Afkoelingsperiode internet abo aanvraag

Pagina: 1
Acties:

• nmgn231
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-12-2023
Op 7april heb ik een Orange ADSL abonnement aangevraagd. Er werd mij gemeld dat ze erna streven het abonnement binnen 4 weken aangesloten te hebben.
Ik kreeg op 17 april een brief met de bevestiging dat de geplande opleverdatum 8 mei is. Dit is dus al later dan ze voorheen gemeld hadden.

Inmiddels heb ik een internetabo gevonden die voor mij geschikter is. Daarom belde ik vandaag met Orange en ze meldde mij dat ik te laat was om te annuleren.

Ik was in de veronderstelling dat die "bedenktijd" pas inging op het moment dat het internet daadwerkelijk werkt. Volgens Orange ging mijn bedenktijd in op het moment dat ik het aanvroeg.

Kan ik alsnog annuleren?

-edit- Ik heb niks ondertekend oid

Verwijderd

Probleem is alleen dat een abonnement geen fysiek product is en de wet 'koop op afstand' dan geloof ik niet van toepassing is?

Sowieso: er zijn al allemaal kosten gemaakt voor je sinds het moment van aanvraag

http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/
Wanneer gaat de termijn in
De termijn van zeven werkdagen gaat in op de dag waarop de consument de goederen ontvangen heeft, mits de verplichte schriftelijke bevestiging dan al binnen is. Als het gaat om een dienst, dan gaat de termijn in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten of op de dag waarop de bevestiging binnen is.
De overeenkomst is op 7 april gesloten lijkt mij, de schriftelijke bevestiging is wel een stuk later pas aangekomen
Uitzonderingen
Deze bedenktijd is niet van toepassing als het gaat om bijvoorbeeld maatwerk-producten, goederen of diensten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden (bijvoorbeeld omdat ze snel bederven), kranten en tijdschriften en bij het afsluiten van weddenschappen en loterijen.
Is een internetaansluiting niet een maatwerk product?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2008 18:22 ]

• nmgn231
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 18:19:
Probleem is alleen dat een abonnement geen fysiek product is en de wet 'koop op afstand' dan geloof ik niet van toepassing is?

Sowieso: er zijn al allemaal kosten gemaakt voor je sinds het moment van aanvraag

Is een internetaansluiting niet een maatwerk product?
Eventuele kosten worden altijd gemaakt, ook waar deze wet zeker van toepassing is.

Internet is volgens mij geen maatwerk wanneer je het vergelijkt met de voorbeelden die jij gequote hebt.

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nee ik denk niet dat een Internet aansluiting een maatwerk product is. Van dezelfde website met als titel:
De wet Koop op Afstand beschermt de consument door bindende regels bij koop via Internet. De belangrijkste zijn het recht op ontbinding van de koop binnen 7 werkdagen en de informatieplicht voor de verkoper.
Uitvoeren binnen 30 dagen
Tenzij de consument en de leverancier vooraf anders afspreken, moet de bestelling binnen dertig dagen na plaatsing worden uitgevoerd. Als het bestelde goed of de bestelde dienst niet leverbaar is, moet de leverancier de consument daarvan op de hoogte stellen en eventuele betalingen binnen dertig dagen terugstorten.
Tussen 7 april en 8 mei zitten 31 dagen. Wellicht dat de TS zich hierop kan beroepen.
In een stukje daaronder het volgende zodat bovenstaande quote zeker van toepassing kan zijn.
Op afstand afnemen van diensten
De Wet Koop op Afstand geldt niet alleen voor aankoop van producten, maar ook voor het laten verrichten van een dienst. Een dienst is bijvoorbeeld een abonnement op een Internetprovider, het laten ontwerpen van een logo of de levering van elektriciteit. ...
Ik zou nogmaals bellen met 'de leverancier' en vragen om deze binnen 30 dagen op te leveren of anders de bestelling te annuleren. (het staat er misschien niet maar ik hoop voor de TS dat hier niet werkdagen wordt bedoeld.)
offtopic:
persoonlijk vind ik het niet kunnen maar regels zijn er niet voor niets ;-)

[ Voor 21% gewijzigd door purge op 21-04-2008 18:41 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

grappig, ze houden zich niet aan hun eigen voorwaarden,

http://www.orange.nl/over...net/algemene_voorwaarden/
(3.6) Onverminderd het bepaalde in 3.3 en 3.4 zal Orange zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanmelding van de Klant zorgdragen voor toegang van de Klant tot de Orange Diensten. Orange zal zich inspannen de Dienst te leveren binnen dertig dagen na totstandkoming van de Overeenkomst (zoals weergegeven in artikel 3.2). Orange is daarbij echter mede afhankelijk van derden, zodat deze termijn slechts als indicatie kan gelden.
7-april- 8 mei is dus 31 dagen. ze spannen zich dus in om het binnen 32 dagen te doen.. . 8;

Tenzij ze uiteraard in de bevestigings breif een goede (Geen vage andere partijen, maar concrete) reden kunnen geven niet BINNEN 30 dagen op te leveren.

/edit: grappig, ik ben spuit 11.
/edit2: bij beter lezen, ik quote de algemene voorwaarden, persoon boven mij quote wet.

[ Voor 104% gewijzigd door leuk_he op 21-04-2008 18:47 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• nmgn231
Gaat het hiermee lukken? :)
Afzender:
xxx

Aan:
Orange klantenservice
Postbus 11095
1001 GB Amsterdam

Nijmegen, 29-04-2008

Betreft: ontbinding overeenkomst binnen bedenktijd

Geachte heer/mevrouw,

Op 7 april 2008 heb per Internet met Orange een overeenkomst gesloten voor Orange ADSL. Met dit schrijven bericht ik u echter dat ik voornoemde overeenkomst ontbind met een beroep op afdeling 9A boek 7 van het Burgerlijk Wetboek betreffende de overeenkomsten op afstand.
Citaat: Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden.

Op 21 april heb ik een medewerker van Orange telefonisch gesproken met de bovenstaande mededeling. De medewerker was van mening dat deze bedenktijd in gaat op het moment van aanvraag van het internet abonnement. Dit is zoals u in het wetboek kan lezen onjuist. De levering van de zaak (het internetabonnement) staat gepland op 8 mei, ik ben dus ruim van tevoren met de annulering.

Ik verzoek u de ontvangst van mijn brief en de ontbinding schriftelijk te bevestigen. Wanneer u hier binnen 10 werkdagen geen reactie op geeft of wanneer u van mening bent dat ik mij niet kan beroepen op afdeling 9A boek 7 van het Burgerlijk Wetboek zal ik het voorleggen aan de geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten.

Met vriendelijke groet,

xxx

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 20:48
leuk_he schreef op maandag 21 april 2008 @ 18:44:
grappig, ze houden zich niet aan hun eigen voorwaarden,

http://www.orange.nl/over...net/algemene_voorwaarden/

[...]

7-april- 8 mei is dus 31 dagen. ze spannen zich dus in om het binnen 32 dagen te doen.. . 8;

Tenzij ze uiteraard in de bevestigings breif een goede (Geen vage andere partijen, maar concrete) reden kunnen geven niet BINNEN 30 dagen op te leveren.

/edit: grappig, ik ben spuit 11.
/edit2: bij beter lezen, ik quote de algemene voorwaarden, persoon boven mij quote wet.
De quote die je geeft, geeft duidelijk aan dat die 30 dagen een indicatie is, dus ze houden zich aan hun eigen voorwaarden als het langer is.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:01

beany

Meeheheheheh

bangkirai schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 12:53:
[...]

De quote die je geeft, geeft duidelijk aan dat die 30 dagen een indicatie is, dus ze houden zich aan hun eigen voorwaarden als het langer is.
Maar ze geven er eigenlijk ook mee aan dat langer dan 30 dagen niet binnen het redelijke valt. Het staat er niet expliciet, maar dat kan je wel tussen de regels door lezen. Al weet ik niet of een rechter het ook zo zou interpreteren.

Dus het is wel iets waar je ze op kan wijzen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Deveran
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11-2024
Bij de meeste providers gaat de bedenktijd van 7 dagen in op dagtekening van de bevestigingsbrief. Echter, vooral bij KPN, wil deze wel eens 5 dagen later dan die dagtekening aankomen.

Als het te lang duurt voordat ze je aansluiten kun je een ingebreke stelling brief sturen. Hierin zeg je dat ze nalaten je van de dienst te voorzien, je geeft ze nog een termijn van min. 4 weken. Als ze dat niet halen kun je er gewoon van af

• nmgn231
Deveran schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 15:27:
Bij de meeste providers gaat de bedenktijd van 7 dagen in op dagtekening van de bevestigingsbrief. Echter, vooral bij KPN, wil deze wel eens 5 dagen later dan die dagtekening aankomen.
Maar dat is toch tegen de regels of zie ik dat verkeerd.
Het product of de zaak is toch niet een bevestigingsbrief?

Maargoed, Orange hanteert weer wat anders want ik heb ze 2 maal gebeld 3 dagen na het ontvangen van de bevestigingsbrief.

[ Voor 13% gewijzigd door nmgn231 op 29-04-2008 16:19 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wat je ook doet, nu iets sturen(had ik al een week terug verwacht!) . Wachten maakt je zaak er niet sterker op aangezien ze kosten gaan maken en die terug willen zien.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 19:34
De zaak ligt toch anders dan velen hier denken.
Lees dit stukje eens:
http://www.consuwijzer.nl..._met_een_internetprovider

Trouwens, die 7 dagen termijn zijn geen kalender, maar werkdagen! Nogal een verschil.

[ Voor 16% gewijzigd door cornfed99111 op 29-04-2008 18:14 ]

• beany

beany

Meeheheheheh

cornfed99111 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 18:13:
Lees dit stukje eens:

Trouwens, die 7 dagen termijn zijn geen kalender, maar werkdagen! Nogal een verschil.
Erg interessant!!

De algemene voorwaarden van Orange waarin zij stellen dat de 30 dagen een indicatie is, is dus bullshit. Zoals je zovaak ziet: bedrijven 'interpreteren' de wet/regels net iets anders, maar zodat het in hun voordeel valt. Ik haak soms wel eens af bij het zien van dat soort algemene voorwaarden.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-12-2025
cornfed99111 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 18:13:
Lees dit stukje eens:

Dit verhaal is een beetje off-topic bij het verhaal van de TS.

Waar ik het wel mee eens ben is het geval van 7 werkdagen. Dat zou dus bij jou gelden, woensdag 16 april. Aangezien je reageert op 21 april ben je zelf al 3 werkdagen te laat. Nu zijn we al weer ruim een week verder en moet je wel snel aan het werk.

De indicatie van 4 weken, gegeven door Orange is slechts een indicatie. Zij weten zelf ook heel goed dat ze binnen 30 dagen moeten leveren, maar zijn zelf afhankelijk van anderen (KPN bijvoorbeeld). Maar gaat het hier om kalenderdagen of weer om werkdagen? Bij het eerste zouden ze 1 dag te laat zijn (imho afhankelijk weer van wanneer zij de aanvraag in de administratie hebben verwerkt, maandagavond 7-4 of dinsdagochtend 8-4?), bij de tweede hebben ze dan nog even. (8 mei is dan immers 23 werkdagen)

Gezien dat zij de bevestigingsbrief hebben verstuurd en door jou ontvangen op 17 april, met waarschijnlijk met dagtekening 17 april, zijn zij precies op tijd qua 7 werkdagen opzegtermijn na aanvraag.

Het gaat dus eigenlijk om het moment van aankoop:
(4.1) De termijn van de Overeenkomst gaat in op de datum waarop de Toegangscode door Orange aan de Klant ter beschikking is gesteld en de Diensten zijn opgeleverd.
Maar 3.5 zegt:
(3.5) Een Overeenkomst die is aangevraagd op de wijze als bepaald in 3.2 sub a, b en c kan door de Klant kosteloos worden geannuleerd binnen zeven werkdagen na de aanmelding, of – indien het de koop van een zaak betreft – binnen zeven werkdagen na ontvangst van de zaak. Het recht om de Overeenkomst te annuleren vervalt wanneer de uitvoering van Overeenkomst met toestemming van de Klant is begonnen voordat de bedenktijd van zeven werkdagen voorbij is.
De aanmelding geldt dus als moment van aankoop en vanaf dat moment gerekend is 16 april waarschijnlijk de laatste dag geweest, waarop je had kunnen reageren.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• nmgn231
Ik heb gister de brief op de post gedaan, ik vrees dat Orange het niet met mij eens gaat worden.
Voordat ik eventueel overga op het sturen van een brief naar de geschillencommisie zal ik eerst dat nummer bellen wat op de site van consuwijzer staat met de vraag wanneer in mijn geval de afkoelperiode ingaat.

Verder een vraag offtopic: Wanneer ik niet onder dat Orange abo uitkom, kan ik dan toch gebruik maken van een andere internetprovider? (Ik kan waarschijnlijk een half jaar gratis glasvezel nemen)

[ Voor 24% gewijzigd door nmgn231 op 30-04-2008 13:57 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zolang je beiden betaald, zal er weinig probleem zijn om 2, 4, 8, 10 of 100 providers te nemen. Zolang ze maar niet op elkaar signaal drager zitten. Bij jou is dat geen probleem omdat glasvezel een totaal andere lijn is. (en is hij daar al aangelegd of moet dat nog.. in dat laatste geval ben je rap een 1/2 jaar verder.)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42
Move naar Shopping :)

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

beany schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 12:58:
[...]
Maar ze geven er eigenlijk ook mee aan dat langer dan 30 dagen niet binnen het redelijke valt. Het staat er niet expliciet, maar dat kan je wel tussen de regels door lezen. Al weet ik niet of een rechter het ook zo zou interpreteren.

Dus het is wel iets waar je ze op kan wijzen.
Zijn die 30 dagen geen werkdagen? 6 weken dus? Aangezien de 7 dagen bij koop-op-afstand ook over werkdagen gaan, lijkt het mij redelijk plausibel.

Persoonlijk denk ik dat je weinig kans hebt wat betreft de wet koop-op-afstand, deze geldt gok ik vanaf de aanvraag/bevestiging van de aanvraag, niet vanaf oplevering. Maar ik ben benieuwd of wat ik denk ook juist is, dus ik wacht de voortgang van deze zaak af. :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• nmgn231
Cyberpope schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 12:18:
Zolang je beiden betaald, zal er weinig probleem zijn om 2, 4, 8, 10 of 100 providers te nemen. Zolang ze maar niet op elkaar signaal drager zitten. Bij jou is dat geen probleem omdat glasvezel een totaal andere lijn is. (en is hij daar al aangelegd of moet dat nog.. in dat laatste geval ben je rap een 1/2 jaar verder.)
Die glasvezel ligt er al/ doet het al

Verwijderd

beany schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 18:46:
De algemene voorwaarden van Orange waarin zij stellen dat de 30 dagen een indicatie is, is dus bullshit. Zoals je zovaak ziet: bedrijven 'interpreteren' de wet/regels net iets anders, maar zodat het in hun voordeel valt. Ik haak soms wel eens af bij het zien van dat soort algemene voorwaarden.
Let op, ik ben geen jurist, dus alles onder voorbehoud. Maar ik denk dat je de algemene voorwaarden verkeerd interpreteert. Die zeggen: we streven naar een levertijd van 30 dagen, maar vanwege afhankelijkheid van derden kunnen we niet garanderen dat we dan leveren. De klant gaat voor het bestellen akkoord met deze algemene voorwaarden, dus hierbij heeft de klant al aangegeven dat hij/zij akkoord is met het feit dat het eventueel langer duurt dan 30 dagen. De algemene voorwaarden zijn dus niet in strijd met deze regel, ze houden er rekening mee door de klant er voor het afronden van het bestelproces erop te wijzen dat hij/zij akkoord gaat met een mogelijke langere levertijd.

Dit moet ook wel, want sommige ordertypes (NLS) kosten per definitie al meer dan 30 dagen doorlooptijd (en dan ga ik uit van 30 kalenderdagen), dus dan zou Orange dat ordertype nooit kunnen leveren zonder in strijd te zijn met deze regel. Kan me niet voorstellen dat dit zo werkt.

• beany

beany

Meeheheheheh

@Kryz:

Het is simpel: als de algemene voorwaarden elementen bevat die strijdig zijn met de wet, gelden ze niet en gelden de regels zoals ze in de wet staan. Algemene voorwaarden kunnen nooit boven de wet uit stijgen. Als de wet zegt: na 30 dagen kan een klant kosteloos de order/het contract ontbinden, dan kan dat ook gewoon. Wat een bedrijf er ook van maakt in zijn/haar algemene voorwaarden. En dit ongeacht of een klant akkoord met de algemene voorwaarden is gegaan of niet. Hier maakt de wet namelijk geen onderscheid in.

Kortom: bedrijven kunnen doen en laten wat ze willen, maar ze kunnen nooit boven de wet staan.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

beany schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 09:55:
Het is simpel: als de algemene voorwaarden elementen bevat die strijdig zijn met de wet, gelden ze niet en gelden de regels zoals ze in de wet staan. Algemene voorwaarden kunnen nooit boven de wet uit stijgen. Als de wet zegt: na 30 dagen kan een klant kosteloos de order/het contract ontbinden, dan kan dat ook gewoon. Wat een bedrijf er ook van maakt in zijn/haar algemene voorwaarden. En dit ongeacht of een klant akkoord met de algemene voorwaarden is gegaan of niet. Hier maakt de wet namelijk geen onderscheid in.
De wet stelt: 'tenzij anders afgesproken' en laat dus expliciet de ruimte om van die 30 dagen af te wijken :)
Kortom: bedrijven kunnen doen en laten wat ze willen, maar ze kunnen nooit boven de wet staan.
Dat is hier niet het geval :)

Het is natuurlijk ook niet meer dan logisch dat er van die 30 dagen afgeweken kan worden, er zijn talloze diensten denkbaar (zoals het bouwen van een huis) die gewoon niet in 30 dagen te doen zijn en waar ook niemand dat verwacht. Die 30 dagen zijn gewoon een standaard termijn voor als er verder niets is afgesproken. Zo kan je situaties voorkomen als dat jij tegen een schilder zegt: "Ey, schilder jij m'n huis?" en hij zegt: "Okay!" en na twee maanden bel je eens op om te vragen waar hij blijft en hij zegt dat hij eind 2011 wil komen omdat hij dan pas tijd heeft, maar je wel aan de overeenkomst wil houden ;)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:53
nmgn231 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 11:37:
Gaat het hiermee lukken? :)

[...]
Dat denk ik niet aangezien zoals al eerder in het topic het volgende gequote is:

De termijn van zeven werkdagen gaat in op de dag waarop de consument de goederen ontvangen heeft, mits de verplichte schriftelijke bevestiging dan al binnen is. Als het gaat om een dienst, dan gaat de termijn in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten of op de dag waarop de bevestiging binnen is.

aangezien een internet abonement mij een dienst lijkt, een geen zaak.

• nmgn231
Dennism schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:32:
[...]

Dat denk ik niet aangezien zoals al eerder in het topic het volgende gequote is:

Als het gaat om een dienst, dan gaat de termijn in op de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten of op de dag waarop de bevestiging binnen is.
Ik snap die "of" niet goed.
In mijn geval kan het dus in zijn gegaan op het moment dat ik het aangevraagd heb of op het moment dat ik de bevestigingsbrief ontvangen heb. In het laatste geval heb ik (telefoninsch) gereageerd binnen de termijn.

[ Voor 4% gewijzigd door nmgn231 op 05-05-2008 14:14 ]

Pagina: 1