als Belg: de verzekeringen - zekers die ivm brand - zijn verplicht.
je bent als huurder niet verplicht dat te tonen aan je verhuurder, hij moet zijn eigen verzekering afsluiten voor zijn eigendom. ivm inboedelverzekering: daar heeft je huurbaas zelfs geen enkele zaken mee. Hij moet niet weten voor hoeveel geld jij je inboedel laat verzekeren - en/of je het risico neemt of niet.
mijn huurbaas heeft zelfs niet gevraagd of ik een brandverzekering wou aangaan, en hem daar het bewijs van wou voorleggen, ik heb voor mezelf zowel brand-, inboedel- als familiale verzekering aangegaan, voor een bedrag ruim voldoende om het gehele flatgebouw terug op te bouwen en de inboedel van mezelf meermaals te vervangen (familiale is voor als ik eens per ongeluk de gemeenschappelijke voordeur of 't raam van de gelijkvloersbewoners beschadig met iets) - max. tarieven door verzekering vastgelegd, betaal er zelf maar enkele euro's per maand voor. Doe je dat als huurder niet, dan kloot je enkel jezelf, mocht er ooit brand uitbreken bij je buren of bij jezelf wegens bv slechte elektrische bekabeling ofzo
Hoe dan ook: maak als de duivel dat je ze aangetekend nog 14 dagen geeft, of dat je anders via gerechterlijke wegen de achterstand + achterstalligheidspercentage komt opvragen.
(je hebt toch zulk percentage vastgelegd in je contract eh ? - bij mij is dat bv 1% van niet betaalde huur per maand achterstand - tenzij ruim op voorhand overeengekomen met verhuurder en 'ruime wil' van hem)
zodra ze dat niet doen en termijn is op naar de politie/gerecht/deurwaarders/... gaan om je geld te krijgen, al dan niet mbv rechter loonbeslag laten leggen - zij doen dat nu bij u: gij mist inkomen als verhuurder en komt zelfs in de shit terecht.
heb je je geld zodra ze dan ook maar 2 maanden achterstaan aangetekend schrijven dat ze tegen de volgende termijn van betaling (meestal voor de eerste van de maand) die achterstallige betalingen + de komende moeten betalen, indien niet: eruit en waarborg houden (is normaal 3 maanden huur)
(of de truc met veranderen van sloten van buitendeuren toepassen, maar dan breken ze wrs gewoon een raamke uit, of bellen zelf nog eens naar de slotenmaker om binnen te geraken)
ik krijg zelfs netjes per jaar een overzicht van mijn huurbaas wat betaald is en wat ev. mist - zelfs al is het 12x op tijd betaald - zo weet ik dat hij ook telkens netjes zijn geld heeft gehad en kunnen ev. misverstanden vrij snel opgelost worden, en toch heb ik die kerel nog nooit gezien (via makelaar alles geregeld). ik heb de betalingsopdracht op de 25ste staan zodat dat het eerste is wat van mijn loon afgaat en mijn huurbaas het zelfs met veel feestdagen+weekend - zoals vorige week - het nog voor de eerste op zijn rekening heeft. Geeft mij het vertrouwen dat ik plots niet in de problemen kom qua woonst - zelfs al zit ik in 't buitenland, en geeft mijn huurbaas het vertrouwen dat als het toch eens uitloopt hij alsnog dat geld zo rap mogelijk krijgt
maar gelijk iedereen al vermeld: je hebt in vertrouwen gehandeld, maar spijtig genoeg betaal je daar nu de prijs voor, eventueel via geracht gaan zorgt ervoor dat je ev. kosten op hen kunt verhalen maar ja of je dat geld dan ook ooit gaat krijgen....
met ook 2de deel na reeds versturen van de brief gelezen te hebben (mmm pagina2 aanklikken voor posten is toch handig vaak eh): speel ze terug dat zij volgens de wet geen misbruik mogen maken van vertrouwen (het opgeven van een valse identiteit - ze zeiden dat ze in dat huis woonden en dat is niet: ze deden zich voor als die mensen - is ook strafbaar) en dat de wet boven de huurdersbond staat. (en dit is echt moedwillig op je inspelen, en je deels dwingen om medeleven te hebben met hen)
Geef ze gerust mee dat je hun verhaal hebt nagetrokken ivm afgebrand huis, en let vooral op hun gezicht en lichaamstaal op die moment - zal wel een kleine 'glits' geven op hun 'zelfzekerheid'.
Je hebt met "pro"-afzetters te maken in mijn ogen, spaar ze zo weinig mogelijk maar speel wel alles volgens de regels (en het rechtsysteem) - duurt langer maar levert meestal wel het meeste op.
en zorg dat je zo spoedig mogelijk met een deurwaarder de huidige toestand van je eigendom kunt vastleggen - ze gaan wrs na het hebben afgebroken te hebben verdwijnen met de noorderzon.
(heb je eventuele copy's van paspoorten ? of id-kaart-nr's ? zodat je zeker weet dat je de echte namen hebt ?)
(ook iets wat mij gevraagd werd, maar vooral door het makelaarskantoor en niet door de huurbaas)
[
Voor 16% gewijzigd door
soulrider op 06-05-2008 21:54
]