Toon posts:

[XP] niet de juiste mobo\sound-drivers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Na aanschaf van een FJS laptop incl. met windows vista, heb ik besloten weer terug te keren naar het oude vertrouwde windows xp. Na een hoop moeilijkheden met de instalatie toch windows xp op mijn laptop gekregen.

Nu kwam het volgende probleem om de hoek kijken; het vinden en instaleren van alle drivers, een aantal gevonden en kunnen instaleren, nu lukt het mij echter niet drivers voor het mobo en het geluid te vinden. Vooral van het niet hebben van geluid ondervind ik vrij veel last. Ik heb er al veel tijd aan besteed, door op google en forums te zoeken, echter zonder succes.

NB: is mij niet bekend wat de naam van het moederbord is, wel weet ik de naam van de chipset.

Hieronder mijn specs (Amilo Pi 2530):

Chipset: Intel(R) GM965 Express Chipset
CPU: Intel(R) Core(TM)2 Duo T7250 @ 2,0GHz
Graka: ATI MOBILITY RADEON HD 2300 (256MB)
Geheugen: 2GB DDR2
HDD: 250GB S-ATA

Zou iemand mij kunnen helpen bij dit probleem, dus de (werkende) drivers voor het mobo en vooral voor het geluid.

Ik hoop van harte dat iemand de oplossing voor dit probleem zal aandragen. Bijvoorbaat dank voor alle reactie!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ga kijken op de Fujitsu-Siemens site. Blader naar Support > Downloaden, vul jouw apparaat in, klik op XP, geen audio drivers. Klik naar Vista toe, zie daar, je audio chip. Dat is dus de Realtek ALC883. Download deze (Realtek heeft ze voor XP en Vista dezelfde installer) hier vandaan of ga naar de Realtek site en zoek naar de HD Audio driver. Linkje naar Realtek.
Chipset drivers: Je geeft deze zelf aan, ga naar de Intel site > Download Center en zoek je 965 chipset family.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 00:33:
Ik ga kijken op de Fujitsu-Siemens site. Blader naar Support > Downloaden, vul jouw apparaat in, klik op XP, geen audio drivers. Klik naar Vista toe, zie daar, je audio chip. Dat is dus de Realtek ALC883. Download deze (Realtek heeft ze voor XP en Vista dezelfde installer) hier vandaan of ga naar de Realtek site en zoek naar de HD Audio driver. Linkje naar Realtek.
Chipset drivers: Je geeft deze zelf aan, ga naar de Intel site > Download Center en zoek je 965 chipset family.
Deze 2 drivers beiden al geinstaleerd, echter zonder succes.. misschien goed om te weten, voor jullie; als je bij configuratiescherm---> Geluiden en audioapparaten kijkt, dan zegt hij dat er "geen audioapparaat" is.

Wat valt er nog meer te doen?
Heb al zoveel geprobeerd, word er een beetje gek van!

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
Wat ik in zo,n geval doe,,ik heb een versie xp met alle driverpacks er in geslipstreamed.
De xp versie van Pliek,,die vindt je zo op usenet,,als de install is afgerond is alle hardware gevonden en drivers voor geinstalled.

Daarna effe met xp keychanger jou geldige xp key invoeren,klaar is kees.

Dit heefy voor mij altijd nog gewerkt,,ook op de meest exotische vage medion qompaq laptops.

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:34:
[...]

Deze 2 drivers beiden al geinstaleerd, echter zonder succes.. misschien goed om te weten, voor jullie; als je bij configuratiescherm---> Geluiden en audioapparaten kijkt, dan zegt hij dat er "geen audioapparaat" is.

Wat valt er nog meer te doen?
Heb al zoveel geprobeerd, word er een beetje gek van!
Er zal geen audio apparaat zijn, als deze niet goed is geïnstalleerd. Kijk dus in je Device Manager of er fouten zijn op het apparaat. Installeer de audio ook via de installer, dan worden er gelijk een paar hotfixes geïnstalleerd die nodig zijn voor de HD Audio. Het zou gewoon moeten werken. Misschien staat er op Microsoft Update iets ervoor?

Verwijderd

Topicstarter
W.Bakker schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:42:
Wat ik in zo,n geval doe,,ik heb een versie xp met alle driverpacks er in geslipstreamed.
De xp versie van Pliek,,die vindt je zo op usenet,,als de install is afgerond is alle hardware gevonden en drivers voor geinstalled.

Daarna effe met xp keychanger jou geldige xp key invoeren,klaar is kees.

Dit heefy voor mij altijd nog gewerkt,,ook op de meest exotische vage medion qompaq laptops.
Al wel vaker over PLiek horen spreken, schijnt behoorlijk sterk te werken!

En bij welke site kan ik deze download dan vinden, ben niet zo begaafd met nieuwsgroepen..

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nieuwsgroepen is een server, geen site. Probeer anders eens torrents. Er mogen geen links gegeven worden hier, maar met google zal je vast wel genoeg kunnen vinden ;).

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
meschien moet je eerst je chipset drivers installeren ?
heb ik een andere pc eerst moeten doen :S

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan ook wel zo zijn dat ik dat ook moest doen, weet ik niet meer, heb vanalles tegelijk geïnstalleerd. Andere tweaker hier, Vizual08, heeft ook zijn laptop weer gedowngrade naar XP, had ook wat moeite met geluid (heeft zelfde laptop als ik) en na een tijdje werkte het weer. Geen idee hoe het kwam, maar na een paar keer proberen te installeren, deed hij het. Ik zal het volgende week weten, dan is mijn laptop aan de beurt.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Heb je nu al die Realtek drivers geïnstalleerd met de installer ?
Wat geeft deze als melding ?
Werkt het ?
Zo niet, welke error ?

Chipset drivers al opgezocht ?
Al geïnstalleerd ?
Veranderingen ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op maandag 21 april 2008 @ 22:06:
Heb je nu al die Realtek drivers geïnstalleerd met de installer ?
Wat geeft deze als melding ?
Werkt het ?
Zo niet, welke error ?

Chipset drivers al opgezocht ?
Al geïnstalleerd ?
Veranderingen ?
ja, al geinstaleerd
geen melding, instaleert gewoon keurig
werkt niet
geen error

chipset drivers ook al geinstaleerd
geen veranderingen!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:03
Kijk even met SIW wat je nou eigenlijk echt nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
The Realone schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:41:
Kijk even met SIW wat je nou eigenlijk echt nodig hebt.
Wat moet ik precies weten dan?

edit:

ik schiet ook nog niet echt op met het vinden van de windowsversie van PLiek.. ik moet spoedig toch wel geluid om mijn laptop hebben, moet er binnenkort mee op pad, en als er dan geen geluid op zit heb ik toch een probleem!!

is er niemand die mij concreet kan vertellen waar ik dat kan vinden, of mij een andere oplossing bekend zou kunnen maken.

Mijn dank zal groot zijn!

Gr.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik de PLiek-versie van windows op mijn laptop heb gezet, doet alle hardware het weer, dank voor deze tip!

Echter kwam met deze oplossing ook gelijk weer een probleem, sterker nog; meerdere problemen!

Ik noem er hieronder een aantal waar ik al tegen aan ben gelopen:

- Ik kan geen thuisnetwerk instellen, mist een dll bestandje (inmiddels al gerepareerd)
- Itunes draait niet, wordt wel geinstaleerd, maar wordt niet geopend
- Msn kan niet geinstaleerd worden

Ik ben bang dat ik nog wel op meer problemen zal stuiten..

Hoe komt dit, en hoe kan ik dit oplossen?

Graag hoor ik van jullie hoe dit probleem valt op te lossen

Bijvoorbaat dank!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ga na de normale release van SP3 mijn laptop opnieuw voorzien van Windows XP en zal dus ook de HD Audio opnieuw moeten installeren. Als ik er problemen mee ondervind, zal ik mijn oplossing hier plaatsen voor je. Aangezien alleen audio het probleem, kan je even later weer opnieuw installeren en mijn oplossing gebruiken. Er is ook een driver pack van iemand (moet je ff zoeken, weet de naam niet uit mijn hoofd) die je kan integreren. De PLiek versie zal misschien wel wat hebben aangepast waardoor je deze problemen hebt.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:03
Hero Of Time schreef op zondag 27 april 2008 @ 23:54:Er is ook een driver pack van iemand (moet je ff zoeken, weet de naam niet uit mijn hoofd) die je kan integreren.
http://driverpacks.net/

Werkt prima. 8)

Verwijderd

Laatste BIOS versie al eens gedaan, versie 1.11c ?

http://support.fujitsu-si...om/support/downloads.html

Verder leert de praktijk dat Vista geleverde systemen mogelijk geen XP driver support meer hebben, met name bij de OEM levranciers is dit het geval, zie meerdere topics hier op GoT :)

Verder begrijp ik niet waarom zoveel mensen een Vista OS machine aanschaffen en daarna toch weer XP willen gebruiken. De achtergrond van Vista is dat de kernel heel anders in elkaar zit dan XP en met name de sound is een nieuwe build. Met name Creative gebruikers weten dit doordat het nogal lang heeft geduurd voordat er eindelijk eens werkende Vista drivers beschikbaar werden.

Mijn advies, installeer gewoon weer Vista die meegeleverd is en update naar SP1 :)

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:25

Pinjataaa

Hit me!

Windows UAA driver geinstalleerd?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 00:11:
Laatste BIOS versie al eens gedaan, versie 1.11c ?

http://support.fujitsu-si...om/support/downloads.html

Verder leert de praktijk dat Vista geleverde systemen mogelijk geen XP driver support meer hebben, met name bij de OEM levranciers is dit het geval, zie meerdere topics hier op GoT :)

Verder begrijp ik niet waarom zoveel mensen een Vista OS machine aanschaffen en daarna toch weer XP willen gebruiken. De achtergrond van Vista is dat de kernel heel anders in elkaar zit dan XP en met name de sound is een nieuwe build. Met name Creative gebruikers weten dit doordat het nogal lang heeft geduurd voordat er eindelijk eens werkende Vista drivers beschikbaar werden.

Mijn advies, installeer gewoon weer Vista die meegeleverd is en update naar SP1 :)
Hoeveel OEM-ers leveren Vista bij hun machine? Juist, zo'n beetje iedereen. Maar wil je dan ook Vista? Nee dus. Ik hoor zat mensen die geen Vista willen gebruiken vanwege de vele problemen. Ik neem liever een Mac dan dat ik Vista moet gaan gebruiken. Heb je bovendien de FP gelezen? Vista schijnt niet eens klaar te zijn. Dat is ook wel te merken.
Pinjataaa schreef op maandag 28 april 2008 @ 00:19:
Windows UAA driver geinstalleerd?
Die zit in de driver installer en wordt dus automatisch geïnstalleerd.

Pagina: 1