[versterker] Wat is de levensduur van "oudere" versterkers

Pagina: 1
Acties:

• Chili
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01 09:03
Ik ben op het idee gekomen dit topic te openen omdat ik, zoals meerderen, op zoek ben naar een goede stereo-versterker, goed geluid erg op prijs stel, maar een laag budget heb (rond de EUR 150 - 200). Ik lees hier vaak dat het voor dit bedrag raadzaam is te kijken naar een leuke gebruikte versterker.
Waar ik echter benieuwd naar ben; tot welke leeftijd kun je verwachten dat een beetje 2e hands versterker (Denon, Marantz, NAD, Rotel bijv.) goed blijft presteren?

Ik kwam zelf na het beluisteren van wat versterkers terecht bij Denon, ik vind ze gewoon een erg aangename klank hebben. Ik zie er genoeg te koop staan op de bekende 2e-hands sites (o.a. PMA 680R, PMA 720), maar deze zijn allemaal zo rond de 16 jaar oud. Is het aan te nemen dat deze apparaten nog goed presteren, en dit minimaal nog een jaarte of 5 blijven doen, of is deze leeftijd het "begin van het einde" voor veel apparaten, en kun je reparaties gaan verwachten?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:11

SeatRider

Hips don't lie

Volgens mij hebben die dingen zo ongeveer het eeuwige leven, mijn vader handelt wat in vintage audio en die heeft veel oudere meuk van veel goedkopere merken rondslingeren. Las recentelijk op tweakers dat je hooguit de condensatoren eens kon vervangen door nieuwe.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:36

Len

Leeg

Ik heb een PMA 560. Deze doet het nog redelijk goed, alleen 1 van de speakeruitgangen kraakt soms, mijn speakers heb ik nu op de speakers-B aangesloten dus last heb ik niet van.
Maar je gaat dus toch al merken dat het wat oudere versterkers zijn. Echt slijten wat muziek-klank is er niet bij dit soort versterkers, wel heeft de techniek niet stil gestaan natuurlijk.

Als je het 2e hands koopt, ga dan zeker eerst luisteren. :)

Free Tibet

Verwijderd

Tja, dat is van te voren slecht te voorspellen natuurlijk.

Ik heb hier een PM94 van Marantz en die draait al zo'n 20 jaar zonder problemen. Ik heb ook verschillende Philips versterkers gehad die ook nooit defect zijn geraakt na pakweg 20 jaar spelen. Ligt een beetje aan de periode waar het spul uit komt.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

in dat budget past precies de marantz PM 80 MKII (let op wel de mkII dus!)

ik heb hier al zoveel over geschreven op dit forum dat een simpele search wonderen doet :)

heb hem hier ook nog steeds staan (kon er geen afstand van nemen) en hij blijft gewoon doorgaan.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

Voor mijn PC maak ik gebruik van een sony versterker uit 1990 ofzo. Met bijbehorende boxen. Was wel een middenklasse sony versterker maar goed: Goed geluid, kraakvrij. Voor de huiskamer heb ik een Denon AVR2802 van begin deze eeuw en B&W speakers. Uiteraard nog perfect en voor wat betreft speakers steeds beter.

[ Voor 30% gewijzigd door Eijkb op 19-04-2008 15:59 ]

.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
heb veel oud spul. Mijn pa had in zijn studenten tijd een Set gekocht. Rond 1980 hij heeft het 8 jaar gedaan. Gelukkig heb ik hem na 20/30 Jaar van z'n zolder af geflikkerd en meegenomen naar huis. (bij me ma) Gelukkig heb ik in mijn 14 levensjaren al aardig wat aangeleerd. Ik dacht ... (dat word solderen en vervangen). Nou was het alleen een zekeringetje van 50eurocent. en de Philips 777 Speelt geweldig. Goede pak van 12KG. Zonder gekraak

Ook als hoofdversterker met driades de HK6300 (anno 1990). Die is gewoon in nieuwstaat !

Ook twee technics versterkers. Die worden ouder (20 jaar) en daar merk je achteruitgang krakende en slechtwerkende Potmeters.

Ook een Monacor versterker in gebruik (anno 1970) die afgezien een brown Noise (BroM) ook nog perfect speelt.

heb hier dus 5 Versterkers dagelijks werkend op redelijk tot goede kwaliteits luidsprekers allenmaal ouder dan 15Jaar en het werkt als een trein..

En wat een geluid ! zeker met een twee leuke Platenspelertjes

Verwijderd

elco's hebben ook niet he euwige leven,zulk oud spul aanschaffen is nou eenmaal niet zonder risico's,ik zou toch een wat recenter model aanschaffe,en daarvan is ook zat 2de hands te vinden

• Roderiktweaker
  • Nu online
ik heb nog nooit een Eleco zien lekken of bol zien staan. Het kan natuurlijk wel zo zijn. Alleen als ze goede producten hebben gebruikt. Komt dat toch haast niet voor (zoals dit ook niet gebeurd bij oude goede moederborden)

Verwijderd

Probleem met zo'n ding als de 777 is dat er nogal wat exotische onderdelen inzitten die no way meer te verkrijgen zijn (processors e.d.) dus als het defect gaat ben je screwed (777 is sowieso een draak om te repareren :P ). Als je vintage spul aanschaft zou ik eerder gaan voor conventioneel opgebouwde apparatuur, onderdelen zijn vaak bij de electronicaboer om de hoek verkrijgbaar en het is soms makkelijker vervangende onderdelen te vinden als het origineel niet voorhanden is.

• Roderiktweaker
  • Nu online
Het was alleen een zekeringetje. Voor de rest is er bij mij nooit wat stuk gegaan. Het goedkopere spul verouderd een beetje...

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een Marantz PM-78 bij de computer staan. Hij bevalt op zich uitstekend, maar af en toe mis ik toch de nieuwere technieken, zoals met name een digitale ingang.

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20

paradoXical

The ParadoX

Kwaliteit van de componementen was vroeger (in veel gevallen) veel beter.
Ik heb al geruime tijd een QUAD33 / 303 (eind jaren 70!!) staan welke ik op marktplaats heb gevonden en welke nog perfect speelt (stereogeluid klinkt heerlijk, zelf mijn broer die hem nu heeft wil hem niet wegdoen, maar ik neem hem binnenkort terug) en me 175 euro gekost heeft.

Heb nu ook een Denon PMA 725R, gratis gekregen. Hij heeft wel ergens een defect zitten, maar dat is iets in de bedrading, en goedkoop te repareren. Op marktplaats vidn je zat spul! Ik kom zelfs op de dumphandel regelmatig goede versterkers tegen voor nog geen 20 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door paradoXical op 20-04-2008 00:47 ]

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Roderiktweaker
  • Nu online
De winstmarge's liggen denk ik nu ook hoger dan vroeger. Zeker als je op een goede kringloopwinkel bent. (NIET DIE VAN ZEIST). vind je echt leuke dingen

Zelf ga ik altijd het grofvuil langs voor allelij dingen. Laatst 2 Audioproject luidsprekers gevonden (ik weet het geen top) en ook nog een doos vol bedrading en stekkers.

Het loont echt om dit soort dingen te doen. Mensen gaan massaal over naar hun bose 3-2-1 Sythemen (als je goed materiaal hebt dan wil je het juist in het zicht plaatsen) Om gewoon te kijken wat mensen dumpen
Pagina: 1