Linux distro voor Macbook

Pagina: 1
Acties:

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10-2025
Hallo,

Gisteren beslist dat ik toch maar linux op m'n macbook wil zetten. Ik heb echter geen idee welke distro het meest geschikt is. Inzake speciale drivers (multitouchpad, isight, schok detector apple remote) en energiebesparende functies zal er al een heel deel niet in aamerking komen.

De reden dat ik linux wil installeren is eigenlijk omdat ik de userinterface van Office: mac echt maar niks vind. Anderzijds be ik windows moe gezien. Parallels werkt ook niet lekker genoeg om echt te werken.

Ik heb een witte macbook laatste generatie (penryn)

http://www.softfocus.be/

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ben je verplicht om met Office te werken? Hoe ga je dat dan onder Linux doen? OpenOffice waarschijnlijk? Heb je die ook voor de Mac geprobeerd?

Als je niet met Office hoeft te werken: is dan Pages (iWork) een alternatief?

• g4wx3
Ik moet excel gebruiken voor gegevensanalyse/regressie/betrouwbaarheidsintervallen.
Ik dacht onder linux gebruikt te maken van wine om Office te gebruiken.
Aangezien de "linux"(gnome/kde)-interface veel beter aansluit bij windows programma's lijkt me dat een mooie oplossing. Vanuit parralels werken is maar een halve oplossing. Windows heb ik geinsaleerd op bootcamp, maar windows werkt zo 'hoekig" da'k een alternatief zoek.
*De interface van OpenOffice "mac/X11" is nog dan die van office:mac.

[ Voor 7% gewijzigd door g4wx3 op 22-04-2008 12:32 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ubuntu schijnt wel leuk te werken op de Macbook, ook de 64 bit versie. Je moet wel even kijken naar hoe je Linux erop gaat zetten. Je kunt namelijk gebruik maken van een bootloader zoals elilo die met de EFI van de Macbook overweg kan.

Qua OpenOffice.org...je kunt NeoOffice gebruiken welke wel goed integreert in de standaard Apple GUI. Er is inmmiddels ook een developer versie van de OpenOffice.org Aqua versie beschikbaar. Dit is versie 3.0 van OpenOffice.org en zal pas aan het eind van dit jaar uit komen. Ze kunnen beiden overweg met Excel spreadsheets maar houdt er rekening mee dat ze geen Excel zijn; een aantal functies en mogelijkheden zijn specifiek voorbehouden voor Excel.

Wat betreft de GUI van Office...sja, dat is de nieuwe GUI die je ook in Office 2007 zult vinden. Je zult dus Office 2003 of eerder moeten gaan draaien. In dat geval kun je qua GUI dan netzo goed OpenOffice.org gebruiken; de verschillen zijn vrij klein. Windows applicaties die je middels WINE draait blijven ook gewoon lelijk in Linux en de integratie met Linux kan fors uiteenlopen maar dat is afhankelijk van welke theme je zoal gebruikt en nog een paar zaken. Je moet het meer zien als het verschil tussen GTK en GTK2.

Mocht je een alternatief zoeken voor Parallels dan kom je al snel uit op VMWare Fusion maar je zou ook kunnen kijken naar Q (=qemu) en VirtualBox.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 20:22

zAo

GPLv2 Fanboy

Waarom niet gewoon iWork van Apple? Anders NeoOffice?

• g4wx3
Ik heb iWork, en Neoffice met "stat-addon" geprobeerd. Ik krijg het helaas niet voor elkaar om een output te toveren die lijkt op "extra>gegevens analyse->regressie"
Maar ik moet wel zeggen dat Neoffice heel prettig werkt, en ik kan dus voor gegevens analyse even naar excel schakelen, uitvoer kopieren en plakken in neo office.

BTW: Komt over 2 dagen ubuntu 8 uit? (op de website staat 8.0.4) is ongelofelijk toeval dat ik net vandaag eraan denk om linux te instaleren

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-01 18:22
Vergeet ook niet dat je niets met vb kan doen in OSX, dus daar verlies je al iets van de functionaliteit van Excel (die je overigens in OpenOffice ook verliest) mits je dit al gebruikt natuurlijk...
Op zich is Wine ook geport naar OSX, maar dit staat nog in de kinderschoenen. Voor een commerciële oplossing kan je misschien naar Crossover kijken, dan kan je gewoon Microsoft Office op OSX draaien...

Ik zie in ieder geval niet zo goed waarom je naar Linux wil om vervolgens MSOffice te draaien :?

[ Voor 13% gewijzigd door Savantas op 22-04-2008 17:33 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Savantas schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:30:
Ik zie in ieder geval niet zo goed waarom je naar Linux wil om vervolgens MSOffice te draaien :?
Dit snap ik ook niet helemaal, ga dan voor NeoOffice of OpenOffice.org.

Maargoed als je toch voor Linux wilt gaan zou ik persoonlijk voor Ubuntu gaan. En zoals je al zei komt 8.04 (jah echt 8.04 en niet 8 of 8.0.4; namelijk 8 voor 2008 en .04 voor april) over een aantal dagen uit.

Ik heb wel een aantal links/tutorials voor je waar ik wel het een en ander aan gehad. Dit is wel voor triple-boot (MacOSX, Windows, Linux) maar denk dat je hier al een hoop info uit kan halen als je Linux ernaast wilt zetten:

Mistakes are proof that you are trying...

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Bijna Elke distro kan draaien op een mac. gewoon een dristro pakken staat het bij de download

>.< >.< >.< >.<

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:36

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hoewel e zoveel mag prutsen als je wilt ben je volgens mij nu wel enorm ingewikkeld aan het doen zonder dat je een verbeterde functionaliteit hebt. De vernieuwe interface van MS Office is juist ontworpen om beter te werken, en de meeste gebruikers vinden dat na een korte aanpassingsperiode ook. Ik denk dat je beter ook gewoon aan de slag kan geaan met de nieuwe interface dan moeilijk gaan doen met allerlei technisch ingewikkelde oplossingen die amper werken enkel omdat je de nieuwe interface van een enkel programma je niet aanstaat.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Wat is 1 van de belangrijkste dingen die je doet met een document? Uitprinten. Je hoeft niet te proberen om op die ribbon dat icoontje te vinden want die is er simpelweg niet. Nogal raar dat een veelgebruikte functionaliteit er gewoon niet in zit. Voor de Windows versie zit er links bovenin een logo. Dat logo is niet een logo, maar een knop waar een menu achter zit waarin o.a. de optie staat om het document af te drukken. Kijk ook eens naar het verschil met vorige Office versies wanneer je bijv. een style wil aanpassen. Daarin is echt helemaal niets gewijzigd.

Die nieuwe interface is helemaal niet ontworpen om beter te kunnen werken, er is namelijk niets gedaan om dingen beter te maken. Het lijkt maar zo en Microsoft probeert er ook alles aan te doen om mensen er in te laten tuinen. Als je gewoon kijkt waar dingen zitten en hoe dat in voorgaande Office versies ging dan zul je zien dat er eigenlijk vrijwel geen verschil zit en er dus helemaal niets aan de GUI is gedaan.

Als je die GUI van de huidige Office versie maar niks vind dan zit er echt niets anders op dan een oudere versie te gebruiken of iets anders dan Office (waarbij je dan waarschijnlijk weer geen volledige Excel compatibility hebt). Misschien dat het ook handig is om te kijken wat je nu doet met Excel en of je dit ook kunt doen met de andere applicaties.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ppl schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 23:10:
Wat is 1 van de belangrijkste dingen die je doet met een document? Uitprinten. Je hoeft niet te proberen om op die ribbon dat icoontje te vinden want die is er simpelweg niet.
Het gaat over de Mac versie van Office. Ik wil niet heel verveld doen, maar daar zit gewoon een duidelijke print-knop in hoor.

Afbeeldingslocatie: http://virtual-life.net/img/getimg/print.png

Nee, Office 2008 is niet het meest geniale pakket wat er bestaat. Maar als je kijkt naar de alternatieven (en compatibility!) dan is Office 2008 toch echt de beste oplossing IMO. Office 2003 via Wine met Linux op een Macbook is het laatste wat je wilt :X

Gebruik lekker iWork (Numbers, KeyNote) voor documenten welke je niet hoeft te delen met Windows gebruikers, iWork is een leuk pakket. Gebruik gewoon Office 2008 voor documenten die je wel moet delen. Dat werkt helemaal goed.

[ Voor 13% gewijzigd door kamerplant op 22-04-2008 23:43 ]

🌞🍃

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Als je een fijne Linux-distro voor de MAC wilt, kan ik je Arch aanraden. Het schijnt dat Archlinux ook support heeft voor de Mac Pro, Macbook, Macbook Pro en dergelijke Intel-macs. Archlinux is gericht op de "gevorderde" gebruiker en vereist in het begin dat je het een en ander configureert via CLI, maar dat is voornamelijk pakketjes installeren. Daarna kun je KDE gaan gebruiken, of Gnome natuurlijk. Archlinux + KDEmod (zie http://archlinux.org en http://kdemod.ath.cx) is een geniale combinatie die heerlijk vlot en stabiel is. Tevens is Arch een rolling-release distributie, dat wil dus zeggen dat je altijd de laatste en nieuwste pakketten hebt en dat je niet op een nieuwe release hoeft te wachten om bijvoorbeeld Xorg 7.3 te krijgen oid.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Pagina: 1