Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Siemens Hicom 110 en 120 defect

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik zit met een bijzonder fenomeen met oude Siemens Hicom telefooncentrale.
Het gaat om type Hicom 120.

Sinds gisteren kon men niet meer bellen - of beter gezegd - niet meer communiceren.
Eerst dacht ik dat ik probleem kan verhelpen met resetten en uitzetten. Maar dat blijkt geen effect te hebben. De datagedeelte loopt nog wel; de displays zijn nog te lezen, bellen gaat ook goed. Maar geluid is weg, ook microfoon geeft niks meer door. Zelfs intern communiceren is niet mogelijk.

Een inspectie op de centrale treft geen verdachte plekken aan, geen zekering stuk gegaan.
Waarschijnlijk is ergens stilletjes stuk gegaan, misschien iets in de regeling deel voor geluidoverdracht. Of spanningsregelaar stuk.

Dus zolang de probleem van 120 niet bekend is, probeer ik in tussentijd andere centrale, een kleinere Hicom 110, te herstellen. Deze is wel beschadigd, maar alleen rond aantal weerstanden die opgebrand zijn. En paar zekeringen even vervangen.

Op marktplaats zijn er vrijwel geen Hicom 110 of 120 centrales te vinden. Ook niet Ebay. Dus ik moet maar 110 proberen fixen. Ik moet alleen achter weerstandswaarden komen. Het is wel zeker dat het groep defect is, rondom 1 van de spoelen/schakelaars.

Hier laat ik schade zien:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/centrale_schade_tn.jpg
En link naar hele printplaat: http://mrdummy.net/zooi/got/centrale_schade.jpg
Zodat je vergelijkbare weerstanden bij andere spoelen kan zien.

Heb je misschien soortgelijk 110 liggen, dan wil ik graag weerstandswaarden weten.
Heb je 110 of 120 ongebruikt liggen, dan kan ie ook overgenomen worden.

Alvast dank. _/-\o_

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Zijn die ringen niet meer te lezen? (foto is namelijk beetje wazig bij de weerstanden) Misschien kan je een van die dingen losknippen aan een kant, zodat je onderkant van die weerstanden kan zien, misschien vind je nog wat terug van die ringen, anders sja... vergelijken met een ander bordje. 8)7 Misschien kan je ze zachtjes opschuren om die ringen terug te krijgen ?

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Nee, de hitte heeft 2 weerstanden goed opgebrand. Knip ik ze los, valt de zaak gewoon uitelkaar.
Gewoon goed roasted. Opschuren van kleine stukjes is echt no-done.

Maar als je op grote foto andere weerstanden bekijkt die zelfde groep vormen, zoals paar tussen 2 andere spoelen bij blauwe connectoren, die komen goed overeen.

Ik ga dat proberen gebruiken.

Verwijderd

Vergeet niet dat die weestandjes niet zomaar in rook opgaan, grote kans dat er meer kapot is.
Het pcb is ook verbrand zo te zien, 't is dus maar de vraag of alle koperbaantjes nog vast zitten en niet gebroken zijn.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Daar hou ik rekening mee, maar de PCB is gelukkig 2-layer, dus alleen boven en onder.
Waar koperbaan beschadigd is en geen contact maakt, leid ik om met nieuwe bedrading.
Dat komt omdat het 10 jaar oude centrale is, en dus minder complex.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Nu wat betere foto's.
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/centrale_schade_4.jpg

Nummer 1 en 2 zijn duidelijk hetzelfde.
Oranje-Groen-Oranje-Rood zo te zien (het is eerder groen dan witte ring)
Dat zou waarde hebben van 35 x 10^3 = 35.000 = 35 kOhm
Tolerantie 2%, meestal metaalfilm.

Nummer 3 heeft er 4 stuks nodig bij elkaar.
Paars-Groen-Zwart-Rood
Waarde is dan 75 x 10^0 = 75 Ohm.
Ook met 2% tolerantie.

75 Ohm is vrij laag, en dat verklaart dus makkelijk hete weerstand bij kortsluiting.

Algemene foto: http://mrdummy.net/zooi/got/centrale_schade_3.jpg

Zo goed? Dan ga ik weerstanden kopen. :)

• alexandersamson
Foto ziet er gelikt uit, maar inderdaad die kleuren zijn redelijk aan gort. En niet alleen je kleuren, ziet echt slecht uit, die dingen zijn helemaal verkoolt. Ik neem aan dat als er door die weerstanden zo'n hoge stroom liep, dat er ook ergens anders door een hoge stroom liep, dat het misschien ook heeft begeven. Lijkt er op alsof er een los schroefje op je bordje rondrolde en bleef haken tussen de 2 pootjes van de weerstanden en voor sluiting zorgde. Dit gebeurd namelijk niet zomaar.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Deze schade is veroorzaakt door de verkeerde toestel. De ene toestellijn was ingesteld op digitale toestel, welke 4 draden nodig heeft. De datalijnen zijn gevoelig voor storing, en zijn allemaal met zekering beschermd.
De baas heeft gewone toestel hierop aangesloten, en dat zorgt voor overbelasting datalijnen op die toestellijn. De datalijnen hebben andere spanning dan geluidslijnen (4 draads systeem = 2 data / 2 geluid. De datalijnen zijn ook voedingslijnen voor digitale toestellen.)

Oudere Hicom 110/120/125/130 zijn minder goed beveiligd. Ze kunnen wel analoog toestel aansturen maar dan moet de toestellijn eerst omgezet worden.
De modernere 2-draads Hipath 100E / 150 / 300 heeft geen risico omdat het juiste spanning heeft, zodat gewone toestel geen gevaar oplevert bij fout instellen.

De zekering zit ernaast, maar kan niet sneller uitknallen voordat weerstanden uitroken. Misschien te hoog waarde.

Dus 35 kOhm en 75 Ohm moeten goed zijn.

• alexandersamson
MrDummy schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:04:
Deze schade is veroorzaakt door de verkeerde toestel. De ene toestellijn was ingesteld op digitale toestel, welke 4 lijnen nodig heeft. De datalijnen zijn gevoelig voor storing.
De baas heeft gewone toestel hierop aangesloten, en dat zorgt voor overbelasting datalijnen op die toestellijn. De datalijnen hebben andere spanning dan geluidslijnen (4 draads systeem = 2 data / 2 geluid. De datalijnen zijn ook voedingslijnen voor digitale toestellen.)

Oudere Hicom 110/120/125/130 zijn minder goed beveiligd. Ze kunnen wel analoog toestel aansturen maar dan moet de toestellijn eerst omgezet worden.
De modernere 2-draads Hipath 100E / 150 / 300 heeft geen risico omdat het juiste spanning heeft, zodat gewone toestel geen gevaar oplevert bij fout instellen.

De zekering zit ernaast, maar kan niet sneller uitknallen voordat weerstanden uitroken. Misschien te hoog waarde.

Dus 35 kOhm en 75 Ohm moeten goed zijn.
je kan het natuurlijk proberen, ik zou wel weerstanden pakken met een goed wattage, hoe weet je of dit kwart watters, halve watters zijn of hele watts ? (of is daar een duidelijk verschil voor te zien? daar ben ik niet zo bekend mee) ik zou grotere proberen, als dat niet ten koste gaat van de performance. Je hebt trouwens grote kans dat als er weer sluiting komt, dat niet de weerstanden er aangaan maar iets anders dat nu reeds verzwakt is (een baantje bijvoorbeeld). En inderdaad die zekering even nakijken of die niet te sterk is, zoals je aangaf.

Pagina: 1