Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierryziezo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hallo,

Een jaar of 3-4 geleden kocht ik een Canon A80 waar ik de afgelopen jaren al een 8000-tal foto's mee genomen heb. Alleen merk ik de laatste tijd dat de kwaliteit van de foto's echt wel beduidend minder is in vergelijking met foto's van in het begin. De foto's zijn niet meer zo scherp, de kleuren zijn fletser en dergelijke. De instellingen zijn nog steeds zoals voorheen en ook met de lens werd zorgvuldig omgesprongen (geen zonsondergangen of andere extremere fotografie).

Gaat de CCD van een camera dan zo hard achteruit dat de kwaliteit zichtbaar minder wordt na een aantal duizend foto's?

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202119

Ik heb zelf de Powershot A80 ook 2 jaar gehad, waarna mijn broertje die camera ook nog eens 2,5 jaar heeft gehad. Totaal heeft die A80 +/-12.000 foto's gemaakt en heeft ie 5 maanden Kenya overleeft.
Nu is die overleden en is die echt helemaal op, dus ja, de camera slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mijn Canon IXUS40 is van 24-05-2005, is 2 keer een maand meegeweest naar de USA, gaat elke dag in de rugzak mee naar het werk en doet het nog perfect. Het ene type is het andere niet, de IXUS reeks is qua behuizing bevoorbeeld al zoveel sterker dan een A-reeks. Blijkbaar betaald dat zich wel terug.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierryziezo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb het niet over de behuizing, maar over de kwaliteit van de foto's. Merken jullie daar ook verschillen op tussen verschillende reeksen van foto's met een paar jaar tussen?

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theraven1982
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07-2011
Ikzelf merk nog geen verschil in m'n oude powershot A95 (nu 3, misschien 4 jaar oud?), maar het is denk ik wel mogelijk dat CCDs verouderen. Bijvoorbeeld wanneer je veel foto's maakt van de zon, en het filter niet alleen licht van ongeveer 400-1100 nm doorlaat, maar ook schadelijke straling met meer energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Misschien zijn je eisen wel omhoog gegaan :D

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Of was dit er eentje met zo'n brakke ccd waar je toen de terugroep actie voor had?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Die brakke Sony CCD's ook altijd. :r

Ik ben blij dat ik een echte Canon CMOS heb. _/-\o_
Maar Canon gaat nu ook een ander weg inslaan voor de compaccies:
nieuws: Canon gaat cmos-sensors gebruiken in compacte camera's

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 10:40
Ik denk dat je om je heen steeds scherpere foto's ziet en daarom voelt dat je cam. minder is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je hebt vast nog wel een paar foto's uit de beginperiode ergens bewaard. Neem eens foto van hetzelfde ondewerp en post ze allebei hier.

Verder doen zonsondergangen niks met je lens maar vette vingers wel. Maak je je lens wel eens schoon?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:30
Probeer eens reset naar fabrieksinstellingen als je dat nog niet gedaan had.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb nog steeds een A80 liggen hier, gekocht in 2004. Ik heb zo snel geen idee hoeveel foto's die heeft gemaakt.
Maar ik merk nog geen verschil in de fotokwaliteit. De camera zelf ziet er ook nog als nieuw uit.

Ik moet wel zeggen dat ik het een geweldige camera vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151313

Kijk eens naar het frontelement van je lens. Is de coating nog goed of zit er vet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het kan trouwens wel, moet je Floris eens horen schelden op z'n 1D2 output na een paar jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Thierryziezo schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 22:03:
Gaat de CCD van een camera dan zo hard achteruit dat de kwaliteit zichtbaar minder wordt na een aantal duizend foto's?
Ik heb een vergelijkbaar gevoel bij m'n 20d. Ik denk echter dat het meer mijn verbeelding is omdat de kwaliteit van camera output in het algemeen gestegen is.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

neographikal schreef op zondag 20 april 2008 @ 13:19:
Het kan trouwens wel, moet je Floris eens horen schelden op z'n 1D2 output na een paar jaar :P
Het kan idd, maar floor-is zijn 1dmkII heeft nogal wat lasertjes ontvangen op zijn sensor, en ik kan me zo voorstellen dat je daarmee pertinent pixels uitschakelt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hij had last van hotpixels ja, maar hij klaagde ook stevig over het ruisniveau van de sensor wat behoorlijk was toegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 12:14
De sensor van een digitale camera kan niet langzaam onscherper of minder constrastrijk worden. Het is immers digitaal. Wel kunnen er na verloop van tijd hot- of dode pixels ontstaan en kan de ruis toenemen als gevolg van het ontstaan van slechte pixels. Als het beeld onscherper wordt is dat meestal het gevolg van een beschadigd(e) lens(deel) of een defect focussysteem (front- of backfocus)

Maar dat een sensor slecht tegen "zonsondergangen" kan is natuurlijk nonsens. Ja, je moet natuurlijk niet met een grote 10x telelens recht in de zon gaan fotograferen midden op de dag.. Lijkt me ook niet zo goed voor je ogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

JazzySOB schreef op zondag 20 april 2008 @ 14:00:
De sensor van een digitale camera kan niet langzaam onscherper of minder constrastrijk worden. Het is immers digitaal. Wel kunnen er na verloop van tijd hot- of dode pixels ontstaan en kan de ruis toenemen als gevolg van het ontstaan van slechte pixels. Als het beeld onscherper wordt is dat meestal het gevolg van een beschadigd(e) lens(deel) of een defect focussysteem (front- of backfocus)

Maar dat een sensor slecht tegen "zonsondergangen" kan is natuurlijk nonsens. Ja, je moet natuurlijk niet met een grote 10x telelens recht in de zon gaan fotograferen midden op de dag.. Lijkt me ook niet zo goed voor je ogen..
Ik ben ook niet zo van mening dat een sensor snel minder wordt, maar jij zegt dat de sensor digitaal is en dat is niet zo, analoog beestje is het :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1