Toon posts:

Harde schijf indelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

gisteren heb ik eindelijk m'n Live CD ontvangen voor Ubuntu. Nu wil ik mijn 80GB grote harde schijf opdelen, m'n vader gebruikt Windows XP en ik ga dus Ubuntu gebruiken. Heb vandaag al wat geprobeert, maar ik heb het gevoel dat het niet goed zit. Mijn doel is om dus voor een dual-boot te zorgen en dat de 2 OS'ses niet in contact met elkaar komen. Ik ben slechts een tiener en heb nog niet de voldoende kennis om alles optimaal te doen, zelf had ik zoïets gedacht als indeling:

#1. Partitie voor Windows XP (Primair)
#2. Partitie voor Ubuntu (Primair)
#3. 1. SWAP partitie voor Ubuntu (Logisch)
2. Opslag voor Ubuntu ex3 (dacht ik) (Logisch)
3. Opslag voor Windows XP NTFS (Logisch)

Nu is mijn vraag dus of ik het zo goed heb gedaan, of dat er iets moet worden veranderd.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Hoeveel RAM heb je ? Bij 2 gig of meer zou ik die swap partitie gewoon weglaten.
Als het even kan zou ik het verschil tussen systeempartitie en user-data-partitie ook weglaten, gewoon 1 partitie, anders heb je op meerdere partities een stuk "leeg" wat je niet gebruikt, en 80 GB houdt toch al niet over.
Als je hetzelfde voor MS Win doet (tenzij je hem vaker wilt formatteren o.i.d. :X ), heb je aan 2 of 3 partities genoeg. En omdat je onder Ubuntu prima 4 primary partities kan maken, heb je dan geen logische volumes nodig.

Mijn persoonlijke keuze is trouwens altijd ReiserFS, en nooit meer ext[23], om de simpele reden dat ReiserFS niet de periodieke filesystemcheck nodig heeft, die het opstarten/mounten eens per maand erg traag maakt (bij veel files).

[ Voor 18% gewijzigd door RemcoDelft op 20-04-2008 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb maar 512MB, maar als het echt nodig is liggen er nog 2 reepjes klaar van respectievelijk 256MB en 128MB. En over je laatste noot, persoonlijk ben ik een echte neub in Linux, dus heb ik stiekem gewoon de 1e van de lijst gepakt. :P Maar als ik het dus goed begrijp moet ik het gewoon in 3en opdelen, 1 voor XP, 1 voor Ubuntu en dan 1 kleine voor swap?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2008 16:06 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Hmmm ext3 is prima hoor, omdat het namelijk het meest gebruikte FS onder Linux is.

Je zou evt. ook een FAT32 partitie kunnen maken in plaats van EXT3/NTFS voor data die je deelt tussen beide OS'en. Nadeel is o.a. wel de beperkte maximale bestandsgrootte (4GB) dus grote films passen er dan niet op.

En als het geheugen compatible is zou ik altijd zo veel mogelijk op je moederbord zetten, want zowel Windows als Linux profiteren daarvan.

[ Voor 21% gewijzigd door pinockio op 21-04-2008 09:43 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een enkele vraag, in de post van RemcoDelft staat dat Ubuntu met 4 primaire overweg kan, geldt dit ook voor XP?

Indien wel ga ik het zo oplossen:

1. Primaire partitie voor Windows XP (NTFS)
2. Primaire partitie voor Ubuntu (ReiserFS)
3. Primaire partitie voor swap (swap)
4. Primaire partitie voor Opslag (FAT32)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2008 16:25 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik weet in ieder geval dat Windows niet meer dan 1 primaire partitie kan maken dat ik te lang geen Windows heb aangeraakt, of het het ook kan lezen is vrij eenvoudig te proberen: maak een tweede primaire partitie (onder Tux), en kijk wat NT er van zegt.
Waarom zou je de NT-partitie trouwens aan het eind van de disk willen? Gewoon alles mooi op volgorde houden :)

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 21-04-2008 20:09 ]

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

In Windows XP kun je toch meerdere primaire partities hebben (NTFS)?
Pagina: 1