VIA Rhine in DOS (Ghost) enorm traag

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Beste medetweakers,

Hier op school hebben we tig bakjes staan met VIA Rhine (onboard) netwerkkaartjes. Op het moment zijn we bezig met een inhaalslag om verouderde software uit te faseren en nieuwe software uit te rollen. Bij sommige pakketten is het echter niet handig dit via Active Directory te doen. Daarom willen we die integreren in een nieuwe Ghost image. Hier schuilt echter een probleem.

De performance van de VIA Rhine is beroerd in DOS. We hebben al diverse drivers geprobeerd, maar de performance blijft beroerd (lees 3 uur voor één Ghost Image van 7GB naar één PC). Ik zal het dan nog maar niet hebben om één lokaal, met 29 PC's te moeten doen want dat doen we al 's-nachts omdat het zo lang duurt.

In het OLC hebben we vergelijkbare machines staan met Intel kaartjes (ook onboard), welke het in een kwartier doen.

Heeft iemand een idee wat dit probleem zou kunnen zijn en hoe we het kunnen oplossen?

tnx

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:50

Jazzper

BB4E^Guerilla

kun je niet een snel netwerkkaartje die goed ondersteunt is kopen en die rouleren?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• LollieStick
Is natuurlijk een optie, maar om al die bakken open te halen, netwerkkaartje er in rammen en weer dichtschroeven ben je ook wel even bezig. Dit zien we liever als laatste "red"middel.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

kan je niet een of andere linux live cd booten die dan weer die ghost image naar de HD kopieert.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Moet je het echt babysitten? kun je niet 10 images tegelijk uitrollen? 1 duurt 3 uur, dan dueren 10 toch ook 3 uur?

Wat voor drivers probeer je? in wat voor config?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• LollieStick
leuk_he schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 11:22:
Moet je het echt babysitten? kun je niet 10 images tegelijk uitrollen? 1 duurt 3 uur, dan dueren 10 toch ook 3 uur?

Wat voor drivers probeer je? in wat voor config?
Zou je denken dat het inderdaad ook 3 uur zou duren. Helaas mag ik daar rustig 6 uur voor uit trekken... :(
Dat is dus precies wat ik bedoel met beroerde snelheden. Ik heb de universele PXE drivers geprobeerd en verschillende versies uit het VIA Rhine driver pakket. De lijnsnelheid wordt bij beide juist gedetecteerd (100Mbp/s FD).

[ Voor 5% gewijzigd door LollieStick op 22-04-2008 11:52 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Ghost kan multicasten, dus meer clients erbij hangen mag de boel niet trager maken. Niet toevallig een hub ergens in het netwerk? :X

[ Voor 30% gewijzigd door BHQ op 22-04-2008 17:43 ]

• LollieStick
Nee, geen hubs. Alleen maar Cisco Catalyst switches.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Dat-ie er toch langer over doet klinkt toch alsof je niet multicast (of de switches dit niet netjes repliceren)..

• LollieStick
Ok, dit onderwerp hebben we de afgelopen tijd even op een laag pitje gezet i.v.m. andere prioriteiten. Ik ben er nu weer mee aan de slag gegaan en heb de proef op de som genomen en een 3Com kaart in een test PC gebouwd. De snelheden zijn dan iets beter, maar lopen al snel af tot een magere 200MB/m (ongeveer 3,3MB/sec). Zodra ik dezelfde netwerkkaart in een andere PC bouw, met Intel chipset bijvoorbeeld, is de snelheid een flink stuk hoger en is het ghosten van een identieke image binnen 20 minuten klaar.

Ik krijg hierdoor het idee dat er een probleem is met de PCI-bus van de VIA machientjes. Heeft iemand misschien nog ideeën hierover?

edit:
My bad, kan iemand deze verwijderen?

[ Voor 4% gewijzigd door LollieStick op 20-05-2008 09:53 ]

• LollieStick
Ok, dit onderwerp hebben we de afgelopen tijd even op een laag pitje gezet i.v.m. andere prioriteiten. Ik ben er nu weer mee aan de slag gegaan en heb de proef op de som genomen en een 3Com kaart in een test PC gebouwd. De snelheden zijn dan iets beter, maar lopen al snel af tot een magere 200MB/m (ongeveer 3,3MB/sec). Zodra ik dezelfde netwerkkaart in een andere PC bouw, met Intel chipset bijvoorbeeld, is de snelheid een flink stuk hoger en is het ghosten van een identieke image binnen 20 minuten klaar.

Ik krijg hierdoor het idee dat er een probleem is met de PCI-bus van de VIA machientjes. Heeft iemand misschien nog ideeën hierover?

Opsomming gemiddelde snelheden:
Onboard VIA-LAN: 54MB/min (900KB/s)
3Com op VIA: 120-200 MB/min (2MB/s - 3,33MB/s)
3Com op Intel: 474MB/min (7,9MB/s)
Onboard Intel-LAN: 472MB/min (7,86MB/s)
Pagina: 1