Toon posts:

[RAID] RAID schijf wordt niet herkend in RAID 0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Intel DP35DP met een ICH9R RAID controller. Hierop had ik een RAID 0 en een RAID 1 op draaien. Op de RAID 1 was een fout opgetreden en ik had alle data eraf gekopieerd. Toen heb ik de RAID 1 verwijderd. 1 van de schijven van deze RAID 1 gaf echter nog steeds aan error. Toen heb ik die schijf terug gezet op NON-RAID en toen bleek dat ook 1 van de schijven uit de RAID 0 op NON-RAID was komen te staan. Hierdoor stond hij dus op FAILED en is de data niet meer toegankelijk. De andere schijf staat nog steeds als member disk. Ik kan nu echter met geen mogelijkheid meer aangeven dat de andere schijf ook nog steeds bij de RAID hoort (alle data staat er nog op lijkt me)

Weet iemand hier raad mee?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kun je niet (met exact dezelfde instellingen) de RAID0 weer initialiseren? Heb je de manual er al eens op nageslagen?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Een raid 0 (striped) schijf verwijderen betekent in 99,9999999% van de gevallen data kwijt. RAID 0 IS NIET bedoeld voor data opslag. Dus ik denk dat er een human error is ingeslopen waardoor je nu dus alle data kwijt bent. Raid 1 is netjes gemirrord dus daarvan moet je de data nog wel kunnen recoveren...

Bedenk met net even iets.... Heeft intel niet een mogelijkheid voor intel storage matrix, waarbij 2 schijven meerdere raids kunnen draaien?

[ Voor 18% gewijzigd door muppet99 op 22-04-2008 10:23 . Reden: Tiepvout ]

Carpe Diem

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

muppet99 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:19:
Bedenk met net even iets.... Heeft intel niet een mogelijkheid voor intel storage matrix, waarbij 2 schijven meerdere raids kunnen draaien?
Klopt, zo kun je op twee schijven een RAID1 set van een bepaalde grote aanmaken en een RAID0 set.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit probleem al eens eerder gehad met een RAID 10. Toen ging er ook iets mis, toen heb ik een nieuwe RAID 10 gemaakt en toen had ik weer een lege schijf. Toen heb ik met GetDataBack alles nog terug kunnen halen (omdat de data er wel gewoon nog opstond). Dit kost echter enorm veel tijd en nu vraag ik me af of er niet gewoon een mogelijkheid is iets in te stellen waardoor de raid controller weer denkt dat het gewoon een member disk is ipv NON-RAID. Ik zie deze optie nergens maar het zou toch moeten kunnen ....

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
_Dune_ schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 11:25:
[...]

Klopt, zo kun je op twee schijven een RAID1 set van een bepaalde grote aanmaken en een RAID0 set.
Dat zou dus betekenen dat de info die met raid 0 weggeschreven was waarschijnlijk naar de datahemel is maar dat de rest nog wel leesbaar zou moeten zijn, ook al hang je hem als enkele schijf in een systeem....

Carpe Diem

Pagina: 1