Toon posts:

[Intel] Pentium 4 3.0 Ghz wordt te heet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een Asus T2-P kast en heb sinds kort een nieuwe processor erin. Ik heb 'm laten vervangen door een Intel Pentium 4 3.0 Ghz met hyperthreading. Door een verkeerde levering door Gistron had ik eerst een Pentium 4 2.8 Ghz. Na die een week gebruikt te hebben, zonder problemen heb ik de correcte processor gekregen. Nu blijkt de processor veelste warm te worden.

En in verhouding met de Pentium 4 2.8 is mijn computer aardig trager geworden. Nu keek ik naar de bios en wordt de processor rond de 67 graden bij het opstarten. Als ik in Windows XP zit schiet het omhoog naar de 72 graden. De koeler begint wel harder te draaien om de processor onder de 70 graden te houden, maar heeft pieken naar de 75 graden :'( . Zover ik weet heb ik 'm er correct op gedaan. Eerst had ik de orginele koeler eropgeplaatst die ik bij de klast had gekregen, maar voor mijn gevoel is die koeler zoiezo niet goed genoeg, daarom had ik een overweging gedaan de koeler die ik bij de celeron processor had gekregen erop te plaatsen. De temperatuur daalde wel 2 graden, maar wordt nog steeds veelste warm!

Wat kan ik hier aan doen? Valt er nog iets te controleren? En als ik een nieuwe koeler moet gaan kopen, welke is een goede optie, zonder dat het al te veel ruimte inneemt, omdat het een barebone kast is. Volgens de schema's van Asus is het mogelijk een 3.0 Ghz processor er in te zetten.

Het moederbord komt overeen met een Asus S-presso P112. Even een review van de kast :) : http://www.digit-life.com...asus-terminator2-eng.html

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat is idd veel te warm... welke P4 heb je? De (oude) Northwood of de nieuwere Prescott.

De laatste P4`s werden namelijk wel wat warmer, maar dit is te gek.
Heb je ook voldoende, maar niet teveel, koelpasta gebruikt? Een rijstekorrel is genoeg voor een P4 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 22-04-2008 08:00 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08 23:03
En het hangt er ook nog van af hoe vol je barebone zit, een maat van mij had ook een barebone; de CPU hiervan was destijds een Athlon 2000+, na vervangen door een Athlon 2800+ viel die steeds uit vanwege warmte problemen.

Dat dus het moederbord in je barebone de CPU ondersteunt wil niet gelijk zeggen dat hij hem qua warmte ook aankan...

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 07:59:
Dat is idd veel te warm... welke P4 heb je? De (oude) Northwood of de nieuwere Prescott.

De laatste P4`s werden namelijk wel wat warmer, maar dit is te gek.
Heb je ook voldoende, maar niet teveel, koelpasta gebruikt? Een rijstekorrel is genoeg voor een P4 :)
Het is een Prescott Pentium 4 3.0 Ghz 1Mb cache. Ik heb er zo'n kant-en-klare laag op de koeler zitten. Zou dat misschien het probleem zijn?

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 08:05:
[...]

Het is een Prescott Pentium 4 3.0 Ghz 1Mb cache. Ik heb er zo'n kant-en-klare laag op de koeler zitten. Zou dat misschien het probleem zijn?
Die laag kun je sowieso weghalen...

Arctic Cooling MX1 of Arctic Silver scheelde bij mij al 5 graden tov dat standaard prutje wat erop zat...

Verwijderd

Topicstarter
Chiel340 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 08:03:
En het hangt er ook nog van af hoe vol je barebone zit, een maat van mij had ook een barebone; de CPU hiervan was destijds een Athlon 2000+, na vervangen door een Athlon 2800+ viel die steeds uit vanwege warmte problemen.

Dat dus het moederbord in je barebone de CPU ondersteunt wil niet gelijk zeggen dat hij hem qua warmte ook aankan...
Ik heb zelfs twee kleine ventilatoren laten blazen naar de processor om extra te koelen. Mijn kast zit aardig vol, maar hij kan zijn lucht wel kwijt als ik aan de achterkant van de kast voel. De barebone valt niet uit. Ik heb in het verleden dat wel gehad, vanwege een defecte ventilator van een VGA kaart.

De temperatuur in de kast zelf valt ook wel mee als ik het zo bekijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 08:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 08:06:
[...]

Die laag kun je sowieso weghalen...

Arctic Cooling MX1 of Arctic Silver scheelde bij mij al 5 graden tov dat standaard prutje wat erop zat...
Oke, ik ga het proberen. Als het beter (of slechter) wordt meld ik het wel even. Ik heb toevallig nog een flinke hoeveelheid hier liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Chiel340 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 08:03:

Nee, ik zat meer te denken aan de capaciteiten van het moederbord. Meer denkend aan ondersteuning van de bios. Ik had al een beta versie van me bios eropgezet om te kijken of me pc erdoor stabieler loopt of iets dergelijks. Ik zag zonet dat dezelfde koeler wordt gebruikt voor de 3.2 ghz versie van deze processor.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 08:19 ]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Kj... maarreuhm (ik wil niet zeuren hoor) edit je post ff...op deze manier 'kick' je het topic steeds ;)

Ik zag daarstraks ook al op google dat jouw kast met veel verschillende cpu`s aangeboden wordt. Die 3.0 van zou dus geen probleem mogen zijn mbt hitteproductie.. :)

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-12 16:30
Volgens mij is dit een normale temperatuur voor deze processor. Met een korte zoektocht via google had je dit ook zelf zo kunnen vinden.

Verwijderd

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 08:38:
Volgens mij is dit een normale temperatuur voor deze processor. Met een korte zoektocht via google had je dit ook zelf zo kunnen vinden.
Ik heb exact dezelfde cpu, maar de mijne komt niet boven de 50 graden uit hoor, in "rust" zelfs niet boven de 45...

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Dat is zeker geen normale temperatuur.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, had ik al opgezocht, Ik vraag hier hoe ik dit probleem kan verhelpen en ik vraag niet of er iemand die bijdehand is op mijn inleidende tekst gaat reageren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 08:45:
[...]

Ik heb exact dezelfde cpu, maar de mijne komt niet boven de 50 graden uit hoor, in "rust" zelfs niet boven de 45...
Ik heb nu de koelpasta laag vervangen. Zo te zien daalt de temperatuur wel een aantal graden. Toen ik het koelpasta bekeek viel me op dat er aan een kant de pasta meer weg was gesmolten dan aan de andere kant. Blijkbaar had ik de koeler niet correct vastgezet. Ik heb nu een iets stabieler systeem. Nu zit de temperatuur tussen de 63 en 70 graden als ik in premiere ga renderen (wat ook nog steeds aardig hoog zit als ik deze reactie bekijk). De moederbord temperatuur stijgt ook iets ongeveer (rond de 5 graden) En dat is zonder de koelers die ik erbij gezet had om de processor iets extra te laten koelen.
Michael Knight schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 08:33:
Kj... maarreuhm (ik wil niet zeuren hoor) edit je post ff...op deze manier 'kick' je het topic steeds ;)

Ik zag daarstraks ook al op google dat jouw kast met veel verschillende cpu`s aangeboden wordt. Die 3.0 van zou dus geen probleem mogen zijn mbt hitteproductie.. :)
Nee, idd dat zag ik zelf ook al. Ik ben op dit moment wel tevreden over de temperatuur. Ik zie nu dat in windows zonder actief te zijn de processor op 62 graden zit. Nu maar hopen dat de omgevings temperatuur tijdens mijn VJ show niet al te hoog wordt. Uitvallende PC's kan ik dan niet veroorloven :)

Bedankt voor al jullie hulp! _/-\o_

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 09:47 ]

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:31:
[...]Ja, had ik al opgezocht, Ik vraag hier hoe ik dit probleem kan verhelpen en ik vraag niet of er iemand die bijdehand is op mijn inleidende tekst gaat reageren.
Het gaat erom dat dit een vrij normale temperatuur is voor dit type processor, en er dus weinig aan te doen is. Hooguit een nog betere koeler, maar dit zal slechts enkele graden schelen. Er zijn echt zoveel threads over te vinden, vandaar mijn irritatie.

Pentium4 Prescott te heet, meerdere coolers geprobeerd

max temperatuur Prescott 3.2Ghz

Warmte probleem Prescott 3,0GHz

Systeem wordt te warm

Verwijderd

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:46:
[...]

Het gaat erom dat dit een vrij normale temperatuur is voor dit type processor, en er dus weinig aan te doen is. Hooguit een nog betere koeler, maar dit zal slechts enkele graden schelen. Er zijn echt zoveel threads over te vinden, vandaar mijn irritatie.

Pentium4 Prescott te heet, meerdere coolers geprobeerd

max temperatuur Prescott 3.2Ghz

Warmte probleem Prescott 3,0GHz

Systeem wordt te warm
Volgens deze site (via de FAQ gevonden), is de MAX. temperatuur voor een P4 tot 3,2GHz 78 graden.
Als je gewoon Windows XP gestart hebt en verder niets doet en je temp. komt al aan de 75 graden, denk ik toch echt, dat dat niet helemaal normaal is ;) .

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:46:
[...]

Als je zelf even had gelezen, had je gezien dat de processor IDLE al 72 graden wordt. Ik weet niet wat jij voor temperaturen voor je eigen systeem hebt, maar dit is niet normaal.

@TS: Als je koeler echt goed zit, zou ik je airflow eens checken. De lucht om je koeler wordt opgewarmd en die moet wel weer ergens heen. Controleer eens de temperatuur van de lucht in je kast als je daar een sensor voor hebt. Heb je er case fans in zitten?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:56:
[...]

Volgens deze site (via de FAQ gevonden), is de MAX. temperatuur voor een P4 tot 3,2GHz 78 graden.
Als je gewoon Windows XP gestart hebt en verder niets doet en je temp. komt al aan de 75 graden, denk ik toch echt, dat dat niet helemaal normaal is ;) .
Idd. Ik lees net dat op het moment dat de processor te warm wordt de multiplier omlaag gaat bij pentium 4 processoren. Dit is dan waarschijnlijk de oorzaak van dat mijn PC trager ging lopen. Ik zie dat er bij andere mensen op dit forum de temperatuur gemiddeld nog steeds veel lager ligt dan wat ik op dit moment heb. Dan is de vraag. Is het een groot probleem dat me processor nu tussen de 62 en 70 graden zit?
Depep schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:09:
[...]

Als je zelf even had gelezen, had je gezien dat de processor IDLE al 72 graden wordt. Ik weet niet wat jij voor temperaturen voor je eigen systeem hebt, maar dit is niet normaal.

@TS: Als je koeler echt goed zit, zou ik je airflow eens checken. De lucht om je koeler wordt opgewarmd en die moet wel weer ergens heen. Controleer eens de temperatuur van de lucht in je kast als je daar een sensor voor hebt. Heb je er case fans in zitten?
Even voor de duidelijkheid. Op dit moment heb ik de koelpasta vervangen en zoals eerder in dit forum verteld werd heeft dat me ongeveer 5 graden gescheelt. Aan de zijkant van de kast zit een opening, waardoor lucht heen kan. Er zit geen geleidende buis (of hoe dat ook heet) en ook geen fan op dat het lucht naar binnen blaast. Bovenin de kast zit wel een ventilator dat de hitte weg blaast. (voor een duidlijk plaatje zie de link van mijn start post)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 10:15 ]

• JAHRASTAFARI
Depep schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:09:
[...]
Ik heb zelf enkele jaren een Dell met een dergelijke processor gehad en die zat ook altijd rond de 65-70 graden. Verder nooit problemen mee gehad.

Verwijderd

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:19:
[...]
Ik heb zelf enkele jaren een Dell met een dergelijke processor gehad en die zat ook altijd rond de 65-70 graden. Verder nooit problemen mee gehad.
Dat kan natuurlijk inderdaad prima werken, zolang je je pc verder niet gebruikt, maar ik stel mezelf dan 2 vragen:

1. verkort deze (toch vrij hoge) constante temperatuur de levensduur van de cpu?

2. Als hij IDLE tussen de 70 en 75 graden is, hoe warm wordt hij dan wel niet als je een keer 't één of ander aan het video-editten/photoshoppen/gamen etc. bent?
Dan gaat hij geheid richting 80/90 graden en je maakt mij echt niet wijs dat dat een gezonde temperatuur is.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 10:31 . Reden: Verduidelijking tekst ]

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:10:
Is het een groot probleem dat me processor nu tussen de 62 en 70 graden zit?
Die temperatuur is op zich geen probleem. De problemen ontstaan pas als je processor hard aan het werk moet en je temperaturen oplopen. Zoals PatDick al vermeldde is de maximum aangeraden temperatuur voor deze processor 78 en ik kan je beloven dat hij daar bovenuit gaat komen.

Een outtake fan moet in principe genoeg zijn om de hitte van je processor af te voeren. Als ik die kast zo zie lijkt de airflow me alleen wel erg slecht. Heb je de koeler die bij de kast komt gebruikt, of de koeler die bij je processor komt? In de review die je postte in je FP staat dat er een Thermaltake koeler bij je kast geleverd wordt. Deze zou een stuk beter moeten koelen dan je koeler die je bij je processor krijgt. Misschien is het door de beperkte airflow wel noodzakelijk dat je deze koeler gebruikt.

Kan je ook eens de temperaturen posten na het vervangen van je koelpasta?

edit:
een constante hoge temperatuur verkort wel de levensduur van je processor. Zie Frequently Asked Questions TCA

[ Voor 6% gewijzigd door Depep op 22-04-2008 11:36 ]

specs

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:47

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

1. Nee

2. Inderdaad, dat is niet gezond. Daarom klokt-ie ook terug en/of gaat-ie gewoon uit. Alle moderne cpus hebben een thermische beveiliging waardoor ze uitschakelen als ze te heet worden.

De temperaturen die je hebt zijn inderdaad erg hoog. Zorg dat de airflow in je kast in orde is, dus extra casefans plaatsen waar mogelijk, kabels zo net mogelijk wegwerken, rounded cables ipv flatcables gebruiken, en dat soort dingen.

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Depep schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 11:00:
[...]

Die temperatuur is op zich geen probleem. De problemen ontstaan pas als je processor hard aan het werk moet en je temperaturen oplopen. Zoals PatDick al vermeldde is de maximum aangeraden temperatuur voor deze processor 78 en ik kan je beloven dat hij daar bovenuit gaat komen.

Een outtake fan moet in principe genoeg zijn om de hitte van je processor af te voeren. Als ik die kast zo zie lijkt de airflow me alleen wel erg slecht. Heb je de koeler die bij de kast komt gebruikt, of de koeler die bij je processor komt? In de review die je postte in je FP staat dat er een Thermaltake koeler bij je kast geleverd wordt. Deze zou een stuk beter moeten koelen dan je koeler die je bij je processor krijgt. Misschien is het door de beperkte airflow wel noodzakelijk dat je deze koeler gebruikt.

Kan je ook eens de temperaturen posten na het vervangen van je koelpasta?

edit:
een constante hoge temperatuur verkort wel de levensduur van je processor. Zie Frequently Asked Questions TCA
Ik had eerst de koeler erop gemonteerd die bij de kast geleverd werd, maar die koeler koelde stukken minder dan de koeler die ik bij de processor had gekregen. Daarnaast maakt de koeler ook nog meer lawaai. Me processor is bij Idle 60-61 graden op dit moment met dit warme weer. Tijdens het renderen in Premiere komt de processor niet hoger dan 70 graden. Op het moment dat de processor op 70 graden komt bij belasting, gaat de fan harder spinnen en dat ongeveer om de 5 seconden.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-12 13:23

AlexanderB

7800 rpm

al gecontroleerd of het koelblok (met nieuwe koelpasta) goed contact maakt?

kast open en voelen, als je je vinger brand, is dat het geval.
-zo niet, dan zit ie of niet goed, of hij is gewoon te los?
-welk montagesysteem zit erop? met die pushpins? (die zitten namelijk eigenlijk te los, je moet een x-backplate hebben en schroeven, werkt een stuk beter)

word ie wel heet:
- andere (betere) koeler?
- kast airflow naar buiten verbeteren (door een luchttunnel van karton en tape te bouwen, kabels op te ruimen, etc.

[edit:] en ohja, zet in je bios je ventilatoren op high, dan koelt ie waarschijnlijk beter (ik lees namelijk nu dat ze pas harder gaan als de processor eigenlijk al te heet is, dan staat er waarschijnlijk een setting verkeerd)

[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 22-04-2008 18:50 ]

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:15
Een Prescott staat nu eenmaal bekend als een heethoofd. Wat dat betreft was de vroegere Northwood veel beter (koeler dus)
Ook is het niet verstandig om de koeler van een Celeron te gebruiken. Een Celeron wordt minder heet dan een P4 Prescott op 3 GHz en is daar niet voor gemaakt!
Koop de grootste koeler die in je systeem past. Ik zie dat je een barebone hebt, tja die kleine kastjes zien er erg mooi uit maar zijn niet bevordelijk voor een koel systeem, ook omdat je er meestal niet een fatsoenlijke koeler in kan gebruiken. Alleen daarom al zal ik zelf nooit een barebone kast nemen.

Kijk of je moederbord een Core2Duo of Core 2Quad ondersteunt, deze zijn VEEL koeler en dus beter geschikt voor barebone systemen.

Verwijderd

Topicstarter
JazzySOB schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:14:
Een Prescott staat nu eenmaal bekend als een heethoofd. Wat dat betreft was de vroegere Northwood veel beter (koeler dus)
Ook is het niet verstandig om de koeler van een Celeron te gebruiken. Een Celeron wordt minder heet dan een P4 Prescott op 3 GHz en is daar niet voor gemaakt!
Koop de grootste koeler die in je systeem past. Ik zie dat je een barebone hebt, tja die kleine kastjes zien er erg mooi uit maar zijn niet bevordelijk voor een koel systeem, ook omdat je er meestal niet een fatsoenlijke koeler in kan gebruiken. Alleen daarom al zal ik zelf nooit een barebone kast nemen.

Kijk of je moederbord een Core2Duo of Core 2Quad ondersteunt, deze zijn VEEL koeler en dus beter geschikt voor barebone systemen.
Ik heb even opgezocht wat de standaard koeler is voor een pentium 4. Het blijkt dezelfde te zijn als die bij me celeron wordt geleverd: http://i9.ebayimg.com/04/i/000/a0/7e/9d5a_1.JPG. Core 2 is geen optie, want dat ondersteund de socket 478 niet.
AlexanderB schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 18:46:
al gecontroleerd of het koelblok (met nieuwe koelpasta) goed contact maakt?

kast open en voelen, als je je vinger brand, is dat het geval.
-zo niet, dan zit ie of niet goed, of hij is gewoon te los?
-welk montagesysteem zit erop? met die pushpins? (die zitten namelijk eigenlijk te los, je moet een x-backplate hebben en schroeven, werkt een stuk beter)

word ie wel heet:
- andere (betere) koeler?
- kast airflow naar buiten verbeteren (door een luchttunnel van karton en tape te bouwen, kabels op te ruimen, etc.

[edit:] en ohja, zet in je bios je ventilatoren op high, dan koelt ie waarschijnlijk beter (ik lees namelijk nu dat ze pas harder gaan als de processor eigenlijk al te heet is, dan staat er waarschijnlijk een setting verkeerd)
Ik heb even gevoeld hoe warm het kloelblok wordt en op dit moment is mijn kast 59 graden. Als ik voel hoe warm het wordt zit het rond de 40 voor me gevoel. Ik weet niet welk type bevestigingssysteem ik heb. Boven valt een plaatje te zien van de koeler. Ik zit al wel te denken om een luchttunnel te bouwen d.m.v. plastic. Bedankt voor de tips!

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 22:20 ]

Verwijderd

Ik ken het systeem niet zo goed, en een barebone ken ik ook niet zo, maar ik zie allemaal reacties dat de airflow naar buiten beter moet worden. Hoe zit het met de airflow naar binnen?
Heb ooit eens een dell gehad waarvan de videokaart te heet werd, daardoor werd het systeem instabiel en kreeg ik een bsod en wanneer ik hem niet uit zette deed hij het zelf. Heb dit toen opgelost door aan de voorkant een gat uit te boren voor een extra koeler, en hij werkt weer hellemaal naar behoren.
Weet niet of je zoiets bij deze pc ook kan doen?...
Pagina: 1