Toon posts:

TFT scherm "piept"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste (mede)tweakers,

Een bekende van mij zit met een probleem waar ik zelf geen oplossing voor weet en ik hoop dat iemand hier wellicht zijn of haar licht op de zaak zou kunnen schijnen...
De persoon in kwestie heeft (ruim een jaar) een Packard Bell Virtuoso 170 tft schermpje
dat sindskort piept wanneer het aanstaat.

Het aanpassen van de resolutie, vernieuwingsfrequentie en helderheid hebben niet mogen baten.
Ik heb geen informatie over updates/drivers oid kunnen vinden voor het scherm...
Na een aantal dagen online zoeken kom ik tot de conclusie dat piepende schermen niet geheel vreemd zijn, wanneer het een CRT scherm betreft. Vanwege de verschillen in de hardware van CRTs en TFT,
weet ik nu niet meer welke berichten (puur hardwarematig conflict, softwarematig conflict, scherm is ten dode opgeschreven?) wel of niet van toepassing zijn...

De verdere specs vh systeem heb ik niet naar gevraagd, behalve dan het OS (XP SP2).
(Het lijkt mij sterk dat de rest van de specs van invloed zijn op het piepen,
aangezien het piepen alleen gebeurd als het scherm aanstaat)

Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Heeft iemand ideeen over mogelijke oplossingen?

Zou dit een gevolg kunnen zijn van conflicterende software oid,
of is dit 100% een hardwarematig probleem?

Alvast bedankt voor alle suggesties/tips!

Verwijderd

Ik denk dat het de transformator is die zoemt, de meeste transformatoren willen nog welleens zoemen...

-edit: zoek is op 'lcd zoemt' dan vind je genoeg .. oa:
Zoemend geluid Samsung 245B

http://gathering.tweakers...2Czoem&where=GoT#hitstart

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2008 22:55 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Mijn Samsun 226BW heeft ook een hele hoge pieptoon, maar die is maar zo zachtjes dat ik hem alleen hoor als het doodstil in huis is. Meestal heb ik muziek aan dus tja... Kan me er niet aan storen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:44
Misschien zijn het de spoelen. Die kun je vaak wel de mond snoeren met hotglue of kaarsvet.

Verwijderd

Topicstarter
Beste rvanleeuw en Bergen,

Ten eerste dank voor jullie snelle reactie!
Het zou volgens de dame in kwestie echter gaan om een hoge pieptoon,
dermate hoog en vervelend dat ze er hoofdpijn van zou krijgen als ze er te lang voor zit
<Edit> Muziekje helpt dus ook niet </Edit>.

Ik ken het zoemende geluid waaraan gerefereerd wordt en ik denk dat dat het niet is
(ligt er natuurlijk ook aan hoe de posters het geluid omschrijven),
omdat dat juist een laag geluid is en het probleem indeze juist een hoog geluid is...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 16:31 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 23:06:
Beste rvanleeuw en Bergen,

Ten eerste dank voor jullie snelle reactie!
Het zou volgens mijn bekende echter gaan om een hoge pieptoon,
dermate hoog en vervelend dat ze er hoofdpijn van zou krijgen als ze er te lang voor zit
<Edit> Muziekje helpt dus ook niet </Edit>.

Ik ken het zoemende geluid waaraan gerefereerd wordt en ik denk dat dat het niet is
(ligt er natuurlijk ook aan hoe de posters het geluid omschrijven),
omdat dat juist een laag geluid is en het probleem indeze juist een hoog geluid is...
Ik weet voor 99% zeker dat het de omvormer is voor de CCFL backlight, die heeft een heel hoog voltage en geeft ook een hoge pieptoon als deze resoneert.

Verwijderd

Fairy: en is die inverter niet te 'hotgluen' dan?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Draai eens een dagje met het contrast ed. op een flink hoge stand... dan moet de voeidng harder werken...

Als je vervolgens de settings weer op de oude zet, uitzet, en weer aanzet, heb je goed kans dat de piep weg is :)

Doordat de voeding zich meer heeft moeten inspannen, kan het bij minder inspanning opeens minder resoneren/piepen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Michael Knight schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 00:09:
Draai eens een dagje met het contrast ed. op een flink hoge stand... dan moet de voeidng harder werken...

Als je vervolgens de settings weer op de oude zet, uitzet, en weer aanzet, heb je goed kans dat de piep weg is :)

Doordat de voeding zich meer heeft moeten inspannen, kan het bij minder inspanning opeens minder resoneren/piepen :)
Contrast heeft geen effect, want dat heeft geen betrekking op het CCFL en heeft ook niet tot gevolg dat er meer energie nodig is. Bij de brightness word de CCFL wel zwaarder belast.

Of dit het piepen verhelpt.... Ik heb er nog nooit van gehoord.

Hotglue op deze spoelen kan wel, maar zorg er voor dat je de inverter niet volledig inpakt, want dan kan deze oververhit raken. Je zou ook de inverter kunnen aandrukken met een niet geleidend materiaal (sateprikker hout) om te zien of het geluid vervormd, dan weet je of dat de oorzaak is.

Pas wel op, want een inverter kan tikken tot 10000 volt geven die behoorlijk onprettig aanvoelen.
Pagina: 1