Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vannochtend mijn nieuwe systeempje in elkaar gezet maar nu valt het mij net op dat volgens verschillende programma's de cpu nogal warm is. 81 graden om precies te zien. Everest en speedfan geven dit aan. Alleen klopt dit wel? Ik heb een GigaByte GA-MA78GM-S2H met de f3 bios (nieuwste als het goed is) en dus een amd e4450. Voor zover ik weet zit de cpu fan gewoon goed want ik heb die boxed cooler gebruikt en met dat clip systeem kan je cpu fan eigenlijk niet niet goed vast zitten. Als ik met speedfan naar de fanspeed van de cpu kijk dan is die ook steeds rond of onder de 1400. Ik heb nu cpu burn even aangezet en dan gaat ie naar 2000+ (en de temperatuur naar 85 graden). De bios heeft geloof ik geen cpu temp scherm maar dat is ook een beetje lastig kijken omdat ie onder de tv staat zonder scherm en dergelijke aangesloten. De heatsink is ook niet erg warm

Word de temperatuur nou gewoon fout gemeten? of is er echt iets niet helemaal goed? Aangezien die als servertje draait is het wel handig om te weten, wil niet dat de zooi straks in de fik vliegt oid.

Ik draai server2003 mocht dat trouwens wat uitmaken.

Verwijderd

Als je heatsink niet warm wordt moet het eigenlijk zijn dat je de heatsink verkeerd gemonteerd hebt. Heb je er ook wat koelpasta tussen gedaan en niet te veel of te weinig? Ongeveer een rijstkorrel.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de boxed fan gebruikt ;) dus met die standaard laag die er al opzit. Verkeerd gemonteerd lijkt me sterk, ik bedoel, die fan kan maar op 1 manier vast en als je die klip er goed opzet kan er volgens mij nergens ruimte tussen zitten. Ik kan hem hoogstens verkeerd om hebben vast gemaakt maar het lijkt mij dat dat niet uitmaakt omdat het hele socket volgens mij symetrisch is en er in de handleiding niks stond over welke kant van de klip waar moet zitten.

Wat ik ook zo vreemd vind is dat als ik de cpu stress de temperatuur maar 5 graden omhoog gaat. Lijkt mij dat als mijn cpu een half uur @ 60% belasting draait en de cooler er echt niet goed opzit de temperatuur juist dan enorm omhoog zou moeten schieten. Ik zal zo de heatsink eens voelen, heb ik alleen bij idle gedaan, misschien dat ie nu warmer word.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2008 15:19 ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 16:01
Wat zegt die bios over de temperatuur?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Heatsink voelen + ondertussen tempuitlezing in het oog houden:
- idle met voldoende draaiende fan
- stressed met voldoende draainde fan
- idle met niet-draaiende fan
- stressed met niet-draaiende fan

A.d.h. van hetgeen je voelt en afleest kan je met wat logica afleiden of je koeling al dan niet goed is, en of de temp verkeerd wordt uitgelezen.
(bij niet draaiende fan, uiteraard cpu niet laten oververhitten, van zodra heatsink heet aanvoelt voor koeling zorgen of systeem uitzetten)

Verwijderd

Topicstarter
Idle met de fan @ 1400rpm of minder is 81 graden en voelt koel aan
Stressed met fan @ 2200rpm en 89 graden voelt nogsteeds niet echt warm aan. Je voelt wel wat warmte maar dat is eerder lauw.

Het vreemde is alleen dat de temperatuur dus maar heel weinig stijgt ondanks dat de belasting veel hoger is. Je zou denken dat als de heatsink niet goed zit de temperatuur juist nu veel hoger zou moeten zijn.

De e4450 is trouwens een 45watt model dus dat zou kunnen verklaren waarom de heatsink zo koel aanvoelt.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zoek maar een met google naar Brisbane en brakke sensors, of hoge temps of juist lage temps. ;)

Als je je hand er niet aan verbrand en hij zit goed, dan betekend dat je sensor naar de klote is en dus een afwijkende temp geeft, brisbane core's hebben hier bijna allemaal last van, of ze geven een te hoge temp aan of juist een te lage temp.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 20-04-2008 15:41 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 15:37:
(...)

De e4450 is trouwens een 45watt model dus dat zou kunnen verklaren waarom de heatsink zo koel aanvoelt.
Ja, maar dan nog zou ook de processor zelf lauw moeten blijven net als de heatsink en geen 81 graden. Probeer de koeler gewoon eens opnieuw te plaatsen (eraf halen en kijken of de koelpasta wel aangedrukt is, dan nieuwe pasta ertussen (als je die hebt) en correct terugplaatsen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

pinockio schreef op zondag 20 april 2008 @ 15:40:
[...]

Ja, maar dan nog zou ook de processor zelf lauw moeten blijven net als de heatsink en geen 81 graden. Probeer de koeler gewoon eens opnieuw te plaatsen (eraf halen en kijken of de koelpasta wel aangedrukt is, dan nieuwe pasta ertussen (als je die hebt) en correct terugplaatsen.
Heatsink is ook geen 81 graden, die is lauw net als de cpu waarschijnlijk, en die 81 is dus een fake temp. ;)

Edit/
Ja kijk eens of de standaard koel pasta is gesmolten, is van die "kauwgom pasta" die lichtjes smelt als hij heet word. Je kan hem daarna gewoon terug plaatsen bij deze pasta kan geen kwaad om even te kijken, gewoon koelpasta (zal coolermaster en zalman pasta uit een tube/spuitje) droogt uit na dag of 2-5 die zal je wel moeten vervangen als je ooit je heatsink eraf haald.

[ Voor 27% gewijzigd door mad_max234 op 20-04-2008 15:47 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Controleer de temps even via je bios, of via de meegeleverde software van Gigabyte. Ik heb eenzelfde moederbord en bij mij "vergist" andere software zich in de sensors.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
mad_max234 schreef op zondag 20 april 2008 @ 15:40:
Zoek maar een met google naar Brisbane en brakke sensors, of hoge temps of juist lage temps. ;)

Als je je hand er niet aan verbrand en hij zit goed, dan betekend dat je sensor naar de klote is en dus een afwijkende temp geeft, brisbane core's hebben hier bijna allemaal last van, of ze geven een te hoge temp aan of juist een te lage temp.
Ik denk dat dat het is. Heb in de bios gekeken en daar is de system temeprature 33 graden en de cpu 32.

Verwijderd

sta je niet de igp sensor aan het uit lezen?
Ik heb het zelfde bord en die temp staat er ook bij namelijk

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 15:13:
Als je heatsink niet warm wordt moet het eigenlijk zijn dat je de heatsink verkeerd gemonteerd hebt. Heb je er ook wat koelpasta tussen gedaan en niet te veel of te weinig? Ongeveer een rijstkorrel.
Rijstkorrel geld niet echt meer hedendaags als je een IHS zo groot hebt als een vierkant :+

Gewoon netjes opvullen. De druk van de heatsink drukt de rest er netjes uit.
Pagina: 1