Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Aan de hand van de titel zou je denken dat het probleem software matig is, maar ik weet niet of SP1 de oorzaak van het probleem is, ik denk zelfs van niet, vandaar dat ik in dit forum post.

Ik heb net Vista (Ultimate) Service Pack 1 geinstalleerd en als ik nu mijn pc aanzet krijg ik, nog voor het laad-balkje, een BSOD:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Met de code:
STOP: 0X0000000A (OX00000000,0X00000009,0X00000000,0X81853360)
De laatste was net 0X081887360, dus die verandert af en toe.

Vanochtend vóór de installatie van SP1 werkte alles nog goed, en ik heb geen nieuwe hardware in me pc gestopt, geen drivers geupdate en niks in de bios verandert. Het enige verschil is dus SP1.

Toch lijkt het mij sterk dat het software matig is, want als je googlet op IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL worden altijd hardware matige problemen aangekaart.

Opstarten in veilige modus werkt niet, en googlen op 0X81853360 of 0X081887360 levert niks op.

Mijn systeem:
Tagan 420 watt
Asus A8R-MPV
A64 3200+
OCZ 2 GB DDR400
Seagate 250 GB HDD
ATI X1950Pro 256 MB
Dvd-speler en -brander

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik heb namelijk afgelopen week nog Vista er opnieuw opgezet. Maar goed, ik heb wel liever een software probleem dan hardware probleem natuurlijk.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 14:12

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL duid meestal op een driver probleem. ik zou even kijken of je je drivers chipset video etc. kan updaten..

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:30

KneoK

Not in a million lightyears

Staat er verder niet aangegeven waar het precies fout gaat ? Meestal zie je wel een drivernaampje vermeld staan (tipje, als Royal.sys het probleem veroorzaakt, kom dan maar niet meer hier vragen ;) Trouwens, dan had je wel in veilige modus moeten kunnen starten).

Toevallig wat oudere hardware aangesloten ? Wellicht dat een van je oudere drivers nu roet in het eten gooit en niet meer lekker draait onder SP1.

Maar omdat je ook in veilige modus niet meer kunt booten kan het ook hardwarematig fout gaan of er moet een elementaire driver corrupt zijn geraakt, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

[ Voor 50% gewijzigd door KneoK op 19-04-2008 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Hubert schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 16:40:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL duid meestal op een driver probleem
Maar meestal ook op geheugenproblemen. Draai voor de grap ook eens memtest86+ voor een uurtje of 12.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor de verschillende tests die je moet doen om te kijken of het al dan niet hardwarematig is :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

't zou mij niks verbazen als het aan je videokaart ligt, crasht ie ook vaak op Atimkdag.sys?
Dat heb ik namelijk vaak met m'n 2600XT.Gaat eerst het beeld aan-uit-aan-uit en dan poef..blauw scherm.

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:51

rGz

Ik heb al vaker gehoord dat het gebruik van X2600 kaarten icm. met vista voor problemen zorgt, al zou ik er vanuitgaan dat netjes een default drivertje daarvoor gebruikt zou worden, in de trand van "zo lang het maar beeld geeft"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Hubert schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 16:40:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL duid meestal op een driver probleem. ik zou even kijken of je je drivers chipset video etc. kan updaten..
Ik kom windows niet in, dus kan niks updaten. Bovendien was alles al up-to-date. Kan een bios update ook werken? Dat is het enige mogelijke namelijk.
KneoK schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 17:26:
Staat er verder niet aangegeven waar het precies fout gaat ? Meestal zie je wel een drivernaampje vermeld staan (tipje, als Royal.sys het probleem veroorzaakt, kom dan maar niet meer hier vragen ;) Trouwens, dan had je wel in veilige modus moeten kunnen starten).

Toevallig wat oudere hardware aangesloten ? Wellicht dat een van je oudere drivers nu roet in het eten gooit en niet meer lekker draait onder SP1.

Maar omdat je ook in veilige modus niet meer kunt booten kan het ook hardwarematig fout gaan of er moet een elementaire driver corrupt zijn geraakt, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.
Staat verder niks mbt een driver oid. En heb geen oude hardware, me proc is het oudste eigenlijk.
Sebazzz schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 17:30:
[...]

Maar meestal ook op geheugenproblemen. Draai voor de grap ook eens memtest86+ voor een uurtje of 12.
Ik zal vannacht memtest draaien, ben benieuwd of er iets uitkomt.
gambieter schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 17:36:
Check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor de verschillende tests die je moet doen om te kijken of het al dan niet hardwarematig is :) .
Ok, zal ik zometeen bekijken.
SiGNe schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 17:41:
't zou mij niks verbazen als het aan je videokaart ligt, crasht ie ook vaak op Atimkdag.sys?
Dat heb ik namelijk vaak met m'n 2600XT.Gaat eerst het beeld aan-uit-aan-uit en dan poef..blauw scherm.
Nope, nooit last van en hij crasht ook direct als hij eigenlijk het laad-balkje moet weergeven. Voor SP1 had ik nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 18:29
Ik verplaats 'm naar het Windows Clients subforum. Je kunt wel denken dat het een hardwareprobleem is maar logica dicteert dat je eerst gaat kijken naar de laatste wijziging die is doorgevoerd voordat het probleem ontstond; in dit geval de software.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Abbadon schreef op zondag 20 april 2008 @ 09:43:
Ik verplaats 'm naar het Windows Clients subforum. Je kunt wel denken dat het een hardwareprobleem is maar logica dicteert dat je eerst gaat kijken naar de laatste wijziging die is doorgevoerd voordat het probleem ontstond; in dit geval de software.
Dat is inderdaad logisch, maar een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL heeft toch vaak met hardware en/of drivers te maken? Niet met de installatie van Vista, dacht ik...

Ik had gister memtest86+ aangezet en dat ging finaal mis. Super veel errors en het scherm werd alle kleuren van de regenboog. Dus toen ben ik er maar mee gestopt. Ik had wel wat in de configuratie aangepast, maar naar mijn idee weer terug gezet, dus misschien dat ik daar een foutje heb gemaakt.
Hij staat namelijk nu weer aan en is nu op Test #4 (Pass: 32%) zonder errors. Ik laat hem gewoon tot vanavond lopen en kijk dan wat er uit komt.

Heeft iemand in de tussentijd nog andere suggesties? Is er misschien een manier om het laatste herstelpunt te benaderen zonder dat ik windows in moet? Veilige modus werkt namelijk ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met je Vista cd opstarten en dan een herstelpunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 12:25:
Met je Vista cd opstarten en dan een herstelpunt kiezen.
Ter aanvulling, had je voor de SP1 update wel alle laatste drivers en de laatste versie BIOS van de ASUS site geinstalleerd ?

http://support.asus.com/d...guage=en-us&model=A8R-MVP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
Memtest staat nu, na 5:40 uur, op 7 pass, 0 errors, dus dat zit wel goed.

Ik zal het zometeen eens proberen met de vista cd. Ik had wel alle laatste drivers in ieder geval, had namelijk afgelopen week windows er opnieuw opgezet en alles dus geupdate. Bios heb ik volgens mij ook de nieuwste, maar dat controleer ik zometeen nog ff. Laat nu memtest nog ff doordraaien en dan zometeen ff met cd proberen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

WingsOfFury schreef op zondag 20 april 2008 @ 12:20:
[...]

Dat is inderdaad logisch, maar een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL heeft toch vaak met drivers te maken?
Wat denk je dat drivers zijn :z Juist, software :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1