a8n32-sli deluxe fan-control en speed(fan)

Pagina: 1
Acties:

• PMD
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

PMD

Beter laat dan dood

Topicstarter
Ik ben bezig om mijn systeem een optimale verhouding tussen koeling en db's te geven (ja één iets warmere dag en het is weer nodig! :P) en loop nu tegen het volgende probleem aan:

Ik heb een A8N32-sli Deluxe board en gebruik speedfan. In het systeem zitten uiteraard een aantal fan's.Alleen de RPM van mijn CPU cooler is uitleesbaar en regelbaar, de overige fan's geven verder geen RPM informatie door.
Wat ik begrijp van het Almico speedfan user's votes is dat mogelijk alleen de CPU_FAN and CHA_FAN1 in snelheid regelbaar zijn, maar de rest zou in elk geval ook RPM moeten doorgeven.

De CPU fan kan ik inderdaad netjes regelen, maar de rest geeft geen RPM informatie door. Klopt dit? Of zie ik iets over het hoofd?

Ohja, de fan's hebben wel het bekende 3e RPM draadje, dus daar zal het niet aan liggen :D

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Geven die fans wel RPM info door met andere moederborden? Om maar even een open deur in te trappen :)

www.mayaposch.com

• PMD
  • Niet online

PMD

Beter laat dan dood

Topicstarter
Ja, die doen het wel op andere borden. . .

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Hmz dat vind ik dan een beetje vreemd. Ik heb hier 2 van deze planken en ik kan netjes alle fan's regelen met speedfan :)

• PMD
  • Niet online

PMD

Beter laat dan dood

Topicstarter
Ahha, dat klinkt in elk geval alsof het wel kan! Maar hoe? is dan de vraag. Heb jij je config van speedfan gesubmit naar de speedfan website? In dat geval kan ik je config makkelijk overnemen... Zo ja wat is de naam waaronder het is geupload met welke datum? http://www.almico.com/sfhandleconfig.php

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Sommige bordjes hebben een BIOS instelling waarmee je het mobo zelf de fanspeed kan laten regelen. Als je dit uitzet, kun je softwarematig aan de gang. Kijk hier eens naar.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 21:12

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Bitage schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:26:
Sommige bordjes hebben een BIOS instelling waarmee je het mobo zelf de fanspeed kan laten regelen. Als je dit uitzet, kun je softwarematig aan de gang. Kijk hier eens naar.
Dit kun je trouwens bij een heleboel gangbare monitoring chips ook in Speedfan modificeren rechstreeks vanuit het OS. (advanced tab, monitoring chip en dan op softwarematig zetten bij de diverse fan uitgangen)

Laat maar.. .

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

PMD schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 00:51:
Ahha, dat klinkt in elk geval alsof het wel kan! Maar hoe? is dan de vraag. Heb jij je config van speedfan gesubmit naar de speedfan website? In dat geval kan ik je config makkelijk overnemen... Zo ja wat is de naam waaronder het is geupload met welke datum? http://www.almico.com/sfhandleconfig.php
Ik heb niks gesubmit naar de website. Dit omdat ik speedfan praktisch niet gebruik. Het is dat jij er even mee kwam dat ik even heb gekeken in het programma :)

Wat betreft de bios, daar is niets in te stellen. Ik heb alleen wel gemerkt dat als je bijvoorbeeld het pootje van de NB-Fan of SB-Fan pakt dat die niet in te stellen zijn. Probeer dus gewoon eens een ander voetje :)

• PMD
  • Niet online

PMD

Beter laat dan dood

Topicstarter
In de bios heb ik inderdaad bewust het fan deel uit laten staan, aangezien ik het met speedfan wil kunnen regelen. En voor zover ik het begreep zijn alleen CPU en Chassis1 te regelen, maar de rest wel uitleesbaar. . . Waarom zie ik ze dan niet in speedfan? Ik gebruik versie 4.34. . .
Raar hoor

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Je hebt idd gelijk dat alleen de CPU en de Chassis 1 te regelen zijn. Ik kan dus ook alleen die beide regelen. Doek eigenlijk helemaal niet, laat maar lekker loeien :P

Het kan met je drivers te maken hebben. Speedfan leest namelijk wel waardes uit via de NB en de SB. Heb je wel drivers geinstalleerd ? Zoja welke ?
Pagina: 1