Of er meer werk moet verricht worden valt te betwijfelen, maar zelfs al is het zo, dan nog zal dit niet het meest significante werk zijn. Bovendien denk ik dat in zo'n geval het verplicht worden van de compiler errors op te lossen de developer ook verplicht om elk stuk dependant code te bekijken en herevalueren op correctheid.
Het "extra werk" (als dit er al is) rendeert volgens mij dan ook op dezelfde manier.
Dit is bvb ook een van de redenen waarom ik voorstander ben van het veranderen van namen wanneer de semantiek van een klasse/functie/field verandert: je bent verplicht om dan elk gebruik te evalueren op correctheid.
[...]
Dat is niet meer consistent, maar ook consistent. En het is meer werk en dus meer onderhoud. Kortom, zelfde resultaat, meer nadelen.
Overdreven veel properties maken, zodat je er intern mee kan werken ipv gewoon het field te gebruiken, is naar mijn mening totaal niet de bedoeling van properties.
Even consistent... OK

Ik doelde misschien meer op "duidelijker in code waar een uitzondering zit, nl wanneer je toch het field rechtstreeks aanspreekt om de logica te omzeilen." zoals ondertussen rwb ook zegt.
Het is ook niet de bedoeling om properties te maken voor elke field enkel en alleen voor de vorm.
Je doet dit om:
- dat het field exposed(public) moet worden naar externe klassen
- dat er logica aan de get/set methodes vasthangt (bvb een event of bounds checking ...)
- ...
Ik hoop dat je volgend argument niet is dat dit meer werk geeft wanneer je de aan een field een nieuwe property koppelt, want in de meeste gevallen doe je dat dan met een van de redenen hierboven opgesomd zodat je ook in jouw geval (meestal fields, tenzij logica uit property nodig) elk gebruik moet evalueren of je de property al dan niet wil gebruiken.
Als dit tijdens initiele development gebeurt moet je je in deze situatie bovendien afvragen of je design wel voldoet, aangezien een interface aanpassing nodig was.