Pricewatch stuk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruts0r
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05 22:04
Ik was op zoek naar een paar TV kaarten, maar iedere keer als ik op een product klik krijg ik een heel ander product.

Een paar voorbeelden:
Hauppauge WinTV Nova-s USB
Ik klik op link 1:
Central Point Europe B.V. € 9,19 € 14,88 Levering verwacht binnen 3 dagen Amstelveen 21-04 edit
En krijg:
Stylz Stylz Skin F.iPod Clas.160GB Blk

Een foutje? Dacht ik ook, dus ik rapporteer ik. Dan maar een ander product zoeken ... maar ho ...
Bij Terratec Cinergy 250 USB
Gebeurt het weer, nu krijg ik de
IceMat te zien

En ik vermoed dat het op een grotere schaal een probleem is (geen tijd om op alle links te klikken).

Wat is er mis?

Edit. Misschien was ik te voorbarig in de aanname dat het voor de halve pricewatch zou gelden maar puur toeval dat ik 3 keer achter elkaar op een verkeerde vermelding uitkwam (in het geval van de IceMat ging het zelfs om *alle* vermeldingen bij de product (dus niet maar 1 linkje). De reden waarom ik meerde foute links vond is omdat ik op prijs sorteerde, bij de goedkopere linkje zijn dus veel foutjes:
Op prijs gesorteerde TV Kaarten

[ Voor 21% gewijzigd door Pruts0r op 21-04-2008 21:58 . Reden: PS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Helaas is er door de leveranciers niet echt een uniek systeem van productnummers bedacht dat consequent is doorgevoerd. De kans is dus groot dat twee verschillende producten van de fabrikant zelf hetzelfde productnummer meegekregen hebben.
De EAN-codes die we hebben zijn weer niet bij alle winkels bekend, dus we kunnen ook niet zomaar de SKU's van dat soort dubbele producten uitschakelen... voor zover we ze uberhaupt weten.

De pricewatch is dus niet stuk als er zoiets gebeurt, maar de koppelingen zijn verkeerd. En per koppeling zijn een verschillende redenen mogelijk waarom ie verkeerd is. Bij die laatste lijkt me de kans groot dat wij het verkeerde EAN hebben staan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 19:35
Misschien kwam het uit het verhaal van ACM al voldoende naar voren, maar de manier waarop wij prijzen van winkels koppelen aan de producten in onze database is op basis van SKU (fabrikantcode) of EAN (barcode). Het voordeel van EAN code's is dat deze altijd uniek zijn, maar het nadeel is dat deze lang niet altijd bij alle partijen bekend zijn of dat deze simpelweg voor veel producten niet bestaan.
Het nadeel van SKU's is dat deze door zowel de fabrikant als de leverancier gewoon te verzinnen zijn, hier is geen officiele standaard voor, dus deze zijn in de regel lang niet altijd uniek. Het voordeel is echter dat de fabrikantcode's veel beter bekend zijn bij zowel winkels als in onze database.

Je hebt waarschijnlijk dom pech gehad bij je zoektocht in de pricewatch, maar ik kan wel verklaren waarom de genoemde prodcuten voor problemen zorgen. In het eerste geval gaat het om een product zonder SKU of EAN. Winkels moeten hier dus handmatig aan koppelen en het hangt puur van hun nauwkeurigheid af of de prijzen kloppen of niet. In het tweede geval stond er inderdaad een verkeerde EAN. Deze heb inmiddels vervangen voor een wel kloppende SKU :).

http://twitter.com/randalpeelen