Samsung wil mobieltjes op water laten lopen

Pagina: 1
Acties:

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:11
In deze nieuwspost wordt gesuggereerd dat alleen water nodig is om een mobieltje te laten werken.
Het lijkt als of er dit staat:

(1) 2 H2O -> 2 H2 + O2
(2) en H2 + 1/2 O2 -> H2O

Dit kan natuurlijk niet, dan zou je een perpetuum mobile hebben gemaakt.

Het metaal wordt niet gebruikt als katalysator, maar wordt gewoon op gebruikt, zoals ook in het plaatje wordt vermeldt.
(3) Me + 2 H2O -> Me(OH)2 + H2
(4) H2 + 1/2 O2 -> H2O
(Me is hier niet methaan, maar 'een' metaal)

Er wordt vervolgens nergens gemeld dat dit metaal opgebruikt wordt, maar het moet wel zo zijn. Een korte berekening levert trouwens op dat als er Berylllium gebruikt zou worden 9,012 g/mol er dan zo'n 3,3g per 10 uur verbruikt zou moeten worden.

code:
1
2
3
4
P = 3 W = 3 J/s
Vormingswarmte water: (voor de reacties 2 en 4) 2,86E5 J/mol
H2/tijd = 3/2,86E5 = 1,04E-5 mol/s H2 => 1,04E-5 mol/s Me/t
Massa/tijd = 1,04E-5 mol/s * 9,012g/mol = 9,37 E-5 g/s = 0.33 g/uur = 3,3g/10uur

edit:
Het kon geen Lithium zijn, aangezien het een tweewaardig metaal moest zijn, dus daarom uitgegaan van beryllium het eerste twee waardige zuur, anders wordt het nog meer

[ Voor 27% gewijzigd door heintjeput op 21-04-2008 21:21 ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Zoiets zat ik ook al te denken. Tenzij je op magische manier de energie vd. massa van water 'op' kan gebruiken, lijkt mij dat er IETS als bron moet worden gebruikt naast water. Het artikel is dus wel een beetje krom (zoals gebruikelijk met de waterstof hype, verbaas me er nog steeds over hoe DOM mensen zijn als het aankomt op dit soort onderwerpen)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Huishoudelijke mededeling: een linkje is echt *erg* handig: nieuws: Samsung wil mobieltjes op water laten lopen dus.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Het artikel is aangepast. Samsung is helaas extreem zuinig met details... :(