Intel+3Com Gbit - lage snelheid

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi all!

Het zal wel weer de zoveelste keer zijn dat het gevraagd wordt, maar kunnen jullie me misschien wat tips geven om de snelheid van m'n LAN te verhogen?
Op dit moment heb ik een PC en server aan elkaar hangen via een Gbit switch, maar haal tussen de 230 en 300Mbps. Veel te weinig als je het mij vraagt.

Allereerst de hardware omschrijving.

De server:
-AMD Sempron64 3000+ S754
-Asus K8V-XE (K8T890 chipsetje)
-1GB DDR400
-Intel Pro/1000 PT Desktop Adapter (PCIe-x1, 1Gbit)
-RAID1 array (2x Hitachi 80GB SATA)
-RAID5 array (6x 400GB Samsung Spinpoint T166 SATA)
-Win2003
meer specs hier, voor de geinteresseerden

De PC:
-AMD Athlon64 X2 3800+ EE sAM2
-3GB DDR2-800
-Asus M2N-E (nForce 570 Ultra)
-Intel Pro/1000 PT Desktop Adapter (PCIe-x1, 1Gbit)
-RAID0 (2x 160GB Samsung Spinpoint SATA)
-WinXP Pro SP2
meer specs hier, voor de geinteresseerden

Deze twee hangen aan elkaar met een 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 5, en verbonden met Cat5E kabels (1.5M server naar switch, 10M naar PC).
Vanaf de switch ligt een Cat5 lijntje naar een 8port 100Mbps switch, maar daar gebeurt atm bijster weinig.

Kwaliteitspul, zou ik zeggen.
Maja, 230 tot 300Mbps is een scheintje op een gigabit netwerk.
Ik heb daarom maar even Passmark PerformanceTest geinstalleerd en daar mee een client/server netwerk test gedaan.
Default settings krijg ik max 280Mbps mee.

Dus ik ben op de PC maar eens aan het aanpassen geslagen. Jumbo Frames aan, grotere send en recieve buffers, powermanagement uit, Adaptive interframe spacing aan.
Naja dat helpt zo'n 20Mbps, dus net over de 300Mbps heen.

Doe ik hetzelfde op de server, dan is alle snelheid weg. Minder dan een halve Mbps :/
Dus weer terug en eens getest met PerformanceTest. Op m'n PC heb ik 35% CPU usage en dat zakt naar 15%.
Op de server is het echter steevast >90%.
Hij zou toch snel zat moeten zijn? Genoeg CPU en RAM vermogen volgens mij en de Intel Gbit kaart zit een koeler op omdat dat ding zelf al heel veel afhandelt. Het gaat ook niet om een transfer naar een van de disks/array's. Puur connectie snelheid test zonder wegschrijven.

Iemand een geniaal idee?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je in geen van die PC's een trage schijf die niet boven de 35/40 MB/sec wil? Wat doet eea als je Linux live distro's gebruikt? (om software uit te sluiten)?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Het gaat niet over de harddisks heen, het is puur een LAN speed test. CPU generated bogus data rechtstreeks het LAN op ;) Daarnaast heb ik al een tijdje terug onder windows de schijven gebenched ;) Die trekken de Gbit connectie er uit op rauwe throughput ;)

Linux distro's kan ik op het moment ook niet testen trouwens. Server deelt internet en mammie wordt boos als internet er uit ligt terwijl ze net met haar mailtje bezig is :P

Trouwens, het is PC<->Server. Geen andere PC's die mee doen.
Mijn PC doet 100MByte per sec op de harddisks en de server nog meer, maar zit vast aan 133MByte per sec ivm PCI bus.
Maja, as stated, het loopt niet over de harddisks ;)

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 21-04-2008 15:31 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

McKaamos schreef op maandag 21 april 2008 @ 15:28:
Het gaat niet over de harddisks heen, het is puur een LAN speed test. CPU generated bogus data rechtstreeks het LAN op ;) Daarnaast heb ik al een tijdje terug onder windows de schijven gebenched ;) Die trekken de Gbit connectie er uit op rauwe throughput ;)

Linux distro's kan ik op het moment ook niet testen trouwens. Server deelt internet en mammie wordt boos als internet er uit ligt terwijl ze net met haar mailtje bezig is :P
Dat wordt opblijven dan, lijkt mij de enige manier om het goed uit te sluiten :+

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Hmm, mjah, ik zou m'n HTPC even aan kunnen jagen en dan PC<->HTPC kunnen testen. Zit ook een Intel Pro1000 PT in (Low Profile uitvoering)

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Cat6>Cat5E

Heb ik in vele topic's aangeraden en alle mensen zagen verschil.
Preformance ging omhoog.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Is een optie idd, maar over zulke korte afstanden zou het toch niet uit mogen maken? Cat5E is ook Gbit certified.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

CAT5E is prima geschikt voor Gbit inderdaad, zou geen verschil mogen uitmaken.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Zo, ff PC<->HTPC getest. 460Mbps ongeveer met PC als testhost.
Andersom haal ik 560Mbps.

HTPC:
-AMD Sempron64 2800+ S754
-512MB DDR400
-Intel Pro/1000 PT Desktop Adapter (LP, PCIe-x1, Gbit)
-Hitachi 40GB SATA laptop harddisk
-WinXP MCE SP2

Afstand is langer trouwens, 15M naar HTPC vanaf switch, 10M naar PC vanaf switch.
Ik denk dat dat meteen de harddisks elimineert ;) laptopHDD enzo ;)
HTPC heeft 41% CPU load tijdens test.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 21-04-2008 15:43 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Iets in Windows 2003 dus?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Daar kunnen we het denk ik met redelijke zekerheid op stellen ja.
Is een redelijk clean install trouwens. Routing software, inactief FTP servertje, DU Meter en een paar netwerkshares die nauwelijks gebruikt worden.

Alle drie draaien trouwens dezelfde virusscanner, zelfde versie, zelfde updates.
Wat me net wel opviel is dat de kabel server->switch opgerold was. Die heb ik even afgerold, maar dat bleek geen nut te hebben (dacht, misschien overspraak op de kabel oid, inductie, zoiets...)

Edit:
Oh en HTPC<->Server doet ook weer 280Mbps

Leuk verhaal over kabels, maar als een andere combinatie van clients het wel trekt met dezelfde LAN kaart, minder RAM, minder CPU power en een veel tragere HDD, dan lijkt het me sterk dat het in de kabels zit ;)

[ Voor 45% gewijzigd door McKaamos op 21-04-2008 16:06 ]

• LuckY
  • Niet online
Het zou niet uit mogen maken maar 8/10 keer doet die dit dus wel
Het verschil zit hem in de doorvoer snelheid 250>100
Als je ze dichter bijelkaar zet met 2x cat6 kabel Kost hooguit 2x3 euro ofwat.
en dan kan je het testen.

Bij mij maakte het een verdubbeling uit van 30 naar 60 MB

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
30 naar 60... wauw... hell, ik haalde over m'n oude brakke Cat5 kabels al 90Mbit op dezelfde afstand en een merkloze 100Mbps switch.
Kabels maken vast wel iets uit, maar echt niet zo veel dat ik oppeens van 300 naar 600Mbps ga op zo'n korte afstand ;) Misschien dat het enkele tientallen Mbps-en scheelt op een Gbit connectie, maar dat zal me worst wezen. 300Mbps is te laag. 500Mbps is acceptabel, meer is wenselijk ;)
Ethernet is sowieso een relatief storingsongevoelig systeem (heerlijk adaptief, framespacing, frame sizes, collision detection en avoidance, etc)
Tussen gecertificeerd en gecertificeerd zit echt niet zo veel verschil ;) Daarnaast, m'n kabels zijn zo nieuw dat ze nog glimmen ;)

Edit: trouwens, had ik al gezegd dat tussen PC en HTPC met dezelfde netwerkkabels, LAN adapters en grotere afstand wel ~500Mbps gehaald wordt? En dat met 0,0 optimalisatie? ;)

Ik ga m'n server maar eens onder de loep leggen. Ff wat procesjes volgen, kijken wat er allemaal bezig is, en als het er is, een driver update.

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 21-04-2008 16:15 ]

• LuckY
  • Niet online
McKaamos schreef op maandag 21 april 2008 @ 16:11:
30 naar 60... wauw... hell, ik haalde over m'n oude brakke Cat5 kabels al 90Mbit op dezelfde afstand en een merkloze 100Mbps switch.
Kabels maken vast wel iets uit, maar echt niet zo veel dat ik oppeens van 300 naar 600Mbps ga op zo'n korte afstand ;) Misschien dat het enkele tientallen Mbps-en scheelt op een Gbit connectie, maar dat zal me worst wezen. 300Mbps is te laag. 500Mbps is acceptabel, meer is wenselijk ;)
Ethernet is sowieso een relatief storingsongevoelig systeem (heerlijk adaptief, framespacing, frame sizes, collision detection en avoidance, etc)
Tussen gecertificeerd en gecertificeerd zit echt niet zo veel verschil ;) Daarnaast, m'n kabels zijn zo nieuw dat ze nog glimmen ;)

Edit: trouwens, had ik al gezegd dat tussen PC en HTPC met dezelfde netwerkkabels, LAN adapters en grotere afstand wel ~500Mbps gehaald wordt? En dat met 0,0 optimalisatie? ;)

Ik ga m'n server maar eens onder de loep leggen. Ff wat procesjes volgen, kijken wat er allemaal bezig is, en als het er is, een driver update.
Jij praat over Mbits ik praat over Mbytes dat was van default server 2003 naar default xp zonder optimalisatie bij mij over onboard controllers en Budget Gbit switches.
Me teller zit momenteel op de 800 Mbits overdracht pc <--> server.

Het is natuurlijk alleen maar advies.
Maar bij veel mensen hier op GoT heeft het geholpen die eerst met Jumbo frames en alles zaten te kloten.

[ Voor 5% gewijzigd door LuckY op 21-04-2008 16:24 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Netwerken zijn altijd Mbits ;) (of Kbits of Gbits)

Maargoed, als Cat6 magisch is, dan wil ik graag een paar testjes zien. Ik ben nogal sceptisch op dat punt.
Ik heb zonet de drivers vervangen en de management software geinstalleerd, en de LAN test geeft aan good signal, good cable (tussen de 70 en 80% op beide.) Weinig kans dat m'n kabels slechte kwaliteit zijn dus.

Zo nog even de drivers vervangen op m'n PC en HTPC (ook oude versie) en dan nog eens wat testjes doen.

Edit:
Gawd, ik weet al wat er aan het handje is...
Ff processexplorer aan gezet en blijkt dat Winroute.exe zoveel CPU pakt. Ik denk dat alles via Winroute door de Firewall en antivirus heen gaat...

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 21-04-2008 16:53 ]

Pagina: 1