• Thors
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
Hi,

Gisteren een PC in elkaar gezet, 1e boot bleek dat ik een stekkertje was vergeten(begon ie meteen over te piepen) dus stekkertje erin, opnieuw power erop en zei meteen "CPU temp to high" ik heb maar gewoon continue gedaan, leek me nogal sterk, intussen windows (XP pro) en alles erop, en nachtje aan laten staan (met idee dat als iets niet goed gaat dan merk ik het wel sochtends), naja doet het nog steeds prima (die nacht geen CPU intensieve dingetjes aan laten staan), maar in de bios staat er dat de CPU op 90+ celsius zit :/, moederbord netjes op 25-30c. Alle fans werken verder ook gewoon, dus zoals je snapt lijkt het me erg sterk, maar heeft iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden, of waar dit aan ligt?

Moederbord: Asus P5E (de extra fan heb ik er ook vanaf het begin al op)
Processor: E8400 (ik gebruik de meegeleverde fan)

Mocht ik relevante info vergeten zijn laat t me weten :X

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Welke bios versie heb je er op staan? Probeer anders een update te draaien.

Twitter | Linkedin

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
't zou ook nog kunnen dat de temp sensor in de CPU gewoon niet goed is, als een bios update het niet verhelpt zou ik de proc eens omruilen.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Voel eens aan de koeler. Als deze warm wordt, maar niet heet, is er niets aan de hand. Probeer dan een BIOS update om te kijken of het geen bug was i.v.m, sensor uitlezen. Is de koeler echt loeiheet (90 graden), of juist erg koud (beetje lauwig/koud), dan even de koeler eraf halen en nieuwe pasta erop. Is er dan nog een probleem > nieuwe koeler aanschaffen.

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Fatal Mind schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 10:55:
't zou ook nog kunnen dat de temp sensor in de CPU gewoon niet goed is, als een bios update het niet verhelpt zou ik de proc eens omruilen.
De temps die in de bios worden afgelezen komen vanaf je mobo niet je CPU je coretemps komen uit je CPU

Correct me if i'm wrong

[ Voor 3% gewijzigd door Mavvie op 19-04-2008 11:01 ]

Twitter | Linkedin

• Fatal Mind
  • Niet online
Ik dacht dat de cpu zelf ook sensoren had ? maar ik weet niet zeker.

Ik heb wel topics gelezen waarin stond dat de cpu verkeerde waarden gaf ?

[ Voor 71% gewijzigd door Fatal Mind op 19-04-2008 11:03 ]

• Thors
Oke, ik ga em nu nu even openmaken, bios = AMI (american megatrends inc) v02.61 (zal zo ff kieken voor updates) bedankt alvast voor de reacties!

• Bitage
Thors schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 11:12:
Oke, ik ga em nu nu even openmaken, bios = AMI (american megatrends inc) v02.61 (zal zo ff kieken voor updates) bedankt alvast voor de reacties!
BIOS updates zijn mobo-related, dus als je gaat updaten moet je op de site van je mobo fabrikant kijken, niet van AMI.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Stomme vraag misschien, maar heb je wel koelpasta tussen de CPU en de CPU koeler gedaan :X ?

• jdm8
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Koelr goed gemonteerd? (met een rijstkorrel koelpasta, of zit dat al op de stock cooler? Zit er ook een plakkertje op de stock cooelr om de evt. vooraf aangebrachte koelpasta te beschermen, en heb die je er niet afgehaald?

• Mobb_Deep
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 13:58
Ook zonder koelpasta moet een e8400 geen 90 graden worden, ik heb er ook een en die zit nu op 23 graden. Ik zou idd voelen aan het koelblok. Eventuweel er opnieuw opzetten zodat je dat echt heb uitgesloten.

edit: te laat

[ Voor 6% gewijzigd door Mobb_Deep op 19-04-2008 11:21 ]

De glazen horen klinken, maar niet weten waar de tap is.

• Bitage
ThinkPadd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 11:14:
Stomme vraag misschien, maar heb je wel koelpasta tussen de CPU en de CPU koeler gedaan :X ?
Hij zegt de boxed koeler te hebben gebruikt, die dingen worden geleverd met koelpasta al aangebracht.

• Fatal Mind
  • Niet online
En besides, als dat ding werkelijk 90 graden zou worden zou hij als het goed is allang uit gegaan zijn toch ? gaat toch automatisch ? en ik denk dat je die 90 ook wel buiten de kast zou voelen. en aangezien het mobo maar 23 graadjes is lijkt het me stug dat de cpu werkelijk 90 graadjes is.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Mavvie schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 11:00:
[...]

De temps die in de bios worden afgelezen komen vanaf je mobo niet je CPU je coretemps komen uit je CPU

Correct me if i'm wrong
Bijna goed, de bios meet de temp mbv de sensor in het midden van de IHS, maar de biossoftware zorgt vaak voor foute uitlezing.
Je coretemps lees je uit met bijv. CoreTemp 0.97.1 en everest e.d. en kun je inderdaad niet uitlezen in bios ;)
Dus zoals gezegd, blijkbaar gewoon bios probje.
Kijk eens met een van bovengenoemde progjes en kijk wat je cores doen :)

Edit:
Hij valt trouwens al uit bij ~72C, dit is Tcase max en Tcase is je cputemp weergave in bios.
Dus die 90C hecht daar maar geen waarde aan.
Zoals gezegd als dat echt zo was, kon je niet eens OS installeren ;) .

[ Voor 27% gewijzigd door DaLoona op 19-04-2008 13:58 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Thors
Hmm ik ben bang dat de cpu koeler zijn werk gewoon niet goed doet :( ze maken wel contact met elkaar (zit gewoon koelpasta op die van de cpu koeler afkomt). nog ff testen.

@ DaLoona,

Ah, dat geeft hoop, dan nog maar is kieken wat voor temp een van die progjes aangeeft, bedankt!

[ Voor 24% gewijzigd door Thors op 19-04-2008 14:01 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Vergeet niet nieuwe koelpasta op te smeren, die oude werkt niet meer zo denderend als de cooler eraf is geweest ;).
Met als gevolg wel oververhitting en uitval.

[ Voor 18% gewijzigd door DaLoona op 19-04-2008 14:34 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• jdm8

jdm8

en eerst de oude er goed af halen ;) En daarna niet te veel er op doen. Overigens zal een E8400 volgens mij niet zo heet worden, alleen door (een gebrek aan) koelpasta.

[ Voor 37% gewijzigd door jdm8 op 19-04-2008 14:36 ]

• Thors
volgens de "Asus AI suite" is de cpu temp nu 45c (wist 30 min geleden nog niet dat dit ook de temp aan geeft) en volgens core temp <54/53, ik heb nu wel "Max power saving"(optie in Asus AI suite) aan staan denk dat ik dat maar zo laat tot dat ik zo'n scythe infinity cpu koeler binnen heb, iig bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Thors op 19-04-2008 15:29 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Omdat de Scythe dezelfde bevestiging heeft als je huidige koeler zou je eerst nog even kunnen controleren of je alle plastic pinnen wel goed hebt doorgedrukt. Veelgemaakte fout als ik het zo lees en met enige schaamte moet ik melden dat ik de fout ook maakte met de stockkoeler van mijn Q6600, gewoon allevier net niet ver genoeg doorgedrukt waardoor de koeler niet strak genoeg zat en de pinnen ook nog eens niet goed geborgd waren.

Het zou lullig zijn als je de koeler nu niet goed hebt vastzitten en straks met de Scythe dezelfde problemen gaat krijgen.

Verder zie ik dat andere progjes de temperatuur wel netjes weergeven (laten we voor het goede maar even aannemen dat die progjes wel de juiste waardes weergeeft) dus waarschijnlijk hoef je je inderdaad nergens druk om te maken. Desnoods in de BIOS de waarschuwing uitschakelen.

• Thors
KneoK schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 18:52:
Omdat de Scythe dezelfde bevestiging heeft als je huidige koeler zou je eerst nog even kunnen controleren of je alle plastic pinnen wel goed hebt doorgedrukt. Veelgemaakte fout als ik het zo lees en met enige schaamte moet ik melden dat ik de fout ook maakte met de stockkoeler van mijn Q6600, gewoon allevier net niet ver genoeg doorgedrukt waardoor de koeler niet strak genoeg zat en de pinnen ook nog eens niet goed geborgd waren.
Nou heb ik 'em toch maar even flink aangedrukt zoals jij zegt en het heeft wel geholpen nou zit hij op 45 c (idle) zonder power saving gedoe (wat wel hielp, zonder zat hij eerst op 60c+), ty!

P.S. denk dat ik die scythe toch wel haal, maar nu heeft het minder spoed.

• jdm8

jdm8

Thors schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 21:12:
[...]

Nou heb ik 'em toch maar even flink aangedrukt zoals jij zegt en het heeft wel geholpen nou zit hij op 45 c (idle) zonder power saving gedoe (wat wel hielp, zonder zat hij eerst op 60c+), ty!

P.S. denk dat ik die scythe toch wel haal, maar nu heeft het minder spoed.
Wil je gaan overclocken? Want anders hoef je geen andere koeler vanwege geluid of warmte. Als je een slecht geventileerde kast hebt en je de cpu toch wat warm vind worden kun je ook een stock fan van bv. een E6600 voor een zacht prijsje tweedehands kopen. Dit is dezelfde koeler als die je nu hebt, echter wat hoger en dus emer koeloppervlak.
Pagina: 1