijvoorbeeld MSc Economics & Informatics (Rotterdam) en MSc Business Information Systems (Amsterdam), of wellicht 1-jarige master in het buitenland + 1-jarige master in Nederland)?

Dus waar kom je verder mee in het bedrijfsleven, en/of waar word je eerder mee aangenomen; 2-jarige master of twee 1-jarige masters? Of maakt het weinig uit..

En nog een vraag, welke van de bedrijfskundige masters in Nederland worden het 'graagst gezien' door het bedrijfsleven, dus welke heb je de meeste kansen mee op een goedbetaalde baan?
Twee masters zullen echt geen verschil uitmaken qua salaris (werk- en denkniveau is al aangetoond). Echter als je je gespecialiseerd hebt in één master op het gebied van Economie en de andere master op het gebied van ICT heb je wel een unieker profiel dan de meeste andere collega's en dat opent ook nieuwe deuren. Je kan immers in de toekomst nog mogelijk switchen naar een ander vakgebied of sneller doorgroeien ivm opgedane kennis.

Werkgevers kijken er uiteraard ook naar aan welke universiteit en welke studie je precies hebt gevolgd. De ene universiteit/studie staat immers hoger aangeschreven (kwaliteit) dan de ander. (hint: google naar top 500 universities).

Studies in het buitenland springen eruit op je C.V. Hier geldt dan nog dat de waardering van zowel de universiteit als de studie belangrijk is. Als je in het buitenland gaat studeren toon je echter wel een paar extra dingen aan bijv zelfstandigheid, motivatie, verder ontwikkelen door het spreken van een buitenlandse taal, etc.

Bedrijfskundige masters? Ik heb geen flauw idee. Kijk eens naar vacatures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Topic revival :)

Ik wil informatiekunde (BSc) op de UvA gaan doen zou dat toegang geven tot de MoT op de TUdelft?

Er staat:

Dutch Academic students holding a mono-disciplinary technical bachelor or bachelor in natural sciences can be admitted immediately to the Management of Technology MSc programme.

Maar naar mijn idee is de BSc niet echt technisch (alhoewel er ook geprogrammeerd wordt :P)

Iemand dit traject belopen?

je ne sais cacques

Pagina: 1