Hoi all!
Het zal wel weer de zoveelste keer zijn dat het gevraagd wordt, maar kunnen jullie me misschien wat tips geven om de snelheid van m'n LAN te verhogen?
Op dit moment heb ik een PC en server aan elkaar hangen via een Gbit switch, maar haal tussen de 230 en 300Mbps. Veel te weinig als je het mij vraagt.
Allereerst de hardware omschrijving.
De server:
-AMD Sempron64 3000+ S754
-Asus K8V-XE (K8T890 chipsetje)
-1GB DDR400
-Intel Pro/1000 PT Desktop Adapter (PCIe-x1, 1Gbit)
-RAID1 array (2x Hitachi 80GB SATA)
-RAID5 array (6x 400GB Samsung Spinpoint T166 SATA)
-Win2003
meer specs hier, voor de geinteresseerden
De PC:
-AMD Athlon64 X2 3800+ EE sAM2
-3GB DDR2-800
-Asus M2N-E (nForce 570 Ultra)
-RAID0 (2x 160GB Samsung Spinpoint SATA)
-WinXP Pro SP2
Deze twee hangen aan elkaar met een 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 5, en verbonden met Cat5E kabels (1.5M server naar switch, 10M naar PC).
Vanaf de switch ligt een Cat5 lijntje naar een 8port 100Mbps switch, maar daar gebeurt atm bijster weinig.
Kwaliteitspul, zou ik zeggen.
Maja, 230 tot 300Mbps is een scheintje op een gigabit netwerk.
Ik heb daarom maar even Passmark PerformanceTest geinstalleerd en daar mee een client/server netwerk test gedaan.
Default settings krijg ik max 280Mbps mee.
Dus ik ben op de PC maar eens aan het aanpassen geslagen. Jumbo Frames aan, grotere send en recieve buffers, powermanagement uit, Adaptive interframe spacing aan.
Naja dat helpt zo'n 20Mbps, dus net over de 300Mbps heen.
Doe ik hetzelfde op de server, dan is alle snelheid weg. Minder dan een halve Mbps
Dus weer terug en eens getest met PerformanceTest. Op m'n PC heb ik 35% CPU usage en dat zakt naar 15%.
Op de server is het echter steevast >90%.
Hij zou toch snel zat moeten zijn? Genoeg CPU en RAM vermogen volgens mij en de Intel Gbit kaart zit een koeler op omdat dat ding zelf al heel veel afhandelt. Het gaat ook niet om een transfer naar een van de disks/array's. Puur connectie snelheid test zonder wegschrijven.
Iemand een geniaal idee?
Het zal wel weer de zoveelste keer zijn dat het gevraagd wordt, maar kunnen jullie me misschien wat tips geven om de snelheid van m'n LAN te verhogen?
Op dit moment heb ik een PC en server aan elkaar hangen via een Gbit switch, maar haal tussen de 230 en 300Mbps. Veel te weinig als je het mij vraagt.
Allereerst de hardware omschrijving.
De server:
-AMD Sempron64 3000+ S754
-Asus K8V-XE (K8T890 chipsetje)
-1GB DDR400
-RAID1 array (2x Hitachi 80GB SATA)
-RAID5 array (6x 400GB Samsung Spinpoint T166 SATA)
-Win2003
De PC:
-AMD Athlon64 X2 3800+ EE sAM2
-3GB DDR2-800
-Asus M2N-E (nForce 570 Ultra)
-RAID0 (2x 160GB Samsung Spinpoint SATA)
-WinXP Pro SP2
Deze twee hangen aan elkaar met een 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 5, en verbonden met Cat5E kabels (1.5M server naar switch, 10M naar PC).
Vanaf de switch ligt een Cat5 lijntje naar een 8port 100Mbps switch, maar daar gebeurt atm bijster weinig.
Kwaliteitspul, zou ik zeggen.
Maja, 230 tot 300Mbps is een scheintje op een gigabit netwerk.
Ik heb daarom maar even Passmark PerformanceTest geinstalleerd en daar mee een client/server netwerk test gedaan.
Default settings krijg ik max 280Mbps mee.
Dus ik ben op de PC maar eens aan het aanpassen geslagen. Jumbo Frames aan, grotere send en recieve buffers, powermanagement uit, Adaptive interframe spacing aan.
Naja dat helpt zo'n 20Mbps, dus net over de 300Mbps heen.
Doe ik hetzelfde op de server, dan is alle snelheid weg. Minder dan een halve Mbps
Dus weer terug en eens getest met PerformanceTest. Op m'n PC heb ik 35% CPU usage en dat zakt naar 15%.
Op de server is het echter steevast >90%.
Hij zou toch snel zat moeten zijn? Genoeg CPU en RAM vermogen volgens mij en de Intel Gbit kaart zit een koeler op omdat dat ding zelf al heel veel afhandelt. Het gaat ook niet om een transfer naar een van de disks/array's. Puur connectie snelheid test zonder wegschrijven.
Iemand een geniaal idee?