• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Dag medetweakers,

Ik zit met een verschrikkelijk eigenaardig probleem 's avonds TV te kijken de laatste tijd. De TV is zo'n 5 jaar oud en doet zo nu en dan (zonder aanleiding) kuren vertonen en gaat na +/- 30 seconden uit.

Kan ik me luie reet binnen die 30 seconden van de bank krijgen en de TV bereiken om een zachte tik tegen de kast te geven, gaat het 9 van de 10 keer weg. Soms moet een 2e klap eraan toegevoegd worden en zelden een 3e om het weer normaal te krijgen.

Sinds ik echt niet weet hoe ik dit probleem in woorden uit kan drukken heb ik naast mijn "omschrijving" van de kuren ook een filmpje geschoten en op YouTube neergekwakt.

Op het begin van de kuren begint het beeld naar beneden te trekken en heb ik dunne lijntjes met daar tussen ongeprojecteerde lijntjes, welke heel onrustig zijn. Daarna gaat het verder, zijn de lijntjes weg en heb ik hele vage zachte kleuren over de hele TV heen in de vorm van vlekken ... nog even langer wachten en hij zet zichzelf UIT.

Nu is mijn kennis over TV's zeer gering (weet de werking ervan globaal (kanon tunerkaartje etc) ... maar technisch elk elementje wat dit zou kunnen veroorzaken ... nee, niet echt) en ben ik al begonnen met het uit het stopcontact halen, half uurtje wachten, open schroeven en uitzuigen van alle verzamelde stof. Ik heb wat contacten nagelopen en heb de insteek tuner kaart en scart aansluitingen nog extra zorgvuldig bekeken. Alles leek goed te zijn, maar nu 2 dagen na deze schoonmaak en het begint weer.
  • Weet iemand waar dit aan kan liggen of waar ik SPECIFIEK naar moet kijken?
  • Kan het zijn dat er een synchronisatie elementje defect is of is het de tuner zelf?
Het beeldkanon zelf ziet er piekfijn uit en ik heb de tunerkaart al deels uitgesloten, omdat er bij scart invoer nog steeds hetzelfde gebeurt. (maar ik heb niet uit kunnen sluiten dat de scart door de tunerkaart heen gaat om vervolgens nog steeds bij Y te komen om naar het kanon vervoerd te worden)

Al met al, is er hier een TV expert aanwezig die me met mijn probleem de goede richting op kan helpen? Ik vermoed nog steeds dat er iets los zit, maar op welk niveau en iets belangrijker "WAAR" kan mij al enorm helpen om het proces te versnellen.

[ Voor 0% gewijzigd door LinuX-TUX op 18-04-2008 21:26 . Reden: Typo's ]

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dit heb ik ook gehad (incl slaan op de bovenkant)
Ik heb zelfs 2 van deze tv's gehad en ze gingen beiden hetzelfde doen...

Imo kan deze tv het beste weggooien ;)

• LinuX-TUX
Rev! schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:25:
Dit heb ik ook gehad (incl slaan op de bovenkant)
Ik heb zelfs 2 van deze tv's gehad en ze gingen beiden hetzelfde doen...

Imo kan deze tv het beste weggooien ;)
Had jij hem toevallig naar een reparateur gedaan? Zo ja, wat was dan de (tijdelijke)oplossing? Of heb je hem gelijk vervangen door een ander en daarna helemaal een hekel eraan gekregen waardoor je op een TFT of ander FlatScreen techniek bent over gestapt?

Desalniettemin zal ik het doorgeven aan pappie O-) , gaat hij een nieuwe kopen, maar ik wil dan deze GRAAG overnemen en fixen })
/me LinuX-TUX is tweaker door hart en nieren ... en houd van prutsen

Ook vind ik het bizar dat deze TV bijna onder zijn eigen gewicht bezwijkt. Nooit gewicht op de TV gelegen of wat opgestaan, en bij nadere inspectie van de achterkant zie je gewoon dat die hele kappen vervormen door het gewicht.
(dit was al zo VOOR ik de schroevendraaier erin stak om de achterkap eraf te halen)

Ik vermoed dus ook dat op deze zelfde manier iets anders langzaam aan het bezwijken is waardoor hij ergens nu heel minimaal contact heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door LinuX-TUX op 18-04-2008 21:33 ]

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Jaar lang geslagen, daarna dat ding naar de stort gebracht. Ik kreeg toen de oude tv van mijn tante, en dat was precies dezelfde :+
Ik keek toen weinig TV, anders had ik zelf wel 1 gekocht toen.
Anyway, heb het toen ook nog op een of ander forum gevraagd waar reparateurs opzaten, en die gokten het op een reparatie van 150euro.

• LinuX-TUX
Rev! schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:34:
Jaar lang geslagen, daarna dat ding naar de stort gebracht. Ik kreeg toen de oude tv van mijn tante, en dat was precies dezelfde :+
Ik keek toen weinig TV, anders had ik zelf wel 1 gekocht toen.
Anyway, heb het toen ook nog op een of ander forum gevraagd waar reparateurs opzaten, en die gokten het op een reparatie van 150euro.
Krijg nou het slow-chat effect :+

Wat een afleggerij zeg! Voor een componentje dat 9 van de 10 keer hetzelfde zal zijn en waarschijnlijk gewoon een soldeerpuntje of een beetje aandrukken vereist :r

Ik hoop dat het dit weekend hard gaat regenen (en voor de rest van de tweakers de zon zal schijnen) zodat ik lekker onafgebroken door kan werken aan het vinden van de oorzaak B)

Terugkoppeling hier zal volgen
Beetje nutteloos aangezien de rest van de tweakers natuurlijk kickass flatscreens in de woonkamer hebben hangen, maar toch, niet alle tweakers hebben diepe buidels en verdienen deze kennis

Bij interesse naar pics van de interne organen van dit beest, laat het me weten, zet ik ze ook nog wel online.

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-02 06:04
Je raster IC moet even doorgesoldeerd worden , een IC met 7 of 8 pootjes , gemonteerd op een koelblokje , in de buurt van de hoogspanningstrafo.
Ik weet niet wat voor monteurs dat zijn , maar voor 150 euro repareer ik wel 3 van die toestellen. :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tvdoc schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 23:26:
Je raster IC moet even doorgesoldeerd worden , een IC met 7 of 8 pootjes , gemonteerd op een koelblokje , in de buurt van de hoogspanningstrafo.
Ik weet niet wat voor monteurs dat zijn , maar voor 150 euro repareer ik wel 3 van die toestellen. :)
tik dan meteen je hoogspanningscontacten ook ff mee :)

404 Signature not found

• LinuX-TUX
Update:

Pa lief kwam er vanochtend achter dat de TV helemaal niet meer aan wilde zelfs. Hij heeft hem toen eigenhandig helemaal nagelopen. Ook inderdaad de aansluitingen achter op het kanon, de vage bruggen tussen de printplaten op de bodem en alles bij de trafo's. Nu staat hij al 4 uur open zonder enig probleem.

Dadelijk gaan we hem weer in elkaar schroeven en hopen we dat het probleem echt verholpen is. Anders gaan we tvdoc even aan zijn shirtje trekken (mits hij in regio zuid-holland zit).

Bedankt voor alle replies en sorry dat mijn pa zo fanatiek was, dat we nu niets concreets hebben kunnen vinden, over waar de oorzaak lag.

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:14
Even een soort van terugvindpost. Ik heb dezelfde tv en mochten er problemen mee komne is dit wel een handig topic!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:03

SeatRider

Hips don't lie

koektrommeltje schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 15:30:
Even een soort van terugvindpost. Ik heb dezelfde tv en mochten er problemen mee komne is dit wel een handig topic!
Anders bookmark je hem gewoon ff :S

Nederlands is makkelijker als je denkt

• LinuX-TUX
LinuX-TUX schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 13:29:
Update:

Pa lief kwam er vanochtend achter dat de TV helemaal niet meer aan wilde zelfs. Hij heeft hem toen eigenhandig helemaal nagelopen. Ook inderdaad de aansluitingen achter op het kanon, de vage bruggen tussen de printplaten op de bodem en alles bij de trafo's. Nu staat hij al 4 uur open zonder enig probleem.

Dadelijk gaan we hem weer in elkaar schroeven en hopen we dat het probleem echt verholpen is. Anders gaan we tvdoc even aan zijn shirtje trekken (mits hij in regio zuid-holland zit).

Bedankt voor alle replies en sorry dat mijn pa zo fanatiek was, dat we nu niets concreets hebben kunnen vinden, over waar de oorzaak lag.
Te vroeg een gat in de lucht gesprongen, probleem is nu minder frequent ... maar nog steeds aanwezig ... dit gaat leuk worden. Helaas ga ik vanavond stappen (moet toch het socio imago van de tweakers omhoog krikken ;)) en morgen een verjaardag.

Zodra ik even tijd vind om hem na te lopen ga ik dat gelijk met pics doen en volgen er weer updates *O* *O* *O*
Pagina: 1