Toon posts:

Hard disk combo card voor Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Mijn file server staat bijna vol :( Ik er graag een extra hard disk inzetten, het aanschaffen van zo'n nieuwe schijf is het probleem niet. Maar ik heb geen plaats maar om een er nog een HD bij te zetten. Vandaar dat ik graag wil weten wat voor combo card ik zou aan kunnen schaffen. Ik heb er al eentje liggen van conceptronic, maar volgens die fabrikant hebben ze geen linux drivers.

Moederbord: Asus ... **** kan het boekje niet vinden. Naja, er is iig nog een PCI slot vrij :)

Heeft iemand een idee welke kaart geschikt zal zijn om minimaal 2 HD's extra te kunnen plaatsen in mijn Linux file server?

Alvast bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 18:41 ]

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 14:36
Ik zeg, google en gij zult vinden

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Wil je er ide schijven of sata of scsi schijven inhangen?

[ Voor 9% gewijzigd door job op 19-04-2008 18:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ job: Ik zit aan een schijf van 500 GB te denken, dus dan denk ik dat sata het beste is? Ben niet zo into hardware ;)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00

iMars

Full time prutser

Je kan hier even kijken: link

Deze heeft linux support EUR 59 | 2x SATA/300
Deze heeft linux support EUR 59 | 2x Ultra DMA/133, 2x SATA/300
Deze heeft linux support EUR 79 | 4x SATA/300
etc..

Koop hier mijn P1 reader :)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
D'r schijnt een bugje geweest te zijn in de kernel driver voor de Promise SATA TX4, die is ook verholpen, maar ik heb op de paar servertjes waarop ik Promise kaarten heb bijgeprikt nooit iets van die bug gemerkt (op een HP LC4 een Mac G4). Zie Promise SATA300 TX4 onder linux? :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk gewoon naar de gebruikte chip die op de kaart aanwezig is. Daar heb je de drivers voor nodig. Van welk merk dat deze kaart komt maakt dan eigenlijk totaal niets uit, het gaat erom dat die chip werkt :)

Verwijderd

Topicstarter
O oke, dat wist ik niet. Bedankt allemaal voor de tips.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-02 21:23
Ik weet niet hoe kritisch je bent, maar je zou ook een USB schijf kunnen overwegen. Dat werkt gewoon onder Linux (zoals je vast weet).

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00

iMars

Full time prutser

GreenSky schreef op zondag 20 april 2008 @ 12:59:
Ik weet niet hoe kritisch je bent, maar je zou ook een USB schijf kunnen overwegen. Dat werkt gewoon onder Linux (zoals je vast weet).
De snelheid zou de bottleneck kunnen zijn. Maar als zijn server op een 100Mbit netwerk staat, zou dat geen probleem mogen zijn.

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

Topicstarter
Deze heeft linux support EUR 59 | 2x SATA/300
Ik zit te denken deze kaart te bestellen en daar bijvoorbeeld deze schijf aan te hangen.

Maar voor de zekerheid stel ik jullie nog even twee vraagjes:

1. Zal deze kaart ook werken onder Linux Debian?
2. "Deze kunnen als RAID 0, 1 of JBOD samengevoegd worden." Kan ik er dus ook gewoon één schijf aan hangen?

• !null
1. Lijkt me wel
2. Lijkt me wel

Wat je kunt proberen is de drivers (niet Suse en niet Red Hat) van de site van Promise proberen te installeren/compileren. Als je daar al genoeg gezeik mee hebt voordat je uberhaupt de werking kan testen weet je al dat je het kan laten zitten.
Ik zou nog steeds een USB disk overwegen, is iig goedkoper per GB, en afhankelijk van de situatie misschien helemaal niet langzamer. En het werkt meteen.
Maar goed, misschien vind je het juist leuk om het aan de praat te krijgen.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:43

E-Vix

Nu met sneeuw!

webmail schreef op maandag 21 april 2008 @ 13:47:
[...]

De snelheid zou de bottleneck kunnen zijn. Maar als zijn server op een 100Mbit netwerk staat, zou dat geen probleem mogen zijn.
De laatste keer dta ik keek was USB2 nog steeds 480Mbit/sec, oftewel 60MB/sec. Veel snelheidsverlies zul je er dus niet door krijgen. Volgens mij ben je een beetje in de war met Ethernet wat meestal op 100Mbit zit (Gigabit ethernet schijven zijn er ook, amar die zijn onbetaalbaar. Bovendien moet je dan wel een Gigabit netwerk hebben)

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
@GreenSky

Ik vind het idd wel leuk om een beetje te klussen aan m'n thuis server. Maar ik heb liever niet dat ik met hardware opgescheept kom te zitten dat niet werkt. ;) Bedankt voor de info, ik ga er naar kijken!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:30:
k zit te denken deze kaart te bestellen en daar bijvoorbeeld deze schijf aan te hangen.

1. Zal deze kaart ook werken onder Linux Debian?
2. "Deze kunnen als RAID 0, 1 of JBOD samengevoegd worden." Kan ik er dus ook gewoon één schijf aan hangen?
Als ik zo even rondkijk op 't web zie ik dat er wel Linux drivers van de fabrikant zijn, maar dat zijn wrappers, dus niet volledig open source. Het installeren van deze door de fabrikant ondersteunde drivers zou je dus zelf moeten doen. Er zit wel een alternatieve driver in de 2.6 kernel, maar voor Debian en Ubuntu schijnt dat niet standaard aan te staan of zo. Bovendien is de RAID functie een 'fakeraid' dus daar moet je je niet op verkijken.
Promise FastTrak TX2300/TX2200 (2-port) and TX4300/TX4200 (4-port) RAID SATA-II PCI cards — fakeraid. I gather that these have a programming interface differing from that of their sata_promise-compatible predecessors, but have no chip information so far: This entry is a placeholder.

Promise offers a "ftsata2" proprietary driver (open-source wrapper around a binary-only, proprietary core library). Warning: Correspondent Andreas Thienemann warns that this driver works on Linux 2.4.x kernels only, and cannot be built to function on 2.6.x because it uses deprecated interfaces and references missing headers.
Waarom neem je niet een SATA300 TX2 plus of SATA300 TX4? Goedkoper, ondersteuning standaard vanuit de kernel, dus geen gepruts met gelimiteerde fabrikanten ondersteuning.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:10

MrScratch

I am rubber, you are glue

[b]E-Vix schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 16:08:Gigabit ethernet schijven zijn er ook, amar die zijn onbetaalbaar. Bovendien moet je dan wel een Gigabit netwerk hebben
Wat is jouw definitie van onbetaalbaar? Voor onder de 120 euro kun je volgens de pricewatch een 500Gb Gbit Ethernet NAS krijgen. Dat lijkt me toch niet zo gek?

Look behind you! A three headed monkey!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 18:37:
Hallo allemaal!

Mijn file server staat bijna vol :( Ik er graag een extra hard disk inzetten, het aanschaffen van zo'n nieuwe schijf is het probleem niet. Maar ik heb geen plaats maar om een er nog een HD bij te zetten. Vandaar dat ik graag wil weten wat voor combo card ik zou aan kunnen schaffen. Ik heb er al eentje liggen van conceptronic, maar volgens die fabrikant hebben ze geen linux drivers.
En dan geef je het op ? beetje kort door de bocht :)

ram die kaart in je server , en geef eens een lspci -vvv , dikke kans dat er voor dat kaartje zn chipset WEL drivers zijn ;)

sterker nog, heb je het kaartje uberhaupt geprobeerd in linux ? , dat de fabrikant geen drivers heeft wilt niet zeggen dat linux het zelf niet al ondersteund

[ Voor 10% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-05-2008 10:50 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• !null
Van wat ik heb gelezen gaan Gigabit netwerk schijven absoluut niet harder dan 100mbit. Leuk zo'n gigabit aansluiting, maar de data kan toch niet zo snel komen.

Pagina: 1