Internet verpest de handel

Pagina: 1
Acties:

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-01 12:27

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Een aantal jaar geleden toen internet nog in de kinderschoentjes stond en eBay net nieuw was, was het een fijne tijd om te handelen op het internet. Naast m'n bijbaantje schepte ik zo'n (toen nog interessante) $ 1000 per maand erbij.

Tegenwoordig is de markt over-verzadigd en zijn de veiling fees de pan uit gerezen. Ok, nu ben ik sowieso al een aantal jaar gestopt met het handelen via internet, maar ja, soms dan mest je je huis uit en kom je allemaal dingetjes tegen waar je geen moer meer mee doet.
Klakkeloos weggooien is zonde maar zelfs op marktplaats zetten is niet meer interessant.

Het gaat hier om 13 in een dozijn spullen, maar ook een paar hele leuke exclusieve dingen. Helaas geld voor beiden categorieen dat het totaal niet interessant is om er tijd in te steken om ze op markplaats te zetten.
Voor de 1e categorie geldt: het wordt al tig keer aangeboden en geen hond die er interesse in heeft.
Voor de 2e categorie geldt: mensen willen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten en zullen dus totaal onzinnige bedragen bieden waar zelfs een kind in China z'n bed niet voor uit komt.

Met andere woorden; internet heeft ervoor gezorgd dat veel spullen hun waarde kwijt zijn door de over-verzadiging van de markt en de gierigheid van de mens.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

ok en nu?

Oververzadigd is vanuit een kopersperspectief alleen maar gunstig. Als jij je spulletjes wilt verkopen zal je gewoon beter je best moeten doen dan in de tijd dat er nog niet zoveel mensen handelden via internet...

[ Voor 92% gewijzigd door kamstra op 20-04-2008 10:23 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 22:23
Dus? Toen je het zelf deed was het nog ok?

Dit is puur economisch. Het aanbod is zo enorm hoog, dat mensen steeds lager gaan bieden omdat ze hopen dat je er toch vanaf moet.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Inderdaad jammer, maar gewoon een kwestie van marktwerking. Uiteindelijk bepaal je zelf voor hoeveel je je spullen verkoopt. Ik geef het liever weg dan het te verkopen aan iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Dan ben je mijn spullen niet eens waard.

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor de 2e categorie geldt: mensen willen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten en zullen dus totaal onzinnige bedragen bieden waar zelfs een kind in China z'n bed niet voor uit komt.
nog niet meegemaakt, als men het namelijk echt wil hebben worden er echt wel goede bedragen geboden (maar op marktplaats zelf misschien niet, dat weet ik niet)

ik ben het dus niet geheel eens met je, voor een deel zal het oververzadiging van markt zijn maar gierigheid v/d mens is er altijd al geweest

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Ten eerste:
Mensen willen voor een dubbeltje op de 1e rang zitten en zullen dus totaal onzinnige bedragen bieden waar zelfs een kind in China z'n bed niet voor uit komt.
Prachtige vergelijking _/-\o_

Ten tweede: Daarom verkoop en koop ik ook alleen maar dingen op Tweakers.net. Hoewel hier ook steeds meer handelaartjes lijken te komen ('9800GTX geprobeert maar ik vond hem niet leuk', 1e dag dat ie gereleased werd) is Tweakers.net nog aardig clean. Als je het over scooters en brommers hebt kan je ook nog wel goed op marktplaats terecht :) maar voor computerspullen moet je er niet zijn :N

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Heel makkelijk. Ga spullen inkopen via internet.
Genoeg aanbod tegen lage prijzen ;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik kan me wel herkennen in de TS zijn verhaal. Ik ben nog niet zo oud dus zo lang doe ik nog niet aan tweedehandsverkoop maar tegenwoordig zet je ergens een advertentie en krijg je dan telefoontjes met een bod waarvoor je het nog veel liever zelf bijhoudt.

Hetzelfde met eBay. Met de gestegen kosten en het overaanbod van spullen tegenwoordig is het niet meer leuk om via dat platform nog iets te verkopen. Iedereen wacht lekker tot het einde met bieden en geeft zelden zijn maximumbod in waardoor de veiling lager eindigt dan de werkelijke betalingsbereidheid van de bieders.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
=> SF

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
wat is je definitie van "exclusieve dingen"? (als je er niet veel voor kunt krijgen zijn er meer van dan er vraag naar is). Kun je voorbeelden geven van dingen waar je geen goed prijs voor kon krijgen?

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• Zandor
Hetzelfde met eBay. Met de gestegen kosten en het overaanbod van spullen tegenwoordig is het niet meer leuk om via dat platform nog iets te verkopen. Iedereen wacht lekker tot het einde met bieden en geeft zelden zijn maximumbod in waardoor de veiling lager eindigt dan de werkelijke betalingsbereidheid van de bieders.
je zegt het hier precies, er is blijkbaar overaanbod en dus meer aanbod dan vraag.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Admiral Freebee schreef op zondag 20 april 2008 @ 10:31:
Ik kan me wel herkennen in de TS zijn verhaal. Ik ben nog niet zo oud dus zo lang doe ik nog niet aan tweedehandsverkoop maar tegenwoordig zet je ergens een advertentie en krijg je dan telefoontjes met een bod waarvoor je het nog veel liever zelf bijhoudt.
Dus? Het staat mensen vrij om te bieden en het staat jou vrij om in te gaan op een bod of niet. Ik heb ook vaak zat dat mensen (in mijn ogen) veel te lage prijzen bieden, maar daar ga ik dan ook niet op in. Het is IMHO ook niets om je over op te winden. Gewoon netjes melden dat jij het niet voor dat bedrag gaat verkopen (ovv hoogste bod als er een hogere is), en over aan de orde van de dag :z
Uh, ook als je aan het snipen bent (*JUIST* als je aan het snipen bent) is het belangrijk om je maximumbod te geven, omdat er geen tijd is voor correctie als je overboden wordt. Wat je hier lijkt te vergeten is dat veel mensen eBay zien als een plaats voor koopjes, waar je met een beetje geluk artikelen goedkoper kunt krijgen dan in de winkel. Als ik dingen tegenkom die wel interessant zijn, maar geen must-have doe ik dat ook: gewoon proberen of ik iets wat normaal EUR 100 zou kosten voor EUR 30 kan krijgen. 9 van de 10 keer lukt het niet, de tiende keer wel. Die EUR 30 is dan ook gewoon mijn maximumbod, ik heb er geen EUR 100 voor over, ook al is het in theorie meer waard. Ik zie dan ook niet waar je vandaan haalt dat mensen niet hun werkelijke betalingsbereidheid zouden bieden. Jij lijkt een prijs in je hoofd te hebben en alles wat daaronder is als "lager dan betalingsbereid" te kwalificeren. Zo werkt een veiling niet - het gaat niet om wat jij vind dat anderen ergens voor over zouden moeten hebben, maar wat zij zelf vinden dat ze ervoor over hebben :o

Oslik blyat! Oslik!

• Zandor
de waarde die het in een goed bezochte veiling opbrengt IS per definitie marktconform. Het kan overigens wel zijn dat je publiek niet het goede is, en je dus op zoek moet naar de markt voor jou product.

[ Voor 40% gewijzigd door Zandor op 20-04-2008 21:15 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:40

MsG

Forumzwerver

De TS bedoelt gewoon dat je op internet bepaalde categorieen helemaal niet in trek zijn, en als je daarvan iets hebt mensen of niet bieden, of Nederlands-bieden. Ik ken het probleem wel ergens inderdaad. Misschien eens kijken hoe je de doelgroep welke interesse zou hebben in jouw product beter aan kan spreken? Voor sommige dingen zijn eigen community fora met daar meestal wel een verkoopsectie.

Ik kan me wel vinden met de TS :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Naboo schreef op zondag 20 april 2008 @ 10:20:
Met andere woorden; internet heeft ervoor gezorgd dat veel spullen hun waarde kwijt zijn door de over-verzadiging van de markt en de gierigheid van de mens.
Met andere woorden, internet heeft er voor gezorgd dat er voor veel spullen een normale prijs kan worden betaald door het grotere aanbod. Gierigheid heeft er niets mee te maken, bewust op de uitgaven letten en met je verstand kopen is meer van toepassing.

Internet verpest de handel? Nee, jammer voor de handelaars, een zegen voor kopers.

ARME AOW’er

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Naboo schreef op zondag 20 april 2008 @ 10:20:
Met andere woorden, de waarde van die spullen bestond uit lucht. Nu iedereen alle informatie over alle beschikbare spullen kan krijgen en niet meer is aangewezen op de enige lokale leverancier die er daarom een hoge prijs voor kan vragen, is de lucht eruit gelopen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Eens met ^

Daar komt nog bij dat de waarde die de handelaar toevoegt (groot inkopen, importeren, klein distribueren) ook nihil is geworden, omdat elke huismoeder dat vak kan gaan uitoefenen en het enorm laagdrempelig is. Vroeger had een selecte groep handelaren contact met de fabrikant, tegenwordig kan iedereen het sales@ emailadres vinden :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fe09e5d87ed497caed916ef77a50d3c2/thumb.jpg

Ik mocht blij zijn als ik dat geweldige apparaat voor 60 euro kon verkopen via MP. Ik mocht ook schijnbaar blij zijn toen m'n X1950Pro met een VF-900 van Zalman nog net 60 euro opleverde. Ik mocht ook blij zijn toen ik hoorde dat 2x160GB schijven nog maar 2 tientjes opleverden. Kortom: TS heeft gelijk. Het is niet meer, en de bedragen die je ervoor krijgt is gewoon te verwaarlozen. Ik maak er iemand anders dan ook liever blij mee. Een bedankje is immers meer waard dan 6 tientjes die er toch op 1 avond met stappen weer uitgaan en je de volgende morgen je zo brak als een hond voelt :/

Heb je exclusief spul? Bewaar het dan, geef het een plekje, of verkoop het allemaal in 1 via V&A, een soort grote opruiming. Met mijn rommel heb ik anders een leuke zakcent aan overgehouden. Beter dan in de kliko flikkeren al zeg ik zelf.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Omdat jij het zegt?

Internet heeft er voor gezorgd dat verhandelen van tweedehandsspul toegankelijker is geworden. Daardoor is het gemakkelijker geworden om spulletjes te verhandelen, maar wat belangrijker is: de buitensporig hoge prijzen worden er vanzelf uitgefilterd.

Vergelijk het met een vlooienmarkt. Af en toe zie ik mensen daar nog 200 euro vragen voor een Pentium-bakje (jawel, eerste generatie) met een 100MB-hardeschijf. En weliswaar, dat lukt. Omdat onwetende opa X geen benul van prijzen heeft en '200 euro voor een computer' niet veel geld is. Op internet lukt zoiets niet meer, omdat de concurrentie te groot is en zelfs onwetende opa onmiddellijk ziet dat er heel veel aangeboden wordt voor 200 euro, waardoor hij automatisch wèl gaat vergelijken.

Imo heeft internethandel er dus vooral voor gezorgd dat prijzen realistischer geworden zijn. Voor de verkoper niet altijd even leuk, voor de kopers des te leuker. De voorbeelden die jij geeft, vind ik bijvoorbeeld prima prijzen. Dat spul devalueert nu eenmaal, daar doe je niets aan. Bovendien werkt het ook omgekeerd hoor. Tweedehands SDRAM bijvoorbeeld, en zelfs DDR-geheugen, is lang niet zo goedkoop; integendeel.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 20:37

zomertje

Barisax knorretje

Wat ik ondervonden heb is dat je gewoon niet gevonden wordt tussen de enorme hoeveelheid aanbod. Ofwel, ik heb leuke kleine moderne schilderijtjes gemaakt maar op Marktplaats zetten heeft geen zin omdat t verzuipt tussen de 200.000 andere waarvan een groot deel reproducties en ouwe meuk. Het juiste kanaal heb ik nog niet gevonden dus ze staan nog hier in de kamer.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:22
Ik ben het ook oneens met de TS. Via sites als marktplaats, ebay en kieskeurig is de handel alleen veel transparanter geworden. Als je vroeger een wasmachine kocht voor 1000 euro, dan had je best kans dat er ergens anders in Nederland datzelfde ding voor 500 euro stond. Er was echter geen enkele manier om daar achter te komen, dus betaalde je in feite 500 teveel.

Met de komst van internet kan je voor elk product in 30 seconden de laagste prijs vinden. Handelaren moeten dus omlaag met hun prijzen om te concurreren. Iederen kan nu die wasmachine voor 500 euro kopen. Dat is misschien lullig voor die vent die er vroeger 1000 voor kan vangen, maar marktwerking wijst dus uit dat hij te duur was.

Bovendien staat het je als handelaar altijd vrij om een bod te weigeren. Ik verkoop ook regelmatig ouwe zooi via marktplaats, en onzinbiedingen delete ik gewoon. Op Ebay gebruik ik een reserve. Op die manier krijg ik altijd minimaal mijn minimum vraagprijs. Kwestie van geduld.
Wat ik ondervonden heb is dat je gewoon niet gevonden wordt tussen de enorme hoeveelheid aanbod. Ofwel, ik heb leuke kleine moderne schilderijtjes gemaakt maar op Marktplaats zetten heeft geen zin omdat t verzuipt tussen de 200.000 andere waarvan een groot deel reproducties en ouwe meuk. Het juiste kanaal heb ik nog niet gevonden dus ze staan nog hier in de kamer.
Je kan overwegen om er een gallery item van te maken. Kost een tikje meer, maar je krijgt veel meer aandacht. Als ze echt speciaal zijn verkoopt het dan echt wel.

[ Voor 21% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-04-2008 10:26 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een goed voorbeeld van een 'exclusief artikel' met een bijna nooit 'lage prijs' is bijvoorbeeld het 100mm (of ook het 135mm) objectief voor de Bronica RF645, ik kan me nog voor het hoofd slaan dat ik twee jaar geleden niet op een bepaalde aanbieding ben ingegaan... Maar ik vond de prijs te hoog, en meer dan een bepaald bedrag ga ik niet betalen, ook al is dat "marktconform".

Internet is een hele makkelijke weg een groot potentieel koperspubliek te bereiken.

Verwijderd

2de hands goederen zijn idd niet veel meer waard. Als jij een scherm gekocht hebt bij de lokale PC boer voor 300 euro .. en 2 maand later staat het voor 150 euro op ebay.... reken maar dat je dan maximaal 70 euro kan krijgen. Na 2 maand. En daarom heeft de TS gelijk.

Waar jullie dan een punt hebben is dat nieuwe goederen eindelijk niet meer te duur verkocht worden. Maar, daar ben je vet mee als je je te duur verkochte goederen van de hand wilt doen. Maw, ja, internet heeft de waarde van goederen naar beneden gehaald. Alles wat je hebt liggen thuis is nu minder waard dankzij ebay.

En waar hij nog een punt heeft zijn de belachelijke vergoedingen die je moet betalen aan ebay om iets te 'mogen' adverteren. Compleet idioot. Dus, het is 2-1 in mijn ogen;) 2 voor de TS en 1 punt waar hij geen rekening mee gehouden heeft.

• Frostie
  • Laatst online: 26-01 11:36
Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 18:50:

Maw, ja, internet heeft de waarde van goederen naar beneden gehaald. Alles wat je hebt liggen thuis is nu minder waard dankzij ebay.
Dat is natuurlijk onzin - ebay/internethandel heeft geen invloed op de waarde van de spullen in je huis. Wat er wel is veranderd door ebay is dat er meer transparantie in de markt is ontstaan.

Vroeger had de verkoper het "voordeel" dat een koper maar lastig prijzen kon vergelijken en als hij dit al kon dan was het nog lastig om op 1 plaats veel aanbod terug te vinden.

De verkoper had ook het voordeel dat hij niet veel verder dan in zijn woonplaats/provincie rekening hoefde te houden met competitie. Nu je wel de competitie ziet, merk je dus dat de verkopers met hun prijzen gaan zakken omdat ze willen gaan verkopen. Dit zal net zolang doorgaan tot er niemand meer winst maakt/bereid is iets aan te bieden.

Eigenlijk is dit een typisch voorbeeld van de levenscyclus van een speciaal product -> beperkt aantal leveranciers -> hoge marge naar zelfde product -> meer leveranciers -> lagere marge.

Als je dus nog "goeie" winst wil maken op je 2e hands spullen dan moet je zorgen dat je iets toevoegd wat andere producten niet hebben of producten verkopen die zeldzaam zijn. Op deze producten zou je zelfs meer marge kunnen maken dan "voor internet de handel kapot maakte" omdat je nu een groter publiek/meer potentiele kopers bereikt en je dus meer vraag hebt voor een zeldzaam product.

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:11
Mja, ik ken het. Ik zet ook wel es zooi op MP met kopje "bieden maar", gewoon es zien wat lui er voor over hebben en een leuk veilinkje opzetten. Met als resultaat dat ik mailtjes krijg van lamballen met dit: "wat is je bodemprijs?" "wat is de laagste prijs waarvoor je em weg doet?" etc. Ik ga niet eens in op dergelijke lui, gewoon te lui om een bepaald bedrag voor het product te noemen en dan valt er altijd te onderhandelen. Dat is handelen, dat is leuk. Mij blijft nog altijd het meeste verbazen waar ze het lef vandaan halen om dergelijke vragen te stellen...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Frostie schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:04:
...
Als je dus nog "goeie" winst wil maken op je 2e hands spullen dan moet je zorgen dat je iets toevoegd wat andere producten niet hebben of producten verkopen die zeldzaam zijn. Op deze producten zou je zelfs meer marge kunnen maken dan "voor internet de handel kapot maakte" omdat je nu een groter publiek/meer potentiele kopers bereikt en je dus meer vraag hebt voor een zeldzaam product.
inderdaad, goed voorbeeld is het door mij genoemde objectief. Ik weet ook dat in tegenstelling tot wat in de OP staat zulke zaken (2e categorie (ben benieuwd naar wat specifieke voorbeelden naboo)) ook daadwerkelijk voor goede prijzen van eigenaar wisselen.

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 28-04-2008 19:42 ]

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 24-01 19:08
Nou kan ik je wel gaan aanraden om met koninginnedag met je spulletjes op een kleedje op straat te gaan zitten, maar dan zal je zien dat ze met een laptop en een wi-fi-verbinding online effe je prijzen gaan vergelijken.
Sommige, speciale dingen, kun je op internet volgens mij juist weer wel verkopen. Limited edition spulletjes (cds', games) ofzo. De koper kan dan gelijk vergelijken en zien dat het daadwerkelijk ook wat waard is. Normaal zou je naar een ruil- of verzamelbeurs moeten, nu kan de liefhebber het ook online kopen.

[ Voor 41% gewijzigd door Dancing_Animal op 28-04-2008 19:44 ]

Verwijderd

met computer spul is ook het probleem dat je morgen iets koopt en 2 weken later kijk je op internet en is er weer een zogenaamde nieuwe versie uit , in dat geval weten de slimme kopers ook wel dat jouw kaart ineens in flinke waarden gezakt is, dan is het van toepassing graag of niet

alles is gewoon eerder minder waard dan vroeger ,

voorbeeld: wij kochten in december 2007 een nieuwe lcd tv, 2 dagen later was het kerstmis komt de buurman even langs , zegt hij eej kijk dezelfde tv als ons, hij had um 2 maanden geleden gekocht bij dezelfde winkel als ons, maar wel 400 euro duurder ,

en ik kijk op internet bleek hij nog eens 150 euro goedkoper te zijn bij een winkel , dan waar wij um gekocht hadden ,

dus de nieuw waarde van een produckt daalt net zo hard als een 2ehands product

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:00
Cubefanatic schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:31:
Mij blijft nog altijd het meeste verbazen waar ze het lef vandaan halen om dergelijke vragen te stellen...
Das geen lef, dat is juist onzekerheid. Niemand wil meer een euro teveel bieden, want morgen heb je weer een kans. Internet verandert de handel(swijze)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Misschien wil jij wel teveel geld voor iets wat al gebruikt is.
Meestal is het de regel dat als iets 2ehands is je 50% betaald.Nu snap ik uiteraard dat dat niet altijd opgaat, maar ik ben wel van mening dat er veel verkopers op dergelijke sites het onderste uit de kan willen.

Ben daar zelf een uitstekend voorbeeld van. Wil wel altijd de waarde terug die het heeft, ga het niet verkopen onder de marktwaarde omdat ik er zo nodig vanaf moet. Probeer me PSP Slim & Lite met toebehoren te verkopen om een XBox 360 te kopen. Er zijn zoveel PSP aanbieders...kan nog wel even gaan duren.

[ Voor 13% gewijzigd door NeoMe op 28-04-2008 20:17 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Frostie schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:04:
[...]

Dat is natuurlijk onzin - ebay/internethandel heeft geen invloed op de waarde van de spullen in je huis. Wat er wel is veranderd door ebay is dat er meer transparantie in de markt is ontstaan.
Zeker wel dat de komst van internet invloed heeft gehad op de waarde van spullen. Ik heb enkele jaren geleden een best redelijke David Bowie collectie opgebouwd. Veel exclusief spul en toentertijd zeker een totale waarde van rond de 10.000 guldens, dus zo'n kleine 5000 euro.
Als ik deze zelfde collectie aanbied op internet (en dan moet je je bedenken dat veel items die ik heb NAUWELIJKS op internet staan omdat ze gewoon nog steeds exclusief zijn) dat ik er dan maar slechts 500 max. voor krijg. Oftewel de waarde is zo'n 10x gezakt omdat mensen zoiets hebben van, die kom ik nog wel een keer tegen OF omdat ze nu alles op ebay en marktplaats als "koopje" beschouwen en dus niet de knip volledig opentrekken.

En dan moet je je bedenken dat ik deze Bowie verzameling heb proberen te verkopen toen hij weer even in een piek zat. Nu heeft hij al zo'n 4 jaar niks meer van zich laten horen, dus zal de "waarde" nog lager zijn.
Tijd voor Bowie om dood te gaan dus! >:)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 20:58:
[afbeelding]

Ik mocht blij zijn als ik dat geweldige apparaat voor 60 euro kon verkopen via MP. Ik mocht ook schijnbaar blij zijn toen m'n X1950Pro met een VF-900 van Zalman nog net 60 euro opleverde. Ik mocht ook blij zijn toen ik hoorde dat 2x160GB schijven nog maar 2 tientjes opleverden. Kortom: TS heeft gelijk. Het is niet meer, en de bedragen die je ervoor krijgt is gewoon te verwaarlozen. Ik maak er iemand anders dan ook liever blij mee. Een bedankje is immers meer waard dan 6 tientjes die er toch op 1 avond met stappen weer uitgaan en je de volgende morgen je zo brak als een hond voelt :/
Harde schijven zijn slijtagedelen en dus tweedehands weinig waard. En inderdaad als je te weinig krijgt voor je videokaart is het beter er iemand blij mee te maken :) Kliko is zonde.

[ Voor 10% gewijzigd door mae-t.net op 29-04-2008 10:48 ]

• 418O2
  • Laatst online: 16:53
Cubefanatic schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:31:
Mja, ik ken het. Ik zet ook wel es zooi op MP met kopje "bieden maar", gewoon es zien wat lui er voor over hebben en een leuk veilinkje opzetten. Met als resultaat dat ik mailtjes krijg van lamballen met dit: "wat is je bodemprijs?" "wat is de laagste prijs waarvoor je em weg doet?" etc. Ik ga niet eens in op dergelijke lui, gewoon te lui om een bepaald bedrag voor het product te noemen en dan valt er altijd te onderhandelen. Dat is handelen, dat is leuk. Mij blijft nog altijd het meeste verbazen waar ze het lef vandaan halen om dergelijke vragen te stellen...
Doe ik ook vaak. Wil dan wel even weten waar de verkoper aan zit te denken. Als ik iets wil kopen wil ik dat snel. Ga niet een week lang lopen bieden dan.

Stel: ik zie een set velgen en iemand zegt: bied maar. Als hij er 300 voor wil en ik 100 ervoor over heb, dan gaat het nooit wat worden.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Naboo schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 10:38:
... toentertijd zeker een totale waarde van rond de 10.000 guldens, ...
Hoe heb je die waarde eigenlijk bepaald?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 21:02

Tjark

DON'T PANIC

En hou er ook rekening mee dat je bij 2e hands geen (officiele) garantie hebt. Daarom legt iemand liever er wat meer bij zodat ie bij problemen 't bij de winkel neer kan gooien. Dat kan met 2e hands niet. Nu is een HD nog wel op te sturen binnen 3 jaar, maar een 2e hands LCD/Plasma tv? Garantie is 'officieel' alleen aan de 1e eigenaar toegekend.

Daarentegen zorgt internet ook voor leuke dealtjes, zeker met de leuke dollar momenteel. Afgelopen winter heb ik paar keer een nike thermoshirt op ebay gekocht. Inclusief verzenden was ik tussen de 16-22 euro kwijt. In NL moet je in de winkel daar 35 euro voor neerleggen. 3 paar puma's van een goede europrese ebay store: 40 euro p/s ipv 90-100 p/s in de winkel.

[ Voor 34% gewijzigd door Tjark op 29-04-2008 11:06 ]

*insert signature here

• Frostie
  • Laatst online: 26-01 11:36
Naboo schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 10:38:
[...]
En dan moet je je bedenken dat ik deze Bowie verzameling heb proberen te verkopen toen hij weer even in een piek zat. Nu heeft hij al zo'n 4 jaar niks meer van zich laten horen, dus zal de "waarde" nog lager zijn.
Tijd voor Bowie om dood te gaan dus! >:)
Ik denk dat de Bowie verzamelaars de dingen die jij aanbied al hebben en dat het ideale moment om te verkopen dus een paar jaar geleden lag toen nog niet iedereen alles al had en er dus nog competitie was voor wat jij aanbiedt.

Oftewel internet kan er weinig aan doen dat er weinig vraag is naar jouw Bowie collectie en ik denk dat je met je laatste opmerking gelijk hebt. Als Bowie doodgaat zal er vast wel een (kortstondige) verzamelwoede zijn dus nog even wachten dan maar.

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat de handel ook erg bemoeilijkt zijn de schandalige prijzen die TPG rekent voor pakketpost. Tegenwoordig valt alles tot 5kg onder een tarief (bijna 7 euro) waardoor het gewoon niet haalbaar meer is objecten per stuk te verkopen.

Bovendien heeft Ebay gewoon teveel shit om in te voeren bij het aanbieden van een object, zoveel zelfs dat je meer dan 7 pagina's moet invullen en doorklikken om één object aan te bieden. (TurboLister is geen werkbaar alternatief want je kunt niet bulkwijzigen). Foto's uploaden gaat ook rete-traag. Dan moet je ook nog bedenken dat je foto's moet nemen, plaatsing- en verkoopkosten moet betalen, objecten moet omschrijven, vragen van kopers moet beantwoorden, troep inpakken, troep naar het postkantoor slepen, benzinekosten, wachten op het postkantoor , enz. Gezien de tijd die je er in steekt levert het gewoon geen donder op.

Zo had ik laatst het idee om mijn verzameling videogame tijdschriften te verkopen op Ebay (complete serie EGM tot 2001, complete serie Nintendo Power) maar na een half uur kwam ik er achter dan gezien de hoeveelheid werk en de beoogde opbrengst het gewoon niet rendabel is. Uiteindelijk alles gewoon bij het oud-papier gegooid.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
begintmeta schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 10:52:
[...]

Hoe heb je die waarde eigenlijk bepaald?
Fingerspitzengefuhl ;)

In die tijd was ik fanatiek verzamelaar dus ja, dan hou je je via diverse kanalen op de hoogte van wat iets doet. Daarnaast natuurlijk de Record Collector catalogussen e.d. Die geven een redelijke richtlijn. En die 10.000 guldens is al lager geschat dan wat Record Collector danwel de gemiddelde prijzen op beursen deden. Daarom weet ik zeker dat rond die periode de waarde zeker rond de 10.000 gulden lag, misschien zelfs wel hoger (tuurlijk was toen ook al alles afhankelijk van wat de gek er voor geeft) maar je kans dus wel een redelijk gemiddelde gokken.
Had het nu nog 3000-4000 euro ofzo waard geweest, prima.... maar het huidige waarde verlies van 5000 naar 500 is wel erg veel.
Kijk op marktplaats, gemiddeld Bowie item kost nu 1 euro ofzo.

En ja, ik ben me ook bewust dat er steeds minder echte verzamelaars van vinyl danwel Bowie zijn, dat telt ook mee in de waarde daling.
Maar goed, daarnaast heeft internet natuurlijk ook zo z'n invloed gehad. Mensen zijn makkelijker geworden in het aanschaffen van dingen. Mentaliteit van; komt toch nog wel weer een keer voorbij.
Vroeger had je die keus niet. Je loopt rond op een beurs, ziet een LP en je moet direct beslissen want ja, anders koopt iemand anders hem.

Daarom zeg ik, als iemand me nu 1500 euro zou bieden voor de totale verzameling, dan zeg ik VERKOCHT.

Dus.... iemand? :9

Verwijderd

TS is niet helemaal transparant in zijn visie. Daarmee wil ik zeggen, hij heeft iets verzameld wat destijds heel veel geld waard WAS, maar nu veel minder, lullig voor je maar je bent gewoon te laat. Waarom ?

Markt segmenten verschuiven heel snel en een stukje "teer" is gewoon veel minder waard geworden door de jaren heen, tot vrijwel nul. Aantal aspecten daarin, David Bowie is niet meer van deze tijd, maakt niets meer en oude vinyl doet het gewoon niet meer. Ik heb zelf ook een grote collectie die niets meer waard is voor een ander maar voor mijzelf wel. Heb er nooit afstand van gedaan om af en toe dat retro gevoel nog te behouden.

Mijn schoonvader was postzegelverzamelaar en heeft voor de euro zijn intrede deed zijn coolectie verkocht. Hij kreeg daar netjes 75.000 gulden voor. Had hij een jaar gewacht dan was het vrijwel niets meer waard geweest omdat niemand nu meer zegeltjes spaart zoals vroeger. In eerste aanleg was het voor hibby bedoeld en in 2de aanleg als groeiend kapitaal voor later.

Tijden veranderen, swallow it. Jouw collectie is digitaal te downloaden voor een veel aantrekkelijker prijs en de oude garde Bowie fans hebben zijn collectie al. De nieuwe generatie zie ik geen Bowie fan meer worden en als dat wel het geval is dan downloaden zij zijn collectie wel ;) En ach, je verdiende in het begin 1000 in de maand extra, dat is jaren geleden, de markt is alweer verschoven.

Mijns inziens reageer je meer een beetje uit rancune, begrijp het wel een beetje maar dat is het risico van investeren, je moet altijd maar afwachten of je het er weer uithaalt. En nu je het er niet uithaalt is het de schuld van het internet, mjah, of je kan de hand in eigen boezem steken en denken van, shit, ik heb te lang gewacht of wil er teveel voor hebben ;) Dingen die schaars zijn worden niet per defintie duurder in aanschaf, soms verliest het gewoon zijn waarde, het is geen goud wat je in handen hebt ;)
Pagina: 1