Defect Asrock s939 dual sata2 mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views

• rveenman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 11:34
Dit bericht is eerder in een ander topic gezet, maar omdat daar geen reactie kwam -en ik een beetje haast heb- een schopje in een nieuw topic.

Mijn computer startte niet meer door nadat hij was blijven hangen in de slaapstand en een harde reset.

Systeem:
-AMD 4400+ s939
-Asrock s939dual sata2
-2x twinmos, 2x transcend 1gb Ram
-sparkle 8800gt 512 mb videokaart
-Antec 430 watt voeding

Dit systeem heeft een tijd stabiel en vrijwel probleemloos gedraaid. Maar na de reset had ik opeens geen beeld meer, en startte de computer niet meer door. De fans gingen namelijk draaien, maar de fan van de 8800gt ging niet terug van 100% naar 30% zoals die normaal doet. Ook geen beeld. Het bleek dat ik een beepcode had met 1 lange en +/- 8 korte piepjes (ik heb ze toen niet precies geteld omdat ik niet wist dat dat van belang was). Dat wees volgens Arock technische helpdesk op een videoprobleem. Echter videokaart is getest en werkt. Daarom een RMA gedaan van het moederbord.

Maar na een nieuw moederbord te hebben ontvangen had ik nog steeds hetzelfde probleem. Nu ben ik iets preciezer te werk gegaan. Bij het nieuwe moederbord de beepcodes precies geteld:

- 1 lange gevolgd door 9 korte

9 korte wijzen op een bios checksum error. Maar dat gaat normaal niet vooraf door een lange beep. 1 lange los geeft normaal aan dat alles oké is. Hoewel ik het dus niet zeker weet lijkt het probleem van het nieuwe moederbord wel heel erg op het oude probleem. Maar in dat geval zou het wel heel toevallig zijn dat er twee keer een bios probleem is.

Heeft iemand een ander idee hoe dit zou kunnen gebeuren?

Wat ik heb gedaan:

-Alle irrelevante kabels losgetrokken, dwz allés!
-Videokaart getest:werkt!
-Voeding vervangen (antec 430w naar coolermaster 620w), zelfde probleem!
-3 v/d 4 reepjes ram verwijderd en ook gewisseld met die 4
-Mobo vervangen
-Cmos gecleared
-Troubleshoot "pc hangt of opstartproblemen" gechecked.

Bij Asrock zeggen ze nu dat ik alle andere componenten moet testen, maar geven geen antwoord op mijn vraag over de beepcodes. Maar behalve het geheugen dat ik nu heb, heb ik geen ander geheugen dat erin kan, en ik kan ook niet zo 123 aan een nieuwe processor komen. Ik heb ook geen ander moederbord zo tot mijn beschikking dus het is lastig om los te testen. Ik ga het wel proberen, maar ik probeer een beetje mijn kansen te spreiden.

Heeft iemand ervaring met dit probleem of een idee in welke richting het moet zoeken?

ID

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 15:18
Heb je het al geprobeert met een pci/agp videokaartje?
Lijkt erop dat je videokaart kapot is, was ie veel overgeklokt?

• rveenman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 11:34
Zoals ik al aangaf is de videokaart getest. Om precies te zijn, hij is getest in de winkel, omdat dat in eerste instantie ook was waar ik aan dacht. Maar daar werkt hij gewoon zonder problemen. Helaas heb ik geen agp kaartje liggen (die heb ik niet al te lang geleden bij mijn moeder in de computer gezet).

De videokaart is overigens nooit overgeklokt en was slechts een paar maanden oud.

ID

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rveenman schreef op maandag 21 april 2008 @ 12:38:
Dit bericht is eerder in een ander topic gezet, maar omdat daar geen reactie kwam -en ik een beetje haast heb- een schopje in een nieuw topic.
Je hebt dus een ander topic proberen te kapen en toen dat niet lukte ga je hier crossposten :X
Heeft iemand ervaring met dit probleem of een idee in welke richting het moet zoeken?
Ja, we hebben zelfs een hele troubleshooter voor geschreven:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Je hebt al een paar dingen gedaan, maar rept met geen woorden over de settings in BIOS (VDIMM!) en hebt naast een zeer summiere melding dat de VGA werkt niet een ander geprobeerd. Of je nu een PCI kaart uit 1995 of de nieuwste monsterkaart pakt maakt niet uit. Begin eens te doen wat je zelf kunt. En hou rekening met PCIe 2.0 vs 1.0a issues (jawel, juist de videokaart!)

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.