Goede geluidskaart oplossing Laptop

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik zoek een goede geluidskaartoplossing voor mijn laptop.
Momenteel gebruik ik een Realtek ALC650 onboard chip, via Toslink aangesloten op mijn receiver (Windows XP).
Wat ik met name merk is dat er wat dynamiek in het geluid ontbreekt wat ik met de onboard geluidskaart van mijn PC gewend ben (Soundmax 1988A, VISTA), en dat bij het minste geringe het geluid hapert (opstarten programma's, werken in programma's etc.)

Het gaat mij dus hoofdzakelijk om hoe de kaart presteert op stereo gebied, en dan tevens digitaal aangesloten. Het kan PCMCIA of USB 2.0 zijn. Tevens, is ASIO 2.0 iets om naar te kijken?

En digitaal = digitaal geloof ik niet in, omdat er weldegelijk verschil zit tussen de geluidskwaliteit van diverse geluidskaarten, en al helemaal in Windows XP.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok, maar dan is mijn eerste vraag: "wat heb je zelf al gevonden, en wat wil je erover weten?"

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Dnc1n schreef op zondag 20 april 2008 @ 12:53:
En digitaal = digitaal geloof ik niet in, omdat er weldegelijk verschil zit tussen de geluidskwaliteit van diverse geluidskaarten, en al helemaal in Windows XP.
bull. Fouten in digitale overdracht uit zich in artefacten en niet in dynamiekverschillen. Zou een feest worden. Je verbetering in geluidskwaliteit moet je dus niets van verwachten, of misschien beter gezegd, verwacht er maar wel wat van dan zal het ook beter klinken ;)

Haperingen hebben waarschijnlijk te maken met het beslag dat er op je cpu gelegd wordt, ieder extern kaartje zou dit op moeten lossen. Kortom, kijk niet naar kwaliteit, kijk naar ondersteuning en functies.

Verwijderd

Dnc1n schreef op zondag 20 april 2008 @ 12:53:
Je verhaal klinkt alsof je meer "verstand" hebt van audio dan van de achterliggende techniek. Als je bedoelt met digitaal = digitaal dat omdat een computer digitaal is dat er altijd hetzelfde geluid er uit komt is inderdaad onzin. Maar meestal wordt de stelling in een andere context aangehaald, bijvoorbeeld als mensen beweren dat hun 300 euro kostende optische kabel een beter stereo beeld geeft. Veel geluidskaarten zijn niet goed in staat om het geluid onbewerkt door te geven. Creative is er bijvoorbeeld berucht om dat veel van hun geluidskaarten (bijna allemaal?) resamplen. Wat jij denk ik nodig hebt is een simpel geluidskaartje met een digitale uitgang die het geluid niet bewerkt en goeie drivers heeft om te voorkomen dat het geluid steeds hapert. Als je zo eentje vind en het geluid is nog niet goed dan is de bron waarschijnlijk gewoon niet goed.
Verder snap ik niet zo goed waarom je windows XP aanhaald. Dit OS is prima instaat om het geluid onbelemmerd digitaal door te geven mits de geluidskaart dit mogelijk maakt. Vista heeft op audio gebied wel wat voordelen (bv goede resampler) maar als je gewoon op zoek bent naar een authentieke weergave heeft vista geen meerwaarde boven een winxp met geschikte geluidskaart.
Verder lijkt het me als je niet goed weer of je asio nodig hebt dat je het dus niet nodig hebt, want dit is geen vereiste voor een authentieke weergave.