• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:55
Een vriend van mij zit met het probleem dat zijn computer spontaan restart.

Het betreft een Pentium IV 2.8 GHz

Het betreft echt een willekeurig restart. Dus ene keer na 1 uur en ander keer dan 10 minuten enz.

Om software probleem uit te sluiten is Windows XP (na format) opnieuw geinstalleerd. Was ook hard nodig.

Ik heb er dan ook even naar gekeken en op het moment van restart (in BIOS gekeken) is de CPU temperatuur 38 graden en moederbord 34 ongeveer. Dus daar zal het probleem niet liggen denk ik.

12V schommelt rond 11,7 maar zakt ook af en toe naar 11,6
Zou het aan de voeding kunnen liggen dat ie op een gegeven moment te lage spanning geeft waardoor computer wegvalt?

Of is dit een geval van een falende moederbord?

Probleem is dat ik geen reserve voeding heb om probleem van voeding te kunnen uitsluiten. Daardoor zou ik graag wat meer tips willen hebben voordat we een voeding gaan aanschaffen.

Vinkje van "automatisch herstart" bij systeem fout is uitgeschakeld. Dus hij zou foutmelding (blauwe scherm) horen te geven bij een volgende keer dat er fout optreedt. Vreemde is dat dat dus niet gebeurt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Grote kans dat dit aan een defect mobo ligt (brakke elcos bijv).

Wat zijn de specs van je bak?

• lujo
Terw_Dan schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:26:
Ik zou zeggen, neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Grote kans dat dit aan een defect mobo ligt (brakke elcos bijv).

Wat zijn de specs van je bak?
Enige wat ik op dit moment kan melden, aangezien het een computer van een vriend is, is het volgende:

Moederbord: Asus, type weet ik zo even niet
Processor: Intel Pentium IV 2.8 GHz
Geheugen: 2 x 256 MB
Voeding: Aopen 350 Watt

Ik heb zelf in het verleden last van lekkende condensators gehad, maar dan deed mijn computer niks meer. Deze werkt dus prima tot ie na een tijdje opeens herstart.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Test eens met zo weinig apparaten gekoppled aan het systeem. Desnoods even de DVD spelers of andere HD`s loskoppelen. Zorg dat ie zo weinig stroom als mogelijk gebruikt. En dan weer testen. Doet ie het dan goed, dan lijkt het mij je voeding die nie helemaal oke is.

Edit: Ik heb ook een poos op lekkende condesators gewerkt en kreeg ook allemaal rare verschijningen. De mijne starte (soms) wel gewoon op. Dus nie geheel dood.

[ Voor 23% gewijzigd door marquis op 22-04-2008 10:38 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Een soortgelijke situatie gehad!
p4 2,8 en een p4 2,6.
het probleem lag bij beide aan de processor!
hierna een nieuwe 2,6 gekocht en pc was weer super stabiel, heeft me toendertijd ongeveer 400 euro gekost, vandaar ik geen intels meer heb gekocht!

het kan natuurlijk ook aan je mobo, geheugen, etc liggen.
Ik kon toen een p4 test computer meenemen bij een computer winkeltje. dan kan je alles testen.

succes ermee

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

lujo schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:35:
[...]

Enige wat ik op dit moment kan melden, aangezien het een computer van een vriend is, is het volgende:

Moederbord: Asus, type weet ik zo even niet
Processor: Intel Pentium IV 2.8 GHz
Geheugen: 2 x 256 MB
Voeding: Aopen 350 Watt

Ik heb zelf in het verleden last van lekkende condensators gehad, maar dan deed mijn computer niks meer. Deze werkt dus prima tot ie na een tijdje opeens herstart.
Het zal wel een Asus P4C of P4P zijn, die sterven namelijk het meeste op deze manier.

Met brakke elcos kun je overigens het probleem krijgen dat je nu heb, dus daar zou ik zeker even naar kijken.

• lujo
Terw_Dan schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:43[/message]:
[...]

Het zal wel een Asus P4C of P4P zijn, die sterven namelijk het meeste op deze manier.

Met brakke elcos kun je overigens het probleem krijgen dat je nu heb, dus daar zou ik zeker even naar kijken.
Bedankt dat je me even herinnert het betreft inderdaad een P4P moederbord. Dan maar vanavond even computer openen en naar kijken. Moet ik opengesprongen condensatoren verwachten of lekkende? Of is er iets waaraan ik het zou kunnen zien?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

lujo schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:31:
[...]

Bedankt dat je me even herinnert het betreft inderdaad een P4P moederbord. Dan maar vanavond even computer openen en naar kijken. Moet ik opengesprongen condensatoren verwachten of lekkende? Of is er iets waaraan ik het zou kunnen zien?
Als het de condensatoren zijn dan zouden ze bol moeten staan of gesprongen moeten zijn.
Met P4P borden denk ik eerder dat je geen zichtbare schade hebt. Heb al enkele tientallen Asusbordjes gehad uit die serie die onverklaarbaar dood waren.

• lujo
Terw_Dan schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:09:
[...]

Als het de condensatoren zijn dan zouden ze bol moeten staan of gesprongen moeten zijn.
Met P4P borden denk ik eerder dat je geen zichtbare schade hebt. Heb al enkele tientallen Asusbordjes gehad uit die serie die onverklaarbaar dood waren.
Dus als dat zo is dan zal het verstandiger zijn om nieuwe moederbord te kopen ergens ipv condensatoren proberen te solderen?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Koop een cheap Asrock boardje, goedkoop/snel en goed.
Alhoewel, tis vast een 478 board iets duurder maar dan kun je nog voor rond de 50,- klaar zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door KillerAce_NL op 22-04-2008 18:45 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

lujo schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 18:38:
Dus als dat zo is dan zal het verstandiger zijn om nieuwe moederbord te kopen ergens ipv condensatoren proberen te solderen?
Als de condensatoren nog goed zijn is het niet nodig om ze te vervangen. Nieuw moederbord is dan verstandiger.
KillerAce_NL schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 18:42:
Koop een cheap Asrock boardje, goedkoop/snel en goed.
Alhoewel, tis vast een 478 board iets duurder maar dan kun je nog voor rond de 50,- klaar zijn.
Dat zou ik met een P4 niet aanraden, die dingen slurpen nogal wat stroom en belasten daardoor de VRM. Gezien Asrock goedkope onderdelen van mindere kwaliteit gebruikt is het denk ik niet verstandig er een proc op te duwen die er veel van vraagt.
Pagina: 1