Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Stel je krijgt een bonus van X euro uitgekeerd als blijkt dat je project wat je hebt geleid goed is verlopen.
Is deze bonus (zonder dat daar verdere uitspraken over zijn gedaan) een bruto bonus.
Dus hier betaal ik 42% belasting over (als ik in de schaal uitkom)

Of is dit iets waar je mee kan 'spelen' zodat je een hoger bedrag krijgt uitgekeerd?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 21:44

Kettrick

Rantmeister!

dat mag je keurig afdragen aan de belastingdienst, hou er ook rekening mee dat dit niet meetelt voor 13e maand, vakantiegeld, etc. zorg er dus voor dat het geen vast deel van je inkomen wordt :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat begrijp ik.
Ik heb ook maar een tijdelijk contract (voor de duur van het project)

Ik vind het gewoon zonde om een paar mille direct naar de belasting te brengen (hoe meer hoe liever maar het is gewoon dat ik het liever zelf houd)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tja, zo werkt dat. Bonus wordt gewoon bij je totaal inkomen opgeteld en aan het einde van het jaar moet daar middels de schalen een bepaald deel van worden afgedragen. Gelukkig mogen we per maand alvast beginnen zodat we die duizenden euro's niet ineens op hoeven hoesten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 11:39:
Stel je krijgt een bonus van X euro uitgekeerd als blijkt dat je project wat je hebt geleid goed is verlopen.
Is deze bonus (zonder dat daar verdere uitspraken over zijn gedaan) een bruto bonus.
Dus hier betaal ik 42% belasting over (als ik in de schaal uitkom)

Of is dit iets waar je mee kan 'spelen' zodat je een hoger bedrag krijgt uitgekeerd?
Er zijn wel mogelijkheden om minder belasting te betalen, maar die zijn beperkt en hebben in het algemeen wel invloed over de beschikbaarheid van het geld. Een paar ideeen:

1. laat de bonus (gedeeltelijk) storten op een spaarloonrekening
voordelen:
- geen belasting bij ontvangen van het geld (bruto-netto regeling)
- extra vrijstelling in box 3
nadeel: vier jaar vast
beperkingen: max 613 euro per jaar storten, geen levensloop+spaarloon combo

2. laat de bonus (gedeeltelijk) op levelslooprekening storten
voordelen:
- belastingkorting 180 euro per jaar (te genieten in het uitkeringsjaar) bij deelname aan de regeling
- vermogen op levenslooprekening is vrijgesteld in box 3
- bruto-bruto regeling, dus storten vanuit brotoloon en belasting betalen bij opname
(spreiding van belastbaar inkomen over het bonus-jaar en de jaren waarin je het tegoed opneemt, dus beter gebruik van de lagere schijven in box 1 IB)
nadelen:
- geld staat langdurig vast en is alleen als vrije tijd op te nemen, niet als extra geld
- onduidelijkheid over de precieze regels rond het opnemen t.z.t.
- te conserveren inkomen bij emigratie
beperkingen:
- max 12% van je jaarsalaris storten,
- max 1,5 (?) jaarsalaris op de LLrekening,
- alleen opnemen tijdens een dienstverband (dus niet na je vervroegde pensioen of tussen banen in)
- alleen opnemen voor loondoorbetaling tijdens onbetaalde afwezigheid

Zo zijn er nog een paar. Bijvoorbeeld: misschien heb je nog ruimte in je pensioenregeling voor een extra storting.

Wil je gewoon kunnen beschikken over je geld, dan betaal je belasting in box 1, dus 42 of zelfs 52%.
Wel kun je aan het eind van het jaar aangifte doen, waarbij je inkomen over het hele jaar wordt bekeken, en je aftrekposten. In het algemeen: hoe meer inkomen, hoe meer baat van aftrekposten.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 18:38

Dido

heforshe

RoeLz schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 11:41:
zorg er dus voor dat het geen vast deel van je inkomen wordt :)
Want als het dat wel wordt, krijg je 16% meer en dat wil je niet :?
Waarom moet je daarvoor zorgen, gelet op je argumenten betreffende 13e maand en vakantiegeld?

Wat betekent mijn avatar?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij mijn weten vallen bonussen nog altijd in de categorie bijzonder beloningen en betaal je daar standaard 50% belasting over.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Dido schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:18:
[...]

Want als het dat wel wordt, krijg je 16% meer en dat wil je niet :?
Waarom moet je daarvoor zorgen, gelet op je argumenten betreffende 13e maand en vakantiegeld?
Ik neem even aan dat hij dat bedoelt voor bij berekeningen met hypotheek en leefwijze...
The Eagle schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:25:
Bij mijn weten vallen bonussen nog altijd in de categorie bijzonder beloningen en betaal je daar standaard 50% belasting over.
Kan je een artikel aanwijzen waaruit dat blijkt? Volgens mij is dat gewoon een fabeltje namelijk. Dat het vaak voor 50% belast wordt, betekent niet dat je het daarna niet terug kan vragen bij je jaarlijkse belastingaangifte...

[ Voor 38% gewijzigd door Gé Brander op 22-04-2008 13:28 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• vectrex
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-10 17:41
Ik heb afgelopen maand een bonus ontvangen voor het goed aflopen van een project.
Dus onverwachts een meevaller, naast normaal jaarsalaris.

Wat me meeviel was wat ik eraan overhield:
2000 euro bonus
1573 euro netto

Eraf ging
WIA zaken (grutselwerk) en loonheffing 420 euro.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Daar is wel heel weinig ingehouden zeg. Als ik jou was zou ik alvast rekening houden met een mogelijke naheffing aan het einde van het jaar, zeker ook omdat je aangeeft dat je verder gewoon normaal salaris krijgt (anders had het kunnen komen doordat je nauwlijks een inkomen had en de bonus dus in de laagste schaal zat)..

• Dido

Dido

heforshe

c70070540 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:27:
Ik neem even aan dat hij dat bedoelt voor bij berekeningen met hypotheek en leefwijze...
Ook dan snap ik het niet - als die bonus bij je normale salaris geteld wordt, telt ie mee bij hypotheekberekeningen.

De enige reden die ik kan verzinnen is dat je een deel van je inkomen buiten een schuldsaneringsregeling wilt houden.
Kan je een artikel aanwijzen waaruit dat blijkt? Volgens mij is dat gewoon een fabeltje namelijk. Dat het vaak voor 50% belast wordt, betekent niet dat je het daarna niet terug kan vragen bij je jaarlijkse belastingaangifte...
Dat fabeltje is hardnekkig, inderdaad. Met name de onzinnige noemer "bijzonder tarief" op je salarisstrook is verwarrend. Dat bijzondere tarief is namelijk gewoon gelijk aan het tarief dat hoort bij de top van je salaris. Dus als je in de 42% schaal valt is het 42%.

Het lijkt altijd onevenredig meer omdat mensen appels met peren vergelijken: van hun gewone salaris zien ze meer dan 2/3 netto terug (inclusief verrekende onkostenvergoedingen, arbeidskorting, en de lagere schalen over de onderkant van je inkomen), en van die bonus maar 58%. Dat lijkt gek, maar van de "bovenste" honder euro van je salaris zie je ook maar 58% terug - dat valt alleen minder op...

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

The Eagle schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:25:
Dan 'weet' je dat fout.

Wat wel vaak gebeurt is dat een bonus bij de initiele uitkering volledig in de hoogste of 1 na hoogste schaal wordt gepropt. Dit komt omdat op dat moment nog niet te bepalen is wat het totaal van je ontvangen bonussen gaat worden. In dat gevaal is alvast de meeste belasting inhouden de veiligste keuze. Het teveel ingehouden krijg je bij je aangifte weer keurig terug.

Verwijderd

*

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 14:43 . Reden: dubbelpost ]

Verwijderd

Dido schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:14:
[...]

Ook dan snap ik het niet - als die bonus bij je normale salaris geteld wordt, telt ie mee bij hypotheekberekeningen.

De enige reden die ik kan verzinnen is dat je een deel van je inkomen buiten een schuldsaneringsregeling wilt houden.

[...]
Je bonus is geen vast onderdeel van je salaris: de ene maand krijg je het wel, de andere maand niet (zoals ik bij mijn werkgever), het is dan niet verstandig een hypotheek te baseren op inkomsten die je soms wel hebt, en soms niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eerst het project eens afronden.
WTB leefwijze etc. maakt het me niet uit want ik ga nog steeds van mijn bruto salaris uit (of eigenlijk netto)

Maar het is zo'n bummer als je hoort 4 maandsalarissen bonus en dat je dan maar de helft krijgt uitbetaald. Pensioen is een optie, spaarloon etc. niet omdat ik hier denk ik niet mag blijven (geen werk na project). Stamrecht BV ofiets is een optie of kijken wat de mogelijkheden zijn om het als beginkapitaal in een BeeVee te storten (zit ik al langer over te denken)

Dat fabeltje snap ik inderdaad ook niet. Zal wel hetzelfde zijn als 'mijn vakantiegeld' zit in een hogere schaal of daar hou je nog niet de helft van over.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:42:
[...]

Je bonus is geen vast onderdeel van je salaris: de ene maand krijg je het wel, de andere maand niet (zoals ik bij mijn werkgever), het is dan niet verstandig een hypotheek te baseren op inkomsten die je soms wel hebt, en soms niet.
Achteraf misschien een deel van je salaris erbij tellen om zo toch net die 42% hypotheekrente terug te krijgen.
Idd niet op baseren maar dat is ook weer zo'n standaard verhaaltje.

Ik 'verwoon' ook veel te veel naar verhouding ten opzichte van de gemiddelde mensen (40% salaris = hypotheek bedrag ofzoiets terwijl het iets in de 20% gemiddeld is. Maar ik hoop dat het salaris nog gaat stijgen, en anders kan ik er nog heel goed van leven

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:42:
Je bonus is geen vast onderdeel van je salaris:
Dat weet ik, ik reageerde op de eerste reactie in dit topic ;)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:47:

[...]
Pensioen is een optie, spaarloon etc. niet omdat ik hier denk ik niet mag blijven (geen werk na project). Stamrecht BV ofiets is een optie of kijken wat de mogelijkheden zijn om het als beginkapitaal in een BeeVee te storten (zit ik al langer over te denken)

Dat fabeltje snap ik inderdaad ook niet. Zal wel hetzelfde zijn als 'mijn vakantiegeld' zit in een hogere schaal of daar hou je nog niet de helft van over.
Het al dan niet kunnen gebruiken van spaarloon is niet afhankelijk van je toekomst bij je huidige werkgever. Ik heb nog steeds een spaarloonrekening waarop stortingen staan die in 2005 door mijn vorige werkgever erop zijn gezet.

Hetzelfde geldt voor levensloop. Alleen, dat zou niet mijn voorkeur hebben vanwege de vrij strikte regels over wanneer je mag opnemen en de onzekerheid over de toekomst van deze regels.

Stamrecht BV is eigenlijk alleen interessant voor hele grote bedragen (>100k), of wanneer je al een BV hebt of gaat oprichten om een andere reden. De kosten van een BV drukken anders vrij zwaar, denk alleen maar aan de accountantsverklaring bij het jaarverslag. Dat kost je zo 1000 euro per jaar.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:47:
Maar het is zo'n bummer als je hoort 4 maandsalarissen bonus en dat je dan maar de helft krijgt uitbetaald.
Dat is bij je gewone maandsalaris ook zo, dat wordt ook niet 100% uitbetaald. Je krijgt dus (ruim) meer dan 2 netto maandsalarissen bonus.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1