Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kast trilt / bromt in een soort van wave

Pagina: 1
Acties:

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:38
Hoi,

Ik ben inmiddels ruim 2 weken verder en ik heb nog geen oplossing gevonden voor mijn probleem.
Het zit zo, ik heb 2 harde schijven erbij gekocht.
Er zitten nu in totaal 4 harde schijven in mijn pc.
2 in de cdrom unit met beugels en 2 in de harde schijf unit.

Wat is het probleem:
Het punt is dat als ik mijn pc aan heb staan je een soort van wave in hele lage, maar harde toon hebt.
Dit geluid blijft ook dus het is niet tijdelijk.

Wat heb ik al geprobeerd:
1. Een andere voeding.
2. Alle 4 de harde schijven afkoppelen. Dit lost het probleem wel op want het geluid is totaal weg, alleen zo kun je niet handig gebruik maken van je pc :P. Als ik als voorbeeld 2 harde schijven aansluit hoor je het geluid ook maar dan wat minder. Bij 3 hoor je het al harder en bij 4 heel hard. Dit is ongeacht of ik met de oude of nieuwe schijven test. Met 2 is het heel zacht en bijna niet hoorbaar dus daarom is het niet eerder opgevallen denk ik.
3. Rubbers tussen de schroeven en de harde schijf.
4. Demping materiaal. (van die geluidsdempingsmatten met die nopjes bij de GAMMA).
5. Als ik de harde schijf unit loskoppel (die hangt normaal aan de cdrom unit) en ik laat alle 4 de harde schijven aan is het probleem ook niet meer aanwezig, echter is het niet handig computeren als je de hele tijd die unit in de handen moet houden :P
6. tweakers.net en google.com afgezocht, veel gevonden maar niets dat mijn probleem verhelpt.

Als iemand nog enig idee heeft wat ik kan doen zou ik daar erg blij mee zijn, ik ben echt radeloos...

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Iets van rubber bovenop de hardeschijfunit plakken en hem dan terug vastschroeven? Dat dempt waarschijnlijk het overbrengen van de trillingen naar de kast. Al is het maar wat platgevouwen krimpkous (have tried this, werkte echt top).

En off-topic: goeienacht :)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

Het zal toch resonantie zijn met 1 of meerdere schijven in je pc kast, staat je kast zelf b.v. op een hardhouten vloer?
Wat voor merk/type kast heb je eigenlijk? Mijn Lian-Li had vroeger een vrij deftig ophangsysteem met rubbers voor de harde schijven: zero resonantie.

offtopic:
En goeienacht inderdaad! :P

[ Voor 7% gewijzigd door r0b op 20-04-2008 04:47 ]

• knorde
BèR schreef op zondag 20 april 2008 @ 04:44:
Iets van rubber bovenop de hardeschijfunit plakken en hem dan terug vastschroeven? Dat dempt waarschijnlijk het overbrengen van de trillingen naar de kast. Al is het maar wat platgevouwen krimpkous (have tried this, werkte echt top).

En off-topic: goeienacht :)
Zo hey dat is een snelle reactie!
En owja ook een goede nacht (bijna ochtend :P)

Het is een harde schijf unit waar zeg maar 4 tandjes aanzitten die aan de cdrom speler unit komen te hangen.
Hier heb ik nog niets tussen gedaan omdat dat vrijwel niet te doen is volgens mij. Ik heb wel de platte kanthelemaal bedekt met rubber zodat die de bovenkant zeg maar strak raakt.
Dit heeft geen effect gehad.
Ook wordt het geluid een stuk harder zodra je de kap erop hebt, echter zonder kap is het al te hard.

• knorde
r0b schreef op zondag 20 april 2008 @ 04:47:
Het zal toch resonantie zijn met 1 of meerdere schijven in je pc kast, staat je kast zelf b.v. op een hardhouten vloer?
Wat voor merk/type kast heb je eigenlijk? Mijn Lian-Li had vroeger een vrij deftig ophangsysteem met rubbers voor de harde schijven: zero resonantie.

offtopic:
En goeienacht inderdaad! :P
Merk kast is merkloos, dus ja dat zal wel niet van heel goed materiaal zijn.
Het is overigens een bigtower.
Mijn pc staat in een houten kast ja.
Echter als ik de kast op een plastic krukje zet met een deken eronder hoor je het nog steeds.
Het lijkt dus echt in de kast zelf te zitten.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:25

breinonline

Are you afraid to be known?

Kan je het hdd-rack met de hand bewegen? Dat is vaak het geval in goedkope kasten en de kans op resoneren van die constructie is dan ook aanzienlijk. Wellicht kan je met een stalen of houten constructie de boel wat ondersteunen. Maar een nieuwe (duurdere) kast kopen kan ook een oplossing zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• knorde
breinonline schreef op zondag 20 april 2008 @ 09:24:
Kan je het hdd-rack met de hand bewegen? Dat is vaak het geval in goedkope kasten en de kans op resoneren van die constructie is dan ook aanzienlijk. Wellicht kan je met een stalen of houten constructie de boel wat ondersteunen. Maar een nieuwe (duurdere) kast kopen kan ook een oplossing zijn.
Nee, als ik hem vastschroef kun je hem niet meer bewegen.
Als ik hem los heb en ik hou hem in mijn handen tegen de cdrom unit aan heb je precies hetzelfde geluid. Als ik hem er dan vanaf haal maar ik laat wel alles aan en hou hem bijvoorbeeld 1 cm er vanaf dan is het geluid totaal weg.

EDIT

Ik heb genoeg info, het zal de kast zijn denk ik. Dit topic mag wat mij betreft dicht omdat ik het eerst zo laat omdat ik er voorlopig geen kosten meer voor wil maken.

[ Voor 11% gewijzigd door knorde op 22-04-2008 16:36 ]

• knorde
breinonline schreef op zondag 20 april 2008 @ 09:24:
Beetje laat om dit topic nog te schoppen maar ik heb vorige week de Antec p180 kast gekocht en deze heeft helemaal geen last meer van resonantie met dezelfde hardware. Het lag dus in mijn geval echt aan de kast. Mijn probleem is bij deze dus opgelost.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zie je nou dat een slotje niet handig zou zij geweest, als je er dus later nog wat info aan toe zou willen voegen? :)

Maar ben het met je eens, een goede kast maakt zo'n enorm verschil. Plus meestal bouwt het stukken prettiger in.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Pagina: 1