Toon posts:

E8400 op 73 graden continue

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hola,

Ik heb recentelijk een nieuwe PC gekocht. Hieronder de specificaties:

Asus P5E-3 moederbord.
Intel C2D 3Ghz 6MB 1333 e8400
2G Kingston DDR3 1333
Asus 8800GTS 512
Chieftec miditower
Maxtor 160G HDD

Nadat ik alles netjes volgens de handleiding in elkaar had gezet kwam de BIOS met de melding dat hij mijn processor niet herkende, en dat ik de BIOS moest updaten.

Toen ik eenmaal Windows (XP) geinstalleerd had heb ik de Asus DVD geinstalleerd (chipset, drivers, etc incl AsusUpdate)

AsusUpdate gaf aan dat er 3 nieuwe BIOS versies beschikbaar waren waaronder:
BIOS update file for P5E3 (Version 0904 2008/03/21)
Enhance compatibility with Wolfdale and Yorkfield CPU.

Het betrof geen beta dus heb ik deze geinstalleerd. Hierna zag de BIOS de CPU netjes en ik kreeg geen meldingen meer.

Hierna heb ik Everest geinstalleerd en AsusProbe. Beide gaven tot mijn grote schrik aan dat de CPU 73 graden was.

Ik heb de PC direct uitgezet en alles goed nagekeken, want ik dacht dat de CPU cooler (standaard Intel die bijgeleverd was) misschien niet goed zat.

Deze zat prima, en de cooler was ook niet echt heet te noemen, ik kon deze gewoon vastpakken.

De volgende dag heb ik de PC naar mijn werk meegenomen om de CPU temp te meten met een infrarood thermometer.
Vlak boven de CPU cooler houdend gaf deze 35 graden aan. Zelfs de chipset was heter (40 graden)…
Ook zodra de PC compleet koud is en ik start deze op geeft hij *direct* 73 graden aan in de BIOS.
Hij fluctueerd compleet niet. 73 graden stabiel.

Ik heb de bios gedowngrade met 1 versie (Version 0808 2008/01/02) maar hier blijf ik het probleem mee hebben.

Iemand een idee wat ik hier mee moet? Ik voel er weinig voor namelijk om de hele zooi weer uit elkaar te trekken en op te sturen, want ik kan eindelijk beetje aars kicken in BF2 :)))

Alvast bedankt!

Groeten,

Niels aka [RZ]PX

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:23
Cpu temp wordt verkeerd uitgelezen. Meld het even aan asus oid dan kunnen zij ervoor zorgen dat de volgende bios update dit fixt want ik kan me voor stellen dat het vervelend is. Stress de cpu is met Orthos oid en voel dan nog of je hem gewoon vast kan pakken. Dan is er iig niets om je echt zorgen over te maken.

[ Voor 63% gewijzigd door Wackoz op 21-04-2008 20:31 ]

één is geen, twee is één

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:46
Sensor kan ook gewoon defect zijn he ;)

Specs!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:23
GoldenBatt schreef op maandag 21 april 2008 @ 20:33:
Sensor kan ook gewoon defect zijn he ;)
Had ik eerst ook in m'n bericht staan maar toch maar geëdit, omdat het best kan dat het mobo nog maar net de Wolfdales ondersteund maar dat de temps nog niet correct zijn, is met die wolfdales en de mobo's van nu nogal vaak het geval ;)

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
Kan de sensor stuk gaan van een bios update?
Want volgens mij was ie met de default bios nl niet 73 graden, en fluctueerde ie wel...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 20:56:
Kan de sensor stuk gaan van een bios update?
Want volgens mij was ie met de default bios nl niet 73 graden, en fluctueerde ie wel...
Je kan hardware niet kapot maken door software. Het wordt hooguit anders uitgelezen. Maar wat zeggen proggies's als TAT en CoreTemp of RealTemp ?

De sensor van de BIOS moet je sowieso niet vanuit gaan. Een proggie zoals TAT pakt de sensor in de CPU zelf die de nieuwe Intel's allemaal hebben, de BIOS pakt een moederbord sensor. Ik heb soms een idle temp van 18 graden in Asus Probe met een kamertemp van 20 graden.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Als de cpu op standaard clocks draait, met speedstep aan(dus laag voltage, en teruggeclockte cpu), zou je ong(cpu idle) 5 graden bij de kamertempertatuur moeten optellen om een beetje in de richting te zitten, van de echte temps.

[ Voor 7% gewijzigd door pcgek op 21-04-2008 21:33 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• PilatuS
  • Niet online
pcgek schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:28:
Als de cpu idle op standaard clocks draait, met speedstep aan(dus laag voltage, en teruggeclockte cpu), zou je ong 5 graden bij de kamertempertatuur moeten optellen om een beetje in de richting te zitten.
In sommige gevallen is dat misschien zo, maar zeker niet altijd. Als zijn IHS niet goed is klopt het hele verhaal al niet meer. Dan heb je ook nog airflow en andere dingen die mee tellen. Je kan niet zeggen dat de temp de kamertemp +5 moet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
@pcgek Nee, niet overclocked, helemaal default.

@PilatuS Nee, TAT kende ik ook nog niet. URL ?

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:38:
@PilatuS Nee, TAT kende ik ook nog niet. URL ?
http://www.google.nl/sear...mal+analysis+tool&spell=1

Kijk ook eens wat die andere proggie's zeggen. TAT hoeft ook niet perse te kloppen maar bekijk gewoon eens een aantal proggie's. Van Asus Probe moet je sowieso niet uit gaan, zie hier boven.

Verwijderd

Topicstarter
Versie 2.05 (eerste hit @ google) geeft Invalid Processor. Terminating tool.

Verwijderd

staat het niet toevallig op farenheit?

• pcgek
  • Niet online

pcgek

PilatuS schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:31:
[...]

In sommige gevallen is dat misschien zo, maar zeker niet altijd. Als zijn IHS niet goed is klopt het hele verhaal al niet meer. Dan heb je ook nog airflow en andere dingen die mee tellen. Je kan niet zeggen dat de temp de kamertemp +5 moet zijn.
Ben ik met je eens, en dan heb je ook nog sensors die niet deugen. En als je IHS echt krom is, of hij maakt aan de binnenkant geen goed contact met de core,s(dan heb ik het over een hele slechte cpu), dan word het een ander verhaal natuurlijk.

Maar als we het over "normale'' cpu,s hebben, met (misschien)wat kleine afwijkingen, dan zouden die in de toestand die ik noemde, niet erg mogen verschillen in temperatuur. Die verschillen zouden natuurlijk wel veel groter worden, naarmate de cpu meer belast zou gaan worden.

Een juiste uitlezing van temps, is ook weer een verhaal op zich.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:49:
Versie 2.05 (eerste hit @ google) geeft Invalid Processor. Terminating tool.
Geven de 2 core,s in idle toestand, ong dezelfde tempertatuur aan? En wat geef hij als TJMAX aan?

Denk toch dat bij jou, of de sensors in de cpu ''vastzitten'', of je mobo geeft de temps niet goed door.
Omdat je helemaal geen verschillen krijgt.

[ Voor 20% gewijzigd door pcgek op 22-04-2008 08:45 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Download Coretemp 0.97.1:
http://www.alcpu.com/CoreTemp/
Deze werkt als het goed is wel met 45nm cpu's ;)
En gebruik geen TAT, hiermee stook je alleen je cpu op naar max temp, als je cpu niet goed is krijg je met dat programma geheid uitval of schade.

[ Voor 42% gewijzigd door DaLoona op 21-04-2008 23:42 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Thors
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik zit ook nog steeds met men "te warme cpu" ik heb zojuist orthos de cpu laten stressen en dan geeft coretemp 125-127c aan dus dat houd in dat hij op zijn minst 22c ernaast zit aangezien (van wat ik begrepen heb) hij hoort uit te vallen op 105c, ik ga nog even verder kijken, maar als iemand nog tips heeft hoe ik zeker kan weten dat hij niet te heet word, zijn die erg welkom, op het moment durf ik geen cpu intensieve games te draaien :/.

info;

E8400 (niet overclocked, stock cooler)
Asus P5E (bios helemaal geupdate)

• DaLoona

DaLoona

RMA die hap, duidelijk defecte sensor intern en daar heb je niet voor betaald ;)
Op 125C was ie allang uit je mobo gebrand :) en had je het echt wel geroken ook.
Laat de pc winkel waar ie vandaan komt maar nakijken.
Edit:
Maak wel een screenie die je kan laten zien aan ze, als dat mogelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door DaLoona op 22-04-2008 19:24 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Thors
was ik al bang voor :( bang dat ik (weer) een aantal weken moet gaan wachten, met de huidige levertijden van de E8400 :( ach ja, in ieder geval bedankt, zal meteen wat screens maken en een mailtje opstellen.

Verwijderd

Ik zou als ik jou was gewoon het moederbord en processor RMA sturen,
want het kan de sensor van het moederbord zijn maar
het kan ook de processor zijn !!

Dus RMA aanvragen en moederbord + processor opsturen,

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Heb je RealTemp al wel geprobeerd?

Ik heb zelf een Asus Maximus Formula met een E8400 op 3,6GHz en deze gaf stressed eerst ook 61 graden aan. (In Everest, CoreTemp en TAT).

Toen ik RealTemp gebruikte (wat op XSystems met uitleg word aangetoond als juiste software voor 45nm processoren) zag ik wel ineens een drop van 10 graden celsius. Dus ineens was de processor 51 graden stressed.

http://www.xtremesystems....179044&highlight=realtemp

[ Voor 9% gewijzigd door Da_maniaC op 22-04-2008 23:50 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Thors
hmph ook even realtemp geprobeerd maar daar klopt de temp (hoogst waarschijnlijk) ook niet, hij zat de hele tijd 10c onder coretemp tot 99.

http://img514.imageshack.us/my.php?image=tempcpukj4.jpg

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Thors schreef op woensdag 23 april 2008 @ 01:10:
hmph ook even realtemp geprobeerd maar daar klopt de temp (hoogst waarschijnlijk) ook niet, hij zat de hele tijd 10c onder coretemp tot 99.

http://img514.imageshack.us/my.php?image=tempcpukj4.jpg
Verschillende uileesprogramma,s, geven nog wel eens andere waarden aan, maar dat heeft in jou geval weinig zin.Er is gewoon wat anders aan de hand, waardoor er totaal niets uit te lezen valt, wat ook maar enige ''waarde'' heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door pcgek op 23-04-2008 09:40 ]

• pcgek
  • Niet online

pcgek

DJ_The_SP schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 23:49:
Heb je RealTemp al wel geprobeerd?

Ik heb zelf een Asus Maximus Formula met een E8400 op 3,6GHz en deze gaf stressed eerst ook 61 graden aan. (In Everest, CoreTemp en TAT).

Toen ik RealTemp gebruikte (wat op XSystems met uitleg word aangetoond als juiste software voor 45nm processoren) zag ik wel ineens een drop van 10 graden celsius. Dus ineens was de processor 51 graden stressed.

http://www.xtremesystems....179044&highlight=realtemp
Het mooie van RealTemp is: Dat je zelf een TJMax kunt instellen, die "bij benadering" het best bij de door jou gebruikte cpu past.(want de TJMax die Intel opgeeft, klopt vaak niet) Als je het programma gaat gebruiken zoals je hem ook installeert, dan wil het nog niet zeggen, dat de waardes die je uitleest juist zijn.
Het ene uitleesprogramma hanteert als TJMax b.v 95 graden, en het andere 105(ook afhankelijk van het type cpu), en daarom heb je met het uitlezen ook een verschil van 10 graden.

Als je de hele Thread even doorneemt, kom je erachter hoe je die ''afstemming'' het beste kunt maken.
(heeft voor de TS geen zin) :P

• DaLoona

DaLoona

Zoals gezegd en het is niet leuk, mobo en cpu RMA.
1 van de 2 is gaar en daar kun jij niets aan doen (behalve wachten ;( )
Ikzelf denk de cpu, daar er wel meer problemen mee zijn met de nieuwe E8xxx serie met de temps.

[ Voor 28% gewijzigd door DaLoona op 23-04-2008 16:55 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 18:21

Shunt

Boe

dit probleem is zo oud als asus zelf.
van het eerste ASUS mobo tot het laatste mobo heb je op de ene of andere manier altijd een aantal series er tussen zitten die de temps verkeerd blijven uit lezen. Vroegah (weet niet meer of dit nu nogsteeds is ) stonden asusjes er juist om bekend om van die vage tems te geven en was het gewoon oh nee mijn cpu is niet te warm ik heb gewoon een asus.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• DaLoona

DaLoona

Shunt schreef op woensdag 23 april 2008 @ 17:20:
dit probleem is zo oud als asus zelf.
van het eerste ASUS mobo tot het laatste mobo heb je op de ene of andere manier altijd een aantal series er tussen zitten die de temps verkeerd blijven uit lezen. Vroegah (weet niet meer of dit nu nogsteeds is ) stonden asusjes er juist om bekend om van die vage tems te geven en was het gewoon oh nee mijn cpu is niet te warm ik heb gewoon een asus.
Als je alles had gelezen, had je gezien dat ook de diverse programma's de temp fout uitlezen en die doen dat niet via bios, maar via hun eigen software ;)
En google maar eens op E8400 en temperaturen.
http://www.google.co.uk/s..._nlo=&as_nhi=&safe=images

[ Voor 16% gewijzigd door DaLoona op 23-04-2008 19:00 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 18:21

Shunt

Boe

DaLoona schreef op woensdag 23 april 2008 @ 18:55:
[...]

Als je alles had gelezen, had je gezien dat ook de diverse programma's de temp fout uitlezen en die doen dat niet via bios, maar via hun eigen software ;)
En google maar eens op E8400 en temperaturen.
http://www.google.co.uk/s..._nlo=&as_nhi=&safe=images
waar denk je dat die waardes van daan komen ????
dat is gewoon een simpele string die via de bios uit gelezen wordt waardan een aantal berekeningen overheen gaan bvb afwijking volgens dat programma.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• DaLoona

DaLoona

Fijn, hoe ga je er mee om? :O
Anyway of mobo of cpu, ik denk cpu, maar om veilig te spelen stuur ze beide op.
My bet is op de E8400 :P
Lees de link maar eens pagina's vol met E8xxx met uitlees fouten op diverse mobo's ongeacht merk ;)

[ Voor 33% gewijzigd door DaLoona op 24-04-2008 00:10 ]

• Thors
Hmm ik heb intussen het idee dat het toch aan het moederbord ligt, ik heb een beetje gekeken naar problemen van anderen mag zag niet zo gauw iemand met hetzelfde problemen (veeel te hoge temps), ik hen natuurlijk niet alles doorzocht :p, maar sowieso hou ik alles nog even bij elkaar, heb op het moment lekker veel vrije tijd (net klaar met stage), waarschijnlijk binnen paar weken een baantje tot die tijd ga ik lekker gamen :Y) en terwijl ik het druk heb met andere dingen stuur ik wel men moederbord eerst retour (ik hoop dat ik die dan binnen een week weer terug heb, en het daarmee opgelost is) als het daar niet aan ligt dan maar de CPU retour, voornamelijke reden is dat ik gewoon erg bang ben dat ik daarna een maand zit te wachten op een nieuwe CPU :(

trouwens, beetje topic gehijackt :D sorry daarvoor :X

En nog even wat ik van het hele gebeuren geleerd heb,
waar denk je dat die waardes van daan komen ????
dat is gewoon een simpele string die via de bios uit gelezen wordt waardan een aantal berekeningen overheen gaan bvb afwijking volgens dat programma.
Dit klopt de string kan verkeerd uitgelezen worden maar de string wordt uit de CPU gelezen, en de string kan zelf ook corrupt raken.

Dus het is niet echt uit te vogelen (zonder een ander CPU/moederbord) aan wat het ligt.

(kan het verkeerd begrepen hebben)

[ Voor 27% gewijzigd door Thors op 24-04-2008 14:25 ]

Verwijderd

Ik heb zojuist hetzelfde mobo+proc gekoch en ik sta er eigenlijk versteld van hoe warm hij echt wordt!
Het geheugen is even warm na gewoon wat te internetten als mijn oud (DDR1) geheugen na een uur te gamen?

asus temp meter geeft aan dat chipset 46-50 graden is?

• Thors
welke asus temp meter? de asus AI suite? geef ff linkje naar wat je gebruikt, dan kan ik het vergelijken

ah snap het al, asusprobe, ff kijken.

Oke geinstalleerd, bij mij geeft hij onder MB 30c aan.

[ Voor 78% gewijzigd door Thors op 24-04-2008 15:05 ]

• MickeyJoe
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-05 14:54
Ik heb dit probleem ook en ik snap er niks van, ik stel mijn CPU in op standaard waardes (in de bios) en toch geeft hij aan datie met een een multiplier van 6x gaat werken, als ik na +/- 3 minuten kijk naar mn cpu temeratuur staat er dat hij 98 (!?!?!?!?!) graden is en dat de standaard fan op ongeveer 2000 RPM draait, ik heb mn bios al geupdate naar v0401. als ik ga gamen geeft hij temperaturen tot 80 graden of zelf iets daarboven aan.. Ik dacht eerst dat het kwam doordat mijn ASUS moederbord automatisch ging overclocken of iets dergelijks, maar nu weet ik toch echt zeker dat alles op stock draait en ik heb dus echt geen idee waar die vreemde temperaturen vandaan komen..

screenshot: http://www.mickeyjoe.nl/Test.JPG

• MickeyJoe
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-05 14:54
Ik zou bijna denken dat hij de temperaturen in fahrenheid meet maar in graden celsius doorgeeft

• Thors
ehmm, probeer even een stress test kijk hoe hoog je temperaturen komen, je kan hiervoor orthos gebruiken (http://www.techpowerup.com/downloads/385/mirrors.php) en je kan denk ik het beste met coretemp kijken aangezien die ook temps boven de 100 aangeeft (ik heb er veel gezien die stoppen gewoon met temps aangeven als het boven de 99/100 komt, dus dan zie je alleen maar constant 99/100) en de asus AI suite gewoon ff uit doen want die begint met onderclocken als hij zulke temps ziet. Als er nu temps van dik boven de 100 komen weet je tenminste zeker dat het aan een van je temp sensoren ligt. Zorg wel eerst dat je CPU fan goed zit, ik gebruik de stock fan, en daar zit geen beweging in(ik neem aan dat dit zo hoort).
Pagina: 1