Hoe tijdelijk verhinderen dat USB-drives auto mounten?

Pagina: 1
Acties:

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hallo,

Ik heb twee USB-drives (HFS+) die ik ro wil mounten op mijn Leopard systeem. Ik wil proberen enkele verwijderde files te recoveren (don't ask) dus wil niet rw mounten.

Twee probleempjes:
1) hoe voorkom ik dat de drives automatisch gemount worden zonder dat ik uuid's en zo weet voor in fstab?
2) hoe mount ik daarna drives zonder dat ik de id's weet?

Is er een manier om het automatisch mounten van schijven tijdelijk uit te schakelen en later, via terminal of Disk Utility, zo alsnog (ro) te mounten zonder dat ik uuid's ken? Kan ik de benodigde id's nog uit mijn logfiles vissen?

Ik hoop dat dit een beetje te volgen is; thanks.

En ijdelijk = tijdelijk uiteraard; iemand in de buurt die dat kan fixen? Dank.

[ Voor 6% gewijzigd door Zpottr op 21-04-2008 11:42 ]

Zoef

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mag ik dit topic 1x een kick geven?

Tips zijn nog steeds zeer welkom :)

Zoef

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Als je opslagcapaciteit dat toelaat kan je proberen om die usb schijven te exporteren naar een .DMG bestand. Met schijfhulpprogramma (geen idee hoe het in de engelse versie heet) kan je dan kiezen voor een alleen lezen structuur.

Aangezien OSX geen verschil ziet in echte drives en DMG bestanden is het misschien mogelijk om het zo aan te pakken.

Verwijderd

Hoi Zpottr,

Ik raffel het even af, sorry daarvoor, maar ik zit wat op hete kolen.

Ik weet dat ik het een keer voor elkaar had gekregen het automatisch mounten in Leopard uit te zetten.
Hiervoor moet je opzoek naar de vervanger van de autodiskmount-deamon. Die was daar tot en met 10.4 verantwoordelijk voor. Helaas weet ik de naam van de huidige deamon niet meer. :)

Ik kan me herinneren dat het geen pretje was. Het probleem van Leopard is dat er een service draait die controleert of die 'mount-deamon' wel werkt. En die controle service probeert 'm iedere keer in de lucht te brengen. Maar omdat ie uitgeschakeld was, crashte de finder. Voor mijn situatie was dat niet erg, want de applicatie die ik nodig had bleef wel gewoon werken.

Het uitschakelen van die opvolger van die autodiskmount-deamon verdiende dus geen schoonheidsprijs, maar het werkte wél!

En andere optie die ik zojuist tegenkwam was gewoon de fstab aanpassen en daarin opgeven dat jouw bepaalde schijf niet gemount mag worden. Schijnt dus ook te werken!
http://forum.insanelymac....t=0&p=725377&#entry725377

Ik begrijp dat dit een wat halfslachtig antwoord is, maar het brengt je misschien op het juiste spoor.

Succes ermee!

• shokupan
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:06
booten in single-user mode ( boot met apple + s )
en dan handmatig de schijven mounten ( /sbin/mount )