GX270 weigert dienst

Pagina: 1
Acties:
  • 1.150 views

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 10:29
Beste allemaal :)

Even een kleine intro om een idee van de stand van zaken te krijgen:

Een paar weken geleden kreeg ik een Dell GX270 met de mededeling 'hij kapt ermee na 2-3 minuten' krijgertjes zijn altijd leuk, dus ik aan de slag.
Het probleem was vrij vlot gevonden, het mobo bleek de gevreesde lekkende condensatoren te bezitten (*1)
Aangezien ik niet zo van het solderen ben (met solderen maak ik meer kapot dan mij lief is zeg maar) besloot ik marktplaats eens af te stropen en wat zag mijn oog, 1 gx270 mobo + losse onderdelen voor 20 euries, kon mij wat gebeuren voor 20 euries, ding laten posten en die werd vandaag afgeleverd (uiteraard direct de condensatoren bekeken, helemaal intact) :)

The story continues...

Processor en geheugen van het mobo met de rotte condensatoren geplukt en in z'n nieuwe onderkomen onderbracht. Stroom dr op, alle stekkers gechecked, ding aan ... niks.
Niks? ... inderdaad. Stroom dr af, nog een keer dr op en jawel, de fans gingen aan ... en zo ook een amber kleurig ledje op de achterkant. Nu weet ik uit ervaring met Dell machines dat ledjes met een ander kleurtje dan groen meestal niet zo'n goed begin zijn.
Uit de userguide van de gx270, gevonden bij de vrienden van Dell (*2) begreep ik nogmaals dat amberkleurige status leds een hardware probleem betekenen, snel naar het overzicht, echter staat mijn code daar niet bij:
D = groen
C = groen
B = amber
A = groen

Kortom geen verklaring voor mijn HW probleem.

Dan zelf maar aan de slag!

Je bent geen tweaker als je zelf niks probeerd (vind ik) , dus wat zou er allemaal mis kunnen zijn?
  • processor = ok, in het andere mobo deed ie het (kon ik checken in de BIOS)
  • geheugen = ok, in het andere mobo deden de reepjes het (kon ik checken in de BIOS)
  • voeding = ok, bij de nieuwe kast zat ook een andere voeding en beide laten de boel draaien
  • Bekabeling, lijkt allemaal inorde, alleen als ik de foxconn connector van het mobo afhaal doet ie helemaal niks meer... geen ervaring mee maar als ie dr op zit lijkt alles ok.
  • Eventuele kortsluiting, zou kunnen echter weet ik dat als je deze mobo's kort sluit dit gedetecteerd wordt en ze niet eens aan willen. Daarnaast zit alles in de orginele kast en lijkt alles keurig geaard.
  • PC aangezet met zo minmogelijk connectoren dr aan, enkel de foxconn, een vreemde witte stekker (smal en plat, zit op beide mobo's van Dell, verder nooit ergens anders gezien). Met zo min mogelijk connectoren (enkel video, PS2 keyboard en 220 aansluitingen voor mobo en proc) helaas ook geen sjoege.
  • Videokaart, voor de specifieke melding dat een videodevice stuk is bestaat er een ledcode bij Dell, maar je weet nooit. AGP kaartje dr in en booten, noppes, zelfde statusled code.
  • BIOS resetten ( zie *1) , zowel de batterij als jumper methode gebruikt, helaas geen oplossing.
  • Bios chip ruilen met die van het andere board, bleek geen optie, dingen zitten vast gesoldeerd.
Wat nu...?

Voor zover ik zelf na kan gaan heb ik zo ongeveer alles gechecked en geprobeerd maar niets mag baten, ik weet dat ik Dell mailen/bellen waarschijnlijk wel kan vergeten aangezien deze enkel de orginele aankoper ondersteunen en de ondersteuningsperiode ook al aardig is verlopen, echter als niemand een oplossing heeft ga ik dit toch proberen al is het maar om de statuscode van die leds te achterhalen :)

De vragen:
  1. Weet iemand wat deze statuscode inhoud?
    D = groen
    C = groen
    B = amber
    A = groen
  2. Heeft iemand nog andere id-en die ik kan proberen?
  3. Weet iemand of je toch nog enige vorm van ondersteuning kan verwachten van Dell of vanuit een userforum van Dell oid?
Dank en slotwoord
Bij voorbaat wil in iedereen danken die me wil helpen met dit euvel, al is het maar omdat je deze hele lap tekst hebt willen lezen :)

Hieronder staan de links die ik bezocht heb, uiteraard heb ik niet iedere bezochte link van Google vermeld, wel heb ik er al een leuke ochtend op zitten en ben ik toch alweer een stuk wijzer dan toen ik vanochtend begon ;)

*1
Gezien op de diverse fora en hier op tweakers in de FAQ:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

*2
http://support.dell.com/s...0/en/ug/solve.htm#1235408

-Pwn the day-

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:15

-ET-

Phone Home

Heb je het moederbord al een keer helemaal uitgebouwd. En vervolgens aangesloten. Dan kan je in iedergeval uitsluiten of het een probleem is dat er toch ergens kortsluiting wordt gemaakt met de kast.

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 10:29
Dank voor de input, heb het geprobeerd, helaas zonder resultaat. Bij Dell krijg ik helaas ook weinig gehoor, enige dat ze willen doen is het mobo omruilen voor een dikke 300 euro (geen garantie etc) , dat is me net ff iets teveel dus we gaan wederom opzoek naar een gx270 bordje (mocht iemand dit lezen , voor plusminus 30 euro heb ik zekers intresse!) :-)

-Pwn the day-

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Is het geen idee om iemand die wel goed kan solderen te vragen de condensatortjes van het eerste mobo te vervangen? (evt. met die van je "nieuwe" mobo)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

waarschijnlijk idd condensatoren, berucht op de gx270... :(

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-05 21:49

Mojo

The Power Within

Waarom haal je niet voor hetzelfde geld een moederbord dat ook Micro-ATX is en dus (als het goed is :P) gewoon in je kast past en de onderdelen daar op zet? Lijkt me een minder risicovolle oplossing. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Ik heb condensators voor oa deze moederborden. Aangezien je zelf zegt dat je niet zo'n soldeerder bent wil ik de condensators wel opsturen waarbij je iemand anders ze erop laat solderen.
Ik wil het zelf ook wel doen voor de terugzendkosten en kosten van de condensators.
De GX270 staat erom bekend dat ze bolle condensators hebben van het merk "Nichicon" HN of HM series.

Verwijderd

Zeg als je de condensatoren geregeld kan krijgen wil ik best voor je solderen hoor :). Welke waardes moeten er eigenlijk op? Mischien dat ik ze nog wel heb liggen gerecycled dan wel...

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Waarschijnlijk zit er 1800uF of 820uF op in 8mm diameter, Deze kom je niet vaak tegen op moederborden, al zal 1500 ipv 1800 ook wel voldoen als de ESR waarden en het merk maar goed zijn (voor een lange levensduur).

Verwijderd

Ja niet die namaak dingen dus...

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 23:27 ]

Verwijderd

Even een rotschop geven.

Dit topic heeft mijn probleem met een weerbarstige GX270 ook opgelost. Na de tip van de condensatoren constateerde ik mooie bruine pluimjes erop, dus oorzaak gevonden!

THANKS!

Verwijderd

Ik heb ook een GX270 die dienstweigerd. Alleen een oranje power knop.
Het Mobo en de voeding bekeken maar ik zie geen verdachte elco's. (Geen enkele elco is open of geoxideerd of is bol gaan staan.)

Hoe kan ik na gaan wat het probleem is?
Voeding?
Mobo?
ander item in de desktop?

het enigste wat de PC doet als ik de power knop induw is dat dee amber gaat branden en dat de harddisk opstart.

Weet iemand wat de oorzaak ou kunnen zijn?
Welke Elco zo misschien toch de oorzaak kunnen zijn?

Met dank Wilko

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is niet de bedoeling om een topic te schoppen als het gaat om een compleet ander probleem, waar het toevallig gaat om eenzelfde systeem.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door en mocht je er niet uitkomen kun je een nieuw topic openen.
Deze gaat in elk geval dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.