2 x WRT54GL, 2 x Slotted Waveguide, Tomato, WDS, Aircom Plus

Pagina: 1
Acties:

• Sjoechem
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-02 08:58
Beste mensen,

Sinds enkele weken hebben mijn vrouw en ik een collega van me in huis genomen, omdat de vonk tussen zijn vriendin en hem over was. Tot dusver konden wij het prima af met één WRT54GL, maar met onze nieuwe huisgenoot in de nok, lijkt dit niet afdoende. We hebben een oud computertje voor hem op de kop getikt en er een Linksys WMP54GS (de gewone WMP54G was duurder vanwege een aanbieding) in gezet. Met een ontvangst van 5 Mbps in de meest positieve gevallen is het niet leuk internetten voor onze vriend.
Sinds enkele weken ben ik alle artikelen hier op het forum en ver daarbuiten aan het lezen. Zodoende ben ik tot de conclusie gekomen dat:

- er een WRT54GL bij moet komen
- de apparaten beiden moeten worden voorzien van een slotted waveguide
- er tussen de WRT54GL's en de slotted waveguides gebruik moet worden gemaakt van Aircom Plus
- de de WRT54GL's moeten gaan draaien op Tomato third party software
- de eerste WRT54GL op de begane grond komt, en de slotted waveguide binnen wordt opgehangen
- de tweede WRT54GL naar zolder gaat met de slotted waveguide buiten op het dak
- ik alsnog alle computers (behalve mijn laptop) van een bedrade verbinding zal voorzien

Dit klinkt voor jullie vast allemaal als gesneden koek, maar dit heeft mij een paar maanden lezen gekost. Er blijven echter nog een paar vragen onbeantwoord voor mij:

1. Ik zal de WRT54GL's bedraad met elkaar verbinden. Loopt de snelheid alleen wireless terug met WDS? Of gaat de bedrade snelheid ook flink achteruit?
2. Hoe hoog moet de snelheid van mijn internetprovider (UPC Chello) worden, wil ik er last van krijgen? Nu heb ik geloof ik maar 6 Mbps. Met de snelheden die mijn provider nu haalt, merk je geen verschil?
3. Willen jullie me ook vertellen wat het effect van nog een extra WRT54GL (een derde machine dus) zou zijn?
4. Moet ik cat5 of cat6 utpkabel gebruiken? En welke soort?

Hopelijk willen jullie deze leek aan antwoorden helpen.

Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door Sjoechem op 21-04-2008 00:58 . Reden: Vraag vergeten ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
2 Vragen kan ik antwoord geven :
Moet ik cat5 of cat6 utpkabel gebruiken? En welke soort?
Alle soorten kabels kunnen (zolang het maar 10/100 is. Volgens mij heeft cat6 wel minder last van interferentie.
Hoe hoog moet de snelheid van mijn internetprovider (UPC Chello) worden, wil ik er last van krijgen? Nu heb ik geloof ik maar 6 Mbps. Met de snelheden die mijn provider nu haalt, merk je geen verschil?
Dat hangt af van de snelheid die jij over wireless kan halen.

Als jij over wireless de volle 54Mbit kan halen kan je maximaal een internet abbo van 50 mbit (dit is puur theorie)

Als jij maar 10 Mbit max over wifi haalt, heeft het geen nut om een 20mbit abbo te nemen.

Dus als je de setting compleet heb. kan je snelheidstesten uitvoeren en daar je abbo op afstemmen.

zelf vrij weining ervaring met de Linksys routers dus daar kan ik je niet bij helpen.

• Sjoechem
Dank je wel! Hopelijk komt het antwoord op de andere vragen ook zo snel!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
Waarom plaats je niet gewoon 1 extra WRT54GL erbij in WDS op bv de eerste of 2e verdieping? Hele idee van WDS is dat ze draadloos aan elkaar zitten, ipv een utp voor de 2e AP.,

Naast de enorme kosten die je op je hals haalt met zulke antennes, kabels, connectoren, zender enz zie ik er geen nut van. Erger nog, als je de antenne goed bouwt heb je zelfs minder signaal boven, aangezien die dingen horizontaal uitstralen en daar hun winst halen. Dan moet je ze dus 'plat'leggen om omhoog te stralen.

Gewoon een 2e in WDS op de eerste en je bent naar mijn mening klaar. Snelheidsverlies heb je wel, per WDS node halveert de snelheid. Met 1 extra AP houd je dus 54/2=27Mbit over. Maar goed, dat is nog altijd ruim voldoende voor 6mbit internet. Bekabeld merk je hier niets van, tenzij clients dus via de wds link zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 21-04-2008 19:45 ]

• comatoast
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-12-2025
DJSmiley heeft gelijk volgens mij.
De waveguides zijn overdreven .. tenzij je verdiepingen van tussen de 70 en 300 meter hoog hebt :)
Een Ap op een tussenliggende verdieping op WDS zetten en dan heb je een perfecte setup. Let dan wel op dat je WEP beveiliging op je netwerk gebruikt, of alleen mac-filtering dat kan natuurlijk ook. bij mij is het repeaten nog nooit gelukt met WPA of WPA2 als encryptie.
En als je macs in huis hebt natuurlijk 128bits WEP encryptie, want die kennen geen 64bits for some reason (of iig de mac book van mijn vriendin niet)

In mijn situatie heb ik een WRV200 als AP, een Asus WL-520g als WDS Only device op het dak van m'n schuur en bij een vriend van me (16 huizen verderop) WET54g om zijn netwerk aan het mijne te verbinden. snelheden zijn nog niet optimaal maar we zitten nog te wachtten op een antenne met meer dBi voor bij hem.
Pingen naar elkaar gaat al wel verdacht snel (3 tot 6ms) dus of de snelheid ook gedeeld wordt door het aantaal repeaters weet ik niet. Maar dat lijkt me in jou geval het minste probleem .. je gebruikt toch bijna nooit de volle bandbreedte bij normaal internet gebruik, maar dat is natuurlijk door jezelf te bepalen, hoeveel je daarvoor over hebt enzo. Ik zou dat eerst even aankijken een maandje of wat.

[ Voor 15% gewijzigd door comatoast op 21-04-2008 21:51 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-03 21:08
Ik heb niet echt een bijdrage aan dit topic, maar ik wil toch even melden dat ik het behoorlijk gastvrij van je vind om een collega in huis te nemen als huisgenoot en ook nog zijn benarde situatie van "slechts" 5mbit/s probeert te verbeteren :D . Kudos.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
comatoast schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:45:
DJSmiley heeft gelijk volgens mij.
De waveguides zijn overdreven .. tenzij je verdiepingen van tussen de 70 en 300 meter hoog hebt :)
Een Ap op een tussenliggende verdieping op WDS zetten en dan heb je een perfecte setup. Let dan wel op dat je WEP beveiliging op je netwerk gebruikt, of alleen mac-filtering dat kan natuurlijk ook. bij mij is het repeaten nog nooit gelukt met WPA of WPA2 als encryptie.
En als je macs in huis hebt natuurlijk 128bits WEP encryptie, want die kennen geen 64bits for some reason (of iig de mac book van mijn vriendin niet)

Pingen naar elkaar gaat al wel verdacht snel (3 tot 6ms) dus of de snelheid ook gedeeld wordt door het aantaal repeaters weet ik niet. Maar dat lijkt me in jou geval het minste probleem .. je gebruikt toch bijna nooit de volle bandbreedte bij normaal internet gebruik, maar dat is natuurlijk door jezelf te bepalen, hoeveel je daarvoor over hebt enzo. Ik zou dat eerst even aankijken een maandje of wat.
Tussen 2 linksys WRT54GLs heb ik al meermalen met succes WDS icm WPA gebruikt. Tussen verschillende merken is het idd gekloot, vaak ben je dan beperkt tot WEP.
Alleen mac-filtering zou ik niet doen. Uiteraard beperkt het een willekeurige voorbijganger te connecten (het duurt 20sec langer...) maar bovendien is alle data als plain-text door de lucht, incl oa pop3 wachtwoorden...

WDS verliest de helft van de bandbreedte per node:
WDS may also be referred to as repeater mode because it appears to bridge and accept wireless clients at the same time (unlike traditional bridging). It should be noted, however, that throughput in this method is inversely proportional to two raised to the power of the number of "hops",[2] as all traffic uses the same channel. For example, client traffic going through one relay station before it reaches the main access point will see at most half the maximum throughput that a directly connected AP would experience and a client two hops from the directly connected AP will see at most one quarter of the maximum throughput seen at the directly connected AP.
Bron: Wikipedia: Wireless Distribution System

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 21-04-2008 22:49 ]

• Sjoechem
DJSmiley schreef op maandag 21 april 2008 @ 19:44:
Dan moet je ze dus 'plat'leggen om omhoog te stralen.
Ik wil er inderdaad 1 'plat' laten stralen, dus over de breedte van het huis. De andere wil ik rechtop op het dak zetten. Het andere idee waar ik mee rondloop, is om een Linksys BEFSR81 aan te schaffen ipv een WRT54GL en om dan die bestaande WRT54GL te voorzien van een slotted guidewave die ik dus inderdaad plat leg ergens halverwege het huis. Dan maar een paar utpkabels naar boven, en als we dan niet overal voldoende dekking hebben, dan kunnen we altijd nog gaan sparen voor een WRE54G Range Expander.

Ik leer hier veel, hopelijk hebben jullie op dit bericht ook nog wat commentaar.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-03 23:25
Kan je niet gewoon vanaf beneden naar boven, tussen je 2 AP's een UTP kabel trekken? Ben je ook klaar, toch?

• HyperBart
  • Laatst online: 17:18
Euhm, ligt het aan mij, of heb je een verkeerd beeld van wat het bereik is van zo een WRT54GL of éénder welke router ?

Als ik even jouw lijstje afga:
Sinds enkele weken ben ik alle artikelen hier op het forum en ver daarbuiten aan het lezen. Zodoende ben ik tot de conclusie gekomen dat:

- er tussen de WRT54GL's en de slotted waveguides gebruik moet worden gemaakt van Aircom Plus
- de de WRT54GL's moeten gaan draaien op Tomato third party software
- de eerste WRT54GL op de begane grond komt, en de slotted waveguide binnen wordt opgehangen
- de tweede WRT54GL naar zolder gaat met de slotted waveguide buiten op het dak
- ik alsnog alle computers (behalve mijn laptop) van een bedrade verbinding zal voorzien
Dan mag je dit allemaal schrappen of veranderen:
- de de WRT54GL's moeten gaan draaien op Tomato third party software (mag maar hoeft niet, biedt je wel heel wat leuke dingen die je maar eens moet nakijken...
- de tweede WRT54GL naar zolder gaat, en door middel van een UTP kabel wordt verbonden met de WRT54GL die beneden staat met de slotted waveguide buiten op het dak
Ziezo, dat is eigenlijk alles...
Ik begrijp niet zo goed wat je allemaal met die radarantennes gaat doen en gaat plaatsen, wifi gaat normaal wel ver genoeg hoor om je huis te dekken (tenzij je in een bunker woont zoals kennissen van mij), en als het niet ver genoeg gaat, dan hang je gewoon een nieuw router/switch/ap'tje en config je ze op volgende manier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point (of anders, hoe je zelf wil..., jij kan bv ipv de lan poort van de Wireless Router in de HOWTO de WAN poort gebruiken, zo heeft je collega een apart subnet, en kan hij niet bij jullie pc's of omgekeerd, zodoende heb je een mooie scheiding...)

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 23-04-2008 15:01 ]

• Sjoechem
Ik begrijp niet zo goed wat je allemaal met die radarantennes gaat doen en gaat plaatsen...

zo heeft je collega een apart subnet, en kan hij niet bij jullie pc's of omgekeerd, zodoende heb je een mooie scheiding...
Ik wil graag dat het gewoon één netwerk wordt. Ik had hierbij gelijk de droom dat ik door mijn buurt en in het park wandelend zou kunnen laptoppen. Die droom vergeet ik maar even.

Als het aan mij zou liggen, zou ik me rot gaan sparen, en gewoon op elke verdieping een WRT54GL ophangen. Dan zou ik op elke verdieping meer dan genoeg (drie) computers kunnen neerzetten. Maar ik heb begrepen dat de snelheid van het draadloze gedeelte zo drastisch terugloopt. Het zou natuurlijk wel geweldig zijn. Overal hetzelfde signaal door WDS, en via de draad gewoon snel. (Al weet ik dat laatste nog steeds niet zeker.)

Ik zou in eerste instantie gewoon een draad voor onze logé naar boven kunnen trekken, en dan voor elke feestelijke gelegenheid (verjaardag, sinterklaas, kerst) een WRT54GL kunnen vragen.

Maar ik kom er maar niet achter hoe dit in werkelijkheid zal uitpakken qua snelheid. Bij mijn weten heb ik 6 Mbps downloadsnelheid (UPC Power, denk ik). Als mijn bedrade netwerk maar enigszins de gang er in weet te houden, en het draadloze internet nog wel instaat is om bijvoorbeeld de beelden van een wireless webcam te verzenden (bij wijzen van babyfoon).

Ik kan het niet genoeg zeggen: iedereen hartelijk bedankt voor de bijdragen!

• HyperBart
Dodgeproject schreef op woensdag 23 april 2008 @ 17:41:
[...]

Ik wil graag dat het gewoon één netwerk wordt. Ik had hierbij gelijk de droom dat ik door mijn buurt en in het park wandelend zou kunnen laptoppen. Die droom vergeet ik maar even.
Dan hang je de tweede WRT54GL dus zoals in mijn HOWTO beschreven: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

En als je huis nog dicht genoeg staat zou het normaal wel moeten gaan hoor...
Als het aan mij zou liggen, zou ik me rot gaan sparen, en gewoon op elke verdieping een WRT54GL ophangen. Dan zou ik op elke verdieping meer dan genoeg (drie) computers kunnen neerzetten. Maar ik heb begrepen dat de snelheid van het draadloze gedeelte zo drastisch terugloopt. Het zou natuurlijk wel geweldig zijn.
Wij zitten thuis met drie computers op één WRT54GL, daar gaat toch niets mis mee? Wifi kan wel wat verdragen hoor, maar je moet natuurlijk niet met 1323 pc's op één AP gaan hangen...
Je gaat over de dorpsweg ook geen verkeer van de autostrade over laten omleiden... ;)
Overal hetzelfde signaal door WDS, en via de draad gewoon snel. (Al weet ik dat laatste nog steeds niet zeker.)
WDS doe ik liever niet, en jij bent zo bezorgd om bandbreedte, dus een nieuw SSID'tje is dus beter ;)
Ik zou in eerste instantie gewoon een draad voor onze logé naar boven kunnen trekken, en dan voor elke feestelijke gelegenheid (verjaardag, sinterklaas, kerst) een WRT54GL kunnen vragen.
;)
Met twee WRT54GL's voor drie computers in totaal in het hele huis zit je ECHT wel snor hoor... :)
Maar ik kom er maar niet achter hoe dit in werkelijkheid zal uitpakken qua snelheid. Bij mijn weten heb ik 6 Mbps downloadsnelheid (UPC Power, denk ik). Als mijn bedrade netwerk maar enigszins de gang er in weet te houden, en het draadloze internet nog wel instaat is om bijvoorbeeld de beelden van een wireless webcam te verzenden (bij wijzen van babyfoon).
Normaal toch goed ?
Je maakt je precies zoveel zorgen over je snelheid, en das echt niet nodig hoor. Dat die collega boven traag internet heeft komt gewoon door het bereik wat niet zo goed was, in xp/vista zie je dan zo staan "x Mbit", maar dat klopt imo voor geen vierkante flikker, als er daar " 10 mbit" staat bij je draadloze verbinding, dan gaat het gegarandeerd traag bij mij...
Ik kan het niet genoeg zeggen: iedereen hartelijk bedankt voor de bijdragen!
Aaaaaaach, graag gedaan O+

• Sjoechem
Ik ga ermee aan de slag. Bedankt!

• HyperBart
zoals mijn post of hoe nu uiteindelijk ?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien red je het ook al door op je huidige WRT54GL de zendsterkte op te voeren. Dan kan met Tomato namelijk gewoon. :)

• Sjoechem
HyperBart schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 14:10:
zoals mijn post of hoe nu uiteindelijk ?
Ik begin zoals je hebt aanbevolen met één extra WRT54GL en een grote rol utp-kabel. Alleen ben ik nog aan het stoeien met het idee waar ik het ding moet plaatsen. Vanwege de reeds aanwezige bekabeling zal ik er waarschijnlijk voor kiezen om router 1 op de begane grond te houden, en nummer 2 op de tweede verdieping te plaatsen, maar...

De router op de begane grond staat aan de voorkant van het huis, waardoor ik de tweede router switch aan de achterkant van het huis wil hebben. Het idee dat het misschien niet zou voldoen aan mijn wensen, zou ervoor kunnen zorgen dat ik...

Laat ik er nou eerst maar eens voor zorgen dat ik die tweede lopend krijg. Stiekem ga ik wel bij een bevriende opleiding werktuigbouwkunde vragen of ze een stuk of drie slotted waveguides kunnen maken. Het idee dat ik er echt alles voor gedaan heb, trekt me nogal. Daarom stel ik mijn vragen ook aan de pro's _/-\o_ Daarom wil ik dat Tomato ook installeren. Ik snap er nu nog niet alles van, maar als ik het daarom naast me neerleg, dan zal ik het ook nooit snappen. Dat is niet de bedoeling. Op deze manier heb ik nog eens iets te vertellen op een verjaardag.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
Is het niet gewoon een veel simpeler oplossing om de router op de eerste verdieping te zetten?
Dus tussen de zolder en de begane grond in?
Ik haalde namelijk met mijn WRT54GL beneden in de meterkast en mijn laptop boven op zolden nog gewoon acceptabele snelheden(in ieder geval vele malen sneller dan dat mijn internetverbinding was) mocht hierna het bereik nog niet genoeg zijn kun je van die extra grote antenne's kopen van linksys, of tomato erop zetten en het zendvermogen iets opkrikken, maar ik denk niet dat dit veel uithaald want het vermogen van de andere kant zul je niet kunnen verhogen.

Maar het lijkt me sterk dat je het met 1 wrt54 niet gaat lukken.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Pagina: 1