Scythe Ninja + E2160, hete combinatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
In de hoop dat de FAQ's mij tips konden geven die mijn probleem zouden oplossen ging ik net zoeken. Helaas, niet goed. Situatieschets: ik heb van iemand op marktplaats een E2160 overgekocht. Standaard 1.8GHz @ 1.12v real. Tuurlijk, dan wil je overklokken. Wat doe je dan? Juist... van een medetweaker een Scythe Ninja Rev B gekocht, die met die heatpipes.

Wat is het probleem? De processor ligt in de behuizing, hier bovenop hoort de koeler. Tussen de koeler en de cpu hoort een laagje koelpasta, hiervoor heb ik ongeveer 2/3 van een rijstkorrel gebruikt (Arctic Ceramique) en het verspreidt zich netjes over het oppervlak. Nu hoor je de koeler stevig op de processor te drukken, hiervoor maak je gebruik van de s775-voetjes.

Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/directron/ninjaplusrevb2.jpg
Linksboven dus.

Die hoor je in het moederbord te prikken, de weerhaakjes grijpen zich vast achter het moederbord zodat hij netjes op z'n plek blijft. Ik heb het al 3 keer geprobeerd opnieuw te monteren, de laatste keer hoorde ik zeker weten 4 klikken. Het is natuurlijk aan te raden om ze daarna een kwart slag te draaien, die pinnen, om ze te ''locken''. Edit: met stom, denkfout. Nu gebruik ik wel de juiste methode.

Helaas zitten de pinnen errug dicht op de andere componenten dus ik kan er bijna niet bij, hoe hard ik het ook probeer :X De temperaturen zijn schrikbarend, ik heb al het één en ander overgeklokt maar deze waarden kunnen eenvoudigweg niet kloppen, in de testen zie ik geregeld 45-50 graden voorbij komen op héle hoge waarden.

P1 = poging 1
P2 = poging 2
P3 = poging 3

Idle - Load:
p1: 43 - 78+
p2: 41 - 67
p3: 43 - 72

Poging 2 was dus nog steeds de meest succesvolle, maar zelfs die waarden zijn onmogelijk omdat het getest is op 3.05GHz @ 1.25v real. Het leuke is ook dat ik ook mijn middelvinger recht in de heatsink kan steken, de boel is niet eens lauw te noemen en ook de luchtstroom erachter (veroorzaakt door de Scythe 120mm fan die erbijzit, in mijn Sharkoon Rebel9 Value Edition) is gewoon koel :/

De IHS lijkt me echt niet bol staan, er komt geen licht tussendoor als ik er iets opleg en tegen het licht houd. Wat is hier aan de hand, en hoe kan ik dit oplossen? Hulp is gevraagd, want ik wil de kast zo snel mogelijk dicht en running hebben zodat ik weer aan m'n stage verder kan gaan en m'n pc kan laten draaien voor Rosetta@Home (per definitie een warmteveroorzaker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Is de onderkant van de koeler wel recht?
En waarmee meet je de temps?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Onderkant van de koeler zou ik even naar moeten kijken, dat heb ik nog niet gedaan.

De temps zijn uitgelezen met Rightmarkt CPU Clock Utility en gechecked met SpeedFan. Binnen een halve minuut met Orthos vliegen ze cores zelf naar 72 graden. De package wordt dan 64 graden. Stop je de test, dan zijn ze binnen 10s weer terug op 45 graden idle.

Edit: CoreTemp bevestigt het verhaal alleen maar :(

Edit 2: koeler opnieuw gemonteerd met advies van cc_tuner, wéér niets. 69 graden Orthos.

Edit 3: ik hoor van hem ook een theorie van een IHS die aan de binnenkant krom is. Wat zou hiervan waar kunnen zijn, wat zijn de mogelijkheden, enz.?

Edit 4: even een lompe conclusie: de afdruk op de koeler en cpu zijn exact hetzelfde, nu mag je toch aannemen dat hij goed contact maakt? :?

[ Voor 40% gewijzigd door Jejking op 20-04-2008 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Je zou je de processor nog kunnen "lappen" Wat inhoudt dat je de IHS gaat vlak schuren. http://forums.pureoverclock.com/showthread.php?p=5409 <---- daar wordt keurig uitgelegd hoe. Gezien de uber goedkope proc van je, zou je dit kunne proberen. En als je dan toch bezig bent.. lap je de koeler natuurlijk ook even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Het is natuurlijk te proberen, maar aan de buitenkant lijkt de IHS vrij gelijk. Binnenkant IHS, iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Edit 3: ik hoor van hem ook een theorie van een IHS die aan de binnenkant krom is. Wat zou hiervan waar kunnen zijn, wat zijn de mogelijkheden, enz.?
Tussen de IHS zit ook een soort koelpasta of iets dergelijks dit zou slecht contact kunnen hebben en of kan er slecht contact kunnen zijn tussen de core en IHS.
Edit 4: even een lompe conclusie: de afdruk op de koeler en cpu zijn exact hetzelfde, nu mag je toch aannemen dat hij goed contact maakt? :?
Als je er zeker van wilt zijn kun je dit natuurlijk controleren. ;)

Edit: Lappen is inderdaad een optie garantie ben je toch al kwijt na overklokken, moet je natuurlijk ook je koeler lappen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 20-04-2008 15:44 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Je koeler zit er gewoon niet goed op. Hij maakt waarschijnlijk niet goed contact omdat je die geweldige bevestiging niet goed kan vastzetten. Bij het vastdrukken komt de koeler er wel goed op, en dus ook een goede afdruk, maar als je hem daarna loslaat gaat hij weer losser denkik. (Net met een stock fan een tijd zitten pielen om hem goed vast te zetten). Mijn oplossing: Sloop die pushpins er af en doe er schroefjes door. Zelf een bacplate of gewoon een paar ringetjes maken om ze vast te zetten en klaar. Ik durf er bijna om te wedden dat de temps dan goed zijn :)

[ Voor 14% gewijzigd door jdm8 op 20-04-2008 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 20 april 2008 @ 15:42:
[...]

Tussen de IHS zit ook een soort koelpasta of iets dergelijks dit zou slecht contact kunnen hebben en of kan er slecht contact kunnen zijn tussen de core en IHS.
Hmm... bedankt voor de info, dat wist ik nog niet. Maar ik ga eerst even de pinnen checken.
jdm8 schreef op zondag 20 april 2008 @ 15:45:
Je koeler zit er gewoon niet goed op. Hij maakt waarschijnlijk niet goed contact omdat je die geweldige bevestiging niet goed kan vastzetten. Bij het vastdrukken komt de koeler er wel goed op, en dus ook een goede afdruk, maar als je hem daarna loslaat gaat hij weer losser denkik. (Net met een stock fan een tijd zitten pielen om hem goed vast te zetten). Mijn oplossing: Sloop die pushpins er af en doe er schroefjes door. Zelf een bacplate of gewoon een paar ringetjes maken om ze vast te zetten en klaar. Ik durf er bijna om te wedden dat de temps dan goed zijn :)
Het is me inderdaad opgevallen dat één van de eerste keren de heatsink wél warm werd. Toen moest ik ook haast maken om mijn vingers eruit te halen. Ok, dat was passief. Even later er de fan bijgehangen maar dat scheelde maar 2 graden. Kennelijk liet hij toen weer los.

Nu zie ik ook dat die pushpins iétsje speling hebben, ze kunnen bewegen en waarschijnlijk is dat nét genoeg om alles te verknoeien. Ik heb hier nog wel een partij ijzeren schroeven liggen, rubberen ringetjes noodzakelijk dan? Moet ik even kijken of die passen. Maar het is wel zo dat ik m'n koeler ermee kan verknoeien. Mocht ik hem ooit kwijtwillen, dan kan ik hem nog als ''gemod'' verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:34
Jejking schreef op zondag 20 april 2008 @ 14:19:
Het is natuurlijk aan te raden om ze daarna een kwart slag te draaien, die pinnen, om ze te ''locken''. Helaas zitten ze errug dicht op de andere componenten dus ik kan er bijna niet bij, hoe hard ik het ook probeer :X
Die pinnen hoor je helemaal niet een kwart slag te draaien, dan draai je ze weer los. Zie ook de manual die je op http://www.scythe-eu.com/...-heatpipe-cpu-cooler.html kunt ophalen.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Gerritjuh schreef op zondag 20 april 2008 @ 16:02:
[...]

Die pinnen hoor je helemaal niet een kwart slag te draaien, dan draai je ze weer los. Zie ook de manual die je op http://www.scythe-eu.com/...-heatpipe-cpu-cooler.html kunt ophalen.
Klopt, sorry dat was een eenmalige denkfout. Helaas ben ik vergeten het weg te halen. Mijn excuus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Die rubberen ringetjes zijn wel handig ivm. beschadigen mobo. Waarschijnlijk kun je die pushpins (met een klein beetje geweld) er wel af krijgen zonder ze stuk te maken. Gewoon beide delen uit elkaar trekken zegmaar. Het grote probleem is om beide delen vast te maken zonder ze te mollen. Als ze er eenmaal uit zijn is het een koud kunstje :) (Ik draai die pins overigens wel altijd een kwart slag, dus los er op zetten, duwen en dan vast zetten door een kwart slag te draaien)

[ Voor 85% gewijzigd door jdm8 op 20-04-2008 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 23:11
jdm8 schreef op zondag 20 april 2008 @ 16:11:
Die rubberen ringetjes zijn wel handig ivm. beschadigen mobo. Waarschijnlijk kun je die pushpins (met een klein beetje geweld) er wel af krijgen zonder ze stuk te maken. Gewoon beide delen uit elkaar trekken zegmaar. Het grote probleem is om beide delen vast te maken zonder ze te mollen. Als ze er eenmaal uit zijn is het een koud kunstje :) (Ik draai die pins overigens wel altijd een kwart slag, dus los er op zetten, duwen en dan vast zetten door een kwart slag te draaien)
Nog nooit gedaan wat jij daar zegt... Dat is het hele principe van die push-pins verknoeien ...

Je moet ze kwart slag draaien, koeler op je proc zetten zodat pins in de gaten van mobo uitlijnen, en dan overhoeks de pinnen doorduwen totdat je een klik hoort. Hoor je die klik niet, zit het niet vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

430xlkod schreef op zondag 20 april 2008 @ 19:40:
[...]

Nog nooit gedaan wat jij daar zegt... Dat is het hele principe van die push-pins verknoeien ...

Je moet ze kwart slag draaien, koeler op je proc zetten zodat pins in de gaten van mobo uitlijnen, en dan overhoeks de pinnen doorduwen totdat je een klik hoort. Hoor je die klik niet, zit het niet vast.
Op mijn manier hoef je neit zo erg te drukken zegmaar, ik kijk natuurlijk altijd nog wel even of ze echt goed vast zitten ;) maarja ieder zijn manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Als het goed is, zitten er aan de bovenkant gleufjes in die pushpins. Gewoon ervoor zorgen dat die gleufjes naar de hoeken van de cpu wijzen, daarna kun je duwen tot ze vastklikken. Om de koeler los te maken, moeten ze een kwartslag gedraait worden, dan komen ze weer omhoog.
Mocht je denken dat er toch te veel kracht voor nodig is, om ze vast te laten klikken in het mobo, kun je altijd de metalen beugeltjes iets verbuigen. Niet te veel natuurlijk, er moet toch wel WAT druk uitgeoefent worden op de pushpins, zodat de koeler toch wel stevig op de cpu drukt.

[ Voor 16% gewijzigd door pcgek op 20-04-2008 20:54 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Pagina: 1