Toon posts:

Geen ftp vanaf de buiten wereld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleems dat ik de poorten niet goed geforward krijg om vanaf de buitenwereld contact te krijgen.
Het modem wat ik gebruik is een speedtouch 510 V4.2
De router is een Asus WL 500W
En de ftp ''server'' is een Iomega network hard drive die verbonden is met de Asus.
Intern werkt het hele spul perfect, maar nu wil ik het ook extern gebruiken.
Op de asus heb ik de poorten in het menu virual server op port range: 20:22 inside ip adres het adres van de network hdd en inside port op 21. En dan nog zn zelfde configutatie gemaakt met UDP
Op de speedtouch onder het menu NAPT ENTRIES heb ik de instellingen zo staan:
Inside ip adres: het ip adres van de network hdd
outside ip op: unspecified:21
protocol: op TCP en nog zn zelfde configuratie aangemaakt maar dan met UDP
Wat doe ik hier fout of zie ik wat over het hoofd?
Ik heb wat gegoogled maar dat wilde ook niet helpen :(

Alvast bedankt _/-\o_

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:29

Simkin

Bzzzzz

inside ip adres: het ip adres van de network hdd
Weet je zeker dat je HD een IP adres krijgt toegewezen, is dit niet hetzelfde IP adres als de router?

Meestal hebben routers met NAS schijf ondersteuning een optie om de FTP server extern benaderbaar te maken, kijk daar eerst een naar (bij de sectie FTP server vermoed ik).

Als laatste, is je ftp server helemaal niet bendaderbaar of krijg je geen directory listing? Zoja, zet dan passive modes eens uit in je client.

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-03 21:45
om mijn NAS van buitenaf benaderbaar te maken via ftp heb ik hem in de DMZ moeten zetten

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ftp is nogal tricky. Ten eerste gebruikt het niet alleen poort 21, maar ook poort 20. Daarnaast is het een protocol waarbij beide deelnemers naar elkaar verbindingen op lopen te zetten.

Om het werkend te krijgen moet of je router een 'plugin' hebben voor het forwarden van ftp, of je clients mogen geen passive mode gebruiken (waardoor je zo ongeveer iedereen uitsluit die zelf ook achter een router/NAT zit).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Eenvoudigste is (inderdaad) om een passive port range te definiëren en deze te forwarden naar je Iomega. Ondersteund deze passive ? Dan is het namelijk voldoende om poort 21 + een port range open te zetten.
om mijn NAS van buitenaf benaderbaar te maken via ftp heb ik hem in de DMZ moeten zetten
Zolang je maar weet wat je doet is het totaal niet nodig om gebruik te maken van een DMZ. Sterker nog, dat wil je eigenlijk helemaal niet...Hetzelfde voor uPnP, gelijk uit zetten.

[ Voor 40% gewijzigd door lier op 22-04-2008 09:08 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:44

The Zep Man

🏴‍☠️

Janoz schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 08:56:
Om het werkend te krijgen moet of je router een 'plugin' hebben voor het forwarden van ftp, of je clients mogen geen passive mode gebruiken (waardoor je zo ongeveer iedereen uitsluit die zelf ook achter een router/NAT zit).
Waarom zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

In veel FTP servers, zoals FileZilla Server, kan je een 'custom port range' opgeven voor passieve verbindingen. Geef hier een range op (begin bijvoorbeeld met 10 poorten) en forward deze TCP range ook in je router, naast port 20 en 21. Controleer achteraf of port 20 nodig is (bij FileZilla zie ik niets luisteren op TCP port 20).

Voor de topic-starter: je moet uitvissen wat de TCP-port range is voor passieve verbindingen van je Iomega. Wat je kan doen is intern een aantal keer verbinding maken naar je harde schijf en wat bestanden heen en weer stuurt terwijl je een sniffer laat meedraaien. Kijk naar alle inkomende TCP porten (behalve port 20 en 21) van je Iomega om ongeveer te zien welke porten gebruikt worden. Waarschijnlijk is dit een range. Deze kan je dan forwarden in je router. Enig nadeel waar je tegenaan kan lopen is dat de range gruwelijk groot is (1024-65535), maar dat lijkt mij sterk.

Het is jammer dat je niet vertelt welke Iomega netwerkschijf je hebt.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Verwijderd

Topicstarter
Het is jammer dat je niet vertelt welke Iomega netwerkschijf je hebt.
Het gaat om de Iomega Network Harddrive 500GB NAS USB2/LAN

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:44

The Zep Man

🏴‍☠️

Niets over kunnen vinden. Ik ben bang dat je met mijn eerder genoemde procedure aan de slag moet om achter de port-range te komen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Verwijderd

Topicstarter
oke dan ga ik dat doen, dankje!
Pagina: 1