De ruis vind ik niet echt storend bij zulke foto's, behalve bij de 2e, daar is het echt te extreem.
Resize de plaatjes even, want nu zitten we tegen lelijke aliased versies aan te kijken dankzij het crappy (snelle) resize algorithme in browsers. Dat helpt ook niet echt.
Qua onderwerpen, bij die eerste trekken de aandacht: het gras, dat paaltje, de P+R zuil en die boom. Terwijl je waarschijnlijk wilt: de fietsen, het lege station, de verlatenheid (gezien sfeer en kleur van de foto). Voor de compositie zou het denk ik helpen als alle bovengenoemde dingen er niet op staan, en je linksboven wat meer ruimte en openheid krijgt (lucht?) - geeft een meer verlaten indruk. Maar ja, ik weet natuurlijk niet of dat fysiek mogelijk is (waarschijnlijk niet).
2e: leuke compositie maar echt te veel ruis en flare, derde: tsja, zegt me weinig, vierde: ff rechtzetten, maar dan beetje saai, de 5e vind ik zelf de beste, op die enorme flares na dan.
Voor het verwijderen van die flares (is al gezegd maar toch): ze zijn zo te zien allemaal op f/4 gemaakt, dat is waarschijnlijk met de lens wijd open. Had je de camera op volledig automatisch staan? Dan is dat logisch, want dan kiest 'ie daarvoor vanwege het weinige licht.
Zet het ding op "Aperture priority" (stand "a"), neem een statief mee, en draai het ding eens dicht naar f/8 ofzo (of evt. nog verder). Zolang er op de foto niks beweegt maakt het niet zoveel uit dat je dan een sluitertijd krijgt die (voor f/8) als ik uit m'n hoofd goed tel 64x zo lang is (dus ca. 4 seconden)
[
Voor 23% gewijzigd door
Wilke op 19-04-2008 23:23
]