Computer start niet op: Wat is kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Duffe topictitel, maar ik wist ook ff niets beters.

Moederbord: Asus A8N-E
Processor: AMD Althlon 64 X2 3800+
Voeding: Asus A-45GA 450 W
Harde schijf met OS (XP SP2): Western Digital WD800BB; ATA
Videokaart: MSI GeForce 7600GS 256MB DDR2 2x DVI/TV
Monitor: Mirai DML-519N100

Toen ik vandaag de computer opstartte, bleef deze hangen in het opstartscherm van XP (het scherm waar je normaal gesproken het XP-logo met blauwe balk ziet; ik zag nu alleen het logo en het kader waarin de blauwe balk zich moet bewegen). Computer reageerde nergens meer op (zelfs CD-lades gingen niet open) en heb toen uiteindelijk de schakelaar op het stekkerblok uitgezet. Toen ik weer opstartte kreeg ik een melding op de monitor "no signal", waarna de monitor op standby ging.

Eerst heb ik de niet essentiele hardware (DVD-speler en -brander en harde schijven met data) losgekoppeld en gecheckt of de laatste harde schijf (met OS) als single stond ingesteld.
Vervolgens heb ik achtereenvolgens vervangen: videokaart (de vervangende kaart was een PCI), monitor, monitorkabel en voeding. Het probleem (monitor die direct op standby gaat; dus niet het hangen in het XP-scherm) bleef zich voordoen. Ook heb ik de harde schijf met het OS in een andere computer gehangen om te kijken of deze te benaderen was. Ook dat was het geval.

M.i. zijn de videokaart, monitor, harde schijf en voeding dus in orde. Omdat de monitor meteen aangeeft dat er geen signaal binnenkomt, heb ik het sterke vermoeden dat óf het moederbord óf de processor naar de knoppen is (óf misschien wel beide). Hoe kom ik er nu precies achter wat er kapot is?

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

Verwijderd

moederbord en/of processor testen met ander systeem ;)

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk is er niks kapot aan je pc, omdat ie gewoon goed opstart. Als is pas in Windows blijft hangen betekent dit meestal dat het een softwarematig probleem is. Je kan proberen om in de veilige modus op te starten. Als dit lukt, kan je even je pc scannen op virussen.

• Pancake
@Count Grishnackh:
"zoekt en gij zult vinden..."
Shit, geen ander socket 939-processor en -moederbord liggen....
Maar zou inderdaad wel de oplossing zijn. Stel nu eens dat ik een ander mobo en proc. zou vinden.... Hoe groot zou de kans zijn dat ik één van die twee opblaas?

@VantageR:
Heb startpost beetje aangepast. "Het probleem" is het feit dat de monitor blijkbaar meteen op standby gaat (omdat mobo of processor overleden is), niet dat de computer blijft hangen in het XP-scherm.

Computer start dus niet meer op..... (kwam gisteren alleen in het "logo + blauwe balk scherm"), nu krijgt de monitor geen beeld meer (maar kabel, monitor en videokaart zijn al weggestreept als oorzaken) en hoor ik verder ook geen enkele pieptoon o.i.d. Schijven en fans draaien allemaal (ook op de processor), maar zelfs opstarten vanaf diskette werkt niet. Diskette is t.b.v. maken / terugzetten images als eerste opstartmedium ingesteld in het BIOS. M.i. duidt dit erop dat de BIOS-instructies niet meer te lezen zijn, hetgeen dan zou wijzen op een moederbord-probleem.

*edit1*
Harde schijf met OS hangt nu in een andere computer. Veel meldingen over nieuwe hardware (duh), maar het ding draait gewoon....

*edit2*
Bij opstarten van de OS-schijf in de andere comp, werd wel aangegeven dat XP de vorige keer niet volledig gestart kon worden en wilde XP in veilige modus opstarten. Is dit nog een "restant" van het XP-opstartscherm? Ik heb daarna nog een stuk of 10 keer getracht de boel aan de praat te krijgen....

[ Voor 36% gewijzigd door Pancake op 20-04-2008 10:12 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Probeer eens een ubuntu live cd.

• Pancake
Ik heb een Ubuntu 5.10 live-CD.

OS-schijf weer teruggehangen, DVD-speler en -brander weer aangesloten.
Live-CD in beide drives geprobeerd (en zowel in draaiende computer én als opstartmedium), maar de monitor geeft vrijwel meteen aan "no signal" en gaat dan op stand-by. Ik zie geen enkele melding van Ubuntu o.i.d. op mijn scherm verschijnen.

Aanvullend op eerder bericht: Opstartvolgorde is DVD / diskette / HD óf Diskette / DVD / HD

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Kijk voor de grap eens of er geen condensatoren kapot zijn op het moederbord, of dat er andere schade is :)

www.mayaposch.com

• Pancake
Condensatoren zijn die "tonnetjes" op het mobo? Hoe zie ik dat die dingen kapot zijn (ben een ontzettende nul op dat gebied). Of is dat zelfs in mijn geval een domme vraag?

Ga vanavond mobo checken en ik kom er nog wel op terug.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 12:17
Vaak komt er dan prut uit, of de bovenkant staat bol. Ook is het soms te zien aan verkleuring. Bovenkanten zijn meestal zilverkleurig.

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-05 20:47
Pancake schreef op maandag 21 april 2008 @ 08:51:
Condensatoren zijn die "tonnetjes" op het mobo? Hoe zie ik dat die dingen kapot zijn (ben een ontzettende nul op dat gebied). Of is dat zelfs in mijn geval een domme vraag?

Ga vanavond mobo checken en ik kom er nog wel op terug.
Dat zijn inderdaad die "tonnetjes". Als ze bol staan aan de bovenkant of lekken dan zijn ze zeker kapot.

Één van de dingen die je ook nog zou kunnen testen is het geheugen.

Iig veel succes.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:27
Hmm nog een A8N-E die niet meer wil...

Die van mij heeft ook kuren met precies dezelfde symptonen! Soms doet ie het, soms niet. Ik heb de volgende setup:

s939 AMD X2 4200+
2x1024 mb ddr van Dane Elec
GF6600GT
2x sata WD320
2x ide disk
2x dvd brander
430W voeding van Cooler Master
variabele Zallman cpu/vga koelers

Nou wil het zo dat mn pc regelmatig vast liep als het geheugen in de blauwe geheugenslots zat (dual channel). Als ik maar 1 module gebruikte in het achterste zwarte slot werkte het geheel prima. Een weekje geleden heb ik weer is de 2gb module er in gezet en begon de ellende weer.

Ik heb van het weekend de comp uit elkaar gehaald, met een compressor alles ontstoft en schoongemaakt. De cpu voorzien van een nieuwe laag koelpasta (was gedeeltelijk grijs/zwart :o) en het geheugen terug geplaatst in de achterste 2 bankjes, single channel. Geheugen kwam op meerdere indelingen goed door Memtest heen.

Daarna het bios gereset dmv de jumper en alleen het noodzakelijke ingesteld (geen q-fan en powernow aan)

Geheel draaide gisteravond zonder problemen...

Wat doen jouw temperaturen (AMD Dashboard)? Spul bij mij rond de 35 graden.

Whoop!

• Pancake
*shit* :X
Geheugen nog niet getest.... |:( Ga ik dus ook nog ff doen. Wel vreemd dat áls het geheugen naar de knoppen zou zijn en het mobo nog goed is, het mobo geen piepjes o.i.d. geeft.

• Pancake
Geheugen gecheckt... werkt ook gewoon. Op het moederbord is geen enkele schade te bekennen (hooguit wat stoffig rondom de CPU-koeler)

Ondertussen moederbord vervangen en computer draait weer.

Maar......

Ik had nog een oude TV-kaart (Hauppauge WinTV PVR 350) in de comp zitten die ik nog steeds moest installeren. Tijdens het testen met het oude mobo heb ik deze eruit gehad en draaide de computer niet. Als ik die TV-kaart op het nieuwe mobo zet, draait de computer ook niet (allemaal erg vreemd; TV-kaart is verder niet aangesloten op kabel of wat dan ook....)

TV-kaart ligt nu stof te vangen op mijn bureau....

Pagina: 1