Freedivers geen Caison ziekte ?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.736 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een documentaire gezien over freedivers(duikers die zonder perslucht of andere hulpmiddelen duiken)

Die gast kon iets van 6 minuten of langer onder water blijven en dan ook nog tot 60 meter diep gaan.(!)
Op zich al een hele prestatie, maar met het naar boven gaan ging hij gewoon voluit, geen pauzes of zo, ook niet langzaam.

Met perslucht hoeft je dit geintje niet te proberen, want dan zit je een dag in de decompressie als je dat al gehaald hebt...

Hoe zit dit eigenlijk ?
Is dit omdat die freedivers niet ademen tijdens het duiken en daardoor dus geen last kunnen krijgen van de 'ziekte' ?

Ik heb begrepen dat het inhoud dat je rode bloedlichaampies door het drukverschil het verschil tussen een zuur- en een stikstofmolecuul niet meer kennen en je op die manier 'laten stikken'.

Anybody?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het zou ermee te maken hebben dat er geen hoeveelheden stikstof extra in de bloedsomloop worden gebracht, dat op grote diepte beter oplost. Als er geen extra stikstof bijkomt, dan komt het ook niet vrij als je weer omhoog gaat.

Indien ik nu de plank missla, dan zullen er een hoop verborgen caisson-ziektes voorkomen bij freedivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-07 14:01
Freedivers ademen niet en blijven ook maar kort onder water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:18

Boss

+1 Overgewaardeerd

Inderdaad. Die caisson ziekte krijg je doordat je op diepte 'gecomprimeerde lucht' inademd. Als je dan omhoog gaat, gaat die lucht uitzetten en pang!.
Als je daarentegen niet ademd onder water, krijg je ook die gecomprimeerde lucht niet binnen.
Zie 't als een balon met lucht: als je die boven water opblaast, en dan naar 60 meter diepte brengt en weer omhoog is 'ie weer de oorspronkelijke grootte.
Ga je echter op 60 meter er lucht bij blazen, dan gaat hij stuk als je weer naar 0 gaat!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Euh, je ademt toch gewoon uit als je op 60 meter diepte zit...

Alleen heb je op 60 meter idd een veel kleinere longinhoud dan op 0, maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt ademen.

Als ik zorg dat ik op 0 meter maar een heel klein beetje lucht in mijn longen heb en dan naar 60 meter ga, dan vult dat kleine beetje lucht mijn gehele longinhoud.

Maar dit heeft weining met de caisson ziekte te maken lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hustla, waarom zou je uitademen als je op het diepste punt bent? Wat Boss zegt over die ballon, dat geld niet voor je longen, want je kan niet inademen als je onder water bent. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je longen knappen.

Dat die freedivers geen caison ziekte krijgen komt volgens mij idd omdat ze geen lucht inademen onder druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik in het zwembad op 3-4 meter diepte zit krijg ik al last van mijn oren. Ben benieuwd hoe zij dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Hustla: je longinhoud wordt door de druk juist minder: je borstkas wordt ingedrukt door de druk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
tweaker:
heel simpel, kan jij ook doen onder water:
Knijp je neus dicht met je hand en doe alsof je je neus wilt snuiten, gewoon ff persen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Turkse Yasemin Dalkilic zet officieus wereldrecord
De records vliegen je om de oren bij het 'freediving' voor vrouwen.
Zondag 23 juli 2000 heeft de 21 jarige Turkse Yasemin Dalkilic voor de derde maal deze week het vrouwenwereldrecord freediving gebroken. Zij heeft nu -135 meter op haar naam staan. Stel je eens voor: de druk op die diepte is veertien en een half keer het verschil tussen luchtledig en de druk zoals wij die op zeeniveau ervaren. Je longen worden daar samengeperst tot ze nog maar de inhoud hebben van een blikje fris. So don't try this at home! Het mag duidelijk zijn dat alleen een zeer specifiek getraind lichaam hiermee om kan gaan.

Om de natuurlijke ademprikkel te misleiden brengen de freedivers hun lichaam in een minuten durend ritueel in een gecontroleerde staat van hyperventilatie. Vervolgens duiken ze achter een gewicht aan langs een lijn naar een van tevoren opgegeven diepte. Daar aangekomen pakken ze een dieptemarkering en een ballon die zichzelf vervolgens opblaast en de duiker weer pijlsnel omhoog brengt. De duik van de freediver duurt al met al ruim 2 minuten. De decompressie van de veiligheidsduikers langs het parcours is door de enorme diepte echter een heel wat langduriger verhaal.

Het record van 135 meter onder zeeniveau is echter officieus. Probleem is dat Yasemin geen lid is van een erkende 'freedive'-vereniging. Sinds de bioscoopfilm 'Le grand blue' is de populariteit van de sport enorm toegenemen. Er zijn daardoor allerlei varianten op deze manier van freediven ontstaan. Bijvoorbeeld: gewoon zo diep gaan als je kan, maakt niet uit hoe, als het maar met 1 teug adem is. Of zo diep mogelijk met een extra teug adem op 90 meter. Om de records vergelijkbaar te maken en de veiligheid van de duikers te waarborgen zijn er zogenaamde officiële records die aan strenge regels zijn gebonden. De organisatie heeft de controle van de duik van Yasemin echter gewoon volgens de regels gedaan. Aan de duikdiepte kan daardoor niet worden getwijfeld.

Bron: xtreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zondag 18 februari 2001 22:19 schreef Boss het volgende:
Inderdaad. Die caisson ziekte krijg je doordat je op diepte 'gecomprimeerde lucht' inademd. Als je dan omhoog gaat, gaat die lucht uitzetten en pang!.
Als je daarentegen niet ademd onder water, krijg je ook die gecomprimeerde lucht niet binnen.
Zie 't als een balon met lucht: als je die boven water opblaast, en dan naar 60 meter diepte brengt en weer omhoog is 'ie weer de oorspronkelijke grootte.
Ga je echter op 60 meter er lucht bij blazen, dan gaat hij stuk als je weer naar 0 gaat!
totale onzin.
als je lange tijd duikt, dan lost er extra stikstof op in je bloed (door de verhoogde luchtdruk). als je dan te snel weer de druk verlaagd, heeft het extra opgeloste stikstof niet de tijd om weer in de longen afgegeven te worden aan de lucht. als gevolg daarvan wordt het gasvormig in je bloed. er ontstaan dus gasbelletjes. en die zijn niet echt lekker voor de doorstroming van je bloed.

freedivers hebben geen last van caisson omdat ze zo kort onder water blijven dat er maar een beperkte hoeveelheid extra stikstof oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ze gaan omlaag met de hoeveelheid lucht en stikstof die 'hoort' bij nul meter. Dus ze zijn niet in evenwicht als ze beneden zijn. Zodra ze boven zijn zijn ze weer wel in evenwicht. Een scuba duiker (Self Contained Underwater Breathing Apparatus, hij is dus onafhankelijk van 'boven') is in evenwicht als hij beneden is. Als hij dus snel omhoog gaat, moet dat evenwicht zich herstellen. En dat lukt dus niet zo goed. Het is trouwens niet zo dat je automatisch caison ziekte krijgt als je snel stijgt. Dat is alleen maar zo als je bloedbaan verzadigd is met stikstof. En dat kost tijd. Je kan best heel snel naar beneden en weer naar boven. Je moet dan alleen rekeing houden met de uitzetting van de lucht in je longen. Er zijn tabellen met berekeningen hoe lang je waar kunt zijn en hoe je dan weer naar boven moet.

Het gemene is ook dat je niet in de gaten hebt dat de laatste 5 meter naar boven het ergste zijn. Het verschil tussen 50 en 55 meter is maar 10% druk verschil. Tussen 0 en 5 meter is het 50%. Longen scheuren bv ook altijd op het laatste stukje omhoog. Ik heb een keer, tijdens een oefening, een stijging zonder masker (en dus lucht) moeten doen vanaf 18 meter. Daar doe je iets van 3 minuten over. Ik heb al die tijd gewoon uitgeademd. Dat kan omdat de lucht in je longen uitzet tijdens het stijgen en dat laat je gewoon ontsnappen.

Je komt ook niet in ademnood omdat je lichaam geen X liter lucht per minuut nodig heeft, maar Y zuurstof moleculen. Op 20 meter diepte is de long inhoud nog steeds gelijk aan 'boven' Maar er zitten wel 3 keer zoveel moleculen in. En die maak je tijdens het stijgen op.

Het idiote is, dat als je net begint met duiken, je net zo snel blijft ademen als boven. Dat vreet lucht en je flessen zijn dus snel leeg. Een ervaren duiker ademt veel langzamer en kan daardoor ook langer beneden blijven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 07:47
Er is door Luc Besson (regiseur van o.a. Leon, Fifth Element enz) een film gemaakt over deze sport, met Jean Reno (Leon, Ronin). De film heet Le Grand Blue ( http://us.imdb.com/Title?0095250 ). Is overgens een van de beste films die ik gezien heb, heb hem dan ook maar meteen op DVD gekocht. Kortom, een aanrader, die ook nog eens veel over deze sport verteld.

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

nu snap ik um ook...

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:32
Om als vervente recreatieduiker dan maar enig licht te werpen op een van de vraagstellingen: o.m. caissonziekte, in principe kunnen freedivers geen last krijgen van caissonziekte:
a. omdat zij maar beperkte tijd onder water zijn zodat het lichaam (welliswaar onder druk) onvoldoende tijd heeft veel stikstof op te slaan;
b. er geen perslucht ingeademd wordt onder water.
ff een stikje theorie.... als het toegestaan is.
Onder een bepaalde druk wordt het nagegoeg onmogelijk voor het bloed op een normale wijze de zuurstof uit de ademgassen te halen. Daarvoor zie je ook dat er voor het duiken op grotere diepten >65-70 meter, helium wordt toegevoegd aan de ademgassen. Dit gas zorgt er nl voor dat de opname van zuurstof (door de rode bloedcellen) gemakkelijker gaat.
Zou er geen helium worden toegevoegd dan ontstaat er een soort van stikstof narcose (tekort aan zuurstof en te vergelijken met flink dronken zijn) duurt dat te lang.. einde oefening.
Verder wordt de afgifte van stikstof uit het bloed naar je longen moeilijker naarmate de druk groter wordt. Daarom zul je ook zien dat na het maken van diepe duiken er verschillende opstijgingsstops (decompressiestops) nodig zijn om het stikstof geleidelijk af te voeren. Afhankelijk van de diepte en de tijd zal de stop kort of langer moeten zijn. Doe je dat niet dan veroorzaakt de stikstof luchtbellen in je bloed (gaat als het ware koken) met alle gevolgen van dien.
Sterker nog. Indien je aan het duiken bent geweest, al is het maar op 10 - 20 meter en je blijft binnen de tijdslimiet er toch kans bestaat op decompressie ziekte (caissonziekte) als je binnen een bepaalde tijd na de duik gaat vliegen.
Ook hiervoor geldt dat de halveringstijd (afname van onder meer stikstof uit je bloed) hier de oorzaak van is (vliegen is meestal hoog boven de grond met weinig luchtdruk).
Ik hoop dat dit verhaal enigszins duidelijk overkomt.

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Stikstofnarcose kan je al bij een meter of 20 krijgen. Heel stom is dat. Ik ging naar 22 meter met mijn instructeur. Daar beleven we een minuut of 5. Hij had een bord bij zich met een pen waarmee je onder water kon schrijven. Daarop had hij twee sommen geschreven. Iets van 45*123 en 678:24 Dat moest ik dus uitrekenen. Die vermenigvuldiging ging als volgt: Euhhhh tsja...hoe...wat? Oh ja...onder elkaar zetten. En dan stuk voor stuk. 5*3 is....8....oh nee 15 Ik had meer dan een minuut nodig om het uit te rekenen. De deling kwam niet verder dan dat ik wist dat het moest via 24 / 678 \

• Gene
Tuurlijk kun je al op 20 meter last van stikstofnarcose krijgen (is afhankelijk van de persoon). Ik ging in mijn verhaaltje echter uit van de meest voorkomende theorie. Zoals altijd gezegd, duiken is voor een ieder een verschillende belevenis.
/offtopic
Zin om van de zomer eens in Zeeland te gaan duiken ???? Ik heb in ieder geval voldoende brevetten PADI om waar dan ook een duik te maken.
/endofftopic

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het was ook geen aanval hoor. Maar meer een info voor de nietduikendemedelezertjes :) Wat me nog het meest verbaasde was dat ik zelf absoluut niet in de gaten had dat er iets mis was. Pas toen ik aan de sommen begon drong het tot me door dat ik in een ver en grijs verleden (10 minuten ofzo)die dingen zonder moeite kon.

offtopic:
Duiken? Zeeland? KOUD!!!!!! Ik duik niet heel vaak. En tot nu toe alleen in de tropen. Op van die plaatsen waar de boot niet eens uit vaart als er minder dan 15 meter zicht is :)

• Gene
Voel me totaal niet aangevallen hoor :) maak je geen zorgen.
I.d.d. je hebt zelf niet in de gaten dat er een dreigende stikstofnarcose staat aan te komen. Daarom is het retebelangrijk dat jij je buddy en je buddy jou in de gaten blijft houden. Gebeurt een ssn toch dan de enige remedie..... een paar metertjes naar boven en rustig een paar minuutjes wachten.

/mijmering
Goh was dat bij drank ook maar zo makkelijk
/endmijmering

/offtopic
Zeeland koud ???? Waarom denk je dat ik zeg van de ZOMER.... oke oke niet zo warm als de tropen maar he.... we hebben toch goeie droogpakken tegenwoordig ??
/endofftopic

Pagina: 1