Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhepius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-02-2023
Ik heb vandaag mijn nieuwe Fujifilm Finepix S1000fd camera binnen gekregen (top camera) :)

Zojuist even naar Dixons geweest om een geheugenkaartje te kopen. Ik had al op internet gezocht maar ik vond nou niet echt een groot voordeel waarom ik een dure xD kaart zou verkiezen boven een goedkoper snel SD geheugenkaartje.

In de winkel werd mij verteld dat je op een 2GB xD kaart ruim 1000 foto's kwijt kan en op een 2GB SD kaart maar 500. Ik geloof hier eigenlijk niets van, want het lijkt me niet dat een dergelijke compressie op zo'n xD kaart zo'n groot verschil kan maken...

Ik heb de SD kaart (SanDisk Ultra II 2.0GB) gekocht vanwege de snelheid. Maar ik ben nu toch even benieuwd of dat nou klopt dat je op een xD kaart meer foto's kwijt zou kunnen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Natuurlijk maakt het qua aantal foto's geen hol uit. Maar Fuji camera's schrijven sneller op XD-kaartjes dan SD of CF. Bij het schieten in RAW of burst kun je het verschil wel merken. Voor huis tuiin en keuken gebruik kies je het beste de goedkope optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49

breinonline

Are you afraid to be known?

:D Dat maakt niks uit nee.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Is weer een goede reden om niet naar de dixons te gaan, hoe die lui het voor elkaar krijgen weet ik niet, maar het volk wat daar in de winkel staat weet ik 80% niks van techniek en volgens mij worden ze geleerd overal verklaringen op te geven, al moeten ze het zelf bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 22:17

Spikey

Making the web accessible!

D'oh wat een flauwekul praatje is dat zeg! 2gb is 2gb no matter welk merk of type kaartje je gebruikt.

wat pvdplanet zeg over de snelheid dat klopt wel. fuji's waren voorheen sneller met xD kaartjes. of dat voor de huidige generaties nog geldt valt niet met zekerheid te zeggen. ik ben in ieder geval nog geen reviews tegen gekomen met snelheidsmetingen (zoals dpreview dat bijvoorbeeld meeneemt). het zou kunnen dat het nog steeds geldt, al zien fuji en ik meen olympus volgens mij wel eindelijk in dat hun format aan het verliezen is (de meest logisch bedenkbare reden imo waarom ze de snelheid van sd in vorige modelen langzamer zouden maken dan deze daadwerkelijk zijn.)

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019