Groot PC Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 902 views

• Nasadus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Jongens, ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen. Ik zit met een groot probleem. Nou, niet ik maar m'n broertje. :)

Ik ben best wel goed met computers, ik bouw zelf PC's, repareer allerlei dingen en meestal weet ik wel wat er loos is aan de hand van allerlei symptomen maar deze heb ik echt nog nooit gezien.

Dit is wat er gebeurt:

Ik start de PC op en vervolgens zie ik allerlei vreemde tekens op het scherm.

Dit is de BIOS scherm.
Afbeeldingslocatie: http://i178.photobucket.com/albums/w241/Nasadus/100_2711.jpg

De PC komt vrij normaal langs de POST en begint met het laden van Windows (XP) waarna ik weer andere tekens (artifacts) op het scherm krijg. Deze zien eruit als verticale strepen wat er volgens mij op duidt dat de videokaart niet helemaal in orde is.

Vreemde lijnen tijdens het laden van Windows.
Afbeeldingslocatie: http://i178.photobucket.com/albums/w241/Nasadus/100_2714.jpg

Direct nadat Windows klaar is met laden volgt een blauwe scherm die direct weer verdwijnt (je kan niet lezen wat er op staat, het gaat echt om milliseconden) waarna de PC zichzelf weer opnieuw opstart.

Ik heb dit dus nog nooit meegemaakt en en sta echt voor een raadsel wat de oorzaak kan zijn. Ik krijg geen piep signalen en er komen voor de rest geen vreemde geluiden uit de behuizing.

Hier de systeem spec (dit is een Medion PC van de Aldi die m'n broertje heeft gekocht voor school):

Pentium 4 3.4 Ghz.
Onbekend moederbord type met de 915P chipset
512MB DDR2-400 geheugen
GeForce 6610XL videokaart
Onbekend On-board 8 kanaals geluids chip

Ik hoop echt dat jullie mij met dit probleem kunnen helpen want nu ziet hij op mijn PC zijn dingen te doen en dat heb ik liever niet. Hij is vrij nieuw wat betreft omgaan met computers laat staan met Vista.

Vriendelijke groeten,
Dave.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Je geeft zelf ook aan dat je een vermoeden hebt dat de videokaart niet helemaal 100% in orde is, maar heb je die bijvoorbeeld al eens verwisseld met een andere? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 00:09
Zo te zien aan de afbeeldingen die je gepost hebt is de videokaart naar de hardwarehemel, probleem zit 'm daar grootkans in 't geheugen en deze kan niet vervangen worden.

Met betrekking tot je bluescreen kun je tijdens de boot op F8 drukken en kiezen voor "automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen" te kiezen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Deze zien eruit als verticale strepen wat er volgens mij op duidt dat de videokaart niet helemaal in orde is.

andere videokaart proberen :?

A wise man's life is based around fuck you

• Nasadus
Ik heb niet echt een andere videokaart liggen die ik zo in die kleine kast krijg. Ik heb alleen nog de mijne (8800GTX) en die past er bij lange na niet in. Ik wil wel een nieuwe videokaart kopen maar dan wil ik wel zeker weten dat het daaraan ligt.

@pin_point
Klopt het echt dat je het geheugen bij deze PC niet kan vervangen? Wat voor mogelijke reden kunnen ze daarvoor hebben om dat niet toe te staan? Is echt belachelijk als het waar is.
Ik heb het trouwens geprobeerd met F8 maar ik kan niets lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nasadus op 19-04-2008 21:41 ]

Verwijderd

Al geprobeerd de originele config terug te zetten met de rescue disk?
Dat is het eerste waar Mediom (of de Aldi of de Mediamarkt) om gaan vragen.
Ze hebben een redelijke helpdesk maar probeer daar niet via email mee te corresponderen: standaard antwoorden op niet gestelde vragen zijn niet bevordelijk voor je bloeddruk 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 21:54:
Al geprobeerd de originele config terug te zetten met de rescue disk?
Dat is het eerste waar Mediom (of de Aldi of de Mediamarkt) om gaan vragen.
Ze hebben een redelijke helpdesk maar probeer daar niet via email mee te corresponderen: standaard antwoorden op niet gestelde vragen zijn niet bevordelijk voor je bloeddruk 8)7
Uhh het gaat al mis in de bios, dus wat er allemaal op de harddisk staat heeft er helemaal niets mee te maken.

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:34
Nasadus schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 21:38:
@pin_point
Klopt het echt dat je het geheugen bij deze PC niet kan vervangen? Wat voor mogelijke reden kunnen ze daarvoor hebben om dat niet toe te staan? Is echt belachelijk als het waar is.
Hij bedoeld het geheugen op je videokaart, dat is er vast op gesoldeerd, en dus niet vervangbaar (naja, behalve misschien als je goede soldeer-skills hebt en losse geheugen chips kunt vinden :))

• Nasadus
Dus de algemene mening is de videokaart?
Ik heb er ook nog eens over nagedacht en in plaats van een videokaart bestellen (voor een verouderd systeem) waarvan ik niet zeker ben of dat ook echt het probleem is ga ik gewoon een heel nieuwe PC voor hem halen. Voor 6 á 700 euro zou je wel een redelijke PC voor moeten kopen. Goede kans dat het moederbord van de huidige PC ook naar de klote is.

Bedankt voor jullie tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door Nasadus op 20-04-2008 16:08 ]

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Nasadus schreef op zondag 20 april 2008 @ 16:06:
Ik heb er ook nog eens over nagedacht en in plaats van een videokaart bestellen (voor een verouderd systeem) waarvan ik niet zeker ben of dat ook echt het probleem is ga ik gewoon een heel nieuwe PC voor hem halen. Voor 6 á 700 euro zou je wel een redelijke PC voor moeten kopen. Goede kans dat het moederbord van de huidige PC ook naar de klote is.

Of je haalt de boel even uit de kast en dan zet je jouw kaart er even los op ;) (wel even andere voeding gebruiken)

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 16:15
Of je haalt zijn videokaart eruit en stopt die in je eigen PC. Past zeker en bespaard je een hoop moeite ;)

• jdm8

jdm8

la_fusion schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:25:
Of je haalt zijn videokaart eruit en stopt die in je eigen PC. Past zeker en bespaard je een hoop moeite ;)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? ;) (ik had koffie nodig)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 17:30
Het is AGP <> PCI-e waarschijnlijk, gezien de rest van de PC. Kun je niet zomaar uitwisselen dus (tenzij die GeForce 6150 een PCI kaart is, wat me niet zo lijkt.

• jdm8

jdm8

leonpwner1 schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:29:
Het is AGP <> PCI-e waarschijnlijk, gezien de rest van de PC. Kun je niet zomaar uitwisselen dus (tenzij die GeForce 6150 een PCI kaart is, wat me niet zo lijkt.
Dat typte ik dus ook al in mijn reactie, maar als het AGP is past er geen 8800 gtx in (koffie helpt :) )

• Avalaxy
jdm8 schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:33:
[...]

Dat typte ik dus ook al in mijn reactie, maar als het AGP is past er geen 8800 gtx in (koffie helpt :) )
Ik heb het je nergens zien schrijven?

• jdm8

jdm8

leonpwner1 schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:39:
[...]

Nasadus schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 21:38:
Ik heb niet echt een andere videokaart liggen die ik zo in die kleine kast krijg. Ik heb alleen nog de mijne (8800GTX) en die past er bij lange na niet in. Ik wil wel een nieuwe videokaart kopen maar dan wil ik wel zeker weten dat het daaraan ligt.

@pin_point
Ik heb het trouwens geprobeerd met F8 maar ik kan niets lezen.
Tataa :)

• Avalaxy
Nog steeds zie ik het niet staan hoor? Hij schrijft alleen dat z'n 8800GTX niet in die kast past omdat ie te lang is.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 16:05
leonpwner1 schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:39:
[...]

Volgens mij heeft de TS PCI-E en geen AGP. Hij schrijft namelijk dat zijn mobo een 915P-chipset heeft. Volgens Intel heeft de 915P-chipset PCi-E. Zie deze link.

TS: je zou een andere goedkope videokaart kunnen aanschaffen als je jouw andere videokaart niet kunt overzetten. Een Nvidia 6200LE / Ati 9200 kost bijna niets meer (en die kun je achteraf weer verkopen).

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Ah! Een Medion PC. Ik had er vorige week ook één met een defecte koeler op de videokaart. De koeling van die kasten is nogal eens onder de maat, zeker na een aantal jaren stof verzamelen. De videokaart geeft dan als eerste de geest. 90% zeker dat een FX5200 of ander goedkoop AGP-kaartje (zoals al genoemd) het oplost.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• jdm8

jdm8

leonpwner1 schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:43:
[...]

Nog steeds zie ik het niet staan hoor? Hij schrijft alleen dat z'n 8800GTX niet in die kast past omdat ie te lang is.
Dat was dus een antwoord van de TS op de vraag om een andere VGA te installeren. Dat kon dus niet omdat hij maar één andere kaart heeft, een 8800GTX. Dit kan dus alleen niet vanwege de lengte, maar dus wel als hij de evt. kapotte VGA in zijn eigen pc duwt.

(hebben wij het wel over hetzelfde?)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nasadus schreef op zondag 20 april 2008 @ 16:06:

Pfff... het is hier Gathering of Tweakers, niet Gathering-of-People-Who-Give-Up-Within-A-Day :o

Test gewoon met een oude simpele videokaart, het gaat hier niet om prestaties, alles wat een VGA BIOS scherm kan tonen is genoeg. Heb je er geen? Leen er een. Ken je niemand met een oude videokaart? Koop er eentje bij de kringloopwinkel voor EUR 2 ofzo. Dan weet je zeker wat er aan de hand is.

Verder ontbreekt hier nogal wat eigen inzet. We hebben niet voor niets de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter geschreven (en ernaar verwezen in de FAQ van dit subforum). GoT is er voor de vragen waar je met eigen inzet niet uit kunt komen, niet voor vragen waarbij je geen inzet wilt doen. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.