Toon posts:

Externe hardschijf gaat draaien zonder reden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een My Book van WD aan mijn MacBook met OS X 10.5 en hij begint regelmatig zonder reden te draaien. Bere irritant! Nou blijkt dit een probleem te zijn waar meer mensen last van hebben:
http://forums.macrumors.c...hread.php?t=377882&page=2
Ik gebruik Time Machine, maar ook met TM uit doet hij het nog. Ook zou je verwachten dat hij dan maar 1 keer per uur even draait. Ook heb ik spotlight zo ingesteld dat hij deze schijven niet indexeert. Ik had de vraag ook al in "Opslagmedia & I/O Controllers" gesteld, maar ik vermoed dat het toch met met OS X te maken heeft. Iemand hier ervaring mee?

Edit: dit: http://lowendmac.com/musings/06/0217.html lijkt ook wel relevant. Gaat over CHUD Tools van Apple waarmee je de spindown en spinup tijd van hd's kan instellen, maar hiervoor moet je ADC Member zijn...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2008 15:53 ]

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-01 14:05
Ik heb ook een My Book onder 10.5 FireWire. Die vab mij gaat ook regelmatig zonder reden spinnen. Het gebeurt bijna altijd wanneer ik onemorething.nl bezoek. Heel vaag. :P

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ik heb een LaCie FireWire 800 externe harde schijf en heb dezelfde ervaring. Bij het tonen van bestand openen of bestand opslaan dialogen wordt de schijf opgespint, maar soms ook bij het openen of herladen van een willekeurige webpagina (de gebruikte web browser maakt volgens mij niet uit).

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Inderdaad hier ook, met zowel LaCie schijven als met WD schijven.

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:19
Je kan natuurlijk kijken welk bestand er open staat op het moment dat je disk opspint. Dit kan in een terminal met het commando 'lsof'.

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-02 16:44
vtpeters schreef op maandag 21 april 2008 @ 09:16:
Ik heb een LaCie FireWire 800 externe harde schijf en heb dezelfde ervaring. Bij het tonen van bestand openen of bestand opslaan dialogen wordt de schijf opgespint, maar soms ook bij het openen of herladen van een willekeurige webpagina (de gebruikte web browser maakt volgens mij niet uit).
Heb ook precies hetzelfde,
MyBook Essential 1TB

Verwijderd

hier met 2 x WD 500G elements schijven ook dit probleem, ik erger me er niets echt aan. zal vast wel ergens goed voor zijn...

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 17:31

Mad_Demon

de dokter

Dito hier. Kan me er soms wel aan storen omdat ik tijdens het opspinnen alleen nog maar met een strandbal mag spelen...

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
Idem maar mijn 3,5" schijven staan een stukje verderop achter de boeken in m'n boekenkast dus die hoor ik niet meer.

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:19
De datadump disk in mijn Mac Pro begint ook zonder reden te spinnen. Er staat geen OS of andere relevante data op. Meest vervelende is nog wel dat de OS en applicaties haperen op het moment dat de disk wordt 'geïnitieerd'. Erg vervelend.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
Zelfde klachten hier, WD MyBook 2x 500 Gb. Heb hele simpele oplossing, gezien het toch een NAS is: zet hem in een kamer of meter kast waar je nooit komt. UTP kabeltje eraan en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op maandag 21 april 2008 @ 18:38:
Zelfde klachten hier, WD MyBook 2x 500 Gb. Heb hele simpele oplossing, gezien het toch een NAS is: zet hem in een kamer of meter kast waar je nooit komt. UTP kabeltje eraan en klaar.
Beetje symptoombestrijding lijkt mij. Zou liever de oorzaak willen aanpakken :).

Raar dat zoveel mensen hier last van hebben. Ben benieuwd wat het nou is.

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 08:17

Tiiim

Grand Theft Audio

wellicht dat spotlight bezig is met indexeren?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 15:46:
Ook heb ik spotlight zo ingesteld dat hij deze schijven niet indexeert.
:)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 22:25
Hier hetzelfde probleem, tamelijk irritant.

Een goede manier om uit te vinden welk proces het probleem veroorzaakt, is door dit command in een zichtbaar terminal venster te laten draaien:

code:
1
sudo fs_usage -f filesys | grep MyDriveName

Waarbij je op de plek van "MyDriveName" het volume-label/mount-point van de betreffende schijf invult. Vervolgens is enig geduld noodzakelijk, namelijk om weinig of niks te doen dat filesystem activity veroorzaakt (gewoon internetten kan wel gelukkig ;) ), en dan te wachten tot de disk weer opspint. Juist op dat moment (of vlak ervoor) zie je waarschijnlijk een aantal regels verschijnen in die log. De naam van het proces dat de activiteit veroorzaakt staat er dan bij.

In mijn geval was het toch vaak Spotlight. Zelfs als je nl. die schijf exclude, dan zet 'ie gewoon *op* die schijf een klein bestandje in de .spotlight-v100 ofzoiets directory. En kijkt vervolgens elke keer bij het indexeren of dat bestandje daar staat (om in dat geval niet te indexeren). Excluden van indexeren helpt om die reden dus helemaal niks. Dohh |:(

Dus ik heb spotlight nu volledig gedisabled, en dan is het probleem voorbij :/ Als iemand een betere oplossing vind (waarbij je schijven wel *echt* kunt excluden) dan graag.

Time Machine frequentie kun je trouwens ook veranderen, ik heb het op elke 12 uur gezet. Daarover staan hier vast al wel topics.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 21-04-2008 23:53 ]

Pagina: 1