HP Compaq nc6120 notebook; bios password

Pagina: 1
Acties:
  • 2.193 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sinds een dag of twee heb ik een HP Compaq nc6120 notebook in huis. Deze kreeg ik van mijn vader, hij heeft de laptop destijds gekregen/geleased van z'n werk (universiteit). Nu heeft de technische afdeling er Novell en nog meer rommel opgezet, onder andere een BIOS-password.

Nu zou ik graag een nieuwe OS op de laptop installeren. Bijvoorbeeld Ubuntu, maar om Ubuntu te installeren dien ik in mijn BIOS de boot-sequence (ofzo) te veranderen. Maar helaas kwam ik tot de ontdekking dat er een BIOS-password op geïnstalleerd is.

Ten eerste heb ik even met mijn vader overlegd, die adviseerde mij om het probleem zelf op te lossen en niet met de technische afdeling van de universiteit te bellen oid. Dit omdat er dan misschien 'slapende honden wakker gemaakt worden', dat ze dan misschien de laptop gaan terugvragen oid (omdat mijn vader inmiddels een nieuwe laptop heeft, ook via de universiteit).

Dus ik ben opzoek gegaan naar een manier om het wachtwoord te omzeilen of verwijderen. Maar dit valt nog niet mee. Google geeft enkel een hardware matige manier, die ik vanmiddag heb geprobeerd maar die _echt_ niet lukt omdat het keyboard erg vast zit. (je moet het keyboard eruit halen om de tweede RAM-module te verwijderen).

Nu is mij vraag (en ik hoop dat ik die mag stellen) of iemand een manier weet om het paswoord te omzeilen of op een andere manier Ubuntu of desnoods XP (opnieuw) te installeren. :)

Ps. Welk type bios het is weet ik niet. Daarop kon ik op Google niet 1,2,3 een antwoord vinden. En Everest geeft aan; bios type: unknown :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waarom wil je het RAM eruit halen je moet gewoon je bios resetten. ;)
En kun je trouwens niet op een andere toets drukken voor het 1 keer booten van CD hiervoor hoef je niet je bios in.

[ Voor 45% gewijzigd door -The_Mask- op 19-04-2008 19:40 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:39:
Waarom wil je het RAM eruit halen je moet gewoon je bios resetten. ;)
En kun je trouwens niet op een andere toets drukken voor het 1 keer booten van CD hiervoor hoef je niet je bios in.
De hardware matige manier die ik via Google vond vertelde mij dat ik: 2 RAM stickies, de HDD, de batterij en nog reserve batterij eruit moest halen. Hierdoor zou het BIOS gereset worden, maar omdat ik het keyboard niet van de laptop af krijg kan ik de reserve batterij en de tweede RAM stick niet verwijderen. Deze oplossing gaat niet werken, anders moet ik het tobo afbreken ofzo. :p

Hoe ik een CD kan booten zonder het BIOS in te duiken zou ik niet weten. Ik weet ook niet precies welk BIOS het is, als je een tip hebt qua toets houd ik me van harte aanbevolen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
monnick schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:47:
Hoe ik een CD kan booten zonder het BIOS in te duiken zou ik niet weten. Ik weet ook niet precies welk BIOS het is, als je een tip hebt qua toets houd ik me van harte aanbevolen. :Y)
Meestal iets van F11 of F12. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:14
Je hebt dus een laptop die je kennelijk niet eens zou mógen hebben (vanwaar anders die slapende honden ?) en daar wil je om de beveiliging heen ?

Het enige juiste antwoord is dan: via de eigenaar, en dat lijkt me die universiteit te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Carpento schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 20:49:
Je hebt dus een laptop die je kennelijk niet eens zou mógen hebben (vanwaar anders die slapende honden ?) en daar wil je om de beveiliging heen ?

Het enige juiste antwoord is dan: via de eigenaar, en dat lijkt me die universiteit te zijn ;)
Het is niet echt dat ik de laptop niet mag hebben maar misschien gaan ze hem terugvragen als ik bij hun aanklop. Vooral omdat mijn vader inmiddels een nieuwe heeft.

@ -The_Mask-: thanks! ga ik zo even proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
-The_Mask- wat super man! Je oplossing werkt! _/-\o_

Dacht toch echt dat het via BIOS moest maar tijdens de boot-up op F11 en F12 rammen deed wonderen. Meteen Ubuntu geïnstalleerd, nogmaals bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
monnick schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 22:11:
-The_Mask- wat super man! Je oplossing werkt! _/-\o_

Dacht toch echt dat het via BIOS moest maar tijdens de boot-up op F11 en F12 rammen deed wonderen. Meteen Ubuntu geïnstalleerd, nogmaals bedankt. :)
Graag gedaan. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

- Hier stond een antwoord op de vraag van TS, maar gezien de omstandigheden van het verkijgen van de laptop heb ik dit antwoord verwijderd. -

Edit: Ik lees nu je topic start pas goed en heb mijn antwoord hierboven verwijderd. Als ik dit zo lees had jouw vader de laptop gewoon moeten inleveren op het moment dat hij de nieuw had ontvangen. Hij wil niet dat jij contact met de automatiseringsafdeling opneemt omdat het dan uitkomt dat hij de laptop gewoon heeft verduisterd.

[ Voor 96% gewijzigd door _Dune_ op 20-04-2008 00:48 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:43

Thandor

SilverStreak

Het lijkt erop dat dit niet helemaal zuivere koffie is en daar zijn wij op GoT eigenlijk niet dol op (doe mij maar gewoon een zuiver bakkie, zonder melk en suiker :P). Als ik het zo lees lijkt het erop dat de laptop eigenlijk nog eigendom is van de universiteit en dus behoort de laptop dáár te liggen. Dit topic gaat dus op slot.

Wat betreft het volgende:
Nu is mij vraag (en ik hoop dat ik die mag stellen) of iemand een manier weet om het paswoord te omzeilen of op een andere manier Ubuntu of desnoods XP (opnieuw) te installeren. :)
Dit is eigenlijk iets wat je van te voren moet vragen aan de moderators van het desbetreffende subforum ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.