Toon posts:

S.M.A.R.T Disk Probleem Western Digital.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn WD harddisk. (WDC2500JB, 250gig) Het was eerst een externe harde schijf met eigen voeding. Helaas herkende mijn computer deze schijf steeds minder door (naar mijn idee) een USB of voeding probleem. Daarom heb ik de harde schijf uit z'n externe kastje gehaald en in mijn desktop gestopt om zo bij mijn data te kunnen. Nu is het niet zo dat de schijf niet werkt in m'n computer, en ik krijg ook geen foutmelding bij het opstarten in XP zoals normaal bij een slechte schijf.

Dus ik heb WD Lifeguard Diagnostics gedownload en laten lopen.
Helaas werkte dit niet... bij het begin van de quick test krijg ik deze error; "Status code=04 (unknown failed test element), Failure checkpoint=64 (SMART Attribute Test) Smart test did not complete!"

Een Extended Test kost mij volgens het tooltje ruim 48 uur om te laten draaien, dit kan volgens mij ook niet helemaal goed zijn.

Verder staat er in de SMART Status bij het opstarten van het programma;
RE-allocated Sector Count ID=5 Value=104 Threshold=140 Worst= 104 Warranty=1

^^ Bovenstaande Value van 104 is het enige "rode" cijfer in mijn SMART Disk INFO tabje.

Ik run XP, computer werkt voor de rest perfect, enigste probleem is de harde schijf die ik erin heb gezet.

Kan iemand mij vertellen wat die value van 104 precies inhoud en of mijn harde schijf nu echt dood aan het gaan is of niet?

Alvast bedankt!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een hardeschijf heeft altijd wat extra ruimte over om slechte sectoren te kunnen vervangen/verplaatsen. De slechte sector wordt gemarkeerd als niet meer bruikbaar en een andere sector, vanuit de reserve, wordt geactiveerd. De mate waarin dit gebeurd wordt "allocated Sector Count" genoemd, wanneer dit te veel voorkomt is de hardeschijf inderdaad aan het sterven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat is minder.

Ik neem aan dat de beste oplossing is simpelweg de harde schijf niet meer te gebruiken totdat ik vervanging heb en daarna de data overzetten? Als de harde schijf stil ligt worden de sectoren niet meer aangesproken toch?

thanks voor de reply btw

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat klopt. :)

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 21-04-2008 18:28 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/