Toon posts:

Oververhitting?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd heb ik last van rode/blauwe/groene verstoringen door mijn beeld. In het geval dat het rood/blauw is blijven spellen gewoon doordraaien, en is het weg als ik het spel afsluit. In het geval dat ik iets groens krijg, is al snel mijn hele scherm groen, en dit blijft zo totdat ik Windows afsluit.

De verstoringen bewegen met de textures mee; maar zijn niet zichtbaar als iets opneem met fraps.

Ik heb een paar plaatjes op internet gevonden die redelijk overeen komen met wat ik soms zie:
http://uploads.neowin.net/forum/post-220510-1191967250.jpg
http://www.geocities.com/adishook/vc.JPG

Dit gebeurd zowel met crossfire aan als uit. Mijn Crossfire Master kaart heeft 8 maanden geleden wel een doorgebrande voeding overleeft, misschien dat die daar iets gevoeliger van is geworden. Alle andere hardware is pas later in mijn pc gekomen; maar ik heb dezelfde effecten ook gehad bij mijn vorige mobo/CPU/RAM en met een andere voeding.

Huidige specs:
P5KR mobo
E8400 CPU
Zalman 600W PSU
2 x 1GB RAM
Sapphire Ati X1900XT Crossfire Edition
Asus Ati X1900XT Crossfire Ready
Windows XP Pro 32bit

Verder is niets overgeklokt. Ik gebruik wel Atitool om mijn temperatuur te loggen. Zelfs zonder 3d applicatie zit de GPU temperatuur boven de 70, dit lijkt mij al erg warm. Tijdens de artifact test draaidde mijn GPU op 98 graden.

Ik heb direct achter mijn videokaarten nog een fan (scythe minebea, 75 cfm) zitten die op vol vermogen lucht mijn videokaarten inblaast.

Heeft iemand suggesties wat ik hieraan kan doen? Mocht mijn kaart niet meer te redden zijn, dan denk er wel over om een HD3870X2 (inclusief grotere kast) te kopen.

Verwijderd

Dat is inderdaad erg heet en kan voor de problemen zorgen.
Een andere mogelijkheid is kapot videogeheugen. Maar sluit dan eerst uit dat dat weer ook niet het gevolg is van oververhitting.

Trek je kast open en richt een kamerfan op je moederbord en videokaart enz.
Kijk of dezelfde fouten dan ook optreden.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2008 10:22 ]

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

De kaart kan wel eigelijk wel tegen die temps, maar iets lager is wel wenselijk. Doe je kast open en richt er een fan op en kijk of de problemen uitblijven/later komen. Verder kan het aan kapot video geheigen liggen (dat is meestal einde verhaal voor je kaart). Kun je je kaart in een andere PC proberen om dit uit te sluiten? Heb je de nieuwste drivers? Outdated drivers kan namelijk voor vage problemen zorgen, echter lijkt me dat in dit geval niet de oorzaak.

twee posts, één gedachte :P

[ Voor 80% gewijzigd door jdm8 op 20-04-2008 10:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Deze kaarten zaten eerst in een andere pc (A8R-MVP, 4800X2), en hierbij had ik vlak voordat ik dit nieuwe moederbord kreeg dezelfde problemen (Deze combi van mobo en videokaart had echter ook nog andere instabiliteitsproblemen die ik eerst wilde oplossen, vandaar dat ik een nieuw mobo+CPU heb). De problemen waren de afgelopen 2 maanden echter weg, mogelijk vanwege die extra fan. Ook gebeurde dit in mijn oude opstelling met een 460+250 watt voeding ipv mijn 600 watt Zalman. Het ligt dus vrijwel zeker niet aan de andere hardware.

Drivers waren redelijk up to date, zeker nog van dit jaar. Ik heb voor de zekerheid maar wel de 8.4 drivers geinstalleerd.

Verwijderd

Sluit eerst een hitteprobleem uit door overmatige koeling.
Sluit dan een PSU-probleem uit.

Maar het is dus ook gewoon mogelijk dat je VRAM rot is.

Verwijderd

Topicstarter
pc is nu een paar keer achter elkaar gecrashed door oververhitting. In de logs werd een laatste temperatuur van 115C vermeld. Ik heb het kaartje eruit gehaald en draai nu alleen op de asus kaart. Tijdens een spel draait mijn asus kaart tussen de 77 en 83 graden. Na het afsluiten en weer terug op mijn bureaublad zag ik de temperatuur al op 67 staan en deze ging nog steeds naar beneden toen ik mijn pc uitzette.

Volgend weekend schroef ik mijn oververhitte kaartje wel open om hem goed schoon te maken, daarna zie ik wel wat ik er verder mee doe.

• jdm8

jdm8

Zet er een andere koeler op? Een Accelero S1 kost geen drol. Bovendien is die een stuk stiller.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een Accelero S1 op beide kaarten gezet. Onder de artifact test van Atitool draait mijn GPu nu op zo'n 75 graden, een stuk beter. Daartegenover staat dat tijdens deze test mijn voltage regulator richting de 95 graden ging, en nog steeds warmer werd.

Hoe warm kan zo'n regulator normaalgesproken worden?

• jdm8

jdm8

Er is toch ook een heatsink voor de voltageregulator meegeleverd? Of heb je die er al op?

Verwijderd

Topicstarter
Die zit erop. Na langere tijd stresses blijft deze stabiel op ~108 graden, en mijn GPU op 80. Ik zal voor de zekerheid nog wel kijken of ze er echt goed opzitten.

• jdm8

jdm8

Die heatsinks staan er om bekend dat ze niet super goed plakken, waarschijnlijk zit hij er niet helemala goed op ofso. Wat de max temp voor dat onderdeel is weet ik niet.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het lijkt me eerder aan te bevelen een traagdraaiende ventilator op je kaarten te richten. Dat de temperatuur tot 108°C blijft stijgen wil volgens mij zeggen dat de heatsink onvoldoende warmte aan de lucht kwijt kan en dit kan komen door een onvoldoende koeloppervlak, slecht contact of slechte airflow en ik denk dat het een combinatie van het eerste en het laatste is. Gelukkig kan je beide oplossen met een beetje airflow.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:28
70c is niks mis mee voor een videokaart, daar kan hij jaren stabiel op draaien. ik denk dat het geheugen van de kaart gewoon stuk is , PSU lijkt mij niet echt de oorzaak.

Voltage regulator wordt idd knap warm, mischien is dat het probleem.. maar als je vroeger dit probleem niet had kan het zijn dat de kaart gewoon stuk is, waardoor de voltage regulator te heet wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door Visgek82 op 26-04-2008 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een IDE kabel iets anders gelegd (de enige aansluiting van dit mobo zit helaas helemaal linksonder), Voltage regulator zit nu op zo'n 93 graden; GPU op 74.

• jdm8

jdm8

Hoe zit het eigelijk met de airflow in de kast? Er moet natuurlijk wel wat lucht langs stromen, vooral omdat die koelblokjes nogal klein zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan misschien mijn fan achter-bovenin mijn kast naar binnen laten blazen ipv naar buiten. Hierdoor zou ik in principe wat overdruk moeten krijgen die alleen langs mijn videokaarten naar buiten kan. Voorin de kast (ongeveer 15 cm hoogte, achter mijn harde schijven) heb ik al een fan die lucht naar achter blaast; de meeste van deze luchtstroom gaat nu dus via de achter-fan eruit.

Ik weet niet of dit eventuele andere gevolgen kan hebben.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat zou ik niet doen aangezien dat de klassieke luchtstroom in een kast duchtig verstoort. Je gaat dan de lucht naar je processor blazen waar de koude lucht direct weer door de voeding opgepikt wordt. Als je een torenmodel van processorkoeler hebt, zal deze waarschijnlijk zelfs die luchtstroom nog tegenwerken.

Nee, je kan beter vanvoor intake hebben en vanachter de outtake. 93°C is anders al een forse verbetering! Een stroomcircuit kan heus ook wel wat hebben hoor. Temperaturen van 100°C zouden niet direct een probleem mogen vormen maar hoe koeler, hoe beter natuurlijk :) De efficiëntie van zo'n stroomcircuit verbetert ook met lagere temperaturen waardoor je grafische kaart minder belastend voor de voeding is.

• jdm8

jdm8

Admiral Freebee schreef op zondag 27 april 2008 @ 11:07:
Dat zou ik niet doen aangezien dat de klassieke luchtstroom in een kast duchtig verstoort. Je gaat dan de lucht naar je processor blazen waar de koude lucht direct weer door de voeding opgepikt wordt. Als je een torenmodel van processorkoeler hebt, zal deze waarschijnlijk zelfs die luchtstroom nog tegenwerken.

Nee, je kan beter vanvoor intake hebben en vanachter de outtake. 93°C is anders al een forse verbetering! Een stroomcircuit kan heus ook wel wat hebben hoor. Temperaturen van 100°C zouden niet direct een probleem mogen vormen maar hoe koeler, hoe beter natuurlijk :) De efficiëntie van zo'n stroomcircuit verbetert ook met lagere temperaturen waardoor je grafische kaart minder belastend voor de voeding is.
Maakt dat nou uit dat de klassieke luchtstroom verstoord is? Zolang het maar goed koelt. (mijn "kast" is zelfs zo f*cked up ingedeeld dat de voeding naar binnen moet blazen :+ ) Echter heeft Armiral Freebee wel gelijk dat het niet verstandig is ivm.voeding (als je standaard kast hebt). Misschien is het een idee om een fan met wat tierips oid. op je videokaarten te richten.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een ventilator in het zijpaneel op 5V lijkt me de beste oplossing :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar kleine fans bij mijn geheugen gekregen die in principe alleen nodig zijn als ik dat ga overklokken. Ik zal eens kijken of ik die achter mijn videokaarten kan krijgen om zo wat meer lucht langs mijn videokaarten te krijgen. Met name mijn 2e kaart kan wel wat meer lucht gebruiken.

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-05 19:47
even een vraagje: hoe heb je het voor mekaar gekregen om de crossfire bridges te plaatsen met die Accelero's?

Heb hier zelf een draadje over lopen, één van die bridges kan ik niet plaatsen omdat een heatpipe van de koeler in de weg zit. Een soepele versie zou kunnen werken, heb jij die ook gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een ouderwetse crossfire met een kabel achter mijn pc.
Pagina: 1